آخرین مقالات فرهنگنامه
خانه - بخش ویژه سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» - گزارش‌های سریال ارباب حلقه‌ها - ۱۰ سوال و ابهام مهم که شورانرهای سریال ارباب حلقه‌ها به آن پاسخ داده‌اند

۱۰ سوال و ابهام مهم که شورانرهای سریال ارباب حلقه‌ها به آن پاسخ داده‌اند

10 سوال و ابهام مهم که شورانرهای سریال ارباب حلقه‌ها به آن پاسخ داده‌اند

مجله VanityFair هفته گذشته در مقاله‌ای اولین نگاه از سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت را منتشر کرد. این مجله پس از انتشار نخستین تیزر تریلر سریال نیز اطلاعات بیشتری را درباره این پروژه به اشتراک گذاشت. حالا شورانرهای سریال، پاتریک مک‌کی و جی.دی. پین جزئیات بیشتری را به این مجله اعلام کرده و به بخشی از سوالات و ابهامات طرفداران تالکین درباره دوران دوم سرزمین میانه و سریال پاسخ داده‌اند. خواندن این مقاله را به تمامی طرفداران توصیه می‌کنیم.

آیا سریال ارباب حلقه‌ها شبیه سه‌گانه پیتر جکسون خواهد بود؟

مک‌کی می‌گوید هدف او و پین در خلق این داستان جدید ایجاد یک حس متفاوت اما آشنا بوده است. اگرچه سریال ادامه دقیقی برای ارباب حلقه‌های پیتر جکسون نیست، ولی نباید با جهان سینمایی فیلم‌های قبلی تداخل داشته باشد. بازیگرانی مثل مورفید کلارک (گالادریل) و رابرت آرامایو (الروند) از آن جهت انتخاب شده‌اند که می‌توانند به نسخه‌های مسن‌تر خود با بازی کیت بلانشت و هوگو ویوینگ در فیلم‌های جکسون تبدیل شوند. بنجامین واکر که نقش گیل-گالاد را بازی می‌کند، شباهت زیادی به مارک فرگوسن دارد که در مقدمه فیلم یاران حلقه در نقش گیل-گالاد ظاهر می‌شود.

گیل-گالاد شاه برین نولدور در سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

شایان ذکر است که حداقل به خاطر دلایل حقوقی، دقیقا با جهان مشابهی روبرو نخواهیم بود. طراحی تولید با وجود شباهت‌هایش سعی ندارد مطابق فیلم‌های جکسون باشد. برای مثال، شمشیر شکسته افسانه‌ای شاه الندیل، نارسیل، که در یکی از پوسترهای تبلیغاتی آمازون (تصویر زیر) مشاهده شده، شبیه شمشیری نیست که آراگورن با بازی ویگو مورتنسن در بازگشت شاه از آن استفاده می‌کند.

شمشیر الندیل در سریال ارباب حلقه‌ها

مزیت سریال آمازون دسترسی به مناطق پیش‌تر دیده‌نشده‌ای مثل نومه‌نور، شهر الفی لیندون و اره‌گیون و شهر دست‌نخورده دورفی خزد-دوم است که در فیلم‌های جکسون حضور نداشتند. در سریال حلقه‌های قدرت، یکی از سرشناس‌ترین بناهای سرزمین میانه یعنی برج باراد-دور هنوز ساخته نشده است. خبری از دروازه‌های سیاه موردور و درهای دورین هم نیست. طراح لباس سریال حلقه‌های قدرت، کیت هاولی، که در فیلم‌های هابیت جکسون و Crimson Peak گیرمو دل تورو هم حضور داشته، طراحی‌هایی را برای سرزمین میانه خلق می‌کند که هزاران سال قبل از پوشیدن جامه مخملی توسط آرون با بازی لیو تایلر وجود داشتند.

هاولی تنها نقطه تلاقی سینمای جکسون و دنیای سریال نیست. جان هو هم که طراح آثار مفهومی فیلم‌ها بود، در سریال حلقه‌های قدرت حضور دارد. پین می‌گوید: «خوش‌شانس بودیم که توانستیم برخی از چهره‌های باتجربه در دنیای سرزمین میانه را به این پروژه برگردانیم. ما از تجربه قبلی آن‌ها در دنیای سرزمین میانه بسیار بهره‌ها بردیم. با پیتر [جکسون] هم تماس گرفتیم، اما به دلیل همه‌گیری کووید و تداخلاتی که در زمان‌بندی برنامه‌های او و برنامه‌های ما وجود داشت، نتوانستیم حتی برای صرف یک قهوه کنار هم بنشینیم، اما قطعا از چنین دیداری در آینده استقبال می‌کنیم.» مک‌کی اضافه می‌کند: «ما از طرفداران و تحسین‌کنندگان سرسخت او هستیم.»

