جورج آر. آر. مارتین نویسنده مجموعه «نغمه ای از یخ و آتش» در روز ۲۷ ام فوریه نسخه ای از ویرایش اول کتاب هابیت نوشته جی. آر. آر. تالکین را به کتابخانه دانشگاه A&M تگزاس اهدا خواهد کرد. این کتاب ۵ میلیون امین کتابی خواهد بود که به کتابخانه این دانشگاه اضافه می شود. ویرایش اول کتاب هابیت با ویرایش های بعدی آن تفاوتهایی دارد. مهمترین تفاوت این نسخه در فصل «معما در تاریکی» است. تالکین در ویرایش دوم این فصل را تغییر داده تا آن را با کتاب ارباب حلقه ها که پس از آن نوشته بود هماهنگ سازد.
در ابتدای این مراسم، مارتین بخشهایی از کتاب هابیت را خواهند خواند.
به خاطر اون نظراتش راجبه داستانای تالکین ازش بدم میاد.یکی نیس بهش بگه تو کی هستی که راجبه تالکین حرف بزنی
حالا چی گفته بود، حضرت آقا ؟
چطور شده که این ویرایش اول دسته این بوده ؟
یه نکته رو که لازمه بگم ویرایش اول به این معنی نیست که نسخه ی خیلی خیلی خاصی هست و اینها! در هابیت توی چاپ اولش که ۱۵۰۰ نسخه بوده، گولوم حلقه ی حادوییش رو با میل و رقبت به بیلبو میده، اما در چاپ های بعدی این فصل به همراه چند چیز دیگه تغییر میکنه. علتش هم توی خبر ذکر شده. درسته این نسخه خاص هست اما یه Manuscript نیست…
خب انگار چاپ اول نیست :/ دیگه غیرخاص تر شد :وی
نمی دونم نظرش در مورد استاد تالکین چی بوده ، ولی خودش میدونه “کی” هست و لازم نیست کسی بهش بگه: بزرگترین فانتزی نویس دنیا
نمیدونم این اقا چه نظری نسبت به کارای تالکین داره اما کلا از داستانش خوشم نمیاد اصلا با کارای تالکین قابل مقایسه نیست……….حالا مگه در مورد تالکین نقدی داشته؟؟؟؟؟
مطمئنا جورج مارتین نویسنده ی بسیار بزرگیه . ولی به هیچ عنوان قابل قیاس با تالکین نیستش!
تالکین کجا و این کجا!
حالا این کار خوبه یا بد؟
من نفهمیدم منظور از ویرایش چیه
یعنی ورداشته یه ویرایشی روی کتاب انجام داده؟
چه جوری ویرایشی؟
خیر. کتاب هابیتی که در سال ۱۹۳۷ منتشر شده با چیزی که الان دست ما هست فرق داره. تالکین در سال ۱۹۵۱ و زمانی که داشت روی ارباب حلقه ها کار میکرد فصل معما در تاریکی رو ویرایش میکنه تا اونو با ارباب حلقه ها هماهنگ بکنه. این ویرایش دوم هست که از اون تاریخ به بعد چاپ شده اما اینی که مارتین داره مال قبل از سال ۱۹۵۱ و مربوط به ویرایش اوله.
اگه بخواید میتونم اون نسخه اولیه از این فصل رو توی فروم براتون بذارم(انگلیسیش رو البته!)
آهان حالا متوجه شدم!!
