دقایقی پیش نامزدهای نهایی دریافت جوایز اسکار در رشته های مختلف اعلام شد و در این بین فیلن «هابیت:نبرد پنج سپاه» تنها در رشته تدوین صدا نامزد دریافت این جایزه شد. این در حالی است که این فیلم در لیست نامزدهای اولیه جایزه بهترین جلوه های ویژه قرار داشت اما در بین نامزدهای نهایی قرار نگرفت. گفتنی است دو قسمت قبلی هابیت هر کدام در سه رشته نامزد دریافت جایزه بودند اما هیچ کدام موفق به دریافت جایزه نشدند. حال باید دید که قسمت سوم این سه گانه میتواند تک اسکار ممکن را بگیرد یا اینکه این سه گانه بدون دریافت جایزه اسکار به کار خود پایان می دهد؟
رقبای هابیت برای اسکار تدوین صدا فیلمها زیر هستند:
- American Sniper
- Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
- Interstellar
- Unbroken
لیست کامل نامزدهای دریافت جوایز اسکار را در اینجا می توانید مشاهده کنید.
باید آرزوی بردن جایزه اسکار توسط سه گانه هابیت رو به گور ببریم.
تو همین یه بخش هم حریفی سرسخت به نام ((در میان ستارگان)) داره.
به هرحال امیدوارم دوئل بین زیمر و شور به نفع هاوارد شور عزیز به پایان برسه
معلومه که همین یه دونه رو هم نمیبره :دی
همینجوری هم با نسیه اومده بالا . چه شانسی در مقابل رقبایی مثل اینتراستلار و نشکسته داره ؟
تنها چیزی که باید درباره اش تصمیم بگیریم این است که با روزگاری که نصیب ما شده است ، چه بکنیم! 😀
انصافا دیگه یک رشته هم ستمه…
هابیت همیشه برای ما فوق العاده خواهد ماند،چه با اسکار،چه بدون آن.
حداقل اینو بگیرن دیگه:وی
ولی واقعا جلوه های ویژه آنچنان قوی هم نداشت.مکانها خوب بودند ولی چهره ها غیرواقعی.
نمی دونم چرا با این که کارگردان ونویسنده ی ارباب حلقه ها با هابیت یکیه ولی اربا ب حلقه ها از ۱۱ اسکار ۱۱ تا رو برده اما هابیت حتی یکشو نبرده
نبره هم چیزی از عشق ما به این فیلم کم نمیکنه.
هی!!!دلمون خوش بود بابا.ولی ول کن اسکارم نگرفت که نگرفت. ماطرفدارا میگیم درسته اسکار واسه ی ما باعث افتخاره ولی همه چی نیست
به نظر من اسکار چندسالی هست که مرده….تازه اصلا برایی پیتر جکسون مهم نیست که ببره یا نبره…اون این کارو دوست داشت و انجامش داد و من مطمینم هیچکس حتی گیلرمو دلترو (که دیدیم خودشو کنار کشید از اول) نمیتونست اینکارو بکنه…حخیلی از نابغه ها در زمان خودشون شناخته نشدند و پیتر هم جز هموناست و بعدها مشخص میشه این مرد بزرگ چه کاری انجام داده که تو تاریخ سینما تا ابد موندگاره…..شما فقط ببینید بعد از ارباب حلقه ها نرخ فیلمای سه گانه چندبرابر شده…اونم چی یه مشت فیلم مزخرف که اگه تفنگو ففتیر و گلوله و ماشین نداشته باشن …چیزی جز آبگوشت نیستند..هر کی هم به کار پیتر ایراد میگیره واقعا باید در مورد خودش تجدید نظر بکنه…این فیلم کاملا یه فیلمی بود فقط مخصوص طرفدارا و فن های دنیای تالکین…نه برای اسکار بود نه برای فروش بود و نه هیچ چیز دیگه….من شخصا دست پیتر جکسونو میبوسم. والسلام
اسکار خیلی وقته اعتبارش رو پیش من از دست داده. اگر به هابیت اسکار میداد باید ناراحت میبودیم!
