Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 10, 2014 سلام دوستان تا جایی که من توی این تاپیک و تاپیکهای دیگه گشتم به جز اشاره های مختصر، صحبت چندانی از تم های موسیقی ارباب حلقه ها نشده. من در مورد این مظلب خیلی گشتم و چیزهای جالبی هم پیدا کردم.چیزهایی که باعث شدن دیدم نسبت به موسیقی فیلم و مفهومش کامل تر بشه.از اون جایی که احساس میکنم این مطالب میتونه برای بقیه دوستان هم جالب باشه،میخوام از فردا یه جمع بندی کلی در مورد تم ها(تم ها،کاربردشون و بعضی جاها علت کاربردشون)رو تو این تاپیک بذارم.فقط اگه چنین مطالبی قبلا گفته شده بگین که دوباره کاری نشه!آدرس تاپیکش رو هم بدین که بهره مند بشیم چه بهتر! :دی 4 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 11, 2014 خب،من چون به طور کلی دانش موسیقی ندارم،وارد جزییات فنی کار نمیشم!اگر کسی تو این زمینه اطلاعاتی داره اونها رو هم اضافه کنه خیلی خوب میشه. از هر نظر که حساب کنیم(که شامل نظر شخصی من هم میشه!)مناسب ترین تم برای شروع تم حلقه است.تمی که شاید دفعات تکرارش از بعضی تم ها کمتر باشه،اما اهمیتش بیشتره و احتمالا برای خیلی از ما یکی از نمادهای فیلمه.این تم خیلی هم مرموزه و با شخصیت حلقه به شدت تناسب داره!این همون آهنگیه که تو هر سه فیلم موقع نمایش لوگوی Lord of the Rings (و نه اسم خود فیلمها)به گوش میرسه: Ring theme بعضی از کاربردهای شاخص این تم: 1-مقدمه:ایزیلدور حلقه را بدست می آره/کمی بعد،خیانت حلقه به او/بیلبو حلقه را پیدا میکنه 2-شورای الروند:بورومیر از رویاش میگه:your doom is near at hand... 3-یک کاربرد بسیار شگفت انگیز و غیر منتظره(:دی) 4-قسم گالوم به حلقه(ابتدای دو برج) 5-مقدمه بازگشت پادشاه:دیگول حلقه رو در رودخانه پیدا میکنه 6-کیریت انگول:گالوم به حلقه خیره می شه 7-کوه نابودی:فرودو وارد دروازه میشه/گالوم با حلقه پایکوبی میکنه و اما کاربرد خاص!برای من زیبا ترین قسمت موسیقی متن سه گانه،موسیقی عبور یاران حلقه از آرگوناته و سهم بسزایی هم تو انتخاب محل زندگیم داره!(:دی)این موسیقی اجرای فوق العاده ای از همین تمه: Ring-Argonath اما سوالی که مطرح میشه اینه که چرا اینجا باید تم حلقه رو بشنویم؟اگر اینجا زمانی دروازه گاندور بوده،چرا نباید تم گاندورو بشنویم؟و یا تم یاران حلقه که ازش عبور میکنن؟ چند تا دلیل میشه آورد.اینکه از همون نقطه سرنوشت حلقه شکل می گیره و حامل حلقه و همراهش از بقیه جدا میشن.از طرفی،ایزیلدور حلقه رو بدست آورده، و وارثش الان همونجا حضور داره.گاندالف این نوشته ایزیلدور رو تو میناس تریت میخونه(این متن از فیلمه،من یادم نمیاد که تو کتاب هم بود یا نه،اگر هم نبود،خب،انتخاب موسیقی هم مربوط به فیلمه دیگه!): It has come to me -- the Ring of Power! It shall be an heirloom of my Kingdom...all those who follow in my bloodline shall be bound to its fate, for I will risk no hurt to the Ring...it is precious to me, though I buy it with great pain. پس چه تمی مناسب تر از تم حلقه؟! 5 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
