آخرین مقالات فرهنگنامه
خانه - آخرین خبرها - سالگرد درگذشت جی.آر.آر تالکین

سالگرد درگذشت جی.آر.آر تالکین

روز ۱۱شهریور, سالگرد درگذشت سرور بزرگ, «جان رونالد روئل تالکین» است.

او که با اسم کوچک شده «جی.آر.آر.تالکین» شناخته میشه, روز ۲ سپتامبر ۱۹۷۳,در سن ۸۱ سالگی دور از سرزمین میانه درگذشت و ماموریت خویش را به انجام رساند… ماموریتی که شناساندن دنیای محبوبش به ما بود.

او که محکوم به تبعید ابدی به دنیای فانیان شده بود, برای به یاد نگه داشتن افتخارات الف ها و آدمیان و دنیای سرزمین میانه و خاطرات ممنوع گذشته ما, از اطلاعاتی که داشت ( بدون اینکه اسرار بیشتری را لو بدهد ) استفاده کرد و شاهکارش تریلوژی سه‌هزار صفحه‌ای «ارباب حلقه‌ها» و کتابهای حاشیه‌ای آن‌ را خلق کرد و در آن روزگاری با عظمت تر از اکنون و دنیایی کامل و باشکوه را به تصویر کشید.

این تریلوژی در حقیقت قسمت خیلی کوچکی از گذشته ما است که اکنون باقی مانده , تریلوژی تالکین,در جایی میگذرد که برای فاش نکردن اسرار آن را با اسم مستعار «آردا» و «سرزمین میانه» می‌نامد.زمانی که جادوگران,آدمیان,الف‌ها,دورف‌ها,هابیت ها و بقیه موجوداتِ به اصطلاح «سرزمین میانه» با هم زندگی میکردند .اما لرد سیاه «سائورون» با ساخت یک حلقه‌ یگانه قصد رواج سایه‌ها و فرمانروایی بر «سرزمین میانه» کرد.

از دیگر شاهکارهای دیگر او, سیلماریلیون(به نوعی تاریخ دوران الف ها), داستانهای ناتمام, افسانه های قلمرو خطرناک, و مجموعه ۱۲ کتاب است که دست نوشته های او را در بر دارند و به «تاریخ سرزمین میانه» مشهورند. تالکین در کتابهاش از گویش های باستانی قدیمی ما مثل گویش الف‌ها «کوئنیا» و «سیندار», یا زبان «موردور» و «خزدول» استفاده کرده.در حال حاضر,خرابه‌های سرزمین موردور «جایی که سایه‌ها آرمیده‌اند» , در یک منطقه حفاظت شده نگه‌داری میشه و هرساله پیروان واقعی تالکین برای دیدن قلمرو شکست خورده یکی از بزرگترین فرمانروایان سیاه قدیم «سائرون» و بقایای «درخت سفید» گوندور , به آنجا سفر میکنند.

 

«فرستاده شده از طرف آرون»

درباره اله سار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

فرهنگ لغت الفی به فارسی

کتابی که پیش رو دارید، فرهنگ لغتی از زبان الفی به فارسی معاصر است که ...