آخرین مقالات فرهنگنامه
خانه - کتابخانه - مقالات تخصصی - ۱۰ مشخصه‌ی رفتاری فرودو بگینز که الیجا وود به خوبی در ایفای نقشش نشان داد

۱۰ مشخصه‌ی رفتاری فرودو بگینز که الیجا وود به خوبی در ایفای نقشش نشان داد

-ترجمه: مهسا جوادی

سه گانه ارباب حلقه ها بدون شک شاهکار است و تمام جنبه‌های تولید فیلم قابل تقدیر است که ما به طور ویژه می‌خواهیم به بازی بازیگران آن بپردازیم که معمولاً در زمان تمجید از ارباب حلقه‌ها مغفول می‌ماند و اغلب از صحنه‌های نفس گیر و جلوه‌های ویژه عالی فیلم تعریف می‌شود ولی اگر بازیگران فیلم نقش‌های خودشان را به خوبی ایفا نمی‌کردند فیلم نمی‌توانست موفق باشد.
الیجا وود وظیفه خطیری داشت که فرودو را برای ما تصویر کند که توانست با شکوه خارق‌العاده‌ای این کار را انجام دهد.

همراه الیجا وود ما فرودو بگینز را تماشا کردیم که گویا از صفحات کتاب خارج شد و به موجودی زنده و واقعی بدل گشت در اینجا به ۱۰ مورد درخشان از نکات رفتاری فرودو می‌پردازیم که الیجا وود عالی اجرا کرده است.

۱۰- معصومیت فرودو‌:

در آغاز داستان فرودو مثل هر هابیت دیگری است. کاملاً شاد در شایر؛ و محبوب اکثریت مردم پیرامونش که زندگی شادی همراه عمویش بیلبو دارد و به نظر می‌رسد مصمم است که زندگی آرام و شادی داشته باشد که الیجا به خوبی این امر را در ابتدای فیلم نشان می‌دهد. الیجا معصومیت فرودو را به خوبی نمایش می‌دهد چه در خوشحالی از دیدن گندالف و همراهی او در مسیر، چه شاد رقصیدنش در جشن تولد بیلبو. با بازی الیجا وود ما یک هابیت شاد را می بینیم.

۹- اکراه داشتن فرودو از قبول این ماموریت:

یکی از بزرگترین و مهمترین جنبه‌های شخصیت فرودو این است که نمی‌خواهد قهرمان باشد. در اکثر کتاب‌های فانتزی قهرمان بیش از هر چیز می‌خواهد قهرمان باشد، اژدها بکشد، شاهزاده خانم را نجات دهد، مملکتی را نجات دهد و …

اما  فرودو هیچ کدام را نمی‌خواهد. او نمی‌خواهد شایر را ترک کند او نمی‌خواهد قهرمان باشد و مسلما نمی‌خواهد قدم در هیچ مسیر خطرناکی بگذارد. در نهایت این کار را می‌کند و شجاعت کافی برای انجام آن را نیز دارد؛ اما این خواسته‌اش نیست. این یک تعادل پرظرافت و مهم در ایفای نقش می‌طلبد که الیجا وود به خوبی از پس آن برمی‌آید.

۸- احساس خطر کردن فرودو:

از همان ابتدا به نظر می‌رسد این تنها فرودوست که این ماموریت را جدی گرفته. درسته، سم هم درباره‌ی آن جدی است اما همیشه در خدمت فرودوست و این فرودو است که خطر را حس می‌کند. این فرودو است که قبل از آمدن شبح حلقه به هابیت‌های همراهش می‌گوید از جاده خارج شوند.
در پرنسینگ پونی فرودو است که متوجه می‌شود آراگورن که به طور مرموزی در گوشه‌‌ای نشسته و آنها را زیر نظر دارد. از بازی خوب الیجا  متوجه می‌شویم فرودو هر کاری برای محافظت از حلقه انجام می‌دهد و می‌داند که برای محافظت از آن در خطر بسیار بزرگی قرار گرفته است.