شورانرها می‌گویند فیلم‌های جکسون تنها منبع الهام آن‌ها نبوده است. مک‌کی می‌گوید: «سریال می‌خواهد در جهانی متعلق به تالکین حضور پیدا کند. این جهان فیلم‌های پیتر [جکسون]، آهنگ‌های لد زپلین، طراحی‌های جان هو و انیمیشن هابیت را در بر گرفته است.»

 

طرفداران باید منتظر چه حجمی از CGI یا جلوه‌های کامپیوتری باشند؟

همان‌طور که طرفداران احتمالا از اولین تیزر سریال متوجه شده‌اند، جلوه‌های دیجیتالی نوآورانه‌ای در حلقه‌های قدرت وجود دارد. ولی اخیرا جنبشی از سمت شرکت لوکاس‌فیلم و فرنچایز جنگ ستارگان به وجود آمده که بر کاهش اتکا به افکت‌های دیجیتالی تاکید دارد. (اتکای بیش از حد به این جلوه‌ها یکی از چیزهایی بود که بعضی از طرفداران آن را در سه‌گانه هابیت دوست نداشتند.) مک‌کی و پین علاقه شدیدی به استفاده از افکت‌های عملی و لوکیشن‌های جهان واقعی داشتند، هرچند این ایده‌ها همیشه با بودجه‌شان همخوانی نداشت.

ترول یخی برفی در اولین تیزر تریلر سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

پین می‌گوید: «برای مثال می‌توانیم به خزد-دوم اشاره کنیم.» شورانرها می‌خواستند صحنه‌های معادن دورفی را در زیر یک کوه واقعی در نیوزلند فیلم‌برداری کنند. پین ادامه می‌دهد: «جایی به نام «جهان گمشده» در نیوزلند وجود دارد که دارای نوعی اکوسیستم کامل و خاص است.» ولی پیچیدگی‌های انتقال بازیگران و تیم ۳۰۰ نفره تولید باعث شد خیلی زود این ایده کنار برود. آن‌ها در عوض نسخه‌ای شبیه‌سازی‌شده از معادن را ساختند.

مک‌کی و پین در حین رویاپردازی درباره هیولاهای وحشی و لوکیشن‌های جاه‌طلبانه جهان واقعی آموختند که چالش‌برانگیزترین بخش ساخت سریال در دنیای سرزمین میانه به یک موضوع دیگر برمی‌گردد. پین به یاد می‌آورد که یک بار هماهنگ‌کننده جلوه‌های بصری سریال به او گفت: «می‌خواهی بدانی پیچیده‌ترین صحنه‌ای که برای فصل اول نوشته‌ای کدام است؟ صحنه‌ای که در آن یک الف و یک دورف درون یک تالار کنار هم راه می‌روند.»

مک‌کی می‌گوید: «باید همه‌چیز را دو بار فیلم‌برداری کنید. مثل این می‌ماند که بخواهید یک مسئله ریاضی را حل کنید: یک هابیت، یک دورف، یک انسان و یک الف با سرعت ایکس مایل بر ساعت ایستگاه قطار را ترک می‌کنند. چه کسی اول به کوه هلاکت می‌رسد؟ جزئیات در سطح میلی‌متری است و باید هر حرکت را به‌صورت دقیق شبیه‌سازی کنید و بعد تصاویر را به هم بچسبانید و جلوه‌ای را ایجاد کنید که گویی یک نفر بلندتر و یک نفر کوتاه‌تر است. ما گروهی از جادوگران را داریم که روی سریال کار می‌کنند و به مجموعه بزرگی از ترفندها رسیده‌اند که اجازه نمی‌دهند مخاطب واقعیت را بفهمد.» پین می‌گوید آن‌ها از ترفندهایی استفاده می‌کنند که ظاهرا هیچ‌کس تا به حال از آن‌ها استفاده نکرده است. برخی از هیولاهای عجیب سریال ممکن است ترکیبات دیجیتالی داشته باشند، اما وقتی موجوداتی مثل اورک‌ها به قهرمانان سریال حمله می‌کنند، نه از مشتی پیکسل بلکه از بازیگرانی با لباس‌های واقعی استفاده شده است.

