در دوازدهمین دوره اهدای جوایز اتحادیه جلوه های ویژه، اسماگ جایزه بهترین کاراکتر کامپیوتری را دریافت کرد. فیلم «هابیت: برهوت اسماگ» در ۴ رشته دیگر نیز نامزد دریافت جایزه شده بود اما در هر چهار رشته جایزه به فیلم «جاذبه» رسید.
لیست کامل نامزدها و برندگان را در اینجا مشاهده کنید.
خیلی خوشحال شدم… ایول … واقعا استحقاق این جایزه رو داشت اسماگ…
و البته متاسفانه حدس من تابه حال درست در اومده… اینکه ظاهرا این فیلم “جاذبه” امسال برای هابیت شده مثل “زندگی پی” شماره ی دو!!! قراره همه ی جایزه ها رو از جلوی اسماگ جمع کنه برای خودش…! واقعا که! چی توی مغز این داورا میگذره نمیفهمم…!!!
یکی از مزخرف ترین فیلمهای دنیا و کسل کننده ترین همین فیلم جاذبه بود.به نظر من ملاک هویت و کیفیت یک فیلم نظر یه مشت داور که از عالم و فضای یک دنیای فانتزی که توسط یه نفر خلق شده و یه نفر دیگه با استادی و ظرافت تمام اون رو به نمایش کشیده خبر نداره نیست پیتر کارش حرف نداره هیچکسم نمیتونست کاری رو که این کارگردان بزرگ کرد انجام بده…….
مزخرف ترین و کسل کننده ترییییین . . . ! :-O
من خودم از طرفدارای تالکینم دوستان، کتابای عالی و فیلمای عالی تر، ولی این دیگه خیلی بی انصافیه، جاذبه شاهکار بود، شاهکار . . .
آدم دوست داره با سر بره تو دیوار
آخه یکی نیست به این داوران نسبتا حرفه ای بگه بابا فیلم (( جاذبه )) همش یک ساعت و نیمه ولی (( هابیت )) دو ساعت و نیم
پیشتر جکسون همیشه ثابت کرده هر وقت اسم جلوه های ویژه وسط میاد همه باید جلوش بوق بزنن
چه (( ارباب حلقه ها )) و (( هابیت )) و چه (( استخوان های دوست داشتنی )) همشون جلوه های ویژه استادانه ای دارن
حالا خدا رو شکر گیلرمو دل تورو هابیت رو نساخت وگرنه به سرنوشت فیلم جدیدش (( حاشیه اقیانوس آرام )) دچار می شد!!
فقط امیدوارم که دیگه تو اسکار از (( جاذبه )) شکست نخوره.
صد در صد تو اسکار هم از جاذبه شکست میخوره . جلوه های جاذبه بدون اشکال بود و هیچ اشکالی هم توش دیده نمیشد . از هر لحاظ خفنه خفن بود. از بازی بازیگرانش بگیر تا جلوه های ویژه و موسیقی متن و لانگ شات های بسیار زیبا و دیدنی آلفونسو کوارن همه و همه بسیار استثنایی بودند. هایبت تو جلوه های ویژه هم اشکالاتی هم داشت که بزرگترین مشکل فیلم در جلوه های ویژه تو بخش بشکه های از بند رسته بود که اورک هایی که اونجا حضور داشتن بیش از حد کارتونی مانند دیده میشدند.
همچنین این رو هم بگم که تو نامزدهای بخش فنی بیشتر به فیلم هایی جایزه میدن که امتیاز منتقدانش از بقیه بیشتر باشه مثلا امتیاز جاذبه از منتقدان ۹۶ از ۱۰۰ هستش ولی امتیاز هابیت : برهوت اسماگ ۶۶ از ۱۰۰ هستش .
البته من گرویتی رو ندیدم هنوز اما ایمان دارم به کار کواران و بنظرم قراره که یه شاهکار ببینم بیصبرانه منتظرم دانلودش تموم شه! :دی
البته این که «اسماگ» جایزه رو نگیره واقعا ظلمه چون اسماگ واقعا بی نقص بود و همونطور که بار ها گفتم زنده ترین اژدهایی بوده که تو سینما دیدم و تمام طیف های مخاطبان از مخالف تا موافق در موشن کپچر اسماگ و دیتیلزش شکی ندارن!