K I N G 1,932 ارسال شده در نوامبر 11, 2014 خوب در کنار تم حلقه،از تم موردور هم بیشتر استفاده شده.مثل صحنه ای که دروازه سیاه باز میشه و زبان سائرون بیرون میاد و یا سکانس میناس مورگول و همین طور در هابیت۲ هم زمانی که سائرون خودشو به گندالف نشون میده+زمانی که پلانتیر توسط پیپین برداشته شد از همین تم استفاده شده بود. و یا تم یاران حلقه که به نظرم یکی از تم های پرکاربرد فیلم بود که استفاده از این تم ها به جذابیت بیشتر اون صحنه ها کمک کرد. 4 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 11, 2014 خوب در کنار تم حلقه،از تم موردور هم بیشتر استفاده شده.مثل صحنه ای که دروازه سیاه باز میشه و زبان سائرون بیرون میاد و یا سکانس میناس مورگول و همین طور در هابیت۲ هم زمانی که سائرون خودشو به گندالف نشون میده+زمانی که پلانتیر توسط پیپین برداشته شد از همین تم استفاده شده بود. و یا تم یاران حلقه که به نظرم یکی از تم های پرکاربرد فیلم بود که استفاده از این تم ها به جذابیت بیشتر اون صحنه ها کمک کرد. بله همونطور که گفتم این تم پرکاربردترین تم نیست،اما از جهاتی مهمترینه.تم های شایر،روهان و یاران حلقه پر کاربردترین تم ها بودند که ایشالا به اونا هم میرسیم! 1 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 12, 2014 (ویرایش شده) و اما تم یاران حلقه.پرکاربردترین تم سه گانه با نزدیک به 40 بار استفاده. the Fellowship of the Ring این تم همونطور که انتظار میره اولین بار روی عنوان "یاران حلقه" شنیده میشه. روند شکل گیری و تکامل این تم جالبه.اولین بار در جریان فیلم،وقتی اون رو مشنویم که سم میگه اینجا دورترین جاییه که تا حالا اومده.چون حالا دیگه اون دوتا اولین اعضای یاران اند: fellow-2 اما اینجا تم رو به صورت کامل نمیشنویم چون یاران هنوز کامل نشدند! نقطه ی بعدی جاییه که 4 هابیت به همراه آراگورن سفرشون رو آغاز کردند.(1:07 از نسخه اکستندد)تم نسبت به دفعه قبل کاملتر شده اما هنوز کامل نیست: fellow-5 تا اینکه به شورای الروند میرسیم.وقتی الروند به 9 نفر،اسم "یاران حلقه" میده.اینجا اولین جاییه که تم به صورت تمام و کمال شنیده میشه: fellow-full بعد از این چند بار دیگه تم رومیشنویم.مثلا هنگام خروج یاران از ریوندل،گذر از تپه ها و کوهها(به صورت کامل/1:50 از نسخه اکستندد)،گذشتن از پل خازاد-دوم،عبور با قایق از رود آندوین(2:53).تا اینکه به جدایی یاران میرسیم. در زمان مرگ بورومیر،زمانی که آراگورن میگه "they will look for his coming from the white tower" ، باز هم تم رو میشنویم،اما این بار به صورت شکسته!و موسیقی فیلم هم شکسته شدن fellowship رو نشون میده: breaking of fellowship بعد از جدایی یاران،تقریبا در تمام موارد این تم برای 3 یار باقیمونده-آراگورن،گیملی و لگولاس-به کار میره.مری و پیپین تا قبل از رسیدن به انت ها نقش چندانی(از نظر زمانی!) ندارندو بعد از اون هم تنها نیستند.فرودو و سم هم به شدت با تم های شایر،حلقه،گالوم و ... مشغولند! این تم رو چندین بار در تعقیب و گریز یوروک ها و این 3 نفر میشنویم(که در سکانس اول به تم روهان ختم میشه و در سکانس دوم(بعد از سکانس تبعید ائومر) با تم آیزنگارد جابجا میشه(تراک the Uruk hai از آلبوم موسیقی متن).راجع به هردوی این تم ها بعدا صحبت میکنیم) در تمام فیلم دو برج،در بسیاری از صحنه های مربوط به این سه یار این تم به گوش میرسه. در بازگشت پادشاه علاوه بر کاربردهای معمول،چند کاربرد خاص تر هم داره: خیلی کوتاه،جایی که روی دیوارهای میناس تریت،گندالف از پییپن دفاع میکنه. 6th جایی که دستهای سم با استینگ وارد کادر میشه(2:24،که البته گفته میشه اون دستها مال سم نیست! :دی) در جملات پایانی سخنرانی حماسی آراگورن در مقابل در دروازه های سیاه (:دی) و دقایقی بعد،وقتی میگه : برای فرودو در دامنه کوه نابودی،وقتی قرودو و سم دروازه رو میبینند(3:26)-اینجا خود تم رو نمیشنویم و ففط هارمونی هاش به گوش میرسه-جایی نوشته بود با این منظور که همه یاران اینجا حضور ندارند،اما تمام تلاششون رسیدن به این نقطه بود که در حال تحققه! یاران حلقه بر بالین فرودو حاضر میشن.