رفتن به مطلب

Recommended Posts

MAS

در مورد این سرزمین نومه نور سوال داشتم و آن این بود که این جا همان جایی است که شهرهایی مثل روهان و گوندور در آن واقع شده اند یا این که جای دیگری بوده است و در این صورت کجا؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
محسن

سرزمين نومه نور جدا از سرزمين ميانه ست. بعد از جنگ بزرگ سپاه غرب با مورگوت(ملكور) و نيرو هاش در پايان عصر اول كه به جنگ wrath of the Valar معروفه. بيشتر الفها از سرزمين ميانه به سرزمين جاودان كوچ كردند. در اين زمان جزيره بزرگي توسط والار آماده شد تا محل زندگي Edain يا به عبارتي انسان ها بعد از پايان عصر اول باشه.(البته Edain بيشتر به انسانهايي كه به بلرايند رفتند و با الفها دوست بودن گفته مي شده ولي معناي واقعي كلمه Men هست). پادشاه اين انسانها Elros برادر Elrond بود كه بر خلاف الروند ترجيح داد جزء انسانها باشه.

نامهاي ديگر نومه نور Andor, Elenna, the Land of the Star, Westernesse_Westland بوده و بعد از زوال نومه نور بهش Akallabeth , Mar-nu-Falmar و Atalante (درباره اين آخري يه خرده شك دارم) هم ميگفتند .

محل نومه نور از نظر جغرافيايي يه جايي بين سرزمين ميانه و سرزمين جاودان (Valinor_Undying Lands) بوده كه البته به والينور نزديك تر بوده. بعد از زوال نومه نور تعداد كمي از انسانها (Elendil و پسراش و بقيه ي وفاداران به Valar) كه تونستند فرار كنن توسط امواج دريا به سواحل سرزمين ميانه برده شدن و ...

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ققنوس آبی

خوب منم يه چيزايي در اين مورد ميدونم كه محسن بهش اشاره نكرد.

جزيره نومه نور كه در اصل اسمش آندور يا سرزمين هديه شدس.جزيره پاداشي براي ادايني بود كه از جنگهاي بلرياند جون سالم به در برده بودند.

موقعيت جغرافيايي هم در بخش بيوگرافي ارنديل اينجوري نوشته شده:

سرزميني كه نه درميانه بود نه در والينور اما به والينور نزديك تر بود....

اين سرزمينو اوسه از ميان آبها پرورانده بود.آئول استوارش كرد.ياوانا حاصيلخيزش گردانيد و الدار گلها و فواره هاي تول ارسيا را برايش آوردند.والار آندورش ناميدند...سرزمين هديه شده

بقيشو هم آقا محسن گفت

يه توضيح جامع هم اينجا ميدم:

(متن و ترجمه از وبلاگ اله سار)

Elenna (نومه نور): جزیره النا توسط والار برای اون دسته از Edain ها که از جنگهای بلریاند جون سالم به در برده بودند از زیر دریا بیرون اومد.فکر کنم که همه شماها بدونین Edain چیه (حالا اگه نمی دونین بعدا میگم!)این جزیره 500 مایل طول و 300 مایل عرض تقریبی داشته و تقریبا مساحت اون بالغ بر 167000 مایل مربع می شده. از بین تمام سرزمینهای آردا جزیره النا در طول بوجود اومدنش فقط به یک قوم یعنی نومه نوری ها اختصاص داشته و نتنها از لحاظ سیاسی تقسیم نشد بلکه تحت تجاوز و تعدی هم قرار نگرفت.بنابر این بعدها اصطلاح نومه نور به صورت اسم خاص به تمدنی اطلاق شد که در این جزیره شکل گرفت. با اینکه جزیره بعد از خارج شدن از آب مانند یک فلات بزرگ بود ولی تنها تعداد کمی بندر و لنگر گاه قابل استفاده در آن موجود بود.در بیشتر جاها لبه های فلات جزیره با پرتگاه هایی به بلندی 60 متر یا بیشتر به دریا ختم میشد. سه خلیخ به نامهای: Remenna (خلیج شرقی) وEldanna(خلیج بزرگ غربی) وAnduni (خلیج شمال غربی) در اطراف النا وجود داشتنداما بندر جنوبی آن به نام Nindamos که در تنها ساحل پست شنی جزیره بوجود آمده بود بزرگترین بندر النا بود.

