رفتن به مطلب

Recommended Posts

تور

دوست من میدونی مشکلی که ذهنه منو درگیر کرده چیه!؟ این که خدا خودش کسی رو که دوست داره بمیره نمیکشه و اینکارو به انسانها محول میکنه و تا اینجاش مشکلی نیست اما مشکل وقتی پیش میاد که انسانی که این توانایی رو از طرف خدا گرفته(حداقل ادعا میشه که گرفته) نمیتونه اینکارو بکنه و در نتیجه شخصی که لایق مرگه نمیمیره و همین شخص موجب بدبختی و زجر میلیونها نفر میشه اینجاست که که در مقابل خدا(منظورم خدای داستانای تالکینه که بی تفاوتیش موجب بیشمار فلاکت و خونریزی شد) دو گزینه پیدا میشه:

1. خدا(ارو) توانایی دخالت رو نداشته و نتونسته کسی که میخواسته نابود شه رو نابود کنه و خدا بودنش به معنی قادر مطلق ادعایی بیش نیست.

2.خدا(ارو) تونایی نابودی شر رو داشته اما به هر دلیلی اینکارو نکرده پس چنین خدایی که با بی تفاوتیش موجب رنج و زجر مردمان بی گناه شده شایسته پرستش و احترام نیست که هیچ بلکه در ردیف دشمنان درجه 1 حق قرار میگیره!!!!

از این لحاظ من فکر میکنم خدای مد نظر تالکین با خدای مد نظر شما عزیزان تضاد داره!!!

دوستان اگر کسی جواب قانع کننده داره خوشحال میشم بشونم

کاملا اشتباهه!

بفرمایید هر حقی که ناحق میشه مسببش خدا هستش! خدا که وکیل وسیع اعمال ما نیست!

گرچه کاری که لازم باشه انجام میشه...و باز اون کار نهایی که اتفاق میفته در راستای خواست خدا بوده

احتمالا شما از اون دسته ای هستی که میگن خدا چرا شیطان رو آفرید؟ چرا کاخ ها رو بر سر خونریزان و فاسدان خراب نمیکنه؟ چرا و چرا...؟!!

نه اونطوریه که خدا مارو در سختی ها تنها گذاشته باشه... و نه در روند کار دنیا دخالت کنه...(اینهاییی که گقتم هم در مورد ارو و هم در مورد خدا صادق است...)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
S.A.F_K.O.L

شما تو دنیای خودمون چندبار شاهد دخالت خدا در امور انسانها بودید؟مسلما هیچ بار

خدا نه تو جنگ جهانی دوم زد هیتلرو نابود کرد نه زمان بنی امیه اونارو از بین برد نه زمان چنگیز خان چنگیز خانو.اینا همشون به وسیله انسان از بین رفتن حالا شما میتونی دوتا فکر بکنی یا این انسانها وسیله بودن و خدا شرایطو براشون مهیا کرد تا اون اشخاصو نابود کن یا اینکه مثل آردا میگی خدا اصلا هیچ نقشی نداشت

و دنیای تالکین مگه ملکور آخرش شکست نخورد؟مگه سائرون آخرش شکست نخورد؟به هر حال نتیجه آخر همون پیروزی خیر بود

واقعا الان شما فکر میکنید که استدلالتون منطقیه؟!

بله چنگیز نابود شد اما به بهای فلاکت هزاران نفر وقتی میشد اصلا چنین افرادی نباشن چه کاریه که اول خودمون زجر بدیم بعد خوشبخت شیم؟!؟! راستی اینم بگم که عمر مرد جاش خلیفه بعدی بدتر از قبلی اومد و این ماجرا همیشه بوده و در تمام تاریخ جهان هیچوقت سپاه خدا پیروز نبوده!!!

استدلال شما مثل اینکه که من یه کسی که از گرسنگی داره میمیره رو وسط صحرا پیدا کنم اما بهش اب و غذا ندم و تا چند روز همینطور پیش برم در اخر وقتی که عملا پای مرگه بهش اب و غذا بدم و همیشه اینکارو باهاش تکار کنم!! حالا این درسته؟! ایا جا نداره اون شخص من بکشه و راحت شه؟!

