آخرین مقالات فرهنگنامه
خانه - آخرین خبرها - معرفی و بررسی بازی «قصه‌های شایر»: یک غذای نیمه‌گرم هابیتی

معرفی و بررسی بازی «قصه‌های شایر»: یک غذای نیمه‌گرم هابیتی

مقدمه

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که می‌خواهید مدتی هرچند کوتاه از زیر بار سنگین کارهای امروزی رها شوید و به جای پر کردن جداول اکسل، کوله‌ی خود را از قارچ‌ها، میوه‌ها و روییدنی‌های مختلف پر کنید؟ یا استرس ددلاین‌ها را با نگرانی پخت غذای موردعلاقه میهمانان خود جایگزین کنید؟ بازی قصه‌های شایر یا Tales of the Shire که اخیراً توسط Wētā Workshop[۱] توسعه یافته، همانند یک آغوش و غذای گرم هابیتی قصد دارد که چنین انتظاری را برآورده کند.

 

برای کسانی که فرصت مطالعه کامل این نقد و بررسی را ندارند: قصه‌های شایر یک بازی تک‌نفره شبیه‌ساز زندگی دوستانه و دلپذیر، با طراحی‌هایی بامزه و دلنشین است که بر احساس آرامش و سخت نگرفتن زمانی که قرار است به بازی اختصاص داده شود، تمرکز دارد. با وجود اینکه دست شما در دکوراسیون سوراخ هابیتی‌تان بسیار باز است، مکانیزم‌های اصلی این بازی سخت یا پیچیده نیست و پیشرفت قابل‌توجه در قصه‌های شایر نیازمند تلاش یا صرف مدت زمان زیاد نیست. این بازی مناسب کسانی است که خواسته یا ناخواسته، نمی‌توانند مدت زمان زیادی را به یک بازی اختصاص داده اما می‌خواهند تجربه‌ای آرامش‌بخش را با اندکی صرف زمان در یک بازی سپری کنند. تنوع پایین موسیقی، بهینه نبودن رابط کاربری (UI) و نبود ارتباط جانبی خارج از ۱۵ شخصیت اصلی بازی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن است.

 

نام بازی: Tales of the Shire: A The Lord of The Rings Game

ژانر بازی: Cozy Life & Community Simulator

سازنده / ناشر: Wētā Workshop / Private Division

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch 1|2

حجم بازی: 3GB~

قیمت: ۳۴.99USD

معرفی و بررسی بازی «قصه‌های شایر»: یک غذای نیمه‌گرم هابیتی

یک روز هابیتی در بازی قصه‌های شایر

بازی قصه‌های شایر در کنار مأموریت‌های خود که بیشتر شامل یافتن و جمع‌آوری موارد مورد نیاز یا جلو بردن دیالوگ‌های مختلف میان شخصیت‌هاست، به شما امکان باغبانی، پخت‌وپز، ماهیگیری، گردآوری روییدنی‌های خوراکی و چوب، مرغداری، خرید پوشاک و دکوراسیون سوراخ هابیتی و میزهای غذای در محل‌های گردهمایی را می‌دهد. تمامی این فعالیت‌ها از ابتدای بازی در اختیار شما نیست و شما با جلو بردن داستان، مأموریت‌ها و همچنین بالا بردن میزان دوستی با ساکنان اصلی، ابزارهای جدید و بهتر، فعالیت‌های بیشتر، محصولات با کیفیت بالاتر و نقاط خارج از دسترس جدید در درون و بیرون از خانه خود را آزاد خواهید کرد که تا ساعت‌های بسیار می‌تواند شما را سرگرم کند. با جلوتر بردن داستان، شما فعالیت‌های جانبی در کلوب‌های باغبانی، ماهیگیری، گردآوری روییدنی‌های خوراکی و پخت‌وپز را فعال خواهید کرد که پیش بردن هرکدام از آنها جوایز مختلف و ضروری بسیاری را به ارمغان خواهد آورد. بسیاری از شخصیت‌های بازی، موارد مورد نیاز شما را فروخته که فهرست آنها هر روز و با توجه به فصل متغیر خواهد بود. برخی از شخصیت‌ها در کنار فروش، به دادوستد نیز می‌پردازند و در صورتی فراهم کردن موارد مورد نیاز آنها را، می‌توانید کالای مدنظر خود را بدون پرداخت پول دریافت کنید.