منظور یک نسخه ی نایاب از ویرایش اول هست. فکر کردم خودش یه ویرایشی کرده داره میده کتابخونه! 😐
اگر بذارید که ما اینجا ذوق مرگ میشیم آقا :دی
توی این تاپیک گذاشتم:
https://arda.ir/forum/index.php?showtopic=2054
ﺳﻼﻡ ﻧﻆﺮ ﻣﻦ ﺭاﺟﺐ ﺁﻗﺎﻱ ﻣﺎﺭﺗﻴﻦ اﻳﻨﻪ ﻛﻪ اﻭﻥ ﻫﻢ ﻳﻚ ﻧﺎﺑﻐﻪ ﻫﺴﺘﺶ ﺳﺮﻳﺎﻝ ﺯﻳﺒﺎﻱ ﮔﻴﻢ اﻑ ﺗﺮﻭﻧﺰ اﻳﻦ ﺭﻭ ﺻﺎﺑت ﻣﻴﻜﻨﻪ ﻭﻟﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎﻟﻜﻴﻦ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﺁﺭﺩاﻳﻲ ﻫﺎﻱ ﻋﺰﻳﺰ
کافیه کتاب نصفه این آقا رو بخونی تا بفهمی هم کتاب هاش خیلی بهتر از تاکلین هم دنیاش بزرگتر هم سبک کارش خاص تره من هم کتاب های تاکلین رو دوست دارم ولی واسه مارتین واقعگرایانه تره و جذاب تر
فکر کنم مهرداد عزیز سریال گیم اف ترونز رو با فیلم ارباب حلقه ها مقایسه کرده که به این نتیجه رسیده.
قدرت نویسندگی مارتین در نوع خودش بی نظیره نه تنها چیزی از تالکین بزرگ کم نداره که در بعضی جهات از اون سر تره .
حرف ت جوک سال بود . تالکین اسطوره فانتزی نویسی است .تنها فیلم خارجی که بدون هیچ ترسی جلوی خانواده ات بدون هیچ سانسوری می تونی بذاری ارباب حلقه و هابیت هستند . در هیچ جای داستان تالکین رنگ بی اخلاقی را نمی بینی .اصلا آقای مارتین کجای داستانش فانتزی هست نکنه فقط بخاطر آوردن دوتا اژدها ی کالیسی این حرف ها رو می زنید .واقعا وقتی اتفاقات درون خانواده لنیستر وتارگرین رو می بینی خجالت می کشی .دنیای مارتین تشکیل شده از چند نوع قوم انسان هست که فقط بر سر تخت آهنین با هم در جنگ و جدل هستند نه الف ها انسان ها هابیت ها دورف ها استرلینگها و…../ بزرگترین زن نغمه کالیسی هست .حالا دنریس و بانو گالدریل رو در کنار هم بگذارید و با هم قیاس کنید فاصله بین این دو از فرش تا عرش است . ضمنا وقتی داستان هابیت و ارباب رو می خونی متوجه میششی عجب تخیل و فضا سازی داشته تالکین .فیلم ها لپ مطلب رو نمی رسونن برو داستانش رو بخون . اگه تالکین زنده بود و سیلما رو تبیدل به رمان می کرد مارتین واسش لنگ می نداخت
دقیقا حرف دل منو زدی goshtapo ی عزیز. یکی دیگه از دلایلی که تالکین رو بیشتر دوست دارم این هست که واقعا پس از خوندن آثار اون یا دیدن فیلما حس خوبی به آدم دست میده و کاملا واضحه که رگه های فانتزی در نوشته های تالکین خیلی بیشتره تا مثلا سریال یا کتاب گیم اف ترونز. این در حالیه که بعضی وقتا اتفاقایی که در نغمه آتش و یخ میافته واقعا ناراحت کننده س (اعصاب خورد کنه!!) و این در کنار واقع گرایانه تر بودن اون شاید حتی باعث بشه لذت نبری از اثر. حداقل برای من اینطور بوده.
به عنوان کسی که همه آثار این دو نویسنده رو خونده و هر دو رو دوست داره میگم که از نظر ادبی مارتین به هیچ عنوان به گرد پای تالکین نمیرسه. کافیه چند صفحه از کتابهای تالکین رو بخونید تا متوجه بشید. مارتین این کمبود رو اومده و با داستان غافلگیر کننده و هیجان انگیز جبران کرده.
در جواب دوستمون هم باید بگم که این آثار در ژانر فانتزی نوشته شدن و واقع گرایانه تر بودن معنایی در این ژانر نداره. اینکه مایه های فانتزی در یک کتاب فانتزی کمرنگ تر باشه دلیلی بر بهتر بودن یک کتاب فانتزی نیست.
