بازی ارباب حلقهها: بازگشت به موریا در سبک ساخت و ساز و بقا بازیکنان را با گروهی از دورفها همراه میکند که در ماموریتی برای بازپسگیری موریا شرکت میکنند. «جان پل دومانت»، کارگردان این بازی از استودیوی Free Range Games در گفتگو با اپیک گیمز میگوید آنها کار خود را با دورفها شروع کردند، چون این نژاد بهترین آواتار برای یک بازی سرزمین میانهای در این سبک است: «آنها بهترین سازندگان دنیا هستند، بنابراین میدانستیم که باید آنها را در محیطی قرار دهیم که از نظر بقا شرایط دشواری دارد، و موریا بهترین گزینه بود. این اولین ایده ما بود و با همان پیش رفتیم.»
شرکت Free Range Games با همکاری North Beach Games شروع به کند و کاو در معادن موریا کرد و متوجه شد که این محیط میتواند بازیکن را در معرض خطرات متعددی قرار دهد. دومانت میگوید: «موریا محل شناختهشدهای است. ترسناک و تاریک. اگر زیادی سروصدا کنید، سر و کله دشمنان پیدا میشود. بنابراین میدانستیم که بقا از دید ما شامل نور، تاریکی، صدا و خطرهای بسیار خواهد بود.»
بازیکنان توسط ارباب گیملی کلیددار به کوهستان مهآلود فراخوانده میشوند. او میخواهد قلمرو خودشان را پس بگیرد. تاریکی و اهریمن همچنان در همان محلی مستقرند که دورفها زمانی در آن فرمانروایی میکردند. حالا گروهی از کاوشگران دلیر باید به دل زمین بروند و به حفاری، ساخت و ساز و بقا در دل سایهها بپردازند.
هر بازیکن در ابتدای بازی شخصیت دورف خودش را میسازد. دومانت میگوید: «دورفها به روشهای مختلف قابل شخصیسازی خواهند بود تا هر کس با استفاده از سیستم خلق شخصیت جامع ما هویت دورفی خاص خودش را داشته باشد. گستره وسیع پیشزمینههایی که در میان دورفها وجود دارد، تاکنون در دیگر مدیومها مورد بررسی قرار نگرفته بود. بنابراین بدون لو دادن میتوانم بگویم که سیستم خلق شخصیت ما واقعا به شما اجازه میدهد به همان دورفی تبدیل شوید که همیشه میخواستید باشید.»
بازیکن در ادامه وارد دنیایی میشود که با الهام از چند بازی ساخته شده است. دومانت از ۷ Days to Die, Stranded Deep, Subnautica, Valheim و The Forest به عنوان اصلیترین منابع الهام خود نام میبرد و میگوید که مهمترین تمرکز بازی روی معدنکاری بوده است.
کارگردان بازی ارباب حلقهها: بازگشت به موریا میگوید: «همه چیز با معدنکاری شروع میشود. بقیه بازیها از شما میخواهند درختان را قطع کنید. ولی زیر کوهستان موریا مکانیزم قطع درخت ما همان منابع غنی آهن، طلا و نهایتاً میتریل است. سپس به سراغ فلزکاری میرویم که معمولا در بازیهای سبک بقا خیلی دیرتر در دسترس قرار میگیرد. ساخت کوره یا فعالسازی مجدد یک کوره غولپیکر افسانهای مواد خام را ذوب میکند، سپس آهنگریهای بزرگ انواع مختلفی از آلیاژهای شناختهشده و شگفتانگیز را به اسلحه، زره و ابزارآلات تبدیل میکنند. در نهایت، از آنجایی که دورفها صنعتگران ماهری هستند، میتوانید سلاحها را با گوهرهایی که در اعماق زمین پیدا میکنید، شخصیسازی کنید.»
این جهان هرچند دلنشین به نظر میرسد، اما فضای خشنی دارد. در این بازی، حداکثر هشت بازیکن باید در صرف منابع خود صرفهجویی کنند، به دنبال غذا باشند و حتی در تولید صدا، خواب و کنترل دما دقت کنند. باید گفت که بازی به صورت یک نفره هم قابل انجام است. بازیکنان میتوانند با نور با تاریکی مبارزه کنند ولی اورکها و سایر موجودات اهریمنی هم برای مبارزه با آنها حاضر خواهند بود.
اما برای راحتی کار خود میتوانید فضاها و پایگاههایی را از ابتدا یا با کمک بناهای قبلی قلمرو دورفها بسازید. ساکنان این قلمرو نقشهها و طلسمهای زیادی را از خود به جا گذاشتهاند. هرچه ساخت و ساز بیشتری انجام دهید، سروصدا بیشتر میشود و دردسرها در کمین خواهند بود. دومانت هشدار میدهد: «ما حتی چند غافلگیری را بر اساس توصیفاتی طراحی کردیم که گندالف از چیزهای قدیمی و شروری دارد که در نقاط عمیق جهان زندگی میکنند.»
بازی ارباب حلقهها: بازگشت به موریا در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲ بهطور انحصاری از طریق فروشگاه اپیک گیمز برای پلتفرم PC منتشر میشود. تاریخ عرضه نسخه فیزیکی و دیجیتالی این بازی برای PS5، ۱۴ آذر ۱۴۰۲ اعلام شده است. زمان انتشار نسخه Xbox Series X/S هنوز دقیقاً مشخص نیست.