سرعت بازی تنها توسط شما تعیین می‌شود و به‌جز ناراحتی موقتی در صورت دعوت از میهمانان اما حضور نیافتن در محل میهمانی، یا کاهش رشد گیاهان در صورت آبیاری نکردن یا عدم وجود تخم‌مرغ در صورت غذا ندادن به مرغ خود، هیچ اثر منفی از طولانی شدن انجام مأموریت‌ها احساس نخواهید کرد. در نتیجه نیازی نیست هر روز صبح به ماهیگیری رفته و یا محصولات خود را بفروشید تا به پول برای خرید نیازمندی‌های خود دست پیدا کنید، اگرچه انجام فعالیت‌های اینچنینی، برگزاری میهمانی‌های هرروزه، به پیشرفت سریع‌تر شما در بازی کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است که ظرفیت کیف شما محدود است ولی حجم بسیار زیادی از مواد اولیه و تمامی خوراکی‌های فراهم شده را می‌توانید برای مدت زمان نامحدود در انبار خود که در کنار آشپزخانه است به راحتی نگهداری کنید. به هنگام پخت‌وپز و میهمانی در سوراخ هابیتی خود نیازی نیست که مواد اولیه در کیفتان باشد، اما اگر در بیرون از خانه یک میهمانی برگزار کرده‌اید، تمامی غذاهایی مورد نظرتان را باید با خودتان به محل قرار ببرید وگرنه میهمانان شما گرسنه خواهند ماند.

گندالف در ابتدای بازی قصه‌های شایر

باغبانی

شما می‌توانید رستنی‌های بسیاری را با خرید یا دریافت بذرهایشان از طریق مأموریت‌ها در باغچه‌های خود بکارید و روزانه آنها را آبیاری کنید. البته در روزهای بارانی نیاز به آبیاری باغچه نیست و توجه به این نکته کوچک جالب‌توجه بود. هر بذر فصل یا فصول پیشنهادی خود را دارد و با توجه به اینکه در کنار چه گیاهی کاشته می‌شود، می‌توانند بر رشد و کیفیت یکدیگر تأثیر بگذارند و این اطلاعات که با آزمون‌وخطا به دست خواهد آمد، به مرور زمان در قسمت توضیحات هر بذر افزوده می‌شود و در هنگام کاشت می‌توان تأثیر مثبت یا منفی و عدم هرگونه تأثیر را در زمان کاشت با شکلکی خندان یا گریان به راحتی مشاهده کرد که شما را از مراجعه مکرر به صفحه توضیحات هر بذر بی‌نیاز خواهد کرد. عدم آبیاری گیاهان باعث نابودی آنها نمی‌شود و صرفاً سرعت بار آمدن محصول و کیفیت آن را کاهش می‌دهد. در صورتی که بخواهید بذری را زودتر از موعد از باغچه خود خارج کنید، یک بیلچه نیز پس از مدتی اندک در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

باغبانی در Tales of the Shire

پخت‌وپز

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازی قصه‌های شایر، پخت‌وپز برای ساکنان اصلی است. سریع‌ترین و بهترین راه افزایش دوستی با شخصیت‌های بازی، پخت غذای دلخواه با طعم مورد نظر آنها و سپس دعوت کردن از آنها به میهمانی است. در ابتدا تنها می‌توانید حداکثر ۲ نفر را در خانه‌ی خود میهمان کنید. اما با گذشت زمان و جلو بردن داستان و دوستی‌ها، مکان‌های مختلف دیگر نظیر میهمانخانه اژدهای سبز برایتان آزاد خواهد شد که می‌توانید تا ۴ نفر را در آنجا میهمان کنید.