تو دیگه چرا تور؟ =))
تو هم وقتی فیلمو دیدی تا چند ساعت یا حداقل چند دقیقه ازین حرفا ممکنه بزنی! -_-
ولی جدی اسکار اصلا ملاک درستی برای سنجش اعتبار فیلم ها نیست. خیلی از لیست های نامزدیش اصلا مورد تایید نیست و کاملا سلیقه آکادمی هست.و متاسفانه هر سال داوران اسکار نسبت به سال پیش کج سلیقه تر میشن! قضایای سیاسی هم که به طور کاملا واضحی بر آکادمی سایه انداخته که البته مورد بحث ما در مورد هابیت نیست! :دی
من خودم اگر فیلمی سال ۱۹۷۰ مثلا اسکار بهترین فیلم رو گرفته میتونم با اطمینان بگم بهترین فیلم اون سال بوده اما فیلمی که سال ۲۰۱۲ میاد اسکار بهترین فیلم رو میگیره یا حالا هر سالی تو این دهه اخیر، با شک و تردید همراهه! آکادمی هم بالاخره سیاست های خودشو داره و همیشه ۵۰-۵۰ هست. عده پیروز تاییدش میکنن و عده ای که سرشون بی کلاه میمونه تکذیبش میکنن. اما هر سال دارن حق فیلم های خوب بیشتری رو نسبت به سال های پیش به فیلم های متوسط و کم تر خوب میدن…و هر سال بیشتر حق با عده ایه که سرشون بی کلاه مونده!
هیچ کدوم از سه قسمت هابیت در بخش موسیقی متن نامزد نشدن و این برای من قابل توجیه نیست هیچ طوری! چون دیگه موسیقی زیاد سلیقه ای نیست و وابسته به فطرت انسانیه. این یه نمونه است…خودمو که نمیتونم گول بزنم با این صحبتا که بله اسکار اینطوریه این شرایط رو داره این اقتضائات رو ایجاب میکنه و…
چشمان زیادی در سرتاسر دنیا به لیست برندگان اسکار هر ساله دوخته شده تا بوسیله اون اعتبار سنجی انجام میدن. من میگم اسکار صلاحیت اعتبار سنجی فیلم ها رو نداره.
در مورد یه آلبوم سبک و بند مورد علاقه ام هم همچین کاری نمیکنم، هابیت دیگه پیشکش :پی البته نظر طرفداری با نظر واقعی زمین تا آسمون فرق داره. جواب حرفت میتونه طولانی باشه اما اصلا حوصله ندارم و سعی میکنم یه چیزی کوتاه و کامل بگم 😀
اصلا کی گفته هنر رو میشه توی چهارچوب گذاشت و درجه بندیش کرد؟ ابتدای درک هنر از احساس میاد (حالا میشه چهارچوب هایی ارائه کرد برای عوامل تکنیکی، اما نه عوامل احساسی همیشه) و حالا اگه یه گروه احساسشون با ما فرق داره باید انگ فلان و بهمان بهشون بزنیم؟ خب فرق دارن، مشکلی نیست که! اگه هنر یک چیز روتین بود اینهمه جوایز مختلف با عناوین مختلف و برنده های متفاوت نداشتیم، نیازی هم به چندتا جایزه نبود، همون یدونه جایزه کافی بود واسه کل فیلم ها و لازم نبود اسکار، بفتا، انجمن طراحی لباس و هزاران چیز دیگه داشته باشیم. واسه همینه امتیاز متاکریتیک میتونه با گوجه گندیده با IMDb با نظرات کاربران یه انجمن طرفداری یا هزارجای دیگه فرق داشته باشه
مثلا (دارم میگم مثلا) اسکار ممکنه بگه موسیقی هابیت عالیه اما چون یکجور تکرار هست، ما تکرار نمیخوایم و میخوایم جای چیزهای جدید باز بشه؛ حالا ما میتونیم این گفته رو قبول داشته باشیم، میتونیم قبول نداشته باشیم، انسان ها متفاوت هستن دیگه و جلوتر از این حق نداریم بریم…
