آخرین مقالات فرهنگنامه
خانه - کتابخانه - مقالات تخصصی - لباس زنان در سریال ارباب حلقه‌ها و نقاشی‌های پیشارافائلی

لباس زنان در سریال ارباب حلقه‌ها و نقاشی‌های پیشارافائلی

لباس زنان در سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت و نقاشی‌های پیشارافائلی

به‌دنبال مباحثی در مورد اینکه چرا لباس‌های طراحی شده برای سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت «حال و هوای قرون وسطایی» ندارند – صرف نظر از اینکه از ابتدا چرا باید چنین انتظاری را از پوشش شخصیت‌های دنیای تالکین داشته باشیم – نویسنده‌ای به نام یوان مارجوت در رشته توییتی به بررسی لباس‌های شخصیت‌های سریال ارباب حلقه‌ها و اینکه تا چه حد از نقاشی‌های انجمن اخوت پیشارافائلی‌ها الهام گرفته شده‌اند می‌پردازد. در ادامه‌ی این مقاله در مورد این نقاشان و الهامات سریال از این نقاشی‌ها پرداخته می‌شود.

انجمن اخوت پیشارافائلی‌ها که به اختصار پیشارافائلی‌ها خوانده می‌شوند گروهی ار نقاشان جوان در انگستان بودند که از سنت‌های حاکم بر نقاشی در دوران خود، بین سالهای ۱۸۴۸ تا ۱۸۵۳ روی برگرداندند. این نقاشان آثار تولید شده در سالهای پایانی قرون وسطی و ابتدای رنسانس را به عنوان منبع الهام آثار خود مورد استفاده قرار دادند، آثاری که همانطور که از اسم گروه مشخص است، پیش از رافائل، نقاش نامدار دوره‌ی رنسانس پیشرفته خلق شده بودند. این نقاشان در آثار خود از رنگ‌های براقی استفاده می‌کردند که یاد آور نقاشی‌های تمپرای قرون وسطی بودند و تزئینات و عناصر دکوراتیو در آثار این نقاشان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

موضوعات استفاده شده در این نقاشی‌ها الهام گرفته شده از داستان‌های مذهبی و یا افسانه‌های قرون وسطایی مانند شاه آرتور، تریستان و ایزولده و داستان‌های رمانتیک با موضوعات اخلاقی مانند ایمان و شفقت و عشق به خانواده و یا تحسین طبیعت است.

اگر بخواهیم طراحی لباس شخصیت‌های زن سریال ارباب‌ حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت را با با معادل‌های تاریخی مقایسه کنیم، آثار نقاشان پیشارافائلی گزینه‌هایی مناسب‌تر از آثار برجا مانده از قرون وسطا هستند.

 

زره‌ الفی که گالادریل در هنگام رفتن به سمت والینور به تن دارد شباهت زیادی به زره‌ ژاندارک در نقاشی جان اورت میلی، بنیانگذار انجمن اخوت پیشارافائلی‌ها دارد.

Galadriel and Joan of Arc by John Everett Millais

Galadriel and Joan of Arc by John Everett Millais

همچنین به شباهت بالاتنه زرهی که گالادریل در نومه‌نور به دست می‌آورد با این نقاشی دقت کنید.

گالادریل را به عنوان فرمانده سپاهیان شمال معرفی کرده است. او زرهی را پوشیده که پیش‌تر در پوسترهای سریال مشاهده شده بود

 

لباس آبی‌رنگ گالادریل در نومه‌نور از نظر ظاهر و طراحی شبیه لباس پسیخه در نقاشی ازدواج پسیخه اثر ادوراد برونه جونز است. ترکیب‌ رنگ آبی این لباس نیز در نقاشی جان ویلیام واترهاوس به نام کاری نکردن لذت‌بخش است استفاده شده است.