سیستم پخت‌وپز جالب‌توجهی در این بازی وجود دارد و کیفیت و طعم غذای نهایی در کنار وابستگی به مواد اولیه، به میزان خرد کردن، پختن و مخلوط کردن آنها نیز وابسته است. هر غذا نقطه‌ای بهینه در یک نمودار دوبعدی دارد که یک رأس آن میزان یک‌نواختی و رأس دیگر آن میزان برشته بودن غذاست که اگر بتوانید به آن دست پیدا کنید، یک ستاره به کیفیت غذایتان افزوده خواهد شد. اگر غذای مد نظرتان نیازمند پخت‌وپز بر روی شعله باشد، شما می‌توانید با افزودن ادویه‌های مختلف بر طعم آن تأثیر گذاشته و در صورتی که بتوانید دو طعم مختلف را به میزان یکسان اعمال کنید، غذایتان کیفیت نهایی بالاتری خواهد داشت.

پخت‌وپز در بازی

هر شخصیت اصلی، چند غذای مورد علاقه مختلف دارد که در طول زمان با جلو بردن داستان، آزمون‌وخطا و گفت‌وگو می‌توانید آنها را بیابید که اطلاعات آن در صفحه مربوط به هر شخصیت افزوده خواهد شد. علاوه بر غذاهای مورد علاقه، بسته به موقعیت، طعم دلخواه آن شخصیت ممکن است متفاوت باشد. مثلاً احتمال اینکه یک شخصیت در هوای سرد یک غذای تند را بخواهد، بسیار بیشتر است و همه آنها این مسئله را در طریق نامه به اطلاعتان خواهد رساند.

اگر غذایتان عطش آن شخصیت را فرو بنشاند، فردای آن روز شما یک نامه تشکر و جایزه‌هایی را علاوه بر جوایز افزایش میزان دوستی با هر شخصیت را دریافت خواهید. این جوایز می‌تواند شامل موارد مختلف دکوراسیونی، مواد اولیه غذایی، دستور پخت غذاهای جدید و بذر گیاهان مختلف باشد.

توجه داشته باشید که اگر شخصیتی را برای مدتی طولانی دعوت نکنید، از شما برای چند روز دلخور شده و دعوت‌های غذایتان را نخواهد پذیرفت. برای ترمیم این رابطه نیاز به انجام هیچ کاری نیست و شخصیت مورد نظر پس از چند روز کینه خود را فراموش خواهد کرد.

میهمانی هابیتی در بازی قصه‌های شایر

ماهیگیری

سیستم ماهیگیری در بازی نسبتاً ساده است. حباب‌ها در برکه‌های مختلف خبر از حضور ماهی می‌دهند و شما می‌توانید با تنظیم و پرتاب قلاب ماهیگیری و کشیدن ماهی گرفتار شده برخلاف جهتی که در حال حرکت است، آنها را صید کنید. البته هشدار رنگی بازی در زمان کشیدن قلاب خود توجه داشته باشید و زمانی که علامت آن نارنجی یا قرمز شد، بلافاصله کشیدن را برای چند لحظه رها کنید تا از فشار چوب ماهیگیری کاسته شود. در صورتی که به این هشدار توجه نکرده و به کشیدن ادامه دهید، چوب ماهیگیری‌تان شکسته و ماهی خواهد گریخت. شکستگی چوب ماهیگیری صرفاً برای نمایش است و تنها به گریز همان ماهی منجر می‌شود و برای ترمیم آن نیاز به انجام هیچ کاری نیست. ماهیگیری در کنار تأمین مواد اولیه برای پخت‌وپز، منبع درآمدی بسیار سریع و ساده نیز هست. براساس موقعیت سال، وضعیت آب‌وهوا و ساعت روز، ماهی‌هایی که ممکن است صید کنید متفاوت خواهند بود.