۷- رفتار محتاطانه و محافظه کارانه فرودو:

شکل گرفتن گروه یاران حلقه ثابت بکند که این آزمون اساسی برای فرودو و ثابت قدم بودنش است. فرودو یگانه حامل حلقه است و این به او بستگی دارد که از حلقه مراقبت کند و نگذارد حلقه در دستان افراد اشتباهی و دوستانش بیفتد.
فرودو عزم و اراده‌اش را در مواجهه با بورومیر به آزمون می گذارد. بورومیر می‌خواهد حلقه را به گوندور ببرد تا کمکی باشد در جنگ با سائورون و موردور. فرودو در زمانی که با بورومیر تنهاست کاملا به نیت بورومیر مشکوک است او می‌خواهد به بورومیر اعتماد کنند اما نمی‌تواند. الیجا وود در نهایت کمال این ترکیبی از اعتماد، شک و سرباز زدن مستقیم را نشان می‌دهد.

۶- همزاد پنداری با گالوم:

فرودو شباهت زیادی با خودش را در گالوم می‌بیند که در بازی بدون کلام الیجا وود آشکار است. گالوم نیز زمانی یک هابیت بود، درست مثل او. فرودو نیز حس می‌کند که دارد فریفته حلقه می‌شود. در دو برج می‌بینیم که او در حال کشمکشی دردناک با وسوسه‌ی حلقه است و برای گالوم و موقعیت او احساس ترحم می‌کند. در حالی که سم او را موجودی شرور می‌بیند فرودو پشیمانی و ترحم نشان می‌دهد و با گالوم مثل هابیتی نابودشده رفتار می‌کند تا هیولای بدون قلبی که سم  در گالوم می‌بیند.

۵- لغزش فرودو:

در پایان دو برج ما شاهد هستیم که فرودو به ورطه‌ی جنون و فریفتگی می‌رسد که این امر در صحنه اوسگیلیات، زمانی که نزگول به شهر حمله کرده و فرودو می‌خواهد حلقه را به دست کند به نحو احسن نشان داده شده است.
زمانی که سم جلوی او را می‌گیرد او استینگ را از نیام بیرون می کشد و به شکلی تهدیدآمیز می‌غرد که آشکارا نمایان می‌کند که او تحت نیروی وسوسه‌گر حلقه علیه سم شده است.
این لحظه به طرز بحث برانگیزی یکی از قوی‌ترین لحظه‌های بازی الیجاست و با هنرمندی نشان می‌دهد فرودو به ورطه سقوط رسیده است.

۴- شکست خوردن فرودو:

در میانه‌ی داستان به طور ضمنی متوجه می‌شویم که فرودو اصالتاً باور دارد که نمی‌تواند این ماموریت را با موفقیت به پایان برساند و برای او یک تلاش شرافتمندانه است که به سادگی در انجامش شکست خورده. این حس شکست کامل و خستگی بار دیگر در اوسگیلیات تکرار می‌شود، درست بعد از اینکه شمشیر را زیر گلوی سم می‌گذارد. او شمشیر را با درد و اندوهی از آگاهی به شکستش می‌اندازد و به سم می‌گوید دیگر نمی‌تواند انجامش دهد. اینجا سخنرانی سم را می‌طلبد تا بتواند فرودو را  دوباره روی پاهایش بلند کند تا ماموریتشان را ادامه دهند. و حتی در اینجا هم می‌توان دید که فرودو او به موفقیتشان شک دارد.

۳- فرسوده شدن فرودو:

ما فکر می‌کنیم تا به حال کسی نتوانسته فرسودگی و خستگی طاقت فرسا را به خوبی الیجا وود در بازگشت پادشاه نشان داده باشد. جایی که فرودو و سم از کوه هلاکت بالا می‌روند شاهد سطح استادانه‌ای از گریم و بازی هستیم. ما واقعا می‌توانیم خستگی طاقت‌فرسای جسمی و روحی فرودو را احساس کنیم.
پوست او کثیف و دود گرفته است، لبهایش خشک و ترک خورده، به سختی چشمانش را باز نگه می‌دارد یا حرف می‌زند. ما اساسا معتقدیم به آنها گشنگی دادند و مانع آب نوشیدن الیجا وود شدند تا این صحنه متقاعد کننده به نظر برسد.