 

مرجع محتوایی سریال ارباب حلقه‌ها چیست؟

آمازون چه محتواهایی را خریده است؟ پین می‌گوید: «ما صرفا حقوق یاران حلقه، دو برج، بازگشت شاه، ضمایم و هابیت را داریم. همین. ما حقوق سیلماریلیون، قصه‌های ناتمام، تاریخ سرزمین میانه و هیچ‌کدام از کتاب‌های دیگر را در اختیار نداریم.» با این حساب، بخش عمده‌ای از قصه‌ها از دسترس سریال خارج خواهد بود و این سوال را برای طرفداران ایجاد کرده که شورانرها چگونه می‌خواهند بدون دسترسی به این کتاب‌ها داستان دوران دوم را روایت کنند؟ مک‌کی می‌گوید: «برای هر‌آن‌چه که از دوران دوم می‌خواهیم، نسخه‌ای از داستان در کتاب‌هایی که حقوقشان را داریم، موجود است. تا زمانی که در محدوده این مرزها حرکت کنیم و به شکلی فاحش محتواهایی را که به آن‌ها دسترسی نداریم، نقض نکنیم، آزادی عمل و فرصت زیادی داریم تا داستان را دراماتیزه کنیم و روایت‌گر بخشی از بهترین قصه‌های تالکین باشیم.»

نبرد الف‌ها و اورک‌ها در تیزر تریلر سریال

پین می‌گوید: «ما همه سرنخ‌های کوچک را برداشتیم و از آن‌ها به عنوان ستاره‌های راهنمای آسمانی استفاده کردیم تا با وصل کردن نقاط به یکدیگر رمانی را بنویسیم که تالکین هرگز آن را برای دوران دوم ننوشته بود.» شورانرها از اشعاری مثل «سقوط گیل-گالاد» یا «نغمه ائارندیل» یا فصول کتاب یاران حلقه مثل «شورای الروند» و «سایه گذشته» یا بخش «درباره هابیت‌ها» در مقدمه کتاب ارباب حلقه‌ها به عنوان مرجع استفاده کردند. با این حال، به جز در قسمت اول سریال، از پرش‌های زمانی بزرگ یا سفرهایی به درازای یک قسمت به گذشته خبری نیست. حقوق محتواهای دوران اول از کتاب سیلماریلیون هنوز در تملک بنیاد تالکین قرار دارد.

پین می‌گوید: «ما با پژوهشگران سرشناس تالکین و بنیاد تالکین همکاری کردیم تا مطمئن شویم که به روشی تالکینی، هماهنگ با نظر متخصصان و مطابق با فهم بنیاد از محتوای مرجع، نقاط داستان را به هم وصل کرده‌ایم.»

 

آیا اصوات سریال شبیه سه‌گانه ارباب حلقه‌ها خواهد بود؟

حلقه‌های قدرت از یک لحاظ برای طرفداران تالکین آشنا خواهد بود. هاوارد شور، آهنگساز برنده سه جایزه اسکار بابت فیلم‌های جکسون به ماجراجویی جدید آمازون در سرزمین میانه ملحق شده است. ولی گفتارها چه؟ جکسون و گروهش این شانس را داشتند که به‌طور مستقیم از رمان‌های تالکین استفاده کنند و دیالوگ‌های طولانی کتاب را به فیلم‌ها بیاورند، اما مک‌کی و پین داستان خود را از محتوای پراکنده‌تری می‌سازند. این‌جاست که پای عشق آن‌ها به گفتار تالکین خودنمایی می‌کند. پین می‌گوید: «ما هر روز جلسه نویسندگان سریال را با نقل‌قولی از کتاب‌ها آغاز می‌کنیم. در هر روز از فرآیند تولید یک نقل‌قول از کتاب‌ها برای دست‌اندرکاران ارسال می‌شود.»

Howard Shore

نویسندگان فصل اول سریال افراد بااستعدادی بودند که قبلا در این ژانر کار کرده بودند. برایان کاگمن از بازی تاج و تخت برای مدت کوتاهی همراه پروژه بود تا سریال را راه بیندازد. جیسون کیهیل، استفنی فالسوم، جاستین دابل، جنیفر هاچیسون، هلن شنگ و گلنیس مولینز دیگر نویسندگان سریال بودند.