ماجرای خدایی که شما میگید هم همینه داره مردم ازار میده!!!(البته خدای ما که اینطور نیست!!!)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

دوست من میدونی مشکلی که ذهنه منو درگیر کرده چیه!؟ این که خدا خودش کسی رو که دوست داره بمیره نمیکشه و اینکارو به انسانها محول میکنه و تا اینجاش مشکلی نیست اما مشکل وقتی پیش میاد که انسانی که این توانایی رو از طرف خدا گرفته(حداقل ادعا میشه که گرفته) نمیتونه اینکارو بکنه و در نتیجه شخصی که لایق مرگه نمیمیره و همین شخص موجب بدبختی و زجر میلیونها نفر میشه اینجاست که که در مقابل خدا(منظورم خدای داستانای تالکینه که بی تفاوتیش موجب بیشمار فلاکت و خونریزی شد) دو گزینه پیدا میشه:

1. خدا(ارو) توانایی دخالت رو نداشته و نتونسته کسی که میخواسته نابود شه رو نابود کنه و خدا بودنش به معنی قادر مطلق ادعایی بیش نیست.

2.خدا(ارو) تونایی نابودی شر رو داشته اما به هر دلیلی اینکارو نکرده پس چنین خدایی که با بی تفاوتیش موجب رنج و زجر مردمان بی گناه شده شایسته پرستش و احترام نیست که هیچ بلکه در ردیف دشمنان درجه 1 حق قرار میگیره!!!!

از این لحاظ من فکر میکنم خدای مد نظر تالکین با خدای مد نظر شما عزیزان تضاد داره!!!

دوستان اگر کسی جواب قانع کننده داره خوشحال میشم بشونم

سلام به شما دوست عزيز

در نوشته هاي بالا شما بيشتر دنياي آردا رو مد نظر قرار داديد. در حالي كه اين چيز ها در دنياي خودمون هم هست . اگه يك نيروي شر تا سالها زنده ميمونه و باعث بدبختي ميليون ها انسان ميشه و بسياري رو به خاك و خون ميكشه و خدا كاري با اون نداره ، يكي از دلايلش اينه : شناسايي خوب از بد

اگه خود خدا و يا يكي از فرستادگان خدا هرچي ظالم هست رو نابود كنه كه ديگه معلوم نميشه كي ايمان داره كي نداره. تازه اون ظالمي هم كه نابود شده ، چون بلافاصله از بين رفته ممكنه در روز جزا مدعي بشه كه خدايا اگه به من فرصت بيشتري داده بودي من به راه راست بر مي گشتم. پس نتيجه مي گيريم كه اگر خدا در بعضي امور دخلت چنداني نميكنه چند تا دليل داره : 1.تشخيص خوب از بد 2. اتمام حجت براي ظالمان . قطعا دلايل ديگري هم وجود داره كه ممكنه به ذهن من و شما نرسه.

و سخن آخر هم اين كه ، نه در دنياي واقعي و نه در دنياي آردا ، باطل به پيروزي دست نيافته است.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

واقعا الان شما فکر میکنید که استدلالتون منطقیه؟!

بله چنگیز نابود شد اما به بهای فلاکت هزاران نفر وقتی میشد اصلا چنین افرادی نباشن چه کاریه که اول خودمون زجر بدیم بعد خوشبخت شیم؟!؟! راستی اینم بگم که عمر مرد جاش خلیفه بعدی بدتر از قبلی اومد و این ماجرا همیشه بوده و در تمام تاریخ جهان هیچوقت سپاه خدا پیروز نبوده!!!

استدلال شما مثل اینکه که من یه کسی که از گرسنگی داره میمیره رو وسط صحرا پیدا کنم اما بهش اب و غذا ندم و تا چند روز همینطور پیش برم در اخر وقتی که عملا پای مرگه بهش اب و غذا بدم و همیشه اینکارو باهاش تکار کنم!! حالا این درسته؟! ایا جا نداره اون شخص من بکشه و راحت شه؟!

ماجرای خدایی که شما میگید هم همینه داره مردم ازار میده!!!(البته خدای ما که اینطور نیست!!!)

خدا که نعمت هاشو از کسی دریغ نکرده. همون چنگیز. از تمام نعماتی که من و شما داریم استفاده میکنیم بهره مند بوده.

ولی اون بابای که شما میگی از گرسنگی داره میمیره...شما داری و دریغ میکنی؟!! چه قیاسی است این؟!!

سخن شما مثل بازی فوتبالیه که فقط یک دروازه داره!

به فرض که خدا جلوی تولد هر ظالمی رو گرفت. و همه چی به بهترین نحو ممکن انجام بشه. این که شد بهشت. پس کو آزمایش...پس کو دنیا...

