خانه - تکنولوژی های استفاده شده در فیلم هابیت

تکنولوژی های استفاده شده در فیلم هابیت

فیلم «هابیت: سفری غیرمنتظره» در زمینه های مختلف صدا و تصویر نوآوری های بسیاری در خود دارد. در زمانی که استودیوها فیلمهای سه بعدی را اکران میکنند و مخاطبان به داستان فیلم اهمیت میدهند پیتر جکسون ما را با تکنولوژی های جدید به سرزمین میانه باز میگرداند.

کارگردانی ماجراجو

peter-jackson-redبرای مدتی طولانی پیتر جکسون قصد کارگردانی فیلم هابیت را نداشت و آنرا به گیلرمو دل تورو سپرد و او را نیز در نوشتن فیلمنامه دخیل کرد، تا مجبور نشود با سه گانه ارباب حلقه های خودش رقابت کند. او سمت تهیه کنندگی را به عهده گرفت اما بعد از مشکلات قضایی و بحران مالی و استعفای کارگردان بار دیگر به عنوان کارگردان به سرزمین میانه برگشت.

دوربینهای جدید

Red-Epic-NZاو برای این فیلم، «فیلم» را کنار گذاشت و به سراغ دوربینهای تمام دیجیتال Red Epic رفت. اما استفاده از پیشرفته ترین دوربین سینما کافی نبود و او تصمیم گرفت تا فیلم را سه بعدی فیلمبرداری کند. این دوربین توانایی ضبط تصاویر با فرمت ۵K (رزولوشن ۵۱۲۰×۲۷۰۰) را دارد و میتوانید تصاویر را تا ۱۲۰ فریم در ثانیه ثبت کند. برای مقایسه بین کیفیت ۵k جدید و ۱۰۸۰ و ۷۲۰ رایج تصویر زیر را مشاهده کنید. همچنین میتواند تصاویر را به صورت بی سیم منتقل کند.

Comparison_of_5K_to_standard_resolution

سه بعدی

3dساخت هر فیلمی به صورت سه بعدی مشکلات خاص خود را دارد اما این مشکلات در فیلمی با این تعداد شخصیت و موجودات با قد و قامت متفاوت بسیار بیشتر است. آنها دیگر نمیتوانستند همانند ارباب حلقه ها از ترفند پرسپکتیو اجباری استفاده کنند. در فیلمهای دو بعدی، برای مثال گندالف، اگر نزدیک دوربین قرار بگیرد از شخصیت دیگری، مثلا یک هابیت، که دورتر قرار دارد بزرگتر به نظر میرسد. اما در فیلمهای سه بعدی این ترفند کارایی ندارد و با وجود ۱۳ دورف کوتاه قامت که تقریبا در تمام صحنه ها وجود دارند این کار سخت تر میشود.

 

۳ALITY

ts-5-3ality_1024استفاده از دوربینهای جدید و تکنولوژی سه بعدی نیاز به سیستمهای جدید فیلمبرداری داشت تا فیلمسازان بتوانند بیشترین انعطاف را در فیلمبرداری داشته باشند و همچنین بتوانند فیلمی که ساخته اند را سر صحنه ببینند. همچنین نیاز به سیستمهای بی سیم برای دوربینها بود که برای این کار ۳ALITY سیستم جدید TS-5 را برای فیلمسازان طراحی کرد که در آن دو دوربین بر روی یک پایه نصب میشدند. به دلیل اینکه فاصله دوربینها(به دلیل ابعاد دوربین) بیش از فاصله دو چشم انسان بود هست با استفاده از سیستمهای آینه ای تصویر دوربین دوم را از لنز ورودی به دوربین دوم منتقل میکردند. علاوه بر دوربینهایی که بر روی پایه ها نصب شده بودند سیستمی برای دوربینهای دستی تهیه شد تا فیلمبردار بتواند آنها را حمل کند و در دالانها و راهروها فیلم برداری نمایند. سیستم Stereo Image Processors نیز برای پردازش این تصاویر تهیه شده است.

۴۸ فریم و ارتقای سینماها

48اگر همه اینها نیز کافی نبود، جکسون کاملا صنعت سینما را با تغییر تعداد فریمها در ثانیه تغییر داد. فیلم در واقع از تصویرهای متعددی که پشت سر هم نمایش داده میشوند تشکیل شده است. همانند نقاشی هایی که در مدرسه روی دفتر و کتاب میکشیدیم و با ورق زدن سریع آنها را متحرک میدیدیم. در دهه ۱۹۳۰ استاندارد ۲۴ فریم بر ثانیه برای فیلمها تصویب شد و از آن زمان تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است زیرا تعداد فریم بیشتر به معنای فیلم و هزینه بیشتر بود.

با استفاده از Red Epic دیگر محدودیتی در مورد فیلم وجود ندارد زیرا همه چیز به صورت دیجیتال است. بنابراین نرخ فریم در ثانیه را دو برابر کرد و به ۴۸ فریم رساند تا حرکات طبیعیتر و پیوسته تر باشند. در زمان فیلمبرداری هابیت هیچ سینمایی در جهان قادر به پخش ۴۸ فریم در ثانیه نبود. چرا باید فیلمی را ساخت که کسی نمیتواند آنرا ببیند؟ علت این بود که جکسون به کمک برادران وارنر مرزها را جابجا کرد. بسیاری از سینماها برای اینکه قادر به پخش فیلم هابیت باشند تجهیزات خود را ارتقا دادند.

نو آوری در صدا

dolbyhobbitهابیت از تکنولوژی DOLBY ATMOS برای صدا استفاده می کند. این فن آوری جدید امکان این را میدهد که ۱۲۸ عنصر شنیداری مستقل را از ۶۴ بلندگو پخش کند. این بلندگوها در قسمتهای مختلف سینما و همچنین بالای سر تماشاگران قرار دارند و این حس را به بیننده میدهند که در وسط ماجرا قرار دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

به صورت خودکار کلمات فینگلیش را به فارسی تبدیل کن. در صورتی که می‌خواهید انگلیسی تایپ کنید Ctrl+g را فشار دهید.