(به جز ورود سم که بعدا ذکر خواهد شد!) رویارویی آراگورن و لگولاس،بعد از تاجگذاری ورود هابیت ها به بندرگاههای خاکستری یه جورایی تمام کاربردها یا زمانی اند که بیشتر یاران حضور دارند،و یا زمانی که یکی از اونها به کمک دیگری میره. خب،قرار نبود توضیح تم یاران اینقدر طولانی بشه که شد!اگه چیز اضافه ای به ذهنتون میرسه حتما بگید. :) ویرایش شده در نوامبر 12, 2014 توسط Bain 6 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 14, 2014 امروز راجع به دو تا تم کم کاربرد اما جالب صحبت میکنیم.تم هایی که معدود نقاطی رو که توش به کار رفتن به شدت به هم پیوند میدن. تم وسوسه و اغوای حلقه در کل سه گانه ، 5بار به کار میره.اما کاربردهاش در نقاطیه که مفهوم نزدیکی دارند. Seduction of the ring در یاران حلقه،لحظه جدایی گندالف و فرودوو هشدار کندالف که فرودو هرگز از حلقه استفاده نکنه(0:43:15)-و لحظه ای که بورومیر حلقه رو از رو برف برمیداره.(1:53:40) و همچنین جایی که در آمون هن،فرودو به آراگورن میگه:"میتونی از من در برابر خودت محافظت کنی؟"(3:03:20) در دو برج،وقتی که فارامیر پی به وجود حلقه میبره و با نوک شمشیرش بلندش میکنه(2:29:00) و بار آخر در مقدمه بازگشت پادشاه،وقتی دیگول حیلقه رو تو دستش نگاه میکنه و اسمیگول از راه میرسه(0:2:30) تم طبیعت یا شاید کمک غیر منتظره!با اینکه در اغلب موارد وقتی شنیده میشه که حرکتی از طرف طبیعت صورت می گیره،اما همیشه اینطوری نیست.در واقع بدون استثناء،وقتی این تم رو میشنویم که نا امیدی به اوج میرسه و ناگهان بارقه ای از امید به وجود میاد.این تم به نظر من یکی از قشنگترین تم هاست،شاید هم به خاطر همزمانیش با اتفاق های خوب تو داستان باشه! nature's reclamation بار اول وقتیه که گندالف بر فراز ارتانک پروانه رو میبینه(1:16:00)به خاطر چند بار تکرار این همزمانی به این تم،تم پروانه هم گفته شده!در هابیت:سفر غیرمنتظره هم این دو با هم همزمانند! دومین بار،کاربرد بسیار محوی داره.جایی که اورک ها مری و پیپین رو در حاشیه جنگل رها میکنند و مشغول بریدن درختها میشند.دو هابیت پی میبرند که درختها زنده اند.(0:28:30) سومین کاربرد زیباترین کاربرد هم هست!این بار خیلی حماسی تر تم رو در last march of the Ents میشنویم.نیازی به توضیح بیشتر نداره!(3:10:00) دو کاربرد نامربوط به طبیعت،اما همچنان امیدوارکننده در اوج ناامیدی! اولین بار در نبرد هلمزدیپ.درون قلعه محاصره شدند،ارکها در حال ورودند،و شاه تئودن سقوط انسانها رو به چشم میبینه.تا اینکه آراگورن پیشنهاد مبارزه رودررو میده،خورشید طلوع میکنه و به یاد گفته گندالف میفته!(3:14:00) و دومین بار در محاصره میناس تریت،دروازه شهر شکسته شده،شهر در حال تسخیره و گندالف از شاه جادوپیشه شکست خورده(به درست و غلطش کاری نداریم!)در اوج ناامیدی نفیر شاخ های روهان به گوش میرسه(امضای زیر مطلب :دی)بعد از سخنرانی تئودن و وقتی شمشیرش رو بر نیزه های سواران میکوبه،باز این تم شنیده میشه.(فکر میکنم اصلا نیازی به زمان نداره!) آخرین کاربرد این تم،مشابه کاربرد اولشه.در نبرد مقابل دروازه های سیاه،که از ابتدا هم امیدی بهش نبود،نزگولها وارد کارزار شدند،تا اینکه دوباره پروانه دوست داشتنی وارد میشه!