ماهیگیری در Tales of the Shire

گردآوری روییدنی‌های خوراکی و چوب

در بازی قصه‌های شایر شما می‌توانید با توجه به فصل، روییدنی‌های مختلف خوراکی را از نقاط مختلف نقشه گردآوری کنید. برای یافتن رستنی‌ها در بازی تنها لازم است که به هنگام گشت‌وگذار، پروانه‌ها را دنبال کرده و پس از جلو بردن بخشی از داستان و دوستی‌ها و دریافت یک فانوس دستی، می‌توانید پس از غروب خورشید با دنبال کردن شب‌تاب‌ها به گیاهان خوراکی یا ادویه‌جات بپردازید. در کنار جمع‌آوری رستنی‌ها و آیتم‌های مأموریت‌ها، شما می‌توانید به جمع‌آوری چوب نیز پرداخته و از فروشنده مخصوص آن، با تبادل چوب‌ها، تعدادی کالا را دریافت کنید.

درست است که شب‌ها می‌توان به گشت‌وگذار در محیط پرداخت اما توجه داشته باشید که اگر بیش از ساعت تعیین شده بیدار بمانید، هابیتِ تحت کنترل شما در میان راه بی‌توجه به دستورات خواهد خوابید و یکی از شخصیت‌های بازی با گاری شما را به خانه‌تان خواهد برد که حاصل آن از دست رفتن موقعیت صبح پس از بیدار شدن است.

گردآوری روییدنی‌های خوراکی

مرغداری

پس از مدتی با جلو بردن داستان و دوستی‌ها، به شما یک مرغ داده می‌شود که می‌توانید در برابر غذا دادن به او، روز بعد تخم‌مرغ دریافت کنید. کیفیت تخم‌مرغ حاصل، بسته به کیفیت غذایی است که به مرغتان می‌دهید. اگر غذا دادن روزانه را فراموش کنید، تخم‌مرغی نیز در کار نخواهد بود و مرغ معترض شما را در حیاط خانه دنبال خواهد کرد و برایتان لحظه‌ای آرامش نخواهد گذاشت.

مرغداری

پوشاک و دکوراسیون

پرجزئیات‌ترین بخش بازی، بخش پوشاک و دکوراسیون آن است. شما در ابتدا انتخاب‌هایی محدود در هر بخش دارید اما با گذر زمان، جلو بردن داستان و دوستی‌ها، موارد دکوری بسیاری را دریافت خواهید کرد و می‌توانید حیاط و اتاق‌های مختلف سوراخ هابیتی خود را که به‌مرور برایتان ترمیم و گشوده خواهد شد را به دلخواه خود بیارایید. اعمال تغییرات بر دیوارها و زمین می‌تواند به شکل جداگانه برای هر نقطه و یا در کل خانه انجام شود. خرید پوشاک و دکوراسیون نیز از طریق فروشنده‌ها نیز امکان پذیر است. توجه داشته باشید که می‌توانید میزهای میهمانی مختلف را به شکل‌های مختلف تزئین کنید و این کار به شکل عادی و در هنگام سرو غذا نیز ممکن است و حس گرم و دوستانه بیشتری به این فعالیت در بازی می‌دهد.

تغییر دکوراسیون و جزئیات سوراخ هابیتی

فعالیت جانبی در کلوب‌ها

پس از فعال کردن تمامی کلوب‌ها و تخته‌ی اعلامیه‌ها، شما می‌توانید ماموریت‌های مختلف مرتبط با حرفه‌های ماهیگیری، پخت‌وپز، باغبانی و گردآوری روییدنی‌های خوراکی را انجام داده و جوایز متعددی را دریافت کنید. البته چه انجام مأموریت‌ها و چه انجام هرکدام از این فعالیت‌ها به طور جداگانه، به افزایش سطح هرکدام از این کلوب‌ها کمک خواهد کرد. فعالیت‌های جانبی به گرفتن تعدادی خاص ماهی یا کاشت و برداشت محصولات مشخص یا جمع‌آوری میزانی مشخص از رستنی‌ها یا پخت غذاهایی خاص یا با استفاده از مواد اولیه مشخص شده خلاصه می‌شود و شما می‌توانید تا ۱۰ عدد از آنها را همزمان انجام دهید. زمان انجام هر فعالیت محدود نیست و فهرست فعالیت‌ها روی تخته‌های اعلامیه روزانه به‌روز می‌شود.