دو رودخانه اصلی و بزرگ النا به نامهای Ninduin وSiril از ارتفاعات Meneltarma سرچشمه می گرفتند. Siril به سمت جنوب به سوی خلیج Nindamos و Ninduin به غرب و به سمت خلیج Eldanna در کنار Eldalond یکی از بزرگترین و بهترین مکانهای مناسب برای زندگی النا جاری می شد. این رودخانه سر راه خود دریاچه Nisinen را در لبه شرقی جنگل Nisimaldar بوجود می آورد.

جزیره النا به 6 منطقه عمده جغرافیایی تقسیم میشد:

Mittalmar,Orrostar,Forostar,Andustar,Hyarnustar, Hyarrostar

Mittalmar: منطقه مرکزی. بیشتر مردم به صورت متراکم در آن ساکن بودند . Meneltarma کوه مرکزی النا در قلب این منطقه واقع شده بود و شهر مرکزیArmenelos در دامنه این کوه قرار داشت. شرقی ترین قسمت این منطقه Arandor نامیده میشد و شامل شهر های Armenelos,Romenna بود. آخرین بخش Mittalmar در جنوب غربی کوهEmeri نام داشت.Mittalmar عمدتا شامل چراگاههای صاف و بدون درخت بود که گله های بزرگ دام در آن پرورش میافتند.

Orrostar : منقطه شمال شرقی. آب و هوای آنجا سردبود اما در زمینهای متصل به Arandor انسانها مزرعه های بزرگ بوجود آورده بودند.در این منطقه شهر و یا مکان اجتماعی مهمی ثبت نشده است. جزیره Tol Uinen در شمال Romenna یک قسمت ازArandor بود اما با توجه به نقشه بنظر میرسه که به مرزهای Orrostar نزدیکتره.

Forstar: منطقه شمالی. مردمان جزیره بنا ها و تپه ها و دره های بسیاری در آن بوجود آوردند.Tar-Meneldar پنجمین شاه نومه نور یک برج بسیار بلند بر روی کوهی در نزدیکی دماغه شمالی جزیره ساخت و از روی آن به تماشای ستاره ها می پرداخت.Ondosto بزرگترین و شاید تنها شهر بزرگ در منطقه Forostar بود که با سنگهای بسیار بدست آمده از معادن و دره ها بنا شده بود.

Andustar: منطقه غربی. شهر مهم غرب Anduni بود اما Eldaland هم در این منطقه قرار دارد.منطقه جنگلی Nisimaldor با نام Fragrant Trees در این منطقه بوسیله درختهای بسیار زیبایی که الفها از غرب به آنجا آوردند پوشیده شده بود . در آنجا زیباترین درختهای مارلون رشد کرد. در Andustar تعداد زیادی کشاورز ساکن بودند و آنجا تنها جایی بود که الفها با کشتی هاشان به بندر گاهش رفت آمد می کردند. Tar-minastir بر روی قله ای به نام Oromet در آنجا برجی بلند بنا کرد که مدتها روی آن می ایستاد و به غرب خیره میشد.

Hyarnustar : منطقه جنوب غربی. احتمالا در بیشتر مساحت این منطقه مردم زیادی ساکن نشدند و هیچ شهر مهمی هم در آنجا ساخته نشد اما سواحل جنوبی آن به حد کافی برای زندگی ماهیگیران مناسب بود.

