رمزی ایوری، طراح تولید سریال ارباب حلقهها درباره ساخت قلمرو نومهنور در سریال میگوید: «این تمدنی است که هزاران سال وجود داشته و تاریخ کاملی از توسعه را پشت سر گذاشته است. امیدوارم در ساخت نومهنور بتوانم حس شگفتی و رمزآلود بودن را به وجود بیاورم. میخواستم حس یک تاریخ واقعا باستانی را خلق کنم که به زمان و مکانی برای زندگی، کار، تفریح و عشقورزی مردم بدل شده است.»
در میان تصاویر منتشره، صحنهای وجود دارد که یکی از بندرهای شلوغ نومهنور را نشان میدهد. ایوری میگوید: «با یک فرهنگ در حال ترقی روبرو هستیم. این تصویر سرزندگی و رفاه این قلمرو را نشان میدهد. اسبی که در بالای سمت چپ تصویر در حال انتقال به یک کشتی است، دو نکته را نشان میدهد: یک، نومهنوریها عاشق اسبهای خود هستند و به آنها احترام میگذارند؛ دو، فرهنگ آنها از نظر فناوری پیشرفته است. نومهنوریها این سیستمهای بالابر را خلق کردهاند تا بتوانند محصولات و کالاها را جابهجا کنند. این یکی از ویژگیهای مهمی تمدن آنهاست. آنها نسبت به بقیه قلمروها در برخی حوزهها فناوریهای پیشرفتهتری دارند.»
ایوری همچنین به شاخص بودن رنگهای آبی در این پادشاهی اشاره میکند که نشانهای زیباشناسانه از خود نومهنور است. او میگوید: «ما از وقار جهان الفی فاصله گرفته و به جلوه برجستهتری برای نومهنور رسیدیم. برای ساخت شکلهای برجسته، رنگهای غنی و تزئینات هندسی از مصر، شمال آفریقا و خاورمیانه الهام گرفتیم.»
معماری نومهنوری مستحکم، قوی و زیباست
بارگاه نومهنور که میزبان ملکه نایبالسلطنه میریل است، در کنار یک صخره ساخته شده. ایوری میگوید: «نوشتهای از تالکین وجود دارد که میگوید نومهنوریها بر روی آخرین تپۀ مرتفع جایگاه قدرت خود را ساختند.» او مدعی است که این بارگاه با توجه به معماری انسانها روی تپهای مرتفع ساخته شده چون این معماری باور دارد که پیشرفت تمدن موجب بالاتر رفتن بناها میشود.
ایوری میگوید ساختار شهری که در تصویر پیداست سیاستهای جدید و پیچیده تاریخ نومهنور را نشان میدهد. او ادامه میدهد: «در سمت چپ تصویر یک سازه الفیتر دیده میشود و این سازه بارگاه اولیه این قلمرو است که ۴۰۰ سال پیش توسط الفها ساخته شده. انسانهای نومهنور به نقطهای رسیدند که دیگر از تاثیر الفها خسته شدند، و قصری ساختند که نمایانگر قدرت انسانها باشد. این سازه قدرتمند، مستحکم و عظیم است، و حس واقعی قدرت و زیبایی را القا میکند.»
ایوری همچنین میگوید که اگر دقیق نگاه کنید، استعداد نومهنوریها در زمینه نوآوری در این تصویر قابل مشاهده است: «برجهای سمت چپ و راست یک جور سیستم خنککننده دارند. ما به بررسی سیستمهای مدیترانهای و اقلیمهای گرم پرداختیم و در نظر گرفتیم که چطور میتوان هوا را خنک کرد. در نهایت فهمیدیم که ساختمانها در کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه بادگیرهایی دارند که باد در آنها مکیده و گرم میشود و بعد از برج بیرون میآید. بنابراین در تمام شهر این برجها را میبینید؛ نومهنوریها هم به همین صورت فهمیدند که چطور باید شهر را خنک نگه دارند.»
نومه نور بر روی آب ساخته شده و بر یک صنعت دریایی وسیع ومتمرکز است
اگرچه نوشتههای تالکین جزئیات زیادی که نومهنور را توصیف کند به ما نمیدهد، اما یک لغزش کوچک زبان هزاران کلمه در مورد چشم انداز او از این سرزمین از دست رفته میگوید. آوری در این مورد این سخن تالکین را به اشتراک میگذارد: «من تازه از نومهنور برگشتهام، منظورم ونیز است».