مجله VanityFair با تماشای سه قسمت نخست سریال متوجه ترکیب هوشمندانه‌ای از دیالوگ‌های تالکین و متون کتاب مقدس شد. پین می‌گوید: «من و پاتریک [مک‌کی] پس‌زمینه مذهبی داریم. من زمان زیادی را صرف خواندن متون مقدس کرده‌ام. رشته تحصیلی‌ام در دانشگاه ییل زبان انگلیسی بود و عاشق شکسپیر بودم و هنوز به عقب برمی‌گردم و دوباره بعضی از این نمایشنامه‌ها را می‌خوانم. همچنین، زمان زیادی را صرف مطالعه اشعار عبری، ساختارهای موازی، موازی معکوس، وارونه‌سازی و همه راهبردهای بلاغتی کردم که شعرا و پیامبران از هزاران سال پیش برای انتقال پیام‌های مقدس از آن‌ها استفاده می‌کردند. و تالکین هم گاهی اوقات در همان وادی قدم می‌گذارد.»

مک‌کی می‌گوید آن‌ها دیالوگ‌ها را به‌گونه‌ای نوشتند که مخصوص هر شخصیت باشد. هارفوت‌ها با نوعی آهنگ ایرلندی حرف می‌زنند، در حالی که الف‌ها از عبارت‌های مترقی بریتانیایی استفاده می‌کنند. پین می‌گوید: «ما حتی برای هر نژاد تالکینی یک معیار [گفتاری] قهرمانانه تعیین کردیم. برخی به‌صورت ‘وَتَد مجموع’ حرف می‌زنند، برخی به‌صورت ‘دوکوتاه‌آخر’ و برخی به‌صورت ‘بلندآغاز’.» برای درک این گفته‌ها می‌توانید بحث تخصصی زبانشناسی «پایه (عروض)» را در گوگل جستجو کنید.

 

آیا سریال حسی شبیه سه‌گانه ارباب حلقه‌ها خواهد داشت؟

پاسخ این سوال به شما بستگی دارد، اما مک‌کی و پین مدت زمان بسیار زیادی به درون‌مایه‌های داستان تالکین فکر کرده‌اند. مک‌کی می‌گوید پیتر جکسون در کشف لحنی که آن‌ها به دنبالش هستند، بسیار خوب عمل کرده بود: «فاکتور ویژه‌ای که من در سه فیلم اول عاشقش بودم این بود که پیتر و همکارانش به ترکیب یکتایی از لحن‌ها رسیدند که تالکین از آن‌ها در شخصیت‌ها و جهانش استفاده می‌کند. لحنی صمیمانه اما در عین حال پیچیده و سیاسی. تاریک و پرتنش اما در عین حال همراه با خیال‌بافی و سرگرمی و شیرینی. به ندرت می‌توان در سراسر مدیوم‌ها نویسنده‌ای پیدا کرد که سعی داشته باشد تمام نوت‌های پیانو را بنوازد. داستان گاهی اوقات تعلیق‌آمیز، گاهی اوقات ترسناک، گاهی اوقات معمایی و پیچیده و مملو از تصورات است، اما همیشه حس سرزمین میانه را می‌دهد.»

آرگونات در اقتباس سینمایی پیتر جکسون

 

آیا ونیتی فیر به اشتباه اسم شاهزاده دورف‌ها را دورین چهارم اعلام کرد؟

نه! اوین آرتورِ ریش‌قرمز که تصویرش در نگاه اولیه به سریال ارباب حلقه‌ها منتشر شده بود، همان دورین چهارم است. در پاسخ به متخصصانی که می‌گویند دورین سوم بود که یکی از حلقه‌های قدرت را از سائورون دریافت کرد، باید گفت شاه دورین سوم هم در سریال حضور دارد و بازیگرش کسی است که می‌تواند به‌خوبی نقش یک پدر بد را بازی کند. در آثار تالکین، دورین سوم و چهارم پدر و پسر نیستند و عنوان دورین پیچیدگی‌های بیشتری دارد، ولی به یاد داشته باشید که مک‌کی و پین می‌خواهند هزاران سال از وقایع دوران دوم را فشرده کنند.

