رفتن به مطلب
Aslan

ادبیات فانتزی در ایران

Recommended Posts

فین رود فلاگوند

با عرض اجازت

به نظر من هم شاهنامه و هم سیل هر دو از ترکیب این سه به دست می آیند اصلا این سه تا خیلی مجزا از هم نیستند و اصلا می توانیم این سه را سه عامل موفقیت یک اثر فانتزی بنامیم.

خب خیلی از بحث اصلی دور نشویم. به نظر من مردم خودمان را باید با فرهنگ خودمان به سمت فانتزی ببریم همان طور که گفتم ترکیب سه عامل اسطوره(myth) و افسانه(legend) و حماسه (epic) با هم (و شاید هم بعضی اوقات کمرنگ تر) فانتزی را می سازد و مردم ما با شاهنامه سرو کار داشته اند که آن را هم می توانیم به نوعی فانتزی به حساب بیاوریم پس بهتر است از اسطوره های خودمان شروع کنیم و شخصیت هایی شبیه به شاهنامه درست کنیم آن وقت اگر کاروبار کتاب هم بگیرد مشکلی برای ساخت فیلم و سریال از روی آن نخواهیم داشت.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Tulkas Astaldo

والا ما که بحث لغتی راه ننداختیم ؟!

فقط چندتا اشاراه کردم تا از اشتباه رایج جلوگیری بشه :دی

با این جمله ات که هر اسطوره ای افسانه است کلا مخالفم

فکر کنم یه جایی هم بحث سر همین بود { تو تاپیک شاهنامه و ... }

الان تو شاهنامه ی فردوسی با داستان های هزار و یک شب یکی می دونی

یا کلا ایلیاد و ادیسه رو با هزار و یک شب و یا افسانه های گریم یکی می دونی ؟!

در مورد طبقه بندیت که کدوم زیر ساخه کدومه

به نظر من همشون زیر مجموعه حماسه می شن که حماسه ام زیر مجموعه اسطوره می شه :)

بخش اول متنم متناظر صحبت دوستی بود که میگفت چون فانتزی لغتی غیرایرانیست در نتیجه نگاه غربی بهش هست!

به نظر من هر اسطوره،افسانه ایست که به علت تکرر نقل به بخشی از حافظه جمعی تبدیل شده.منظورم طبعا از اسطوره ناصر حجازی و علی پروین و کلا آدمهایی که لقب اسطوره دارن نیستن.ببین از نظر فنی هیچ تفاوتی بین هزار و یک شب(خیلی مثال بدی زدی،بعدا مفصل برات توضیح میدم که چرا)،ایلیاد و اودیسه، نغمه ای آتش و یخ و چه میدونم دریا-زمین(دریای زمین) نیست.از نظر تئوری هر سه داستان هایی تخیلی هستن.یکیشون انقدر سینه به سینه نقل شده که به یک باور تبدیل شده و شده اسطوره.باقی هم افسانه و حماسه ان.این از طبقه بندی تو که البته که گفتم اگه فرضیاتت رو قبول کنیم،میشه طبقه بندیت رو قبول کرد.با این تفسیر که هر اسطوره در ابتدا یک افسانه است.(برعکسش صادق نیست).خیلی هم بدیهیست فک کنم این حرف.رستم افسانه ایست که اسطوره هم هست. پندراگن یک افسانه ایست که اسطوره نیست!نمیدونم خوب گفتم منظورم رو یا نه.حالا شما جای رستم هر اسطوره دیگه ای رو میخوای قرار بده.جمله باز هم درسته.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
R-FAARAZON

به نظر من مردم خودمان را باید با فرهنگ خودمان به سمت فانتزی ببریم

اینکه با استفاده از فرهنگ و اساطیر خودمون فانتزی خلق کنیم خوبه ولی این وسط بایدی وجود نداره

هر انسان یه دنیای جداگانس و میتونه فانتزی ای منحصر بفرد بر اساس ایده و محتوا مد نظر خودش خلق کنه

نکته مهم اون وسط قالبی شایسته اس که بتونه ایده رو شکوفا کنه

ویرایش شده در توسط R-FAARAZON

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

با عرض اجازت

این هم یک کتاب فانتزی ایرانی که مبانی ای را که من گفته بودم پیاده کرده:

کتابی از نیما کهندانی سردبیر سایت افسانه ها: کتب پنجگانه پادشاهی جهان که جلد اول آن خیزش خاک نام دارد.داستان این کتب راجع به پسری ایرانی است که در شیراز زندگی می کند و به طرزی با اساطیر ایران سروکار پیدا می کند در کتب بعدی هم با اساطیر ژاین و اسکاندیناوی و روم.اطلاعات بیشتر:http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/221221/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

ماجرا از آن قرار است که من و چندی از دوستا به نمایشگاه کتاب رفته بودیم به غرفه انتشارات ویدا رسیدیم دوستانم با خود این آقای کهندانی حرف زدند و هر دو کتابش را خریدند و او امضایی برایشان زد و حتی شماره اش را هم داد!!!! ولی من نخریدم حالا دوستان که خوانده اند می گیویند که عالی است.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...