Hyarrastar : منطقه جنوب شرقی. در این منطقه هم مانند جنوب غرب تعداد زیادی ماهیگیر در طول ساحل زندگی می کرد وشهر بزرگ و اصلی آن Nindamos در شرق رودخانه Siril در کناره های سرزمین Hyarrostar قرار داشت. این سرزمین هم پوشیده از جنگلهای انبوه بود کهTar-Aldarion شاه نومه نوری مناطق زیادی در آنجا برای برداشت و استفاده از الوارهای درختان به منظور ساخت بنا و کشتی بوجود آورد.

(لطفا منبع پست خود را قید نمایید و حق ترجمه دیگران را رعایت کنید)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
اله سار

ایول فیانور جان واقعا خوشحالم که مطلب بنظرت جامع اومده !!

موفق باشی

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Lord Melkor

عده ای هم شیفته ی قدرت بی انتهای سیاهی شدند وبه سائورن روی آوردند و جادوگرانی ساه شدند با قدرتی بسیار بالا ولی تعداد آنها کم بود

یکی از آنها ناگاش نام دارد که در غرب قسمتهای مرکزی رو به شمال رودخانه ی آندویین زندگی میکنه

یکی هم ناگرورح نام دارد و بین شایر و لنگرگاه های خاکستری زندگی میکند

این مردمان شهری ندارند و سرگردان به جاهای مختلف میروند تا دشمنان سیاهی را هلاک کنند

زبان آنها هم andunaic نام دارد

در شهر تاربد هم زیاد دیده میشوند

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Halbarad

فقط بگم که:

جزیره النا در شروع دوران دوم به عنوان پاداش به سه خاندان اداین یعنی خاندانهای:بئور(اولین خاندان) ، هالث(دومین خاندان) و هادور(سومین خاندان) به خاطر وفاداری به الدار اعطا شد. اداین در سال 32 دوران دوم تمدن نومه نور رو در النا پایه گذاری کردن و اولین پادشاهشون الروس(برادر ارباب الروند) بود که با لقب تارمینیاتور سلطنت کرد .نومه نور به مدت 3287 سال یعنی تا سال 3319 دوران دوم پابرجا موند. علاوه بر این به مردم نومه نور عمری طولانی حدود سه برابر عمر انسانهای عادی اعطا شده بود. در زمان آخرین پادشاه نومه نور به نام آر فارازون اولین قیام سائورون در سرزمین میانه اتفاق افتاد. آرفارازون با کشتیهاش به سرزمین میانه لشکر کشید و سائورون رو سرکوب کرد ولی اون رو نکشت بلکه اسیر کرد و به نومه نور برد. کم کم سائورون با وسوسه های خودش تونست به سمت مشاور شاه برسه و اونو وسوسه کنه تا به حریم والار تجاوز کنه. آرفارازون بزرگترین سپاه تاریخ رو آماده کرد و حریم را شکست. والار هم به آن یگانه متوسل شدند. موجی سیاه نومه نور رو در هم شکست و تنها عده ای از نومه نوری ها که به حریم والار پایبند بودند و نومه نوری های مومن نامیده میشدند به فرماندهی الندیل از موج جان سالم به در بردند و به سرزمین میانه رفتند. به همین دلیل به قلمروهای آرنور و گوندور قلمروهای در تبعید هم میگن. عده ای خیال میکردند که سائورون در سقوط نومه نور از بین رفته. ولی اون که توی ویرانه های نومه نور گیر افتاده بود تنها جسمش رو از دست داد و دیگه نمیتونست به هیئتی که برای انسانها خوشایند باشه در بیاد. به سرزمین میانه بازگشت و وقایع آخر دوران دوم اتفاق افتاد که خودت میدونی دیگه.