دورین چهارم در سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

 

ماجرای داستان عاشقانه الف و انسان چیست؟

طرفداران تالکین احتمالا هنوز دل خوشی از مثلث عاشقانه سه‌گانه هابیت میان لگولاس، تائوریل و کیلی ندارند. این مثلث دستپخت پیتر جکسون بود تا کمی بار عاشقانه به داستان هابیت اضافه کند. عشق‌های ممنوعه در فرهنگ سرزمین میانه اگرچه نادر اما بسیار مهم هستند. دو داستان مهم در این زمینه برن و لوتین و البته آراگورن و آرون‌اند که حد و مرزها را پشت سر گذاشتند تا به هم برسند. شاید بگویید کمیاب بودن این نمونه‌ها در کنار موردی مثل آندرت و آیگنور باعث شده این داستان‌ها خاص باشند، اما این روابط عاشقانه مضمون مهمی را درباره میرایی در داستان‌های تالکین بیان می‌کنند: برای بودن با کسی که به او عشق می‌ورزید حاضرید چه چیزی را فدا کنید؟ بنابراین با وجود این که داستان عاشقانه آروندیر الف با بازی اسماعیل کروز کوردوا و برون‌وین انسان با بازی نازنین بنیادی در فصل اول محوری نخواهد بود، مک‌کی و پین سعی داشته‌اند از طریق آن پیامی را برسانند که از نظر تالکین مهم بود.

اسماعیل کروز-کوردوا نقش یک الف سیلوان به نام آروندیر را بازی می‌کند که دلباخته زنی از نژاد انسان‌ها به نام بران‌وین با بازی نازنین بنیادی است. بران‌وین یک انسان روستایی با قدرت شفادهندگی است که با آروندیر وارد یک رابطه عاشقانه ممنوعه شده. در تصویر مشترک آروندیر و بران‌وین، این دو شخصیت در روستایی به نام تیرهاراد حضور دارند.

 

به نظر می‌آید که داستان‌های ساختگی زیادی در سریال وجود دارد! ولی از خود داستان‌های تالکین چه انتظاری داشته باشم؟

مک‌کی می‌گوید: «ما به آمازون گفتیم که می‌خواهیم روایت‌گر چهار یا پنج داستان حماسی بزرگ از دوران دوم باشیم.» داستان اول ظاهرا ساخت حلقه‌ها خواهد بود. در این داستان الف آهنگری به نام کله‌بریمبور با بازی چارلز ادواردز و الروند با بازی رابرت آرامایو ایفای نقش می‌کنند. الروند در اره‌گیون سعی دارد اتحاد آسیب‌دیده با دورف‌ها را از جمله با دوست قدیمی‌اش، دورین چهارم، ترمیم کند. مک‌کی می‌گوید: «قرار است هزاران سال به عقب برگردیم، زمانی که جشن و سرور در اوج خود بود. می‌خواهیم به پایتخت الفی لیندون برویم، جایی که الروند در دوره شکوه الف‌های برین نقش یک جوان پرپتانسیل را در صحنه سیاسی آن زمان ایفا خواهد کرد.» لیندون با برگ‌های طلایی پاییزی و سواحل صخره‌ای‌اش به پین و مک‌کی اجازه داده بیشتر از زیبایی‌های نیوزلند استفاده کنند. مک‌کی می‌گوید: «می‌خواستیم به سواحل برویم. شما تا به حال هرگز سواحل سرزمین میانه را از لنز دوربین ندیده‌اید.»

الروند با بازی رابرت آرامایو در سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

پین درباره پیوند ایده الروندِ مشتاق برای ایجاد اتحادهای جدید با الروند محافظه‌کار فیلم‌های جکسون می‌گوید همه‌چیز بخشی از یک مسیر است: «الروندی که از دوران سوم می‌شناسیم، دیدگاهی خشک‌تر نسبت به انسان‌ها دارد. او [در فیلم‌ها] می‌گوید ‘انسان‌ها ضعیف هستند’ چون ناتوانی‌های آن‌ها را دیده است. دوران سوم به نحوی یک دوره تقریبا پسا-آخرالزمانی در سرزمین میانه است. الف‌ها در حال ترک دنیا هستند…ولی در سریال الروندی را می‌بینیم که از یک شخصیت خوشبین به یک شخصیت خسته از جهان تبدیل می‌شود.»