خصلت دنیا همینه.

مثلا ملکور. ارو که نمیاد شخصا جلوش وایسته! اون هم مثل بقیه والار دارای عقل و شعور و اختیاره.....هر کاری میکنه داره به اختیار میکنه

اگه ارو جلوش رو میگرفت همین شما نمیگفتی "این چه خداییه که به ملکور اختیار نداده؟! شاید اگه اختیار میداد ملکور توبه میکرد؟!" اصلا همین دلیلی بر بی عدالتی بود.

{در دنیای خودمون هم همین طوره. اگه خدا جلوی شمر رو میگرفت. شمر حق اعتراض داشت. وارد هم هست.}

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
S.A.F_K.O.L

سلام به شما دوست عزيز

در نوشته هاي بالا شما بيشتر دنياي آردا رو مد نظر قرار داديد. در حالي كه اين چيز ها در دنياي خودمون هم هست . اگه يك نيروي شر تا سالها زنده ميمونه و باعث بدبختي ميليون ها انسان ميشه و بسياري رو به خاك و خون ميكشه و خدا كاري با اون نداره ، يكي از دلايلش اينه : شناسايي خوب از بد

اگه خود خدا و يا يكي از فرستادگان خدا هرچي ظالم هست رو نابود كنه كه ديگه معلوم نميشه كي ايمان داره كي نداره. تازه اون ظالمي هم كه نابود شده ، چون بلافاصله از بين رفته ممكنه در روز جزا مدعي بشه كه خدايا اگه به من فرصت بيشتري داده بودي من به راه راست بر مي گشتم. پس نتيجه مي گيريم كه اگر خدا در بعضي امور دخلت چنداني نميكنه چند تا دليل داره : 1.تشخيص خوب از بد 2. اتمام حجت براي ظالمان . قطعا دلايل ديگري هم وجود داره كه ممكنه به ذهن من و شما نرسه.

و سخن آخر هم اين كه ، نه در دنياي واقعي و نه در دنياي آردا ، باطل به پيروزي دست نيافته است.

با درود

دوست من اینچیزی که شما میگید همون پاسخیه که همه به من میدن شناسایی خوب از بد؟! برای کی خدا؟! مگه خدا خودش نمیدونه؟! برا انسانها؟! مگه نمیشه به اذن خدا بونن یا اصلا بدونن که چیکار کنن؟ و از همه مهمتر اصلا هیچ دلیلی برای خوب و بد بودن وجود نداره!!!

در جواب من میگن که باید خوبی بدی باشه به هزار و یک دلیل و د راخرش من بهشون میگم که شمایی که میگید باید خوب و بد باشه پس اگر یه روزی هم قرار باشه همه جا فقط خبی باشه و شر نابود شه شما نمیذارید چون اعتقاد دارید باد هر دو باشه!!!

بگذریم فکر نمیکنم اینجا جای این حرفا باشه اومدم اینجا واسه جهان اردا نه بحث فلسفی ~o)

اما در کل بخاطر خوده دوستان میگم که هیچ چیزی دیگری به جز اون 2 احتمال بالا برا ذات خدا(ارو) وجود نداره.

راستی این که میگفتم ارو و مستقیم نمیگفتم خدا برا این بود که یه موقع فکر نکنید بی خدا و بی دینم وگرنه منظورم از همون اول گاد تالکین بود نه اروش!! :(

تور عزیز دوست دارم با شما در این مورد بیشتر صحبت کنم اما میدونم اینجا جاش نیست اگر دوست دارید ای دی منو اد کنید بیشتر صحبت کنیم [email protected]

ویرایش شده در توسط S.A.F_K.O.L

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

با درود

دوست من اینچیزی که شما میگید همون پاسخیه که همه به من میدن شناسایی خوب از بد؟! برای کی خدا؟! مگه خدا خودش نمیدونه؟! برا انسانها؟! مگه نمیشه به اذن خدا بونن یا اصلا بدونن که چیکار کنن؟ و از همه مهمتر اصلا هیچ دلیلی برای خوب و بد بودن وجود نداره!!!

در جواب من میگن که باید خوبی بدی باشه به هزار و یک دلیل و د راخرش من بهشون میگم که شمایی که میگید باید خوب و بد باشه پس اگر یه روزی هم قرار باشه همه جا فقط خبی باشه و شر نابود شه شما نمیذارید چون اعتقاد دارید باد هر دو باشه!!!