جورامون عزیز حرف شما کاملا درسته، واقع گرایانه بودن در این ژانر معنایی نداره یا بهتره بگم که نداشت ولی با اومدن مارتین عرصه ی جدیدی در فانتزی بوجود اومد که از فانتزی معمول فاصله داره . من از شما یک سوال دارم که اگه زحمت بکشید و جواب بدید خیلی خوشحال میشم.
۱. منم مثل شما اثار دو نویسنده رو خوندم، میخواستم ازتون بپرسم که از نظر ادبی این دو بزرگوار رو با هم سنجیدید، مقیاسش چی بوده ؟ جوایزیشون بوده ، نقد سایت های معتبر بوده یا بار ادبی خودتون بوده .
نه به جوایز کاری ندارم. مقایسه این دو از نظر جوایز ممکن نیست. اینها در دو نسل مختلف بودن و زمانی که هابیت و ارباب حلقه ها منتشر شدن این جوایز وجود نداشتن که تالکین بخواد بگیره.
من متن رو از لحاظ ادبی مقایسه میکنم. متن مارتین خیلی ساده نوشته شده اما متن تالکین غنای ادبی فوق العاده بالایی داره. تشبیهات، استعاره ها، پیوستگی متن و پخته بودنش اصلا با متن مارتین قابل مقایسه نیست. الان که جستجو میکردم به این صفحه رسیدم. نفر اولی که پاسخ داده خیلی خوب منظور من رو رسونده:
http://www.quora.com/In-what-ways-are-George-R-R-Martins-works-superior-to-Tolkiens
دو نویسنده رو از ۴ منظر بررسی کرده. داستان/تاریخچه داستان/شخصیت پردازی/سبک نوشتار.
در زمینه تاریخچه مشخصه که تالکین خیلی خیلی قوی تر هست. یه دنیای کاملا کامل رو از قبل از خلقت بنا کرده و تا امروز رسیده. چندین زبان و فرهنگ برای نژادهای مختلف ساخته. برای چندین هزار سال تاریخچه مدون تهیه کرده و …
تنها یک کتاب از مجموعه ۱۲ جلدی تاریخ سرزمین میانه مربوط به شکل گیری دنیا و جغرافیا است و یک کتاب دیگه اش در مورد مردم و فرهنگ ها. فکر کنم تو این مورد کسی نباشه که کفه ترازو رو به سمت تالکین سنگین ندونه.
در شخصیت پردازی مارتین بهتر عمل کرده چون داستان از دید شخصیت ها روایت میشه. طبیعیه که ما ذهن کاراکتر و افکارش رو میدونیم و متوجه میشیم چرا همچین کاری کرد. مثال بارزش شخصیت جیمی هست. تا قبل از اینکه pov باشه یه شخصیت سطحی و کاملا مشخص بود اما از وقتی که داستان از دیدش روایت شد فهمیدیم که چه افکاری داره و شخصیتش چه پیچیدگی هایی داره. در مورد آراگورن هم میتونستیم همچین دیدگاهی داشته باشیم اگر داستان از دیدش روایت میشد.
در مورد داستان قضیه متفاوته. همونطور که گفتی تالکین یه داستان نبرد خیر و شر داره و تکلیف خیلی چیزها مشخصه اما مارتین یه داستان پیچیده داره که هیچ خیر و شری در اون وجود نداره و همین باعث میشه که نشه ادامه رو پیش بینی کرد. این دو چون در دو زمینه متفاوت هستن به نظرم قابل مقایسه نیستن.
در آخر هم از نظر سبک نوشتار مقایسه کرده که به نظرم اگه همون پاراگرافی رو که از بازگشت شاه نقل قول کرده بخونید کاملا متوجه میشید که چقدر خوب از ادبیات و واژگان و تشبیهات برای رسوندن مفهومش استفاده میکنه و استادانه تصویر سازی میکنه. شما وقتی کتابهای تالکین رو میخونی فضا برات خیلی به صورت شفاف و رنگی و پر جزئیات در ذهنت ساخته میشه و کاملا میتونی خودت رو در اون حس کنی.
