آخرین مقالات فرهنگنامه
خانه - فرهنگ نامه - فهرست الفبایی انگلیسی - G - جاده بزرگ (جادۀ شمال-جنوب که دو پادشاهی را به هم متصل می‌ساخت)

جاده بزرگ (جادۀ شمال-جنوب که دو پادشاهی را به هم متصل می‌ساخت)

جاده‌ای طولانی که در دوران دوم توسط دونه‌داین ساخته شد و پادشاهی شمالی آرنور را به پادشاهی جنوبی گوندور وصل می‌کرد. این جاده در حدود ۱۱۰۰ مایل از شمال دور در فورنوست به جنوب از بری و در طول مین‌هیریات قرار داشت. از میان زمین‌های باتلاقی گری‌فلاد عبور می‌کرد و به وسیله‌ی پل معروف تاربد در عرض خود رودخانه حمل می‌شد. از آنجا جاده از اندوایت عبور می‌کرد و در طول گدار آیزن و همراه با بخش شمالی کوهستان سفید، قبل از ورود به آنورین و در نهایت به نزدیکی دروازه‌های اوسگیلیات می‌رسید.

این جاده تا سال‌های زیادی در دوران سوم ابقا شد اما با سقوط پادشاهی شمالی و جنگ و طاعون بزرگ گوندور، از بازسازی بازماند. در پایان همان دوران، تنها بخش جنوبی جاده که در بین گوندور و روهان قرار داشت همچنان استفاده می‌شد. ولی در مناطق دیگر به تدریج رو به زوال رفت: در اندوایت، مرداب تقریباً عبور از آن را غیر ممکن کرده بود، پل تاربد سقوط کرد و در شمال هم به دلیل رشد بیش از حدش به عنوان مسیر سبز شناخته می‌شد.

جادۀ بزرگ اغلب جادۀ شمال-جنوب نامیده می‌شد و به همین دلیل با دیگر جاده‌های بزرگ سرزمین میانه اشتباه گرفته نمی‌شد. این مسیر توسط دونه‌داین ساخته شده بود و از طریق پادشاهی شمال از شرق به غرب می‌رفت.

درباره الوه

x

شاید بپسندید

ویرایش جدیدی از نسخه مصور ارباب حلقه‌ها منتشر خواهد شد

ویرایش جدیدی از نسخه مصور ارباب حلقه‌ها منتشر خواهد شد

بنا بر اعلام انتشارات هارپرکالینز، در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۹ مهر ۱۴۰۳) ویرایشی جدید ...