اگر سیاست ایجاب کنه بفتا و جرمی و اسکار همه یک صدا میشن! تو دیگه نگو که از همه چی بهتر از ما خبر داری…
ضمن این که حرف منم همینه. اسکار از درجه اعتباری برخوردار نیست و شایسته رتبه بندی هنر به این صورت نیست. قبلا بود ها اما به دلایلی دیگه نیست. میتونست باشه اما خب یه سری چیزا برای آکادمی مهم تر از اون هنر ناب هست…
در مورد هنر یه نکته هم بگم ختم کلام بشه. صددرصد برای هنر نمیشه محدودیت ایجاد کرد اما خیلی از جنبه های هنر بین تمام انسان ها مشترکه چون همه بالاخره انسانیم مریخی که نداریم که بگیم سلیقه ـش فضاییه! اون بخشی از هنر که مشترکه تحت عنوان قوانین دراومده و چیزیه که تو هنرستان ها و آکادمی یاد ملت میدن. که زاویه دوربین اگر میخواید فلان مفهوم از سکانس برداشت بشه باید اینطوری باشه! خب این مشترکه حالا شاید یه بی سوادی پیدا شد بگه نه من دوربینو اینطوری میگیرم برام بهتره! اما اسکار حتی اگر همون بخش مشترک هنر و همون قوانین رو هم ملاک کارش قرار میداد الان وضعیتش خیلی بهتر ازینا بود…
این حرف ها رو ول کنید بابا، دستمون به هرچی نمیرسه یا باهاش مخالفیم میگیم سیاست و فلان و بسیار! من از تئوری های توطئه خبر نمیخوام داشته باشم، اصلا برن به اورودروین :وی یعنی نمیتونیم قبول کنیم تفاوت های احساسی و درکی رو و باید به همچین مواردی دست بزنیم؟ شاید احساس و درک یه گروه کاملا با ما متفاوت باشه، فاکتورهاشون با ما متفاوت باشه، اصلا از قیافه ی یه نفر خوششون نیاد، دلشون میخواد اصلا! این که جرم نیست… همین حرف جنبه ی مشترک اصلا اشتباهه :دیــ هیچ تضمینی به حنبه ی مشترک وجود نداره. مثلا یکی از موسیقی کلاسیک لذت میبره، یکی از فلان سبک، یکی کلا از موسیقی متنفره. حالا شاید کل آکادمی اسکار از موسیقی هاوارد شور بدشون بیاد، خب بدشون میاد، مشکلی ایجاد نمیشه که… (بیچاره هاوارد شور شده سیبل مثال هام :وی)
ملاک آخه فقط یه قانون نیست، خیلی ملاک های دیگه هم هستن که ممکنه اون ملاک های دیگه (احساسی یا غیراحساسی) قوی تر از یدونه از ملاک های اون قانون ها (مثلا آموزش ها) باشن و اون ملاکی که مد نظر ماست رو تحت تاثیر بزارن که حالا ممکنه انتخاب بشن یا نشن.
هرکسی ملاک های خودش رو داره و متهم کردن دیگران به خاطر داشتن ملاک های متفاوت کار درستی نیست…
منظورمو از مشترک نفهمیدی. اونچه در موسیقی مشترکه استفاده از مینور و میجور های خاص برای انتقال حسه. چیزی که قانونه و همه در علم موسیقی یاد میگیرنش. من منظورم این بود. گفتم هنر کلا یه جنبه مشترک بین همه داره که اون فطریه و بصورت قانون و چارچوب علمی و آکادمیک دراومده و بخشیش هم بله سلیقه ایه.