پ.ن:
کامنتهایی که بیشتر از ۲ لینک داشته باشن به صورت خودکار تو صف بررسی میرن تا مبادا اسپم یا تبلیغاتی باشن. اگه صبر کنید اینها رو در مدت کوتاهی دستی تایید می کنیم.
دوستی که گفتن دنیای بزرگتری رو تصور کردن در آثار مارتین احتمالا کمتر با آثار تالکین و دنیای فانتزی در ادبیات غرب آشنایی داره. شکلی که تالکین از این دنیا تصور کرده شاید در هیچ جایی پیدا نشه به جهت اینکه اصالت و وفاداری به جایگاه اون به طرز عجیبی ممتازه. خوبه دوستان سخنرانی آقای فرهادپور در همایش اول آردا رو گوش بدن و بعد یه دور فقط این آثار رو مطالعه کنن. فضای ناب داستان در آثار تالکین حتی در فضای جذاب فانتزی نویس های قدیمی هم براحتی قابل کشف نیس. در آثار آقای مارتین رنگ اروتیک و خشونت بار، لزوما جلوه فانتزی و اسطوره ای برای داستان به ارمغان نیاورده درحالی که ما در آثار تالکین کمتر جزئیات نبردها رو دریافت می کنیم و اصلا از جنبه های محرک خبری نیس، جذابیت این بخش از داستان به هیچ عنوان کاسته نشده. هر چند همه این آثار واقعا ارزشمند هستن چون قوه تخیل خلاق رو نمایان می کنن ولی به نظرم خوبه به اصالت فکری که در پشت آثار تالکین مبتنی بر آثار فانتزی اساطیری وجود داره پی ببریم و این قدر در مقام مقایسه بیش از نیم قرن آفرینش این آثار بی نظیر رو به همین راحتی با دو خط دیدگاه عجولانه مورد بی مهری قرار ندیم. لطفا در آثار تالکین تفکر کنید تا لذت ببرید.
آرش خان شما میگید اصالت فکری اثار تالکین بزرگ مبتنی بر اثار فانتزی اساطیریه پس بزا منم بهت بگم که اصالت فکری کتاب مارتین شرایط تاریخی قرون وسطی در اروپا و روایت های قصه های انسانیه
دید عمیق مارتین در روایت شخصیت های کتاب در نوع خودش بی نظیره که باعث ایجاد ماجراهای عظیم سیاسی هستند. و برخلاف فانتزی های معمول که سبک اصلیشیون نبرد بین خیر و شر و نبرد با شمشیر و جادوست سبک اصلی نغمه دسیسه چینی های سیاسی است. این سبک ، فانتزی و واقع گرایی را به هم گره میزنه ژانرهایی که در ادبیات متناقض هستند و این گواهی برقدرت نویسندگی ماترتینه.
در مورد تالکین بزرگ اینو بگم کسیه که ژانر فانتزی رو دوباره زنده کرد و باعث موج جدیدی از این آثار شد . و فکر نکنم کسی دیگه ای هم مثل اون بیاد. ولی این دلیل نمیشه که آثارش همیشه بهترین باشن
هدف در هر حال مقایسه بین این دونویسنده نبود که اگر باشه به نظرم به بیراهه رفتیم. من هم آثار تالکین رو ترجیح می دم. کاری با جوایز و رده بندی و حتی نظر سایر خواننده ها هم ندارم. مفهوم اصالت رو به اون شکل اثرگذار بر ذهن بشر بیان کردم و پذیرفتم. البته بقیه آثار هم پشتوانه تاریخی دارند. با این وجود فکر می کنم آثار تالکین همیشه زنده و جاوید خواهد بود چون اعماق زمان و تاریخ اساطیری بشر رو با طعمی خاص به تصویر کشیده .
این آثار واقعا دوست داشتنی هستند. بعد از چند بار مطالعه کتاب ها هنوز وقتی به پایان اونها میرسم دلهره خاصی بوجود میاد و این آثار تالکین رو برام من خاص کرده.