نکتهای درباره این خبر و جمله بالا
نکتهای درباره این خبر و جمله بالا
تالکین این جمله را درباره گوندور، و نه نومهنور، گفته است که توضیح منظور دقیق تالکین نیازمند مقالهای مفصل است و نباید گوندور و نومهنور را بدون توجه متناظر با یکدیگر قرار داد. به هرحال بنا بر جملهای دیگر از تالکین تعبیر دوران اوج نومهنور و سازههای آن با ونیز آنچنان نادرست نیز نیست. ~مترجم
این [جمله] حساسیتهای تالکین در مورد تصوری که از نومهنور در دنیای واقعی داشته است را نشان میدهد. آوری میگوید شهری مانند ونیز که بر روی آب ساخته شده و در طول زمان چندین منبع الهام داشته است.
مانند ونیز در دوران شکوهش، نومهنور ناوگان و صنعت دریایی بزرگی را در اختیار دارد، که به این معناست که یکی از مهمترین المانهای طراحی نومهنور باید کشتیهایی باشند که فرهنگ غنی و زیباییشناسی این سرزمین را نمایش دهند. شکل منحصر به فرد کشتیها الهام گرفته از تاج تشریفاتی پادشاهان گوندور است.
آوری میگوید ما تلاش میکردیم چیزی پیدا کنیم که نومهنوری باشد، در تضاد با کشتی دزدان دریایی. بادبانهای بلند و سه ضلعی نمایندهی کشتیهای الفی هستند. ما به چیزی احتیاج داشتیم که به طور خاص برای نومهنور باشد. یک شب که داشتم در میان تعدادی تصویر جست و جو میکردم، تاج گوندور را دیدیم. من همیشه تصور میکردم که این تاج، بالهای عقاب است، اما دوباره به آن نگاه کردم و فکر کردم خدای من این که بادبان کشتی است.
متعهد برای ساختن دنیایی الهام گرفته از واقعیت، آوری فاش میکند که با متخصصانی کار کرده است تا مطمئن شود این بادبانهای خاص در واقعیت هم کارایی داشته باشند.
سفر کردن با این کشتیها قلق خاص خودش را دارد، اما شدنی است. ما با متخصصان طنابکشی کشتی صحبت کردیم و آنها به ما کمک کردند تا بفهمیم چطور طنابکشی [بادبانها] را انجام بدهیم تا واقعگرایانه باشد. دریانوردان گروه خود ما میتوانستند طنابکشی را انجام بدهند و کشتیها را به دنیای واقعی بیاورند.
و وفادار به تمدنی که با آب محاصره شده، آوری خاطر نشان میکند که زیرساختهای نومهنور جوری بنا شده تا حمل و نقل توسط کشتی را تسریع کند.
او میگوید: پلهایی که شما در این تصاویر میبینید فقط برای ارابهها و انسانها نیست، هر پل یک کانال دارد و بوسیلهی این کانالها سیستم حمل و نقلی در سراسر شهر بوجود میآید که در بندرگاه به پایان میرسد.
نومهنور تنها یکی از قلمروهای جادویی در حلقههای قدرت است
برای آوری آوردن دنیای جادویی تالکین به زندگی، رویای کودکیاش است که به حقیقت تبدیل شده.
او میگوید: من با تالکین بزرگ شدم و این دنیای برای من معنی زیادی دارد. این محیطها و ایدهها از وقتی که ۱۰ ساله بودم بخش مهمی از زندگی من بودند. اینکه قادر باشم آنها را به زندگی واقعی بیاورم و ببینم که بازیگران و عوامل واقعا از آنها لذت میبرند یک موهبت واقعی بود. من هیجان دارم تا این دنیای زیبا و شخصیتهایش را با طرفداران به اشتراک بگذارم.
ارباب حلقهها: حلقههای قدرت دوم سپتامبر از پرایم ویدئو منتشر میشود. منتظر مصاحبهها و آپدیتهای بیشتر باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر از سریال میتوانید این مقاله را بخوانید.