---------------------

(هشدار! از دادن دو پست پشت سرهم خودداری کنید و به جایش هرچه سریعتر پست قبلی خود را حذف کرده و متن آنرا در این پست ویرایش نمایید. وگرنه پاک خواهد شد.)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فيانور روح آتش

من يه چيز ديگه كه فهميدم اين بود كه شروع و پايان آكلابث(فكر كنم اسم يه بخش از سيلماريليون همينه و درباره نومه نور هست.فكر كنم اسم دوران دوم هم بوده)با شروع و پايان النا مشخص شد.البته من فكر ميكنم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ef@Robber

فیانور جان خیلی جالب بود خب یه توضیحی در مورد خاندان نومه نور هم بده .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Halbarad

خاندان اول اداین(خاندان بئور): یکی از خاندان های انسانها که در دوران اول تاریخ سرزمین میانه به سمت غرب کوچ کردند و از سرزمین هایی که بعدها اریادور نامیده شد گذشتند. بیشتر راه رو توسط یکی از رهبران اداین به نام ماراخ(جد هادور رهبر خاندان سوم اداین) رهبری شدند. اونها اولین انسانهایی بودن که از کوههای آبی گذشتند و وارد بلریاند شدند و همچنین بئور و همراهانش اولین انسانهای فانی بودند که در دامنه های غربی

این کوهها با یکی از الدار برخورد داشتند. خود بئور بعد ها به خدمت پادشاهان الف در آمد. این خاندان بیشتر در قسمتها شمالی دورتونیون و در سرزمین لادروس تحت نظارت فینرود زندگی میکردند. بزرگترین قهرمان این خاندان برن پسر باراهیر بود که به همراه لوتین به جستجوی سیلماریل ها رفت و تونست یکی از سیلماریلها رو از تاج مورگوث جدا کنه. بعد ها هم برای مدتی در تول گالن با هم زندگی کردند.

خاندان دوم(خاندان هالث): بین خاندان های اداین این خاندان کم بخار ترین خاندان و مظلوم ترینشون در داستانهای تالکینه. در سالهای اولیه ورودشون به بلریاند هالادین ها بدون داشتن هیچ رهبر واحدی با صلح و آرامش در تارگلیون تحت نظارت کارانتیر(چهارمین پسر فیانور) زندگی میکردند تا اینکه یک دسته از اورکها غافلگیرانه از کوهستان آبی بیرون ریختند و به اونها حمله کردند. هالداد سریعا هرچه میتونست از مردمش رو جمع کرد و یک دژ دفاعی بین رودخانه های گلیون و آسکار و در جنوب سارن آثراد ساخت. اونها تا زمانی که آذوقه شون تموم بشه در مقابل محاصره اورکها دوام آوردند. هالداد در طی یک شبیخون به اردوی اورکها کشته شد و پسرش هالدار هم که برای برگردوندن جنازه پدرش رفته بود هم همینطور. بعد از این رهبری این مردم رو هالث دختر هالداد به عهده گرفت. یک هفته از مرگ هالداد و هالدار گذشته بود که سپاه کارانتیر از شمال رسید و لشکر اورکها رو قلع و قمع کرد. بعد از اون هالث مردمش رو از شرق بلریاند به جنگلهای برثیل کوچاند.

سومین خاندان اداین(خاندان هادور): با این که این خاندان به اسم هادور نامگذاری شده در واقع نسل این مردم به ماراخ یکی از اجداد هادور میرسه کا سالها قبل از دوران هادور مردمش رو به بلریاند آورده بود. بین خاندان های اداین این خاندان بیشترین نقش رو در مبارزه اداین و الدار با ملکور داشت و بیشترین قهرمانان رو در داستانهای تالکین داره:تورین، هورین، تور، هور، و حتی آرندیل همه از این خاندان بودند.

آخیششششششششششششش. کف کردم از بس تایپ کردم. تازه همه اینها رو دو بار تایپ کردم چون بار اول سیستم قاط زد و همه اش پرید. خداوکیلی این همه زحمت ارزش تشکر رو داره. نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
MAS

آقا واقعاً مرسی...(بعد از این همه وقت، تقریباً هفت ماه!) حالا یه سؤال فنّی دیگه!