حالا که بحث به اینجا رسید اجازه میخوام نظر شخصیمو بیان کنم:
یه صحبت مقایسه داستان ها، نثر کتاب های این دو نویسنده و مقایسه عمق و مفاهیم هست فارغ از این که نویسندگان کی هستند که بنظر من اصلا قابل مقایسه نیستند. شاید بشه در این رقابت داستان های مارتین رو به یک طبل خوش صدا و بزرگ اما توخالی تشبیه کرد. که تمام شهرت خودشو مدیون غافلگیری ها مهیج بودن خط داستانیش هست که باز اون هم یه جاهایی خارج از قاعده میشه. داستان های مارتین رو به شدت برای پر کردن اوقات بیکاری و سرگرمی توصیه میکنم گرچه من خودم ترجیح میدم اوقات بیکاریمو چند ده باره سراغ کتاب های تالکین برم اما مارتین نه، چون واقعا چیزی از کتاباش نمیتونم بکشم بیرون جز یک سری حوادث و رویداد های فانتزی و آبکی. من حاضرم هزار بار همون سه صفحه حدیث تین گول و ملیان سیلماریلیون رو بخونم اما سراغ داستان های مارتین نرم…
اما بالاترین رده های این ژانر و این دسته از ادبیات که ادبیات حماسی و فانتزی باشه در اختیار کتاب های تالکینه حتی حماسه های منظومش که به فارسی ترجمه نشده و کمتر شناخته شده هست. میترسم اگر نظر بدم ارزش این آثار کم بشه پس اجازه بدید چیزی نگم. همین که میگن ارباب حلقه ها انجیل دوم هست کافیه. سیلماریلیون رو استاد تالکین آغشته به زرق و برق های الکی نکرده، داستان رو مختصر و موجز بیان کرده طوریکه شما از هر صفحه اش چنان مفهوم عمیقی رو میتونی دریافت کنی که باید کتاب رو ببندی و تا ساعت ها روش فکر کنی! در مورد کتاب های مارتین اما من ترجیح میدم وارد جزئیات و نقد اخلاقی این کتاب نشم.
اما صحبت دیگه بررسی شخصیتی این دو هست. به شخصه این که همش مارتین رو با تالکین مقایسه میکنن هم به سبب شباهت های اسمی این دو و هم به سبب سبک داستانی شون واقعا من رو آزار میده و باعث شده در من و در احتمالا خیلی از طرفداران تالکین نوعی انزجار از این نویسنده به وجود بیاد. شاید دلیل خیلی از نظرات تند دوستان نسبت به مارتین همین باشه. واقعا استاد ادبیات و زبان دانشگاه آکسفوردی که در کلیسا و تحت تربیت راهب بزرگ شده و به گفته دانشجویان آکسفورد همیشه جزو متین ترین و با اخلاق ترین اساتید اون کالج بوده کجا و این نویسنده که برای شهرت خودش دست به دامن کارگردانان هالیوود شده کجا! پروفسور رو دارید با کی مقایسه میکنید؟! کسی که تنها داستان هاش قشنگه و سریالش جذاب؟!
در مورد فانتزی:
دوستان دنیای فانتزی خیلی وسیعه. حتی گوشه هایی از ادبیات حماسی، تخیلی، اساطیری و تاریخی هم زیر مجموعه این بخش قرار داره. ما در ادبیات فانتزی زیرمجموعه هایی چون فانتزی حماسی داریم. که هم بخشی از خواص حماسه رو داره و هم بخشی از فانتزی رو. یه سرچ بزنید میبینید که بالاترین اثر این مجموعه ارباب حلقه هاست. یه بخش داریم با نام اسطوره سرایی که اون هم اثر شاخصش آثار تالکینه و اصلا نام همین بخش یعنی Mythopoeia هم خودش الهامی از یکی از اشعار تالکین بوده و آثار بزرگ این دسته ارباب حلقه ها و سیلماریلیون هست.
http://en.wikipedia.org/wiki/High_fantasy
http://en.wikipedia.org/wiki/Mythopoeia
تور عزیز فکر کنم نوشته ات بجز توهین به مارتین چیزه دیگه ای نداشت.