کلوب باغبانی در بازی قصه‌های شایر

فعالیت در روز و شب و فصول بازی

شما در تمام ساعات بیداری می‌توانید به فعالیت‌هایی نظیر باغبانی، ماهیگیری و موارد اینچنینی بپردازید اما توجه داشته باشید که ساعت کاری فروشنده‌ها همیشگی نیست و مکان شخصیت‌های بازی بسته به ساعت روز یا مأموریت ممکن است متفاوت باشد و در زمانی که یک شخصیت در حال نوشیدن در میهمانخانه پاپیتال است، امکان خرید و فروش برای شما فراهم نیست. خوشبختانه موقعیت و وضعیت تمامی شخصیت‌ها بر روی نقشه بازی مشخص است و روز و مسیر خود را می‌توانید به راحتی برنامه‌ریزی کنید.

هر فصل سال معادل با ۱۳ روز در بازی است و با تغییر فصل، شکل ظاهری محیط، روییدنی‌ها، کالاهای برخی فروشگاه‌ها و امکان رشد سریع و باکیفیت برخی کاشتنی‌ها تغییر می‌کند. در زمان کاشت بذرهایی که مناسب آن فصل نیستند، بازی آنها را به شکلی کم‌رنگ نمایش می‌دهد که نشان از کاهش سرعت رشد و کیفیت محصول نهایی است.

Tales of the Shire: A The Lord of The Rings Game

حال‌وهوای یک روز هابیتی در بازی قصه‌های شایر

آرت استایل بازی قصه‌های شایر همانند یک کتاب مصور کودکان جذاب و دلنشین است و طراحی‌های خاص، پرجزئیات و رنگارنگ بازی با حال‌وهوای کتاب هابیت که یک کتاب کودکان است همخوانی دارد. قصه‌های شایر یک بازی با حال‌وهوای دنج و گرم‌ونرم است و سبک طرح‌ها و گرافیک آن کاملاً مناسب با چنین فضایی است. در بازی قصه‌های شایر شما قرار نیست به جنگ موجودات پلید بروید یا در دنیایی تاریک و ترسناک قدم بگذارید، بلکه قرار است آسایش هابیتی را در یک دنیا با طراحی‌هایی کیوت تجربه کنید. همانطور که در بند اول فصل آغازین کتاب هابیت آمده است: «سوراخ، از آن سوراخ‌های هابیتی بود، و این یعنی آسایش».

موسیقی‌ها و افکت‌های صوتی ملایم و مناسب با حال و هوای بازی متغیر است اما تعداد اندک آنها، عدم وجود موسیقی برای بخشی از کارهای روزانه و تکراری شدن افکت‌های صوتی برای کارهای تکراری نظیر ماهیگیری یا واکنش‌های هابیت‌ها به دیالوگ‌ها، از غرق شدن کامل در این بازی جلوگیری می‌کند. البته برای تمامی لحظات، از کاشت بذرها تا صدای پرندگان در حال گذر و واکنش حیوانات به دست تکان دادن، افکت‌های صوتی تعبیه شده اما آنقدر که باید شما را در خود غرق نمی‌کند.

از آنجایی که این بازی همانند بسیاری از بازی‌های این سبک هیچگونه صداپیشگی برای دیالوگ‌ها ندارد، وجود تعداد بیشتر و تنوع بیشتر در موسیقی و افکت‌های صوتی می‌توانست به گیرایی این بازی کمکی بسیار کند. مجموع زمان پخش آلبوم موسیقی این بازی اندکی بیش از ۱ ساعت است که این میزان در مقایسه با برخی از بازی‌های این سبک کوتاه به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است تجربه اخیر نگارنده در بازی شاهکار Clair Obscur: Expedition 33 و شنیدن موسیقی محیطی بی‌نظیر آن باعث بالا رفتن انتظار او شده باشد.