مک‌کی می‌گوید دومین داستان بزرگ سریال داستان خیزش سائورون است. فعلا معلوم نیست که چه کسی نقش ارباب تاریکی را بازی خواهد کرد. او ممکن است در مقابل چشم همگان مخفی شده باشد یا هنوز برنگشته باشد، اما جستجوی گالادریل به دنبال سائورون، او و انسان جدیدی به نام هالبراند با بازی چارلی ویکرز را به سراسر نقشه می‌برد.

مایکل درات، پژوهشگر تالکین‌شناس می‌گوید: «اگر شورانرها این کار را درست انجام دهند، همان ایستراگی را خواهیم داشت که مردم معمولا در این جور ماجراها آن را بسیار می‌پسندند. قرار است بیشتر از نقش X یا Y مکان X یا Y را ببینیم.»

پین می‌گوید سومین داستان در فهرست آن‌ها داستان ترقی و سقوط جزیره نومه‌نور است. (با تاکید بر سقوط.) داستان آتلانتیسی تالکین پر از اجداد آراگورن است؛ فانیانی با طول عمر بیشتر که نسبت به سایر مردمان عادی سرزمین‌های اصلی دنیا زندگی بسیار پیشرفته‌تر و قدرتمندانه‌تری داشتند.

نخستین نمای نومه‌نور در اولین تیزر تریلر سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

محققان تالکین می‌دانند که نزاع پیچیده تار-میریل و آر-فارازون بر سر حق تاج و تخت پادشاهی به پین و مک‌کی اجازه می‌دهد جذابیت‌های امور خطرناک حکمرانی را روایت کنند، همان چیزی که داستان سریال بازی تاج و تخت را بسیار جذاب کرده بود. یکی از شخصیت‌هایی که ما در این قلمرو جزیره‌ای خواهیم دید ایسیلدور با بازی ماکسیم بالدری خواهد بود، یک دریانورد جوان که در آینده جنگجو می‌شود و حلقه یگانه را از انگشت سائورون جدا می‌کند و در نهایت مغلوب فساد حلقه می‌شود. مک‌کی می‌گوید: «شما با ایسیلدور روبرو می‌شوید و او شبیه مایکل کورلئونه [از داستان پدرخوانده] است. او عضو جوان خانواده است و خوشبینی و ناپختگی دارد. او را نه با این دید که در نهایت اشتباهی احمقانه می‌کند، بلکه در مسیر رسیدن به یک تصمیم تژادیک و نهایی دنبال کنید.» وسوسه‌ها و رابطه ایسیلدور با پدرش الندیل همه بخشی از یک داستان نهایی است: آخرین اتحاد الف‌ها و انسان‌ها.

همه این داستان‌ها در طول چندین فصل روایت می‌شوند، اما مک‌کی می‌گوید فصل اول تماماً در مورد قهرمانان است: «ما نمی‌خواستیم قصه‌ای با تمرکز بر نقش منفی داستان داشته باشیم. می‌خواستیم داستان معرف دنیاها و مردمانی باشد که در آن زندگی می‌کنند و قهرمانان و شخصیت‌های بزرگی که بعضی از آن‌ها را می‌شناسید و بعضی‌هایشان جدید هستند. در فصل دوم کمی عمیق‌تر وارد روایت‌ها و داستان‌هایی می‌شویم که طرفداران منتظر شنیدنش بوده‌اند.»

 

گالادریل جنگجو از کجا آمده؟ آیا در کتاب‌ها وجود دارد؟

اقتباس‌گران از داستان‌های تالکین در گذشته مجبور شده بودند از خلاقیت خود برای اضافه کردن شخصیت‌های زن به آثارشان استفاده کنند. آرون با بازی لیو تایلر در جلوی رودخانه در دفاع از فرودو مقابل نزگول می‌ایستد. تائوریل با بازی اونجلین لیلی هم به‌طور کامل توسط پیتر جکسون خلق شده است. اما داستان جذاب تقابل ائووین با شاه جادوپیشه آنگمار در بازگشت پادشاه به‌طور مستقیم از درون کتاب آمده و نشان می‌دهد که تالکین هم از ایده زنانی که شمشیر به دست می‌گیرند اصلا بدش نمی‌آمده است. او درباره دوره چند هزار ساله نوجوانی گالادریل هم توصیفات مشابهی دارد. تالکین می‌گوید زور گالادریل جوان قابل مقایسه با اکثر مردان زمانش بوده است. او در نامه ۳۸۴ به سال ۱۹۷۳ می‌نویسد: «[گالادریل] در جوانی حالتی شبیه جنگجویان آمازونی داشت و زمانی که فعالیت‌های قهرمانانه و فیزیکی انجام می‌داد، موهایش را مثل یک تاج در بالای سرش می‌بست.» بدین ترتیب بود که به او نام گالادریل را دادند که به معنای «دوشیزه‌ای با تاجی از موهای درخشنده» است. در کتاب قصه‌های ناتمام آمده: «[گالادریل] از دید یک فرمانده به دورف‌ها نگاه می‌کرد، آن‌ها را بهترین مبارزان برای رویارویی با اورک‌ها می‌دید.»