با این فرض که انسانهای نومه نوری از آنجا تبعید نمی شدند و همانجا به رشد و بالندگی خود ادامه می دادند، بعد از گذشت سالیان دراز و ازدیاد جمعیتشان و مملو از سکنه شدن نومه نور، آنگاه فرض بر این بود که نسل های جدید چه سرزمینی را برای ادامۀ بقا یرگزینند؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Halbarad

دستت درد نکنه مس عزیز. راستش.... نمیدونم، شاید والار یه جزیره دیگه هم بهشون میدادند یا اینکه خودشون دریا رو خشک میکردن و النا رو گسترش میدادند. البته یه چیزی رو در نظر نگرفتی. نومه نوری ها همه شون توی نومه نور نمیموندن که. اونها در اواسط دوران دوم(یادم نیست زمان کدوم شاه) یه عده اشون به سرزمین میانه برگشتند و توی اونجا هم استحکاماتی ساختند و یه جور مستعمره برای خودشون درست کردند. حتما در صورت اشباع شدن النا از جمعیت هم این کار رو ادامه میدادند.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ef@Robber
خداوکیلی این همه زحمت ارزش تشکر رو داره. نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا که داره !

دستت درد نکنه !

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
آرداویراف

توضیحات شما کمک میکنه که بهتر کتاب رو درک کنیم و توی اون غرق بشم

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
durin

دوستان عزیز به نظرم اون فرستاده که در کنار دروازه های سیاه خودشو زبان سائورون معرفی کرد وبا نشان دادن وسایل فرودو نزدیک بود همه رو دق مرگ کنه یکی از اون نومه نوری های سیاه بود که شیفته جادوی سائورون شدند واو را پرستیدند.

اینطور نیست؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Halbarad

کاملا درسته دورین عزیز. اون شخص هم از نومه نوریهای سیاه بود که اسمش در تاریخ ضبط نشده.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
نیمه الف

همونطور که میدونیم اون شخص یک انسان بوده که توی درباره سائورون کار میکرده وخودش هی به خودش مقام داد که به زبان سائورون رسید یک سوال این زبان سائورون جزو کدام یکی از خاندانها بوده ؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Halbarad

نیمه الف عزیز، اون به خودش مقام نمیداده. با اظهار وفاداری و خدمت به سائورون مقامش به حدی بالا میره که میشه قاصد و مشاور سائورون. از اونجایی که اسمش رو فراموش کرده بوده وقتی ازش راجع به اسمش میپرسیدن میگفته که من زبان سائورون هستم. این که اون از نومه نوریهای سیاه باشه هم صد در صد نیست بلکه فقط محتمل ترین گزینه به شمار میره.

اما در مورد نومه نوریهای سیاه باید بهت بگم که اونها رو تالکین تا جایی که من میدونم دسته بندی نکرده و خاندانهایی براشون مشخص نکرده که بگیم این فرد از کدوم خاندان بوده.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Haldir of Lorien
دوستان عزیز به نظرم اون فرستاده که در کنار دروازه های سیاه خودشو زبان سائورون معرفی کرد وبا نشان دادن وسایل فرودو نزدیک بود همه رو دق مرگ کنه یکی از اون نومه نوری های سیاه بود که شیفته جادوی سائورون شدند واو را پرستیدند.

اینطور نیست؟

دوست عزیزم با سلام

تالکین در بازگشت شاه این چنین او را معرفی می کند:

نایب برج باراد-دور، و نامش در هیچ داستانی به یاد نمانده است،چه، او خود آن را فراموش کرده بود و می گفت :-من زبان سائورون ام.))اما گفته اند از جمله مرتدان بود،از نژاد کسانی که نومه نوری های سیاه نام گرفتند و در سال های سلطه سائورون در سرزمین میانی مسکن گزیدند و چون دلباخته دانش اهریمنی شدند، او را پرستیدند.و او هنگام نخستین قیام سائورون به خدمت برج تاریک درآمد و به سبب زیرکی خود با عنایت فرمانروا مدام بر مقامش افزود، و ساحری آموخت و تا حد زیادی بر ضمیر سائ.رون اشراف داشت،و بی رحم تر از هر اورکی بود.