لودینگ اسکرین وقتی در میان راه خواب مانده‌اید

داستان‌ها و همسایه‌ها

شما در نقش یک هابیت که به تازگی از بری به بای‌واتر آمده تا در آنجا زندگی جدید خود را آغاز کند بازی را شروع می‌کنید. در دنیای قصه‌های شایر که پس از ماجراجویی بیل‌بو در کنار هابیت و پیش از وقایع جنگ حلقه است، بای‌واتر هنوز به عنوان یک روستا شناخته نمی‌شود و ساکنان آن، من‌جمله شخصیت شما در بازی، می‌کوشند که با گسترش روستا و فعالیت‌های آن، به‌عنوان یک روستای جداگانه و نه بخشی از هابیتون شناخته شوند (این مسئله در کتاب‌ها وجود ندارد). دردسرهای بامزه و فکاهی مرتبط با هابیت‌ها و تلاش‌هایشان پرشمارند اما به‌هیچ عنوان عمیق نیستند. در طول بازی اشارات مختلفی به هابیت‌ها و وقایع کتاب‌های تالکین می‌شود که بیش از اشاره‌ای گذرا نیستند و اگر از آنها مطلع نباشید، هیچ تأثیری در روند داستان بازی برایتان نخواهد داشت.

مأموریت شما تنها به داستان اصلی خلاصه نمی‌شود و قصه‌ها و ماجراهای بسیاری برای هرکدام از ۱۵ شخصیت اصلی بازی وجود دارد که می‌توانید آنها را تجربه کنید. در میان این ۱۵ شخصیت که بهتر بود تعداد آنها بسیار بیشتر باشد، اسامی آشنایی نظیر دهقان کاتن و اعضای خانواده‌ی او، بابا نوکس و پدر تد سندی‌من را می‌توان مشاهده کرد و هرکدام از آنها با خصوصیات اخلاقی مختلف داشته که در دیالوگ‌ها و رفتار آنها می‌توان دید. اما این تفاوت‌ها هیچ تأثیری در روابط و شکل‌گیری آنها نداشته و سطحی و معمولاً به‌شکلی فکاهی و تنها برای خندیدن طراحی شده‌اند. همانند اکثر هابیت‌های ساکن شایر، شخصیت‌های بازی احمقند و مانند هابیت‌های مشهور و عاقل نظیر بیل‌بو، فرودو، سم، مری، پی‌پین شخصیت‌هایی قابل توجه و احترام ندارند. لازم به ذکر است که شما تنها می‌توانید با دیگر هابیت‌ها دوست شوید و امکان رابطه‌ای فراتر از دوستی یا تشکیل خانواده وجود ندارد.

در جلو بردن دیالوگ‌ها معمولاً انتخابی وجود ندارد اما در مواردی انگشت‌شمار، به‌خصوص مواردی که مربوط به داستان پس‌زمینه هابیتی که شما نقش بازی کردن آن را بر عهده دارید، می‌توانید بین چند گزینه، یک گزینه دلخواه را انتخاب کنید. البته انتخاب شما هیچ تأثیری بر روند داستان نخواهد داشت و صرفاً ممکن است پاسخ‌هایی متفاوت دریافت کنید. نتیجه داستان بی‌توجه به انتخاب شما (با فرض اینکه موارد مورد نیاز هر مأموریت را برای جلو بردن داستان انجام دهید) همیشه یکسان خواهد بود.