بگذریم فکر نمیکنم اینجا جای این حرفا باشه اومدم اینجا واسه جهان اردا نه بحث فلسفی ~o)

اما در کل بخاطر خوده دوستان میگم که هیچ چیزی دیگری به جز اون 2 احتمال بالا برا ذات خدا(ارو) وجود نداره.

راستی این که میگفتم ارو و مستقیم نمیگفتم خدا برا این بود که یه موقع فکر نکنید بی خدا و بی دینم وگرنه منظورم از همون اول گاد تالکین بود نه اروش!! :(

تور عزیز دوست دارم با شما در این مورد بیشتر صحبت کنم اما میدونم اینجا جاش نیست اگر دوست دارید ای دی منو اد کنید بیشتر صحبت کنیم [email protected]

فرض كنيد من جهنمي باشم و خدا از اين موضوع مطلع باشه. اگه خدا منو بدون هيچ مقدمه اي بندازه توي جهنم ، من اعتراض نمي كنم؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
3DMahdi

این بحثها ربطی به این تاپیک نداره. بحث چرایی وجود شر در داستان بارها توی تاپیکهای دیگه مثل تاپیک «هفت سوال من» انجام شده و چندین صفحه بحث و بررسی انجام شده و در نهایت به خاطر بی نتیجه بودن بحث تاپیکها بسته شده. برید اون تاپیک رو بخونید. لزومی نمیبینم من و بقیه دوستان بیایم و همون حرفها رو اینجا تکرار کنیم.

بحث رو از محور اصلی تاپیک منحرف نکنید و دیگه بحثی در این مورد در این تاپیک انجام نشه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
LObeLia

سلام. توی عرفان اسلامی یه مساله ای هست بنام "شرور".که ملحدین توی قرن 19و20 مطرحش کردن .که استدلالی است برای اثبات عدم وجود خدا. میگن که: " (خلاصه میگم) اگه خدا وجد داره پس چرا اینهمه بیماری و جنگ و گرسنگی و... توی جهانه؟ پس قدرته خدا یا ناقصه یا از انسانها کینه داره و یا اصلا خدایی وجود نداره تا جهان رو سر و سامون بده..."

اما ما آیا این استدلال رو قبول داریم؟؟؟؟

پس خدای آردا هم با توجه به حکمت خودش جهانش رو اینجوری خلق کرده تا یه عده ای فانی باشن یه عده ای پلید یه عده ای...

دیگه اینکه پاسکال گفته"به وجود خدا دل گواهی میدهد نه عقل." چرا با مطرح کردن این موضوع ایمانمون به تالکین رو مورد تحلیل قرار میدیم؟ باید فقط ایمان داشت و همین.

از منظر ایمان من ,خدای آردا همون خدای محمد(ص) هست.منتها دنیای آردا هزاران و هزاران سال پیش از این بوده و حالا همه چی عوض شده.شاید یه روزی نوشتم کتابی رو به اسم "پس از آردا ".

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

از منظر ایمان من ,خدای آردا همون خدای محمد(ص) هست.منتها دنیای آردا هزاران و هزاران سال پیش از این بوده و حالا همه چی عوض شده.شاید یه روزی نوشتم کتابی رو به اسم "پس از آردا ".

من هم اول بار با شما هم عقيده بودم. ولي بعدا متوجه شدم كه چنين طرز فكري اشتباهه.

اگه خداي آردا رو همون خداي دنياي خودمون بدونيم ، اونوقت آيه‌ي " لم يلد و لم يولد"(خدا نه كسي زاييده و نه از كسي زاييده شده) رو نقض كرديم.

چون خداي آردا زاييده‌ي ذهن تالكين هستش.

ولي طبق آيه قرآن ، خداي ما از كسي زاييده نشده.

ویرایش شده در توسط web

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
hamid stormcrow

من هم اول بار با شما هم عقيده بودم. ولي بعدا متوجه شدم كه چنين طرز فكري اشتباهه.

اگه خداي آردا رو همون خداي دنياي خودمون بدونيم ، اونوقت آيه‌ي " لم يلد و لم يولد"(خدا نه كسي زاييده و نه از كسي زاييده شده) رو نقض كرديم.

چون خداي آردا زاييده‌ي ذهن تالكين هستش.

ولي طبق آيه قرآن ، خداي ما از كسي زاييده نشده.