گالادریل را به عنوان فرمانده سپاهیان شمال معرفی کرده است. او زرهی را پوشیده که پیش‌تر در پوسترهای سریال مشاهده شده بود

مک‌کی درباره گالادریل سریال می‌گوید: «او پر از انرژی است و شمشیری دارد که شکسته چون اورک‌های زیادی را با آن از پای درآورده است. این گالادریل جوان و بی‌پروا چگونه به آن فرمانروای باتجربه و مسن‌تر تبدیل شد؟» بحث مهم‌تر از زره و سلاح‌های جنگی گالادریل، نوعی آشفتگی احساسی است که بر اثر زنده ماندن از چندین حمله سائورون و اربابش، مورگوت، و از دست دادن برادرش در این ماجراها، در درون او شعله‌ور شده است. این کشمکش ابدی همراه او باقی می‌ماند و در بخشی از یاران حلقه که با حلقه یگانه وسوسه می‌شود، می‌توانیم آن را ببینیم. تالکین برای گالادریل می‌نویسد: «به جای فرمانروای تاریکی یک ملکه خواهی نشاند. و من تاریک نخواهم بود، بلکه زیبا و هولناک خواهم بود، مثل صبح و شب! زیبا مثل دریا و خورشید و برف‌های روی کوهستان! هولناک مثل توفان و آذرخش! قوی‌تر از شالوده‌ی زمین. همه مرا دوست خواهند داشت و در عین حال مأیوس خواهند بود!»

گالادریل زره‌پوش در اقتباس سینمایی پیتر جکسون

سریال حلقه‌های قدرت اشاره مستقیمی به این لحظه دارد. زمانی که گالادریل برای اولین بار شخصیت هالبراند را می‌بیند، دیالوگی می‌گوید که بازتابی از کلام تالکین در مواجهه او با فرودو است: «امواج تقدیر در حال پیش آمدن است.» تالکین در کتاب تاریخ سرزمین میانه حلقه یگانه را به عنوان همان چیزی توصیف می‌کند که گالادریل در تمام جوانی آرزویش را داشت. او در تمام طول عمر با نیمه تاریک وجودش در کشاکش بود و حتی در سال‌های متاخر زندگی‌اش همچنان از جمله افراد انگشت شماری بود که سائورون از او می‌ترسید. این‌ها باعث می‌شود شخصیت او بسیار پیچیده‌تر از یک بانوی آرام و ساکت در بیشه‌ها باشد. اگر به توانایی‌های مورفید کلارک در ایفای نقش گالادریل شگ دارید، بهتر است فیلم Saint Maud را ببینید.

 

آیا جادوگران در سریال حضور دارند؟

در تیزری که از سریال ارباب حلقه‌ها پخش شده، شمایلی از یک مرد بلند قامت و مرموز دیده می‌شود که از آسمان به زمین می‌آید. سوال اولیه ما این بود که آیا او یکی از جادوگران خواهد بود. جادوگران در کتاب‌های تالکین تا دوران سوم به سرزمین میانه نمی‌آیند، ولی آیا سریال آزادی عمل بیشتری را در خصوص خط زمانی داستان در پیش گرفته است؟ مک‌کی در پاسخ به این سوال که آیا این شخصیت می‌تواند گندالف، راداگاست یا سارومان باشد، با احتیاط پاسخ می‌دهد: «خب، می‌توانم بگویم آن‌ها، این نام‌ها، تنها موجودات از رسته خود نبودند. بنابراین شاید آره، و شاید هم نه. فقط می‌گویم همین مرموز بودن و طی مسیر برای رسیدن به پاسخ بخشی از جذابیت ماجراست.»

