سلام بر کینگ عزیز
اجازه میخوام در مورد کارهات نظر بدم و ضمن هر نظر، نکته ای در باب تدوین عرض کنم:
تم غمگین آراگورن:
در این کلیپ تناسب خوبی میان محتوا و موسیقی برقراره. فقط:
۱- هیچوقت از کات بین شات های مشابه استفاده نکن. در ابتدای این کلیپ شات هایی هستند که بازیگر (آراگورن) در وضعیتی مشابه قرار داره و نماها هم یکی هستند، کات، یک نوع احساس پرش و تلنگر رو در مخاطب ایجاد میکنه که ازون حس اندوهی که داریم به مخاطب میدیم، دورش میکنه. بهتره یا از یک شات استفاده بشه و یا کات نکرد کلا…
۲- یه نکته منفی هم در این کلیپ، آروم کردن سرعت فیلم در جایی بود که آراگورن مرده و آرون بالای سرشه. خود فیلم اونجا اسلو موشن هست و نیازی به کم کردن سرعت نبود. چون دیگه واقعا سرعتش پایین اومده بود و هر لحظه انگار فیلم میخواد دیگه وایسه!
ظهور سائورون:
تدوین در این کلیپ در حد قابل قبولی قرار داشت. زیرنویس ها میتونستن منسجم تر و بهتر باشن.
۳- نکته ای که میخوام در مورد این بگم استفاده از تکنیک Dissolve هست. خیلی جاها در تدوین نیازه که ما تداوم یک امری رو نشون بدیم. اینجا نباید ما «کات» کنیم بلکه باید از دیزالو استفاده کنیم. دیزالو یعنی انتهای شات اول با ابتدای شات دوم در هم میکس بشن، به این صورت که اولی محو میشه تا دومی نمایان بشه. با استفاده از کنترل سرعت دیزالو میتونیم تداوم کاری که در شات اول انجام میشه رو نشون بدیم. در این کلیپ خیلی جاها -مثلا فرمانروایی سائورون یا جنگ ها- تداوم دارند و بهتر بود به جای کات شدن از دیزالو استفاده بشه تا نتیجه بهتری هم حاصل بشه.
تاریکی در برابر روشنایی:
یه نکته کلی هم اینجا بگم ضمن این که استفاده از کات ها در این کلیپ خیلی بهتر شده بود. همچنین استفاده از Fade in و Fade out در این کلیپ انتخاب مناسبی بود. اما به لحاظ محتوا هنوز جا داشت که تناسب بیشتری بین شات ها برقرار باشه.
۴- موسیقی، جریان احساس در هر کلیپ یا نماهنگی هست؛ اونقدر حیاتی که مثل خون در رگ میمونه. یک لحظه نباید ناهنجاری یا قطعی در اون دیده بشه چون به کل مخاطب رو از منظور ما دور میکنه. و در این کلیپ متاسفانه ناپیوستگی و ناهنجاری های زیادی در موسیقی دیده میشد که حاصل بی دقتی در تدوین موسیقی بود. ضمن این که میشه از دیزالو در ترک های موسیقی هم استفاده کرد تا نتیجه بهتری گرفت.
سلام بر کینگ عزیز
اجازه میخوام در مورد کارهات نظر بدم و ضمن هر نظر، نکته ای در باب تدوین عرض کنم:
تم غمگین آراگورن:
در این کلیپ تناسب خوبی میان محتوا و موسیقی برقراره. فقط:
۱- هیچوقت از کات بین شات های مشابه استفاده نکن. در ابتدای این کلیپ شات هایی هستند که بازیگر (آراگورن) در وضعیتی مشابه قرار داره و نماها هم یکی هستند، کات، یک نوع احساس پرش و تلنگر رو در مخاطب ایجاد میکنه که ازون حس اندوهی که داریم به مخاطب میدیم، دورش میکنه. بهتره یا از یک شات استفاده بشه و یا کات نکرد کلا…
۲- یه نکته منفی هم در این کلیپ، آروم کردن سرعت فیلم در جایی بود که آراگورن مرده و آرون بالای سرشه. خود فیلم اونجا اسلو موشن هست و نیازی به کم کردن سرعت نبود. چون دیگه واقعا سرعتش پایین اومده بود و هر لحظه انگار فیلم میخواد دیگه وایسه!
ظهور سائورون:
تدوین در این کلیپ در حد قابل قبولی قرار داشت. زیرنویس ها میتونستن منسجم تر و بهتر باشن.
۳- نکته ای که میخوام در مورد این بگم استفاده از تکنیک Dissolve هست. خیلی جاها در تدوین نیازه که ما تداوم یک امری رو نشون بدیم. اینجا نباید ما «کات» کنیم بلکه باید از دیزالو استفاده کنیم. دیزالو یعنی انتهای شات اول با ابتدای شات دوم در هم میکس بشن، به این صورت که اولی محو میشه تا دومی نمایان بشه. با استفاده از کنترل سرعت دیزالو میتونیم تداوم کاری که در شات اول انجام میشه رو نشون بدیم. در این کلیپ خیلی جاها -مثلا فرمانروایی سائورون یا جنگ ها- تداوم دارند و بهتر بود به جای کات شدن از دیزالو استفاده بشه تا نتیجه بهتری هم حاصل بشه.
تاریکی در برابر روشنایی:
یه نکته کلی هم اینجا بگم ضمن این که استفاده از کات ها در این کلیپ خیلی بهتر شده بود. همچنین استفاده از Fade in و Fade out در این کلیپ انتخاب مناسبی بود. اما به لحاظ محتوا هنوز جا داشت که تناسب بیشتری بین شات ها برقرار باشه.
۴- موسیقی، جریان احساس در هر کلیپ یا نماهنگی هست؛ اونقدر حیاتی که مثل خون در رگ میمونه. یک لحظه نباید ناهنجاری یا قطعی در اون دیده بشه چون به کل مخاطب رو از منظور ما دور میکنه. و در این کلیپ متاسفانه ناپیوستگی و ناهنجاری های زیادی در موسیقی دیده میشد که حاصل بی دقتی در تدوین موسیقی بود. ضمن این که میشه از دیزالو در ترک های موسیقی هم استفاده کرد تا نتیجه بهتری گرفت.
به امید کار های بهتر و موفقیت بیشتر 🙂