رفتن به مطلب
Curunir-Poirot

هابیت ها:قدیمی یا جدید،قرون وسطایی یا انگلیسی؟

Recommended Posts

تضاد

با کلیت حرفاتون موافقم گو این که در مورد به کار بردن لفظ انگلیسی ها کمی باید محتاط بود. چون این واژه در فرهنگ امروز ما معنایی متفاوت از اونچه در داستان تالکین بوده پیدا کرده و اگر بخواهیم ازش استفاده کنیم مرتب باید به خواننده یادآوری کنیم که اون انگلیسی که ما میگیم با انگلیس امروز تومنی صنار فرق داره :-?

هابیت ها بدون تردید بازتابی بودند از تصویری که پروفسور از مردم خودش داشت ولی باید روی این نکته خیلی تأکید کرد که مردم کوچک داستان او فقط بازتاب یک دوره ی تاریخی انگلستان و یک قشر خاص بودن. اصلاً نمیخوام بحث رو به طبقه بندی های اجتماعی مرسوم بکشم ولی هابیت ها، مخصوصاً بیلبو در ابتدای داستان تمام ویژگی های طبقه ی بورژوا رو از خودشون نشون میدن. بگذریم.

همون طور که خودتون هم به درستی اشاره کردین عهد ویکتوریا بیشترین تأثیر رو بر تالکین داشته. اصولاً باید به خودمون یادآوری کنیم که از دید (حداقل) ادبیات انگلستان، دوران ویکتوریا، دوران طلایی به حساب میاد. صنعتی شدن انگلستان اتفاقی بود که بسیاری رو خسته و دلمرده کرد و تأثیر به سزایی در ادبیات گذاشت. یک جور حال و هوای نوستالژی شکل گرفت که تبدیل شد به جزء لاینفک ادبیات فانتزی. بازتاب این ناراحتی رو در کتاب هابیت هم می بینیم. مثلاً سوراخ های گابلینی بدجوری خود من رو یاد معادن دوران صنعتی شدن انگلستان انداخت. زمانی که انسان ها اسیر تاریکی میشدن و بسیاری همون جا جونشون رو از دست می دادن. از این هم بگذریم.

نه فقط هابیت ها، که کل سرزمین میانه، وقتی در حالت ایده آل تالکین هست از فناوری دوری میکنه. ببینین در مورد وسایل کشتار جمعی چه عقیده ای داره؟ ساخت اونها رو به گابلین ها نسبت میده. یا وقتی به سارومان اشاره میکنه از دود و دمی که راه انداخته میگه. یا وقتی شایر اون طور به مرز نابودی کشیده میشه دلیلش رو فناوری افسارگسیخته اعلام میکنه. البته تالکین گذشته گرا نبود ولی من در داستان او، این به اصطلاح «مدرنیته» که شما اشاره کردین نمی بینم. اگر بیشتر بازش کنین خیلی خوشحال میشم چون فکر می کنم بحث خوب و مفیدی باشه :-?

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Curunir-Poirot

ممنون از توضیحات مفیدتون.

راستش منظور من هم از مدرنیته،اون معناش که الآن جا افتاده نیست،بلکه صرفا یک لفظیه که پس از مقایسه نسبی شایر با قلمرو های هم عصرش مثل روهان و مثلا الف های جنگل به ذهنم رسید،همون طور که نگاه میکنیم،تاریخ انگلستان مثلا به ما نشون میده که شرایط روهان مثل سالهای 800 میلادی و دوران های قبل از اون موقع هست ولی هابیت ها بیشتر به زندگی روستایی حدود 1800 شبیه ترن و به نظر میاد از این لحاظ جلو ترن،یه دلیل دیگه هم که شاید قابل استناد نباشه اینه که موقع مطالعه آثار استاد هر چه قدر به شایر و بری نزدیک تر میشم احساس امروزی تر بودن میکنم و بالعکس.برام عجیب بود که مردمی که قوم کوچک و دورافتاده ای هستن به ساختار شهرداری و مدرسه رسیدن در حالی که روهریم ها(نه چندان جدید)تو تالار ها مراسم دارن و اقوام دیگه هم خواص مدیوال از خودشون نشون میدن.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Light king

تا حدودی موافق هستم ولی به نظرم استاد تالکین از توصیف آردا به این صورت نه بیان عقیده و سلیقه هاش و مورد تنفر هاش باشه

به نظرم مثل خیر و شر هدف بیان خالص موضوعه , به طوری که در هر داستانی وجود داره و به وسیله اون ها داستان رو پیش میبره

به تصویر کشیدن هابیت ها و طرز رفتار و زندگیشون نه به تصویر کشیدن انگلستان در دنیای فانتزی بلکه نشون دادن این سبک زندگی تکراری و خاصه ست و هدف از توصیف چنین چیزی در اصل بیرون کشیدن شیره اصلی این موضوعه که چنین موجوداتی در دنیا ی من زندگی میکنن که عادت هایی دارن و یکی از اونا بلند میشه و میره ماجراجویی و از عادت ها جدا میشه (مثل همون جایی که هابیت ها به جای 6 وعده به زحمت 3 وعده غذایی رو قبول میکنن) و همچین کسی از دل همچین جامعه ای بلند میشه و میره دنیا رو نجات میده , در واقع هدف بلندشدن , ماجراجویی کردن و رسیدن به دنیای بیرونه که به زندگی امیدی برای ادامه دادن میده

خصایصی که برای هر قومی (مثلا روهیریم ها ) توصیف میکنه بیانگر منظور استاد نیست بلکه کسانی که از دل اون جمع با تفاوت هایی بیرون میان و به جایی میرسن هدفه

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
blackhole

به نظر من هم هابیت ها خیلی شبیه به مردم روستایی انگلیس هستند که توی فیلم ها دیدیم مردمی بی خیال و راحت که زندگی رو خیلی راحت میگیرن و از بقیه ی دنیا هم خبر ندارند.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...