ترجمه: ایمان صاحبی
دیروز مصاحبهای از سوی وبسایت TheGamer.com منتشر شد که حقایق عجیب و جدیدی را درباره وقایع قبلی رخ داده پیرامون آثار تالکین فاش میکند. تهیهکننده اجرایی سابق شرکت الکترونیک آرتز (EA)، استیو گرِی، در این مصاحبه میگوید زمانی که شرکت EA در سال ۲۰۰۶ از The Lord of the Rings: The White Council بهعنوان یکی از بازیهای آتی خود رونمایی کرد، استودیوی سازنده بازی یعنی EA Redwood Shores از پشتیبانی کامل کریستوفر تالکین برخوردار بود و قصد داشت بخشی از محتوای سیلماریلیون را در اثر خود استفاده کند. استیو گری مدعی است:
شرکت EA Redwood Shores مشغول ارزیابی استفاده از محتوای سیلماریلیون به عنوان مبنعی برای بازی خود بود، و کریستوفر تالکین از این موضوع خبر داشت و آن را حمایت میکرد.
البته در گزارش مطبوعاتی معرفی بازی هیچ اطلاعاتی درباره این اتفاق ارائه نشده بود، و خود بازی هم در نهایت به دلایل مختلف، که مهمترینشان از دست رفتن مجوز استفاده از محتواهای منبع بود، هیچگاه به عرضه نهایی نرسید. با این حال، قضیه به همینجا ختم نمیشود و کارگردان بازی، کریس ترِمل، ادعای عجیبتری را مطرح میکند:
دلیلش این بود که پیتر جکسون هم بر سر سهگانهی خود از سرزمین میانه با کریستوفر تالکین همکاری کرده بود و خلاقیتی را به نمایش گذاشته بود که ترکیبی از داستان اصلی و یادداشتهای جانبی تالکین به حساب میآمد.
بازی The Lord of the Rings: The White Council قرار بود عنوانی از نوع MMORPG باشد؛ بنابراین استودیوی سازنده اثر با در اختیار داشتن محتوای وسیع ضمائم ارباب حلقهها و سیلماریلیون میتوانست بازی جذابی را بسازد که به موفقیتی بیبدیل در دنیای بازیها تبدیل شود. کارگردان بازی در ادعای باورنکردنی دیگری میگوید:
زمانی که به طراحی بخشهای دوران سوم بازی رسیدیم، برای خلق شخصیتها و روایتهای تازه در دنیا و عصر «نبرد حلقه» با [کریستوفر] تالکین وارد همکاری شده بودیم.
به گفته آقای ترمل، این یعنی کریستوفر تالکین مشغول خلق شخصیتها و داستانهای جدیدی شده بود که قرار بود به دنیای پدرش اضافه و در این بازی استفاده شوند. در حالی که از زمان انتشار سیلماریلیون در سال ۱۹۷۷ هیچ مدرکی مبنی بر تمایل کریستوفر نسبت به فروش حقوق این اثر دیده نمیشود.
پسر کوچک تالکین در آن زمان در دهه نهم زندگی به سر میبرد و تصور اینکه در آن دوره به نظرش رسیده بود که ساخت یک بازی MMO بر اساس فرنچایز فیلمها و سیلماریلیون میتواند خوب باشد بسیار عجیب است. او قبلا در مصاحبهای به صراحت اعلام کرده بود که آثار پدرش برای تبدیل شدن در قالب دراماتیک بصری مناسب نیستند.
وبسایت Polygon قبلا در گزارشی در سال ۲۰۱۴ نوشت:
در سال ۲۰۰۶ شرکت EA حقوق کتب تالکین را دریافت کرد تا توسعه The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth 2 – که همان سال منتشر شد – و یک عنوان جهان-باز RPG بهنام The Lord of the Rings: The White Council را آغاز کند. منابع آگاه به Polygon گفتهاند که این حقوق شامل دسترسی به نوشتههایی از رشتهافسانه تالکین میشد که امروز هیچکس به آن دسترسی ندارد: سیلماریلیون.
با این حال، بهتر است بهسراغ توضیحات قبلی پیتر جکسون درباره حقوق سیلماریلیون برگردیم؛ کسی که شاید حرفهایش برای ما قابل اعتمادتر باشد. او قبلا گفته بود:
[وضعیت حقوق] بسیار ساده است. جی.آر.آر. تالکین حقوق فیلمسازی از روی هابیت و ارباب حلقهها را در دهه ۱۹۶۰ فروخت. سیلماریلیون در آن زمان نوشته نشده بود. این کتاب حتی در زمان حیات اون تکمیل نشد. سیلماریلیون توسط تالکین نوشته و پس از مرگ به دست پسرش تکمیل شد و زمانی به چاپ رسید که استاد از دنیا رفته بود. بنابراین حقوق فیلمسازی از آن کتاب در دست بنیاد تالکین است و آنها هیچ علاقهای برای مذاکره با هیچکس بر سر این حقوق این کتاب ندارند. شرایط بدین شکل است.
زمانی که الکترونیک آرتز در ماه ژوئیه ۲۰۰۶ خبر ساخت بازی The Lord of the Rings: The White Council را اعلام کرد در هیچ گزارشی به دستیابی این بازی به حقوق سیلماریلیون اشاره نشده بود. با تمام این تفاصیل، نمیدانیم که باید چه نتیجهای از این ادعاهای جدید داشته باشیم.
چرا امتیاز سلماریون فروخته نمیشه ؟ اصلا چرا هیچ فیلمی به سلماریون نمی پردازد ؟