انتخاب چند گزینه در میان دیالوگ‌ها

دیگر جزئیات بازی و چند نکته منفی دیگر

نقشه بای‌واتر آنقدرها بزرگ نیست و پس از چند ساعت احتمالاً بدون توجه به نقشه می‌توانید به همه جا بروید، اما یک سیستم راهنمای مسیر آن به شکل جالبی پیاده شده که اشاره به آن خالی از لطف نیست. در صورتی که یک نقطه یا شخصیت را بروی نقشه انتخاب کنید، بازی مسیر منتهی به نقطه انتخابی را با پرندگانی آبی‌رنگ که در کنار جاده یا نشانه‌ها می‌نشینند به شما نشان می‌دهد و شما با دنبال کردن پرندگان آبی می‌توانید به مقصد خود برسید. البته این سیستم به‌طور مناسب پیاده‌سازی نشده و مراحل مختلف آزاد شدن نقشه را در نظر نمی‌گیرد و برخی اوقات ممکن است مسیر پیشنهادی شما به یک بن‌بست (که بعداً و با جلو بردن داستان آن مسیر گشوده خواهد شد) برسد و برای رسیدن به مقصد باید به نقشه یا مسیرهای آشنایی که پیش‌تر از آنها استفاده کرده‌اید توجه کنید. این مشکل پس از گشودن تمامی مسیرها دیگر مشاهده نمی‌شود اما بازی حتی پس از گذشت ۲۵ ساعت هنوز مسیرهای ناگشوده و مأموریت‌های ناتمام بسیاری دارد و تکرار این مشکل ممکن است آزاردهنده باشد.

رابط کاربری (UI) بازی جذاب و حس‌وحال هابیتی را منتقل می‌کند، اما استفاده از آن کلافه‌کننده است. حداقل بر روی PC و با موس و کیبورد برای جلو و یا عقب بردن عملیات‌ها دکمه‌ای به‌خصوص طراحی نشده و صرفاً براساس محل موس، می‌توان از کلید E (یا کلیک مستقیم با موس بر دکمه آن) برای تایید هر عملیات استفاده کرد. در صورتی که بخواهید یک دسته از موارد درون کیف خود را به انباری منتقل کنید، نیاز به کلیک‌های بیش‌ازاندازه برای تغییر میزان و بعد تایید انتقال است.

کیف شما تنها ۱۰ خانه دارد و امکان ارتقای آن وجود ندارد. ماهی‌ها را نمی‌توان دسته‌بندی کرد و این مسئله باعث می‌شود با صرف چند دقیقه ماهیگیری و جمع‌آوری رستنی‌ها مجبور شوید به خانه بازگشته و کیف خود را خالی کنید و یا اگر زمان کار فروشگاه‌های بازی باشد، به آنجا مراجعه کرده و محتویات کیف خود را بفروشید. این محدودیت باعث می‌شود نتوان به‌خوبی در بازی غرق شد و همیشه مجبور به رفت و آمد باشید.

سرعت حرکت شخصیت در بازی بسیار پایین است و هیچ راهی برای دویدن وجود ندارد. نگه داشتن دکمه Shift تنها شکل راه رفتن شخصیت را تغییر می‌دهد و به سرعت حرکت او هیچ میزانی اضافه نمی‌شود.

نسبت درآمد حاصل از کارهای مختلف و مصرف مواد اولیه برای کاشت، پخت‌وپز و خرید دکوراسیون و لباس‌ها مناسب نیست و برای به‌دست آوردن پول کافی نیاز به تکرار بیش‌ازاندازه‌ی کارهای مختلف هستید که احتمالاً برای برخی این مسئله خسته‌کننده است.

حداقل مشخصات و سیستم پیشنهادی بازی قصه‌های شایر

حداقل مشخصات و سیستم پیشنهادی بازی قصه‌های شایر

موتور گرافیکی بازی ابداً بهینه نیست و بر روی کارت گرافیک ۳۰۷۰ دسکتاپ با بالاترین تنظیمات گرافیکی هم افت فریم به راحتی قابل مشاهده است. مسئله‌ای که حتی در بازی‌های ساخته شده با موتور گرافیکی UE5 که به عدم بهینه بودن معروف است (نظیر تجربه‌های اخیر در Clair Obscur و Lies of P: Overture) با وجود بالاترین تنظیمات گرافیکی، بسیار کمتر رخ داد! البته با پایین آوردن میزان تنظیمات گرافیک و در صورت تأمین حداقلی منابع، احتمالاً نباید مشکلی در اجرای بازی پیش بیاید، زیرا بازی با سخت‌افزار محدود استیم دِک نیز کاملاً قابل اجراست.