وقتی جدایی اصغر فرهادی اسکارمیگیره باید رفت فاتحه ی اون اسکارو خوند . همش سیاسی بازیه . فیلم اواتار با اون عظمت اسکار نگرفت چرا ؟؟
چون که
http://www.shafaf.ir/fa/news/17187/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A2%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%DB%8C%D9%85%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF-%DA%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF
من هم دیگه به حرف های آقای مسعود فراستی منتقد خوب کشورمون ، درباره سیاسی بودن وبی ارزش بودن جشنواره و جایزه اسکار ایمان آوردم.
اول اینکه اسکار فستیوال یا جشنواره نیست و کاربرد جشنواره و جایزه های اهدا شده در اون خیلی خیلی (چندتا خیلی دیگه هم خواستید اضافه کنید) متفاوت هست با چیزی مثل اسکار. برای تفاوت هاشون میتونید یه سرچ ساده انجام بدید…
در باب قضیه نامزدی هابیت که بحث زیادی میشه کرد و اینجا دقیقا جاش نیست اما همین شخصی که ازش نام بردید به فیلم های ارباب جلقه ها: دو برج و بازگشت شاه و هابیت: سفری غیرمنتظره و برهوت اسماگ امتیاز جالب ۰ رو دادن (به یاران حلقه ۱ دادن ایشون) و حتی اگه این حرف رو هم ازشون نمیدونستید نباید هیچکدوم از این فیلم ها رو حتی لایق نامزدی جایزه اسکار میدونستید و اون ۱۱ اسکار بازگشت شاه الکی می بود.
به هرحال بهتره وقتی توی لیستی اسم های مورد علاقمون نیست، دست به متهم کردن اون جایزه و عواملشون به هیچ صورتی نزنیم و به دنبال یه علت منطقی دیگه (مثلا دیدن واقعیت ها) برای ابراز نظرمون باشیم…
کجا دیدی فراستی این نمره ها رو داده؟! من خیلی دنبال نقد هاش گشتم پیدا نکردم…
از یه شخص آگاه شنیدم. البته توی نت هست، مثلا اینجا: http://j.mp/1ydJbnc
اسکار ۲۰۱۰ : برنده ی بهترین فیلم = قفسه ی درد (یک فیلم در مورد جنگ عراق)
اسکار ۲۰۱۱ : برنده ی بهترین فیلم = سخنرانی پادشاه (یک فیلم در مورد داستان خانواده ی پادشاه بریتانیا)
اسکار ۲۰۱۲ : برنده ی بهترین فیلم = آرتیست (یک فیلم در مورد اجترام به سینمای صامت)
اسکار ۲۰۱۳ : برنده ی بهترین فیلم = آرگو (یک فیلم ضد در مورد انقلاب اسلامی ایران)
اسکار ۲۰۱۴ : برنده ی بهترین فیلم = ۱۲ سال بردگی (یک فیلم در مورد سیاهپوستان)
اسکار ۲۰۱۴ : برنده ی بهترین فیلم = با این منوال ، تک تیرانداز امریکایی (یک فیلم در مورد جنگ عراق) 😐
بفتا و گلدن گلوب رو هم میگفتی همینجوری بودن…
در حالیکه من بعنوان حداقل کسی که یه بیننده عمومی و کف سینما به حساب نمیام و یه چیزایی از فیلمنامه و میزانسن صحنه و کامپوزیشن تصویر و ترکیب صدا بارمه، هیچ کدوم رو قبول ندارم بعنوان حتی یک نامزد برای بهترین فیلم سال!! حالا ۱۲ سال بردگی رو میشه با اغماض بعنوان نامزد پذیرفت…اما بقیه رو واقعا هرکس دیده از قرارگرفتنش در لیست نامزد ها تعجب کرده!