۲- تسلیم شدن فرودو در برابر حلقه:

شاید مهمترین جنبه شخصیت فرودو این باشد که او ماموریت خود را با موفقیت انجام نمی‌دهد. درست است که حلقه را به شکاف کوه هلاکت می‌رساند اما در نهایت تسلیم قدرت حلقه می‌شود و ادعای مالکیت حلقه را دارد. این صحنه به سادگی یکی از نفس‌گیرترین صحنه های تاریخ سینماست. ما تغییر حالت صورت الیجا وود را می‌بینیم، از تقلا در برابر حلقه برای این شکست کینه توزانه و وقتی ادعا می‌کند حلقه برای اوست. فرودو درست قبل اینکه حلقه را دستش کند شرورانه‌ترین لبخند ممکن را تحویل سم می‌دهد. این یک بخش از بازی باشکوه الیجا وود است که هر دفعه آن را تماشا کنیم ما را سرمست می کند.

۱- ترک کردن سرزمین میانه:

درست است فرودو و یارانش در ماموریتشان که نابودی حلقه است موفق هستند اما به قیمت بهای گزافی برای فرودو. از او قدردانی نمی‌شود (منظور در شایر است) و به او به چشم قهرمان نگاه نمی‌شود و هیچ‌گاه ترومای حاصل از حمل حلقه و زخم خنجر شبح حلقه به طور کامل خوب نمی‌شود. الیجا وود به طرزی فوق‌العاده میکسی از احساس رضایت و بیقراری فرودو را به تصویر می‌کشد و نگاه زمان خداحافظی او به سم، مری و پیپین هر دفعه اشکمان را درمی‌آورد.

لینک به مقاله اصلی – نوشته‌‌ی نیتان شارپ، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰

درباره مهسا جوادی

یک الف درونگرای خسته

۶ دیدگاه

  1. سلام، فکر کنم شمشیر فرودو استینگ بود، نیدل شمشیر آریاست

  2. بسیار عالی ، به راستی که فردور همیشه اشکم را در می آورد ( در صحنه پایانی )

  3. بسیار زیبا توصیف کرد، این میان آدم می ماند عاشق فرودو بگینز باشد یا الیجا وود، دو شخص متفاوت و در عین حال یکی بودنشان. شخصیت فرودو با همه فرازها و فرود ها دلنشین است و نمیتوانی بخاطر ضعفی که از خود در پایان داستان نشان داده از او متنفر باشی، او دوست داشتنی است. و اما الیجا وود، کسی که از قبل دنیای تالکین را خوانده و شناخته با عشق این نقش را بازی کرده . هر دو در یک قاب دوست داشتنی هستند.

  4. یکی از زیباترین نقش ها در کل تاریخ سینما که الیجا وود فوق العاده بازیش کرده مخصوصا اون صحنه که به سم لبخند شیطانی میزنه انگار کامل شیطان توی وجودش رخنه کرده بدون شک ارباب حلقه ها بهترین سه گانه تاریخ با بازی بینظیر همه بازیگراش به بهترین تبدیل شد..

  5. من هیچ وقت با رفتارای فرودو کنار نیومدم ب نظرم خیلی خود خواهانه بود در عوض فکر می کنم بر خلاف رفتارای ساده بدون روشن فکری سم این سم ه که قهرمان بودنش تو چشم ه

  6. فاطمه مجدمی مقدم

    من خیلی فردو رادوست دارم الیجادوود بازبگرتوانمندی است

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

طرز تهیه خوراک ائووین در فیلم ارباب حلقه‌ها

کوتاه: طرز تهیه خوراک ائووین در فیلم ارباب حلقه‌ها

به درخواست مکرر شما و پاسخ به سوال «ائووین در آن خوراک چه ریخته بود؟» ...