(3:28:30) 7 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 14, 2014 این بار برای تنوع سراغ یکی از تم های اصلی نیروهای تاریکی میریم:تم های آیزنگارد. هاوارد شور در تم آیزنگارد از ریتمی استفاده کرده که یادآور آلودگی صوتی(متاسفانه کلمه مناسب تری به ذهنم نرسید!) صنعت باشه.حتی صدای کوبشی که در زمینه تم میشنویم کاملا شبیه صدای کوبیده شدن پتک بر سندانه(اگه خودش نباشه!) این تم بیشتر برای شخص سارومان،و بعد از اون اوروک-های های تحت فرمانش به کار میره.از همین جهت شباهت زیادی به تم سوار سپید(تمی که مربوط به گندالفه،البته فقط زمانی که سوار بر شادوفکسه!)داره.3 نت اول این دو تم کاملا مشابه همه.(برای اینکه تفاوت صدای سازها مانع تشخیصتون نشه،سعی کنید هر کدوم رو با دهانتون بنوازید!)هاوارد شور در این دو تم بسیار هنرمندانه نقطه ی مقابل بودن این دو رو نشون میده. The Isengard The white rider فقط فهرست وار موارد کاربرد تم سوار سپید رو میگم: 1-گندالف سوار بر شادوفکس با سه یار به سمت ادوراس میره(0:58:00-دو برج) 2-گندالف به جستجوی ائومر،ادوراس رو ترک میکنه(1:30:30-دو برج) 3-گندالف و ائومر در هلمزدیپ بر اورکها میتازن(3:17:15-دو برج) 4-گندالف و پیپین رهسپار میناس تریت میشن(0:36:00-بازگشت پادشاه) 5-گندالف دنه تور رو بیهوش کرده و فرماندهی میناس تریت رو بدست میگیره و با شادوفکس به طبقه اول شهر میاد.(2:01:45-بازگشت پادشاه) (نکته جالبش سواره بودن گندالف در تمام موارده!) برگردیم به آیزنگارد! فکر نمیکنم ذکر تک تک کاربرهای این تم فایده ای داشته باشه.چون به نسبت هم تم مشخصیه. اولین کاربرد این تم شروع قطع درختان آیزنگارده،در حالی که گندالف از بالای اورتانک نگاه میکنه.بعد از اون تقریبا تمام جاهایی که آیزنگارد یا اورکهاش دیده میشن این تم بگوش میرسه.اما کاربردهای خاصتر: همونطور که در تم یاران حلقه هم گفتم،در تعقیب و گریز اول فیلم دو برج این دو تم با هم جابجایی دارند که ترکیب جالبی بوجود میاد. یه مورد دیگه وقتی بین اورکها دعوا میشه،و بعد از دیالوگ:"پسرا،مثل اینکه گوشت به منو برگشته!"(که انصافا یکی از کمیک ترین دیالوگهای فیلمه،اگه اول نباشه!)(0:30:30) و کاربرد آخر،و تنها کاربردش در بازگشت پادشاه،در گفتگوی سارومان و تیم مذاکره کننده ی روهان! در ابتدای گفت و گو،وقتی سارومان وارد میشه،تم شنیده میشه.(0:12:10) اما بعد از اون دیگه تم رو نمیشنویم،تا اینکه سارومان تو پلانتیر نگاه میکنه و خبرهای بدی میده.اینجا انگار دوباره سارومان دست بالاتر رو داره،پس،تم آیزنگارد رو میشنویم!(00:13:55) قرار بود امشب در مورد تم موردور هم صحبت کنیم که زمان و مکان این اجازه رو نمیده! :دی 7 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 24, 2014 بعد از وقفه ای نسبتا طولانی،میخوایم راجع به تم موردور(عمدتا باراد-دور،نزگولها تم خاص خودشون رو دارند) صحبت کنیم. barad-dur اولش میخوام این تم رو با تم ایزنگارد مقایسه کنم.چون هر دو مربوط به نیروهای شر هستن،باید حس ترس رو منتقل کنن و این کارو هم انجام میدن،اما برای من حس ترس این دو تم با هم تفاوت داره.تم آیزنگارد برای من مثل ترس از دشمنیه که روبروم ایستاده و میشناسمش.(مثل هر جنگ کلاسیکی)اما تم موردور یه دلهره ای هم به همراه داره،که از مرموز بودن دشمن ناشی میشه.نمیدونم تا چه حد این احساس من شخصیه،اما مطمئنا جنس ترس این دو تم تفاوت داره. در مورد تم آیزنگارد و شباهت تعمدی اش با تم سوار سپید صحبت کردیم.