من واقعا کاری به هیچ چیز اسکار ندارم اما بعنوان یه معیار برای برتری فیلم ها هم قبولش ندارم که اینقدر روش مانور میدیم! نامزد نشدن هابیت در موسیقی فیلم یا جلوه های ویژه اصلا به معنای خوب نبودن این ها نیست…
یه مشکلی که اینجا پیش میاد، به نظرم دقت نکردن به همون قسمتی هست که گفتم توی هنر “احساس” هم دخیله. چرا شما فیلم قفسه ی درد، آرگو و تک تیرانداز آمریکایی (این سه تا رو جدا نام بردم به خاطر شباهت هاشون) رو از دید آمریکایی بودن و یحتمل مخالف ما بودنشون نگاه میکنید؟ یه سریاز توی آمریکا خیلی ارج و منزلت داره و بین مردم به کسایی که توی جنگ بودن و برگشتن بینهایت بیشتر احترام گذاشته میشه و ازشون همه ی مردمشون به عنوان یه قهرمان یاد میکنن. وقتی یه فیلمی در مورد اون قهرمان هاشون نمایش داده میشه، در مورد فرزندان خودشون نمایش داده میشه، بار احساسی بسیار زیادی رو همراه خودش داره و ارزشش بیش از چیزی که شاید روی کاغذ باشه بالا میره و فیلمی که مثلا قرار نبود توی اسکار باشه به خاطر جمع کردن نظر اکثریت با حجم زیاد و تاثیر اون احساس باعث میشه وارد اسکار بشه و بهترین فیلم رو هم ببره… تک تیرانداز آمریکایی رو ندیدم اما این هم همون حالت رو داره و بار احساسی همراهش خیلی خیلی قوی تر از چیزی مثل هابیت برای مردم آمریکا هست حداقل. آرگو هم همین خاصیت رو داره، یک نفر از جان گذشته توش داره هم وطنشون رو نجات میده (که به واقعیت اصلا نداریم) و این احساس همدردی و همراهی توی فیلم به خوبی مخاطب رو به سمت خودش میکشه… اینجاست که احساس برنده میشه و نه تکنیک صرفا!
تموم این موارد که وجود دارن قرابت خیلی بیشتری با احساس دارن تا چیزی مثل هابیت که میدونیم طرفدار فانتزی خیلی کمتر از چیزهای دیگه هست…
اگه کسی از دیدن اینها توی لیست تعجب میکنه داره احساس یه ملت رو نادیده میگیره اصولا و براساس احساسات خودش نظر میده که درست نیست، توی هر موقعیت باید احساسات مناسب اون موقعیت رو داشت و در نظر گرفت…
به هرحال هیچکسی نمیگه و نگفته اگه فیلمی توی لیستی/جایزه ای/برنامه ای نامزد نشه یا انتخاب نشه یعنی بده! هرکسی این حرف رو میزنه از روی منطق صحبت نمیکنه، شما هم به حرفش گوش ندید 😀
پس باید گفت احتمالا چند هزار داور اسکار، آمریکایی بودن و بسیار با احساس که پایان آرگو اشک ریختن و فیلمو بعنوان فیلم برتر معرفی کردن درسته؟! پس حرف من درست نیست که اسکار فاقد اعتبار سینماییه؟؟
الوه جان درسته فیلم ها فیلم های خوبی بودن از دید اونا هم اصن یه اثر ملی! خود من تدوین فیلم آرگو رو در حد اسکار میدونم! و به قول تولکاس فرض میکنم اصن یه ایرانی نیستم! اما فیلم ها اصلا در قد و قواره دیگر رقباشون تو بخش بهترین فیلم نبودن این چیزیه که خودشونم گفتن. فکر کردی ابراز تعجب از برنده شدن اسکار آرگو یا قفس درد مختص ما ایرانی هاست یا فعالان ضد جنگ و حقوق بشر؟! نخیر خیلی از منتقدان واقع بین که تعدادشون خیلی کم شده ضمن این که گفتن این فیلم ها حقیقتا خوب بودند اما براشون شانس کمی در اسکار قائل بودند. احساس میکنم هنوز هم صحبت منو متوجه نشدی 😀
برای اسکار، یک فیلم خارج از قوائد سینمایی و سبک اما منطبق بر سیاست ها و اهداف غیر سینماییشون اولویت داره بر فیلم های سنگین و عمیق و استادانه سینما که وارد مسائل مربوط به بزرگتر ها نشده! این در چندین سال متوالی داره تکرار میشه.