البته واقعا ملاک ارزش فیلم زمانش نیست. مثلا فیلم یک ساعت و نیمه ۱۲ مرد خشمگین بنظر من نمونه بی نقصی از یه شاهکار فیلمنامه و تصویر برداریه اونم چی کل فیلم یه لوکیشن داره و ۱۲ بازیگر!! یک کلاس درس فیلمنامه نویسیه. بازگشت شاه ۴ و نیم ساعته هم که در شاهکار و بی منقص بودنش حرفی نداریم.
البته جلوه های ویژه برهوت اسماگ به نظر من از سفری غیر منتظره خیلی معقول تر و بهتر بود و میشه گفت هدفمند ازش استفاده کردن و در کل از جلوه های ویژه برهوت راضی بودم. (ولی گرویتی یه چیز دیگست! 😛 )
البته یکی از دلایل اینکه اسماگ خیلی نزد کارشناسان تحسین شده اینه که حرکات بدنش اصلا موشن کپچر نیست و به صورت دستی این حرکات طبیعی رو بازسازی کردن که ارزشش خیلی بالاتر از موشن کپچر هست.
جدی؟! اما من فکر میکردم بندیکت کامبربچ در نقشش بازی میکنه مثل اندی سرکیس در نقش گولوم…:|
پس واقعا کارشون عالی بوده و جالبه که این اعتماد به نفسو داشتن که دست به دامن موشن کپچر نشن…
آره منم اول فکر میکردم که همینطوره اما یکی از مصاحبه های داوران بخش جلوه های ویژه اسکار رو که خوندم دیدم اینجوری نیست. فقط صورت اسماگ موشن کپچر هست اما بدنش به صورت key frame متحرک سسازی شده.
بنظرم باید یه مطلب هم در مورد چگونگی ساخت اسماگ باید نوشت . هر چی که باشه تمام منتقدان رو وادار به تحسین کرده بود ،
آقا مهدی تو این کلیپ کوتاه که نحوه ی ساخت اسماگ رو نشون میدن بنظر میاد اسماگ رو هم بصورت دیجیتالی ساخته باشن !!!
http://www.youtube.com/watch?v=hyfaJfZ3S24
بله دیجیتالی هست اما موشن کپچر نیست. برای متحرک سازی دو روش کلی وجود داره. یکی روش قدیمی key frame هست که انیماتور میاد و به صورت دستی همه حرکات رو انجام میده. مثلا در یک زمان میاد و سر کاراکتر رو ۵۰ درجه میچرخونه و دمش رو بالا میبره و دستش رو جابجا میکنه و بعد میره به ۲۰ فریم بعد و دوباره سر و دست و پا و دم رو تغییر مکان میده. اینکار خیلی پر زحمت و وقت گیره و برای اینکه حرکات طبیعی در بیاد انیماتور باید خیلی حرفه ای باشه و به آناتومی بدن و میزان آزادی عمل هر یک از مفاصل آشنا باشه. در سالهای اخیر روش دیگه ای به اسم motion capture اختراع شده که یه لباس با تعدادی سنسور تن یک بدل کار میکنن، هر کاری که بدلکار انجام میده مستقیما به کامپیوتر و کاراکتر منتقل میشه. این روش خیلی راحت تره و نگرانی بابت طبیعی بودنش وجود نداره چون یه آدم واقعی داره اون حرکات رو انجام میده و کاملا طبیعی هست. گولوم به این صورت ساخته شده اما اسماگ به روش اول ساخته شده. توی این مصاحبه ها مسئول طراحی اسماگ دلیلش رو میگه و اون هم اینه که بدن انسان نمیتونست حس و وزن اژدها رو منتقل کنه و برای همین سراغ موشن کپچر نرفتن:
http://www.studiodaily.com/2014/02/weta-digitals-joe-letteri-on-the-desolation-of-smaug
http://www.theonering.net/torwp/2014/01/12/86189-smaug-visual-effects-wow-at-academy-awards-bake-off
توی همین ویدئویی هم که شما گذاشتی در ثانیه ۴۶ میگه که اسماگ موشن کپچر نیست و با تماما با کی-فریم متحرک سازی شده.
راستی (( آزوگ )) چی؟ با موشن کپچر ساخته شده؟
آزوگ آره. کمپلت موشن کپچر هست. اغلب اورک ها و گابلین های فیلم موشن کپچرن…
دوستان کسی میدونه اکران هابیت در چین کی شروع میشه؟؟؟؟