خدایی رو هم که من وشما می شناسیم زاییده ذهن خودمونه و گر نه هیچ بشری توانایی درک حقیقت خدا رو نداره به قول شاعر هر کسی از ظن خود شد یار من!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
LObeLia

درسته,اما من حتم دارم که این کتابها و این دنیا,نمیتونه فقط زاییده ی یک ذهن باشه.الهاماتی استاد-تالکین بزرگ- رو به این سمت کشونده. من باور دارم که استاد راهنمایی میشده توسط کسی که صاحب حقیقی اون رویاست.انگار این ماموریت اون بوده.آره: "ماموریت به تصویر کشیدن طبیعت سبز."

من سالها پیش این رو با چشمای خودم دیدم. افسوس که امکان شرحش نیست....

اتفاقا عرفا اومدن و در جواب این استدلال گفتن که حتی این چیزهایی که شما میگید شر هستند از اسما وصفات جمال و جلال حق تعالی سرچشمه گرفتن.حتی خود صفت جمال هم از جلالیت خداونده.شرور مقدمه ی بسیاری از خیرات در جهانند.ویکی از بزرگترین عوامل پیشرفت انسانها و رسیدن به خیرات ,شرور هستن.اگه دنیا یکدست بود امکان پیشرفت مخصوصا پیشرفت اخلاقی هرگز وجود نداشت.

دیگه اینکه " اگه من جهنمی باشم" خودش مساله ی جبر رو مطرح کرده.اینکه چرا من باید جهنمی باشم از ازل و مثلا دوستم باید بهشتی باشه از ازل؟ از ازل چه فرقی بین ما بوده.این اعتراضه متکلمانه.این بحث بسیار پیچیده اس. خلاصه اینکه در جهان نه جبر مطلقه نه اختیار مطلق.

بهتره این بحث همینجا تموم شه.

ویرایش شده در توسط shirin

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

خدایی رو هم که من وشما می شناسیم زاییده ذهن خودمونه و گر نه هیچ بشری توانایی درک حقیقت خدا رو نداره به قول شاعر هر کسی از ظن خود شد یار من!

اون چيزي كه شما بهش اشاره كرديد مربوط ميشه به بحث هاي عرفاني. كه كاملا هم درسته.

همون جمله‌ي معروفي كه ميگه "هركس يه خدايي داره"

ولي اينجا ما داريم درمورد يه رمان بزرگ صحبت مي كنيم.

ربط اون مصراع شعر به اين موضوع رو نفهميدم. اگه ميشه يكمي بيشتر توضيح بده.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
hamid stormcrow

خوب تالکین هم درکش رو از قدرت برتر جهان که من و تو بهش می گیم الله و یهودیه می گه یهوه و زردشتی می گه اهورا مزدا در قالب ارو مطرح کرده

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

درسته,اما من حتم دارم که این کتابها و این دنیا,نمیتونه فقط زاییده ی یک ذهن باشه.الهاماتی استاد-تالکین بزرگ- رو به این سمت کشونده. من باور دارم که استاد راهنمایی میشده توسط کسی که صاحب حقیقی اون رویاست.انگار این ماموریت اون بوده.آره: "ماموریت به تصویر کشیدن طبیعت سبز."

من سالها پیش این رو با چشمای خودم دیدم. افسوس که امکان شرحش نیست....

در اين مورد با شما موافقم. دنياي تالكين نميتونه فقط زاييده‌ي ذهن تالكين باشه. احتمالا تالكين يه چيز هايي رو به يه چيزهاي ديگه تشبيه كرده.

ولي شايد بهتر باشه در مورد خداي آردا استثناء قائل بشيم.

خوب تالکین هم درکش رو از قدرت برتر جهان که من و تو بهش می گیم الله و یهودیه می گه یهوه و زردشتی می گه اهورا مزدا در قالب ارو مطرح کرده

خب همون طوري كه گفتي اين اسم هاي "الله و يهوه و زرتشتي" از چند تا دين سرچشمه ميگيره. حالا ارو از كدوم دين سرچشمه گرفته؟

البته در اين كه انسان ميتونه خداي خودش رو به هر اسمي كه خواست صدا بزنه شكي نيست.