با وجود عدم بهینه بودن موتور گرافیکی، در طول ۲۵ ساعت تجربه بازی، باگ یا مشکل عجیبی در طول بازی مشاهده نشد و تنها یک مورد باگ مهم پیش آمد که آن نیز پس از خروج و لود دوباره آخرین سیو، آن بخش از بازی بدون مشکل اجرا شد.

کله گرگ ساختگی

نظر نهایی

بازی Tales of the Shire یک شبیه‌ساز زندگی هابیتی بامزه و جالب با حال‌وهوای شایر و چند مینی‌گیم مختلف است که خود را جدی نگرفته و درخواست زیادی از شما نخواهد داشت و در چیزی که هست (نه چیزی که هرکس در خیال خود از آن انتظار دارد)، کار خود را در سطحی بالاتر از متوسط به خوبی انجام می‌دهد. با وجود اینکه نوآوری خاصی در این بازی وجود ندارد و نیز وجود کاستی‌ها و مشکلات ذکر شده در بخش‌های مختلف این بررسی، دلنشینی طراحی‌ها و محیط دنج آن برای صرف دقایقی در طول روز برای تجربه اندکی آسایش و فعالیت خارج از زندگی پرفشار عادی از نظر نگارنده ارزشمند می‌رسد. مینی‌گیم پختن غذاهای مختلف با وجود سادگی، از نقاط بسیار مثبت بازی است و در گذر زمان و جلو بردن داستان، ابزارهای بیشتری برای پخت غذاهایی با کیفیت بهتر در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

بیش از همه به نظر می‌رسد که سازندگان این بازی را برای خود ساخته‌اند. گویی قصه‌های شایر بیش از همه برای گروهی از افراد با سن بالای ۳۰ سال مناسب است که در طول روز فرصت بازی‌های طولانی یا پیچیده را نداشته ولی قصد دارند در محیطی دنج و گرم و دوست‌داشتنی اندکی از مشکلات زندگی روزمره جدا شوند و سوراخ هابیتی خود را به دلخواه تزئین کنند. البته اگر شما در این توضیح نمی‌گنجید ولی به دنبال یک بازی ساده و بدون نیاز به خواندن راهنماهای مختلف یا تلاش زیاد هستید و از شبیه‌سازهای زندگی، باغبانی، پخت غذاهای مختلف و دیالوگ‌های فکاهی لذت می‌برید، این بازی می‌توان تجربه‌ای جالب برایتان باشد.

درصد رضایت میان نقدهای خریداران در استیم (معمولاً پلیرهایی که از این سبک بازی‌ها لذت می‌برند، این بازی را خریداری کرده‌اند) با بیش از هزار نقد ثبت‌شده در زمان نگارش این مقاله ٪۷۷ است و اگر با خواندن این توضیحات به این بازی علاقه‌مند شده‌اید، احتمالاً تجربه‌ای خوب نیز از آن برایتان رقم خواهد خورد. اما اگر بخش‌های مرتبط با این سبک بازی‌ها برایتان جذابیتی ندارد، احتمالاً این سبک برای شما نیست و بهتر است زمان خود را در جای دیگری سپری کنید.

 

امتیاز نگارنده

۶ از ۱۰

 

صفحه بازی پس از خروج

[۱] شرکت وتا ورکشاپ مسئول ساخت صحنه‌ها، لباس‌ها، زره‌ها، سلاح‌ها، موجودات و دیگر موارد اینچنینی در فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، هابیت و سریال حلقه‌های قدرت بوده و چند سالی است که به عرصه ساخت بازی نیز وارد شده است.

درباره الوه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

Arrival in the Shire by Ted Nasmith

نامزدهای جایزه انجمن تالکین ۲۰۲۵ اعلام شدند

جایزه انجمن تالکین که چندین سال است با هدف شناسایی آثار برتر خلق شده در ...