رفتن به مطلب
  • 1
hobbit 2013

آیا فقط سائورون و ملکور موجودات زیر دست داشتند؟

سوال

hobbit 2013

آیا  والار و دیگر موجودات آردا نمیتونستند که اژدها یا یه موجود جادویی زیر دستشون داشته باشند؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

6 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

  • 7
ورونوه

بستگی داره که زیر دست رو در معنای روزمره ش بگیری یا معنی سنگین تری! براش در نظر داشته باشی. توی معنی معمولش که لردلاس و نیه نور توضیح دادن، ولی اگه منظور از زیر دست، "مالکیت بر اراده" ی اون موجودات بوده باشه خیر. به خصوص اگر این موجودات هوشمند یا دارای" فئا" باشن. روح یا فئا در آردا از آتش پنهان، شعله ی زوال ناپذیر، سرچشمه می گیره که هموار ه با ایلوواتار هست. بنابراین چون والار نمی تونن بخشنده ی روح باشن، مالک حقیقی اراده ی موجودات هم نخواهند بود(حتی ساخته های خودشون)

از موارد نکوهش ملکور:

نقل قول

آتش اشتیاقش برای پدید آوردن موجوداتی از آن خویش بالا گرفته و به گمانش ایلوواتار پوچی را نادیده انگاشته بود.(سیلماریلیون،آینولینداله،ص11)

آرزوی او بیشتر منقاد اراده ی خود کردن الف ها و آدمیان هر دو بود. و بر هبه های موعود ایلوواتار به آنان رشک می برد، و می خواست رعایا و خادمانی از آن خویش داشته باشد و او را خداوندگار بنامند و اختیار اراده ی دیگران به دستش باشد.(همان،ص15)

ارو خطاب به آئوله:

نقل قول

هستی ات تنها موهبتی است که از من داری و نه بیش از این، و از این روی آفریده های دست و ذهن تو تنها از آن هستی می گیرد، و آنگاه به جنبش در می آید که تو در اندیشه ی جنباندن آن هایی. و اگر به چیزی و جایی دیگر بیندیشی هرز می ماند.(همان، ص 56)

پلیدترین کار ملکور فاسد کردن فئا یا روح بخشیده شده از سوی ایلوواتار هست که طی اون نژاد الف رو به اورک تبدیل می کرد.

پلیدترین کار سائورون هم ساختن حلقه بود که در صدد مالکیت بر اراده ی موجودات هوشمند براومد.

بنابراین داشتن زیردست در این معنی و از بین موجودات هوشمنده که هیچ کس اجازه ش رو نداره.

منشا روح اژدهایان نامشخصه گویا، و درباره ی انت ها و عقاب ها یا موجودات اورومه هم چندان واضح نیست، اژدهایان ممکنه داری ارواح سقوط کرده باشن، مشابه بالروگ ها، و فقط جسمشون ساخته ی ملکور باشه. انت ها و سایر موجودات والار هم ممکنه ارواح فرستاده از طرف ارو داشته باشن یا فئای بخشیده شده از طرف اون. در هر صورت می تونن خدمتگزار باشن، برده یا بنده خیر.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
  • 4
LORD LOSS

خب برای پاسخ به این پرسش اول باید ببینیم منظور شما از موجودات جادویی چیه.آردا به عنوان یک جهان فانتزی میتونه روی همه ی موجوداتش به نوعی برچسب "جادویی" رو بزنه.حتی انسان های آردا هم در نظر الف ها موجودات عادی نبودن و دارای ویژگی های ویژه وخاص بودن(هرچند فکر نمی کنم هیچگاه صراحتا به این خصوصیات اشاره شده باشه)یا خود آینور  توانایی های فوق طبیعی داشتن. بنابراین خط فرضی ما برای جادویی بودن یا نبودن یک موجود خیلی تو آردا صدق نمیکنه.اما اینکه اصولا آیا والار این آپشن رو دارن که به قول شما "زیردست" داشته باشن...بله.تعداد زیادی از مایار در خدمت هر یک از ایزدان یا ایزد بانوان آردا هستن.اصطلاحا میگن جزو مردم اون والا هستن.برای مثال سائرون در ابتدا از مردم آئوله ی اهنگر بود اما بعد به طرف ملکور رفت.البته مایار با اژدهایان قابل قیاس نیستن.مایار آفریده ی ایلوواتارن اما اژدهایان اولین بار توسط ملکور به وجود اومدن و سپس زاد و ولد کردن.نکته دیگه اینکه برخلاف تصوری که خیلی ها دارند اژدهایان به هیچ وجه فرمان بر صرف نبودن و خودشون توانایی تفکر و تصمیم گیری داشتن.بعضی هاشون مثل گلائرونگ حتی بسیار باهوش بودن.به طوری که پس از شکست ملکور در نبرد خشم اژدهایانی که زنده موندن یا از سرزمین میانه رفتن یا مثل اسماگ به شکل مستقل به زندگی شریرانه شون ادامه دادن و تمایلی به پیوستن به ارباب دوم تاریکی یعنی سائرون پیدا نکردن.والار به دلیل تابعیتشون از خواست ایلوواتار سعی در آفرینش موجودات جدید نکردن.بجز آئوله که دورف ها رو ساخت و گرچه قصد نابودی اونها رو داشت اما با نظر مثبت ایلوواتار از این کار منصرف شد و دورف ها در سرزمین میانه مستقر شدن و هیچگاه به شکل مستقیم تحت فرمان آئوله قرار نگرفتن؛هرچند که احترام و تقدس زیادی برای این والا قائل بودن.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
  • 2
Nienor Niniel

 

همون طور که لرد لاس گفتند، بستگی داره دقیقا به کدوم موجودات اشاره کنیم. اگه بالروگ ها رو در نظر بگیرید که بالروگ ها مایا بودند و فکر میکنم تمام والار مایاری رو داشتند که به اختیار خودشون بهشون خدمت میکردند. اژدهایان موجوداتی متفاوت بودند. نمیدونم چطور خلق شدند اما باید از فاسد شدن موجودات دیگه یا تغییرشون بوده باشه. چون مورگوت قدرت روح بخشیدن نداشته. برحال شاید مقایسه ی خوبی با اژدهایان نباشه اما مانوه هم عقاب ها رو داشت و اورومه حیواناتی که قدرتمند و خاص بودند و حرف می زدند. پس بنظر من قطعا اگه ارو اجازه میداد والار میتونستن برخی موجودات خاص رو داشته باشند.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
  • 2
تور پسر هور

سائورون و ملکور زیردست هایی داشتند که آن زیردست ها نیز زیر دست داشتند.مثلا سارومان زیردست سائورون بود و زیردستان او اورک ها،پرندگان و شمالی ها بودند

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
  • 0
مورگوت کبیر

اگر منظور از زیردست بودن حکم ارباب و برده باشه ، فقط من و سائورون هستیم که اینطور هستیم. اما اگه منظور ارباب و رعیت باشه موجودات بسیار ی هستن که با این سیستم در آردا زندگی میکنن.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
  • -2
Mithrandil

با درود

 

به نظر من اونگیلیانت هم می تونه جز والاهای فریب خورده ای باشه که توسط ملکور فریب خورد.و او نیز مانند ملکور موجوداتی را پدید آورد که شلوب از بازمانده های اونها بود و به گمانم در جواب این دوستمون باید بگم هنوز اونگیلیانت هستش و ممکنه بازگشت کنه و پلیدی آفرین باشه و هم به واسطه ی ایشون بود که گورگوروت به وجود اومد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...