اگر به این آدرسی که من میدهم بروی مطلب کاملا دستت می آید:

ارباب حلقه ها-بازگشت شاه

چاپ اول:1382

انتشارات روزنه

صفحهء 306----از انتهای خط تا ابتدای خط 14

با تشکر از شما

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
لوتین تینوویل

کسی نقشه ای از نومه نور داره بذاره توی آرشیو؟ توی آرشیو رو دیدم نبود خودم هم توی نت میگردم اگه پیدا کرم میذارم

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Haldir of Lorien
کسی نقشه ای از نومه نور داره بذاره توی آرشیو؟ توی آرشیو رو دیدم نبود خودم هم توی نت میگردم اگه پیدا کرم میذارم

دوست من سلام

دوست عزیز در آرشیو سایت نقشه های زیادی موجود است ولی محتملا به دلیل اینکه هنوز به سطح رهشناس نرسیده اید قادر به دیدن آنها نیستید.

با تشکر از شما

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
آرون
کسی نقشه ای از نومه نور داره بذاره توی آرشیو؟ توی آرشیو رو دیدم نبود خودم هم توی نت میگردم اگه پیدا کرم میذارم

در آرشیو در بخش گالری سایت -نقشه ها- هستش و احتمالا شما خوب نگشتید. اگه نقشه خود جزیره نومه نور رو می خواید ایناهاش

دوست من سلام

دوست عزیز در آرشیو سایت نقشه های زیادی موجود است ولی محتملا به دلیل اینکه هنوز به سطح رهشناس نرسیده اید قادر به دیدن آنها نیستید.

با تشکر از شما

هالدیر عزیز بخش گالری تصاویر شامل این رنکینگ نمیشه و تمام بخشهاشو رهروها هم میتونند ببینن.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Halbarad

یه اتفاق جالب برای کسانی که هنوز هم راجع به جغرافیای جزیره ی النا و پادشاهی نومه نور سوال دارند در آردای جدید افتاده و اون هم این که: بروید در اطلس سرزمین میانه (یکی از قسمتهای اقماری سایت جدید) و اونجا نقشه ی مفصلی از هم سرزمین میانه و هم از نومه نور رو ببینید.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
آناکین

این نقشه خیلی کامله .خیلی از ابهامات منو برطرف کرد .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ت.ت

سلام...

يك پيشنهاد...كه البته مثل بقيه نمي دونم جاش اينجاس يا نه!(تا بخوايم راه بيافتيم كمي طول مي كشه)....

خوب حالا كه نقشه ي سرزمين ميانه ساخته شد....اگر مي تونيد نقشه هاي مربوط به دوران هاي اول و دوم رو هم بسازيد...منظورم قبل از نابودي بلرياند و ... هستش...

(فك كنم بايد توي پيشنهادات مطرح مي كردم...اما ديدم بحث اطلس اينجا شروع شده...همينجا گفتم:دي!)

باتشكر

ت.ت

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
اله سار
سلام...

يك پيشنهاد...كه البته مثل بقيه نمي دونم جاش اينجاس يا نه!(تا بخوايم راه بيافتيم كمي طول مي كشه)....

خوب حالا كه نقشه ي سرزمين ميانه ساخته شد....اگر مي تونيد نقشه هاي مربوط به دوران هاي اول و دوم رو هم بسازيد...منظورم قبل از نابودي بلرياند و ... هستش...

(فك كنم بايد توي پيشنهادات مطرح مي كردم...اما ديدم بحث اطلس اينجا شروع شده...همينجا گفتم:دي!)

باتشكر

ت.ت

مرسی از پیشنهاد. توی برنامه ی گسترش اون بخش هست. به تدریج اضافه می کنم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...