نه، اما تاثیر خودش رو میگذاره، مگه فقط آمریکایی ها عراق بودن؟ اعضای ناتو رو توی عراق و افغانستان و شرکا میشه دید و تجربه های مشابه حساب کرد + اگه فاقد اعتباره، پس اسکارهای لوتر هم فاقد اعتباره :دیــ
خب اینها رو گفتم، روی کاغذ شاید نباشن، اما احساس که اضافه بشه قضیه فرق میکنه…
فیلم سنگین و بزرگ و عمیق مخاطب خاص داره، مخاطبش شاید عمومی اونقدر نباشه، کمی نظرات مردم عادی رو هم در نظر بگیریم :دیــ
اسکار های لوتر ازون دستن که هرچقدرم دیگه سیاسی باشن نمیتونن انکار کنن در واقع اسکار در سال ۲۰۰۳ یکم از آبرو شو تونست بخره. از اون به بعد اسکار در سراشیبی نزول افتاد. :پی
{آلارم سفسطه دارم!} منظورم از فیلم سنگین اون نبود! 😐 منظورم در کل یک فیلم خوب بود. {سنگین اینجا یعنی سبک نباشه} یک مثال. فیلم زندگی پای یا جانگوی ازاد شده. در کنار آرگو!! 😐 مثل فتی بولجر میمونه بین جمعی از الف های نولدور!
خب معلومه فتی بولجر هابیت بهتره تا یه مشت الف نولدوری که خودت میدونی نظرم در موردشون چیه :دیــ
همون دیگه مشکلات بیخی هستن!! :))
من خودم قید اسکار گرفتن هابیت رو زدم آخه موسیقی فیلم مگه چش بود که نامزد نشد
آره خوب من نمی دونم این اسکار چیه که میدن به فیلم جدایی نادر از سیمین یعنی هابیت توی جلوه های ویژه هم نتونست نامزد شه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولی به نظر من اگه با تعصب به این قضیه نگاه نکنیم واقعا سطح جلوه های ویژه این فیلم نه تنها جالب نبود بلکه در مقایسه با سری های قبلی هابیت هم بدتر بود . اسکار هر چقدر هم سیاسی شده باشه باز هم مهمترین جایزه فیلم در جهانه و حتما اگه پیتر جکسون میتونست یکی از اونا رو برنده باشه که شاید این دفعه بشه خیلی خوشحال میشد !!!
منم نظرم اینکه اسکار یکم بی انصاف شده ولی فقط یکم
در مورد جلوه های ویژه هابیت به نظرم درست بود که نامزد نشد
هنوز قسمت آخرو ندیدم (منتظر کیفیت خوبشم) ولی پارت دوم خیلی ناقص بود مثلا تو اونجایی که دورفا دارن طلا رو ذوب میکنن اصلا دودی وجود نداره مگه میشه این همه حرارت باشه ولی دود هیچی اونوقت ارباب حلقه ها که تقریبا ده سال پیش ساخته شده بود توی کوه نابودی مذاب ها و دودو حرارتو همه چیز عالی بود، این فقط یه نمونش و یه چیز دیگه هم که هست اینکه کلا فیلمو هم کش آوردن هم یه تم محو رو فیلم هست که منو خیلی آزار میده.
من اگه بخوام هابیتو با ارباب حلقه ها مقایسه کنم صد در صد میگم ارباب حلقه ها خود پیتر هم دیگه نمیتونه مثلشو بسازه
حیف و صد حیف که تو رشته های دیگه نبود.