مرد مرموز و بچه هابیتی

پین اضافه می‌کند: «اشاراتی کوچک و ریز به تالکین وجود دارد که می‌تواند شما را به نتیجه‌گیری‌های مختلفی برساند. امیدواریم که مردم از این مسیر و کنار هم گذاشتن قطعات پازل خوششان بیاید.»

آن‌چه به‌طور قطع می‌دانیم این است که داستان این مرد مرموز با هارفوتی به نام نوری برندی‌فوت با بازی مارکلا کاونا ارتباط دارد. مک‌کی می‌گوید: «قدرت می‌تواند برای امور نیک و بد استفاده شود، و هارفوت‌ها قوانینی دارند که می‌گوید نباید با ‘آدم‌های بزرگ’ تعامل برقرار کرد.» با این حال، اکثر قوانین سرزمین میانه ساخته شده‌اند تا زیر پا گذاشته شوند.

 

آیا طرفداران باید نگران باشند؟

طرفداران همیشه نگران خواهند بود. ذات ساختن اقتباس از اثر محبوب و ماندگاری مثل ارباب حلقه‌ها چنین است. مک‌کی و پین هم این مسئله را درک می‌کنند. ولی ضروری است به خاطر داشته باشیم که خود تالکین متصور بود افراد مختلف داستان‌های خود را در این دنیا روایت کنند. پین می‌گوید: «[تالکین] در نامه ۱۳۱ به میلتون والدمن گفت می‌خواست اسطوره‌ای به‌هم‌پیوسته خلق کند که همچنان به دیگر ذهن‌ها و دستانی که در زمینه نقاشی، موسیقی یا داستان‌گویی فعالیت دارند، فضای کار بدهد. او می‌خواست دیگر هنرمندان دنباله‌روی او باشند و همچنان حد و مرزهای توسعه آن‌چه می‌تواند سرزمین میانه تلقی شود را به پیش ببرند. این موضوع یک مسئولیت هراس‌انگیز اما فوق‌العاده در راستای عمل به خواسته خود او و ادامه دادن به کارهایش در زمینه ساخت سرزمین میانه است.»

همان‌طور که بالاتر گفتیم، پیتر جکسون از آزادی عمل زیادی برای کار کردن با متون تالکین استفاده کرد و هرچند همه آن‌ها با استقبال مواجه نشدند، اما خیلی‌هایشان، مثل عدم رغبت آراگورن برای شاه شدن، به شکلی جدایی‌ناپذیر در پیوند با درک افراد از شخصیت‌های تالکین بود. پین می‌گوید: «به ما چیزی شبیه مسئولیت کارگزاران داده شده است. مردم قبل از ما در سرزمین میانه حضور داشتند. هنرمندان شگفت‌انگیزی از طریق مدیوم‌ها و روش‌های مختلف به سرزمین میانه حیات بخشیدند. مردم بعد از ما هم به این کار ادامه می‌دهند، اما اکنون ما کسانی هستیم که این مشعل به آن‌ها واگذار شده تا آن را حمل کنیم و به شیوه‌ای بسیار واقعی در کنار خود تالکین کار کنیم.»

مطالب مرتبط:

انتشار اولین تیزر تریلر رسمی سریال ارباب حلقه‌ها با زیرنویس فارسی.

تحلیل و بررسی فریم به فریم اولین تیزر تریلر سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت.

انتشار ۲۳ پوستر از سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت توسط آمازون.

تحلیل و بررسی ۲۳ پوستر منتشر شده از سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت.

هر آنچه تاکنون از سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت آمازون می‌دانیم.

درباره ایمان صاحبی

از سال ۱۳۹۰ با نام کاربری لگولاس در قلمروهای جنگلی آردا سرگردانم و این‌جا می‌خواهم دینی را ادا کنم که از تالکین به گردن دارم. ماموریت من این است که با قلم‌فرسایی در قالب خبر و مقاله ادامه‌دهنده راه غول‌هایی باشم که روی شانه‌هایشان ایستاده‌ام.

۱ دیدگاه

  1. موسی یاسین زاده (الندیل پادشاه انسان ها)

    عالی و بسیار هیجان انگیز یود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

تیم نویسندگان فصل سوم سریال حلقه‌های قدرت تغییر کرد

تیم نویسندگان فصل سوم سریال حلقه‌های قدرت تغییر کرد

در تیم جدید نویسندگان فصل سوم علاوه‌بر جی‌دی پین و پاتریک مک‌کی، شورانرهای سریال، تنها ...