توی گوگل سرچ کردم best epic fantasy books of all time
http://bestfantasybooks.com/top25-fantasy-books.php
http://www.goodreads.com/list/show/50.The_Best_Epic_Fantasy
http://www.fantasybookreview.co.uk/top-100-fantasy-books/
http://www.staffersbookreview.com/2013/06/50-essential-epic-fantasy.html
این چهارتا به ترتیب اومدن بالا که فیلترنبودن. یه نگاهی به دو تای اولی بندازی بد نیست. فکر کنم مثل این قضیه سرچ تا حالا لای کتاب نغمه روباز نکرده باشی .
نویسندگی مارتین رو زیر سوال بردی که فکر کنم جوایز ادبیش به تنهایی جوابگوت باشه . با یه سرچ میتونی پیداشون کنی. ولی از اونجایی که میدونم به سرچ کردن زیاد علاقه نداری خودم برات لیستشون میکنم .
۱۹۷۵ Hugo Award for Best Novella for “A Song for Lya”
1980 Hugo Award for Best Novelette for “Sandkings”
1980 Nebula Award for Best Novelette for “Sandkings” (This is Martin’s only story to win both a Hugo and a Nebula.)
1980 Hugo Award for Best Short Story for “The Way of Cross and Dragon”
1986 Nebula Award for Best Novelette for “Portraits of His Children”
1988 Bram Stoker Award for Long Fiction for “The Pear-Shaped Man”
1989 World Fantasy Award for Best Novella for “The Skin Trade”
1997 Hugo Award for Best Novella for “Blood of the Dragon”
2003 Premio Ignotus for Best Foreign Novel for A Game of Thrones
2004 Premio Ignotus for Best Foreign Novel for A Clash of Kings
2003 Locus Award for Best Fantasy Novel for A Storm of Swords
2006 Premio Ignotus for Best Foreign Novel for A Storm of Swords
2011 Locus Award for Best Original Anthology for Warriors (co-edited with Gardner Dozois)
Declared by Time “One of the Most Influential People of 2011″[4]
2012 Locus Award for Best Fantasy Novel for A Dance with Dragons
2012 Hugo Award for Best Dramatic Presentation, Long Form for Game of Thrones Season 1 (Co-Executive Producer of the HBO series)
2012 World Fantasy Award for Life Achievement
2013 Hugo Award for Best Dramatic Presentation, Short Form for Game of Thrones, Season 2, Episode 9, “Blackwater” (Screenwriter)
2014 Locus Award for Best Original Anthology for Old Mars (co-edited with Gardner Dozois)[68]
نخیر دوست عزیز. شما نمیتونی در مورد علاقه من به سرچ قضاوت کنی. قبل از شما من این سایت ها رو مورد مطالعه قرار دادم.
شما توهین برداشت کردی. من سعی کردم حقیقتی رو که بهش رسیدم بیان کنم. حالا این که چیزی که من بهش رسیدم مطابق سلایق شما نیست بحث دیگه ای هست…
این سایت ها هم رسمیت ادبی نداره. گودریدز که رای من و شماست. رای خوانندگانه. و خب کیه که این روزا سریال گیم آو ترونز رو ندیده باشه؟! من خیلی از دوستانم به دعوت خود من اومدن گودریدز ثبت نام کردن و به کتابای مارتین ۵ ستاره دادن در حالیکه کتابا رو نخوندن و صرفا سریال رو دیدن! در مورد ارباب حلقه ها و هابیت هم همین قضیه هست. لذا این سایت ها معیار من نیستند. منم اگر بخوام میتونم اینجا لیستی بلند و بالا از انواع لینک ها و سایت ها بیارم که ارباب حلقه ها و هابیت رو در صدر جدولشون آوردن و کتابای مارتین آخر جدولن یا بعضا نیستند! اما من این کار رو نکردم و نظر شخصیمو گفتم چون این سایت ها و نتایجشون معیار من نیستند. در مورد جوایز هم مهدی توضیحات خوبی داد من وارد نمیشم.