Galadriel and The Wedding of Psyche by Edward Burne-Jones and Sweet Doing Nothing by John William Waterhouse

Galadriel and The Wedding of Psyche by Edward Burne-Jones and Sweet Doing Nothing by John William Waterhouse

 

لباس طلایی رنگ گالادریل در لیندون از الگوی لباس‌ها تصویر شده درآثار نقاشان پیشارافائلی پیروی میکند. کمربند و تزیینات و حتی آرایه‌های موی سر به اوفیلیای واترهاوس شباهت دارد.

Galadriel and Ophelia by John William Waterhouse

Galadriel and Ophelia by John William Waterhouse

 

لباس نارنجی رنگ ائارین با چین‌و شکن‌های ظریف و برش‌هایی در اطراف سینه که با قیطان‌‌های بافته شده تزیین شده، یکی از مدل‌های لباس‌هایی است که در آثار نقاشان پیشارافائلی رایج است. شبیه‌ترین نمونه به این لباس در اثر گل‌های وحشی ار میلی تصویر شده اما نقاشانی مانند ادوارد برونه جونز هم از این شمایل در نقاشی‌های خود استفاده کرده‌اند.

Eärien and Windswept by John William Waterhouse and Sibylla Delphica by Edward Burne-Jones

Eärien and Windswept by John William Waterhouse and Sibylla Delphica by Edward Burne-Jones

 

این مدل لباس برای لباس شخصیت ساحره‌ی فرقه‌ نیز استفاده شده است.

Cultist and The Wheel of Fortune by Edward Burne-Jones

Cultist and The Wheel of Fortune by Edward Burne-Jones

 

لباس آبی رنگ ائارین با تزیینات پر جزییات طلایی رنگ یادآرو  لباس آبی رنگ با کمربند طلایی ماریانا در نقاشی میلی از نمایشنامه‌ی قیاس برای قیاس شکسپیر است.

Eärien and Mariana by John Everett Millais

Eärien and Mariana by John Everett Millais

 

لباس و آرایه‌های موی تار میریل به نقاشی آخرین نگاه ملکه زنوبیا به پالمیرا اثر هربرت گوستاو اشمالز شبیه است.

Míriel and Zenobia's last look on Palmyra by Herbert G Schmalz

Míriel and Zenobia’s last look on Palmyra by Herbert G Schmalz

 

چین و شکن‌های لباس سفید رنگ گالادریل سرگردان در دریاها تابلوی معروف لیدی لیلیث از دانته گابریل روزتی را یادآوری میکند.

Galadriel and Lady Lilith by Dante Gabriel Rossetti

Galadriel and Lady Lilith by Dante Gabriel Rossetti

 

 

بررسی لباس‌های سه‌گانه‌ی پیتر جکسون به عنوان مرجع تصویری عامه‌ی طرفداران تالکین برای شمایل شخصیت‌های خلق شده توسط تالکین و الهامات آنها در وقت این مقاله نمی‌گنجد اما نمی‌توان از الهام نقاشان پیشارافائلی بر اقتباس‌های تصویر از دنیای تالکین سخن گفت و به مقایسه‌ی لباس‌ سفید رنگ ائووین و لباس بانوی شالوت در نقاشی ویلیام واتر‌هاوس، یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های مکتب پیشارافائلی نپرداخت که با توجه به داستان بانوی شالوت – بانویی گرفتار یک نفرین که تنها با آینه از دنیای بیرون با خبر است و در نهایت برای دیدن سر لنسلوت جان خود را از دست می‌دهد – انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.

Éowyn and The Lady of Shalott by John William Waterhouse

Éowyn and The Lady of Shalott by John William Waterhouse

منابع:

Yvonne Marjot – Metropolitan Museum of Artwikiart.org

درباره بانوی سفید روهان

من بانوی سفید روهان هستم. گهگاهی پیدام میشه و تلاش می‌کنم برای خانواده‌ی آرداییم مفید باشم.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

نوری در سریال ارباب حلقه‌ها

تحلیل و بررسی قسمت دوم سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

دو قسمت اول سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت به‌صورت همزمان بامداد ۱۱ شهریور از سرویس ...