ولي آيا ميتونيم اين تصور ذهني از خداي خودمون رو روي كاغذ بياريم و به شكل داستان منتشرش كنيم؟

به خاطر همينه كه من ميگم بهتره خداي آردا رو با خداي دنياي واقعي مقايسه نكنيم و اونها رو يكي ندونيم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
hamid stormcrow

من توصیه ام اینه که شما یه کم فلسفه ادیان مطالعه کنی دین که فقط محدود بهمین چند تایی که ما می شنایم نیست هر کسی می تونه دین خودش رو داشته باشه فارغ از اینکه من و شما قبولش داشته باشیم

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

من توصیه ام اینه که شما یه کم فلسفه ادیان مطالعه کنی دین که فقط محدود بهمین چند تایی که ما می شنایم نیست هر کسی می تونه دین خودش رو داشته باشه فارغ از اینکه من و شما قبولش داشته باشیم

هركسي ميتونه يه ديني داشته باشه ، ولي اين دين بايد در حيطه‌ي همون ادياني باشه كه خدا به بشر معرفي كرده.

پ.ن

بحث داره منحرف ميشه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
hamid stormcrow

من فکر می کنم کل این بحث ناشی از اختلاف ما بر سر مفهوم واژه دینه و تا ما بخوایم به اجماع برسیم خدا می دونه چند سال طول می کشه

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
fateme

همونطور که شیرین بهش اشاره کردن اینا الهامات استاد بوده که به همین دلیل تشابهاتی بین جهان استاد و جهانی که بهش گفته میشه واقعی وجود داره.

وب عزیز میشه بپرسم اونموقعی که حضرت آدم آفریده شدن چه دینی وجود داشت؟ اصل موضوع خداپرستیه و میدونیم که دینهای مختلف هم برای همین اصل ظاهر شدن

ویرایش شده در توسط fateme

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

من فکر می کنم کل این بحث ناشی از اختلاف ما بر سر مفهوم واژه دینه و تا ما بخوایم به اجماع برسیم خدا می دونه چند سال طول می کشه

در اين كه ما هيچ وقت به نتيجه نمي رسيم شكي نيست. سخت ترين كار توي اين دنيا تغيير دادن عقايد ديگران هستش.

متن زير رو از لابه لاي يكي از پست هاي جناب لرد الروند پيدا كردم.

البته شايد هم قبلا خوندي.

در مقابل نظریه ی اول، عده ای دیگه از دوستان اعتقاد دارند ارو نام دیگر الله هست و الله در کنار زمین، ائا رو آفرید. این عده معتقدند هیچ فرقی بین ارو ، الله ، اهورامزدا، یهوه، و سایر اسامی خدا وجود ندارد و همه ی این اسامی دال بر یگانگی آفریدگاری به نام خدا است؛ بنابر این ارو در دنیای خیالی را دقیقاً الله در دنیای واقعی میدانند!

طرفداران این نظریه هم برای دفاع از موضع خود، دست به استدلال زدند و دلایلی ذکر کردند!

عده ای از انها اینطور استدلال کردند که : """ ارو یعنی یگانه ؛ آنکه او یکتاست ! یکی از صفات الله ، احد هست ؛ که معنی اش میشه یکتا. پس نتیجه می گیریم که الله و ارو یک نفرند ، همانطور که خداوند و پروردگار یک نفرند.""" !

دومین استدلالی که برخی دیگر از طرفداران این نظریه بیان کردند، این است که :
"""
هر خدا پرستی در زبان خودش برای خداوند یکتا که آفریننده ی آسمان و زمین هست اسم خاصی گذاشت و منظور همه ی این موحدان همان خدای یگانه هست """!

اما دوستان عزیزم، باید پذیرفت این دو استدلالی که طرفداران این نظریه مطرح کردند، کاملاً با هم متفاوت هستند و به هیچ وجه نباید در کنار هم قرار بگیرند! انسانهای یکتا پرست که برای خالق یکتا و واقعی نام های مختلفی برگزیدند، در واقع معبود همه ی اونها همون آفریدگاری هست که در قرآن به "رَب السَّماوات و الأرض" تعریف میشه! خدایی که زرتشتیان و مسیحیان و یهودیان و مسلمانان و سایر موحدان جهان می پرستند، یکتای واقعی هست که به هیچ وجه نمی تونه موضوع قلم یک نویسنده در داستان های فانتزی و تخیلی قرار بگیره!

منظور این عده این هست که ارو در دنیای فانتزی در واقع همین الله در دنیای حقیقی هست و هیچ فرقی بین ارو و الله وجود ندارد جز یک اسم ظاهری ؛ اگر این نظریه رو بپذیریم، پیرو آن مجبور میشیم این رو هم بپذیریم که در داستان های تالکین، خواننده باید تخیل خودش رو در ذهن به واقعیت تبدیل کنه و مخلوقات ارو یا همون الله رو با انسان های واقعی ، پرندگان و خزندگان و گیاهان واقعی و غیره مقایسه کنه!!!!!