من چند تا تعریف پایه ای ارائه کردم که اگر -من اطلاع ندارم- شما در تخصصت هست یا که مطالعه بی حب و بغض داری میتونی به این نتیجه برسی که ارباب حلقه ها و سیلماریلیون ادبی ترین و بالاترین آثار ژانر فانتزی هستند. حتی بعد ازینا خیلی ها نارنیای سی اس لوئیس رو آوردند. تنها چیزی که باعث شده کتاب های مارتین اصلا بیاد در ژانر فانتزی همون بحث نبرد خیر و شری هست که در داستانش مطرحه. که خب تا وقتی که کتابای ارباب حلقه ها و سیلماریلیون هست کی برای برداشت این مفاهیم به کتابای مارتین مراجعه میکنه…اگر کتابای مارتین همون رو هم نداشت که اصلا یک فانتزی جون دار به حساب نمیومد.
پ.ن مهم:
در مقام مقایسه بین مارتین و تالکین، آثار مارتین واقعا در چشم نیستند و به حساب نمیان اصلا.
اما به شخصه کتابای مارتین رو خوندم دو جلد اولشو و هنر این نویسنده در توصیف صحنه ها رو ستایش میکنم. توصیفات مارتین بسیار غنی و زیباست و نثرش روان و ساده هست. از خوندن کتاب هاش و قرار گرفتن در جلد شخصیت ها لذت بردم واقعا شخصیت پردازی بی مثالی ارائه داده مارتین. واقعا از خیلی از کارهای دیگه این ژانر بالاتر هست و جزو لیست برتر من در ژانر فانتزی هم هست. این که شما برداشت توهین میکنی شاید بخاطر اینه که دارم مارتین رو کنار تالکین میذارم. اما به تنهایی مارتین برای من به خیلی دیگه از نویسندگان و آثار این ژانر ارجحیت داره اینطوری نیست که من بدم بیاد یا بخوام بکوبم اثر رو. بحث من مقایسه ای بود…
من آثار دو نویسنده رو هم خوندم وعاشق هر دوشونم نمی دونم چرا طرفدار های این دو کتاب تا این حد با هم دشمنند مارتین از بچگی عاشق تالکین وکاراش بوده هر چند سبک متفاوتی رو دنبال کرده انتخاب این دوتا بیشتر سلیقه ای هست دوست دارای مارتین عامه پسند ترن یعنی بیشتر به هیجان و جذابیت داستان و شخصیت پردازی و توصیف نبردها و جنگ خدایان (۶ تا ان فکر کنم) اهمیت میدن از ضعف های مارتین اینه که یک ذره روح فانتزی و تسلای درون اون رو حذف کرده درست بود که ادارد و راب کشته بشن تا داستان از کلیشه ای بودت خارج بشه ولی دیگه آوردن دخل جان اسنو (ببخشید اسپویل نداشت سایت) یک ذره زیادی بود دوستداران تالکین خاص پسند ترن یعنی به سبک نوشتار ،عشق های عرفانی و پیش زمینه ی قوی داستان و حال و هوای قوی فانتزی و موجودات فانتزی مثل اورک، الف و… اهمیت میدن . از ضعف های ارباب حلقه ها توصیف زیاد اماکن و خب یک خورده شلوغ بودن اسم ها و شخصیت ها و شجره نامه ها هست که یک ذره گیج کننده است (برخی این رو قوت داستان میدونن که نظر اونا هم محترمه) در دفاع از استا تالکین درمورد سیاه وسفید بودن شخصیت ها مثال های نقضی مثل بورومیر و گولوم و کارگذار گوندور و همین طور خود سارون و سارومان هستند در کل همون طور که گفتم سلیقه ای هست و جرو بحث نداره که هر دوشون عالی هستند و حداقا ارزش ۳ بار خوندن رو دارند هرچند تالکین آرمش بخش تره و خب از لحاظ شخصیت فردی هم تالکین دل نشین تره.