آیا این عاقلانه هست که دنیای خیالی به وجود اومده توسط ارو که مملو است از موجودات خیالی رو با دنیای واقعی انسان ها مقایسه کنیم؟! آیا واقعاً میشه ارو همون الله باشه و یک نویسنده، خداوند متعال رو در قالب قلم در دنیایی خیالی وصف کنه؟! خوب مسلماً این عده هم با کمی تفکر قبول خواهند داشت که ما هیچوقت نمی تونیم و نباید خدای دنیای فانتزی رو که به قلم یک نویسنده وجود خارجی پیدا کرده و در اون دنیا فقط و فقط موجوداتی خیالی وجود دارند رو با خدایی مقایسه کنیم که با قدرت خودش تمام کهکشان ها و سیارات و زمین و موجودات واقعی ساکن زمین رو خلق کرد!

مسلماً دوستانی که استدلال کرده اند اهورامزدای زرتشتیان، یهوه یهودیان، الله مسلمانان و غیره، همه و همه بر میگرده به خداوند یگانه ی توانا که خالق آسمان و زمین هست و بی تردید اسامی مختلف خدای واقعی هیچ خللی رو در ذاتش به وجود نمیاره، کاملاً صحیح و درست فرمودند، اما نقطه ی تاریک استدلال این عده در این بود که نتیجه ای اشتباه از این استدلال صحیحشان گرفتند! آنها مانند ریاضیدانی بودند که یک مسئله ی سنگین و سخت رو با بهترین فرمول ها حل کرد اما در آخرین مرحله جواب مسئله رو غلط نوشت!

دوستان عزیز، اگر ارو به معنی یگانه هست، باید به این نکته توجه داشت که این یگانگی منحصر در دنیای فانتزی و خیالی هست و به هیچ وجه با یگانگی خداوند بزرگ در عالم واقعی در یک ردیف قرار نمی گیره! در واقع یگانگی خداوندی که دنیای واقعی رو آفرید، ذاتی وصف صفت این خدا هست، در صورتی که یگانگی خدای دنیای خیالی، زاییده ی ذهن خلاق نویسنده هست!

حالا به فرمول های زیر توجه کنید :

باز، نوعی پرنده است ؛ درِ گاوصندوق باز است ؛ پس نتیجه می گیریم درِ گاوصندوق، نوعی پرنده است!

حالا به این توجه کنید :

ارو در لغت به معنای یگانه است ؛ الله یگانه است ؛ پس نتیجه می گیریم ارو همان الله است!

به این فرمول در علم منطق و جدل میگن مغالطه؛ و مغالطه از اساس باطل و اشتباه هست!

همونطور که شیرین بهش اشاره کردن اینا الهامات استاد بوده که به همین دلیل تشابهاتی بین جهان استاد و جهانی که بهش گفته میشه واقعی وجود داره.

وب عزیز میشه بپرسم اونموقعی که حضرت آدم آفریده شدن چه دینی وجود داشت؟ اصل موضوع خداپرستیه و میدونیم که دینهای مختلف هم برای همین اصل ظاهر شدن

بحث دين به اين تاپيك مربوط نميشه ولي به هر حال..

اون موقع تنها يه دين وجود داشت با تنها يك حكم : "از همه‌ي ميوه ها بخوريد غير از ميوه‌ي ممنوعه"

اسم اين دين رو نمي دونم چيه ولي چيزي كه مشخصه بشر هيچ وقت نمي تونه دين اختراع كنه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
hamid stormcrow

وقتی من می گم این جور بحث ها نیاز به بن مایه های قوی فلسفی داره به همین خاطره

شما از کجا و با کدوم استدلال منطقی مرز خیال و واقعیت رو مشخص می کنی چیزی که برای من صد درصد خرافه و توهم وخیالاته شاید برای شما واقعیت مسلم باشه و بالعکس اینکه بیایم بگیم جون در داستان های تالکین موجودات خیالی وجود دارن پس ارو با الله متفاوته خیلی استدلال سطحی و بدون پشتوانه ایه

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Théoden

وقتی من می گم این جور بحث ها نیاز به بن مایه های قوی فلسفی داره به همین خاطره

شما از کجا و با کدوم استدلال منطقی مرز خیال و واقعیت رو مشخص می کنی چیزی که برای من صد درصد خرافه و توهم وخیالاته شاید برای شما واقعیت مسلم باشه و بالعکس اینکه بیایم بگیم جون در داستان های تالکین موجودات خیالی وجود دارن پس ارو با الله متفاوته خیلی استدلال سطحی و بدون پشتوانه ایه

من همون اول هم گفتم كه كاري با موجودات تخيلي ندارم. اين موجودات تخيلي رو من كاملا واقعي مي دونم. هر موجودي به يه چيزي تشبيه شده.

من با خداي اين دنياي تخيلي كار دارم. شما ميگي ارو همون الله.

آيا قدرت ارو به اندازه‌ي قدرت الله هستش.

آيا ارو تونسته بي نهايت خلق كنه؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
hamid stormcrow

دوست عزیز چرا به حرف من دقت نمی کنی الان خودت دوباره می گی دنیای تخیلی

این دنیا برای شما تخیلیه شاید برای تالکین واقعیت مسلم بوده حالا شما چی می گی تالکین حق نداشته خدای جهانی رو که توش زندگی می کرده رو توصیف کنه و براش اسم بزاره؟؟؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
*  لرد الروند  *

دوستان عزیز، فکر می کنم بحث کردن راجع به موضوع این تاپیک دیگه به سرانجامش رسیده باشه!

سابقه ی بحث در مورد این موضوع ثابت کرده که ادامه ی این بحث همچون آب در هاونگ کوبیدنه!

تمام دوستانی که در این مورد تا به حال بحث و گفتگو کردند، نظرات خودشون رو اعلام کردند! اینکه کدوم نظرها درست و کدوم غلطه ، الله أعلم!

پس به همه ی دوستان پیشنهاد می کنم همینجا بحث رو به پایان برسونند تا شاهد دور و تسلسل در مورد این بحث نباشیم.

سپاسگزارم

ویرایش شده در توسط * لرد الروند *

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Aslan

درود بر آرداییون

اگه خداي آردا رو همون خداي دنياي خودمون بدونيم ، اونوقت آيه‌ي " لم يلد و لم يولد"(خدا نه كسي زاييده و نه از كسي زاييده شده) رو نقض كرديم.

چرا باید خدای آردا را با خدای خودمون بسنجیم ؟؟

مگه دنیای آردا همون دنیای خودمونه ؟؟

با فرض این که آردا دنیای خودمون باشه خوب تو این وسط تالکن فقط داره می گه " ارو آن یکتا " ایا با این کلمه تالکین خدا خلق کرده مثل این که نعوذ بالله بگیم چون تو قران می گه خدا یکتاست پس حضرت محمد هم خدا خلق کرده !! " یه جهانی وجود داره که خدا اون رو خلق کرده و بعدش توسط برگزیدش داره می گه من یکتا هستم " حالا تالکین هم همینه قضیه اش !!

از طرفی اگه بگیم دنیای آردا موازی دنیای خودمونه باز تالکین داره می گه " ارو آن یکتا " که من در این کلمه ساختن خدای رو نمی بینم و تنها داره خدای سرزمینش رو توصیف می کنه !!

" امیدوارم منظورم رو رسونده باشم :دی "

خدایی رو هم که من وشما می شناسیم زاییده ذهن خودمونه و گر نه هیچ بشری توانایی درک حقیقت خدا رو نداره

مگه خدا یه وسیله ی آزمایشگاهی که بتونی اون رو ببینی ؟؟

هیچ بشری نتونسته اون رو ببینه !!

پس محمد - موسی و ابراهیم و ... بشر نبودند!

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند !!

من باور دارم که استاد راهنمایی میشده توسط کسی که صاحب حقیقی اون رویاست.

بابا بی خیال الان می گن استاد می رفته فضا بعدش بهش وحی می شد !!

همین جوری تالکین رو مسون می دونند چه برسه که بفهمند بهش الهام شده بعدش انگ پیامبری بهش می زنند و بعدش می گن مرتد و .... بی خیال الهام می شده چیه !!

اگه این جوری باشه که کل نویسنده ها بهشون الهام می شه داستان !! :دی

به هر حل باز جای صحبت داره این بحث و مشکل اصلی این بحث هم اینه که باید یه تعریف دقیقی از خدا رو بدونید!!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
hamid stormcrow

اصلان خان حیف که معذوریت دارم و گرنه پاسخ شما رو می دادم حیف که این بحثا محدودیت داره

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...