(اشتراک 3 نوت ابتدایی)شباهت جالبی هم بین تم باراد-دور و تم حلقه وجود داره.این دو تم در دو نت اول یکسان هستند.کاربرد اول تم باراد-دور جاییه که فرودو به پاکت حلقه نگاه میکنه و بعد تصویری از خود برج رو می بینیم.اینجا تم جوری شروع میشه که انگار قراره تم حلقه رو بشنویم اما ناگهان عوض میشه و بعد تصویر برج میاد.(0:32:00) کاربرد بعدی در شورای الرونده،جایی که دعوای شدیدی بر سر حلقه رخ میده(1:43) یک کاربرد جالب این تم در فیلم دو برج،هنگام نطق جذاب سارومان در مورد اتحاد دو برجه.اتحاد آیزنگارد و باراد-دور.اما هنگام صحبت در مورد دو برج،تنها تم باراد-دور رو میشنویم.(0:19:30)شاید اشاره ای باشه به همون جمله گندالف"او با کسی در قدرتش شریک نمیشه".بعدش که فعالیتهای صنعتی آیزنگارد شنون داده میشه و صحبت از "نظم نوین جهانی" میشه،خیلی قشنگ به تم آیزنگارد سوییچ میکنه. بعدش در چند جا،از جمله رسیدن فرودو و سم به دروازه سیاه(1:03:00)،جدال پیپین و پلانتیر،نگاه پیپین به موردور از فراز عرشه ی میناس تریت(0:49:15)،باز شدن دروازه میناس مورگول تم شنیده میشه. اما کاربرد آخر تم خیلی جالبه.همراه با ویرانی باراد-دور،این تم رو این بار به شکل متفاوتی میشنویم.تم این بار برخلاف دفعات قبل ماژور نواخته میشه،و تاثیر خوبی هم رو صحنه میذاره!(3:35:00) Barad-dur collapsing 13 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 26, 2014 همونطور که در تاپیک زبان شناسی گفته بودم میخوام در مورد موسیقی موریا و به طور خاصتر در مورد پل خازاد-دوم صحبت کنم.(البته دیشب هنوز بخشی از این چیزها رو نمیدونستم!)در فیلم ارباب حلقه ها دورف ها حضور چشم گیری ندارند(منظورم نژاد دورفه،وگرنه جناب گیملی که یک تنه کاری کردند که جای دورفها خالی نباشه!)به همین جهت برای دورفها تمی در این فیلم وجود نداره.(بعدا در مورد تم های الفها صحبت میکنیم)اما هاوارد شور تمام هنرش رو در موریا به کار گرفته و دیگه نیازی به تم احساس نمیشه.در موسیقی این قسمت علاوه بر احساس دلهره ای که باید وجود داشته باشه،ویژگیهای دورفها هم در نظر گرفته شده.میدونیم که دورفهای مونث عملا تفاوت ظاهری با دورفهای مذکر نداشتند و به همین علت عموما وجودشون نادیده گرفته میشد.موسیقی این قسمت فیلم هم تنها جاییه که از گروه کر تمام مرد استفاده شده.در بقیه جاها همیشه گروه کر مونث هم حضور داره.نکته دیگه اینه که برای شبیه شدن صدای گروه کر به دورفها،به جای گروه های اروپایی(عمدتا لندن)از گروه کر 50 نهره Maori-Samoan که مربوط به اقوام بومی نیوزیلند میشه استفاده کرده.همچنین در قسمتهایی که فریاد LU!LU!LU! شنیده میشه از یک گروه ده نفره از بازیکنان راگبی استفاده شده!(فیلم اجرای این قطعه رو از اینجا می تونید دانلود کنید که نمیدونم که کدوم کاربر اینجا هستند اما دستشون درد نکنه!)برای اینکه پست زیاد طولانی نشه میریم سراغ متن ترانه (از Durin's song صرف نظر می کنیم،چون ترانه بالروگ در موسیقی خیلی شاخص تره):Ubzar ni kâmin Deeper into the earth.Aznân taburrudi. The dark grows heavy.Iklal tanzifi bashukimâ. Cold snaps our bonesUbzar ni kâmin Deeper into the earthgilim Sanzigil There, the glint of Mithril.shakar ra udlag. sharp and far awayUbzar ni kâmin Deeper into the earthTada aklat gagin That sound again.Ugrûd tashurrukimâ. Dread surrounds us?Maku kataklutimâ? Can no one hear usAskad gabil A great shadowTashfati ni azanân Moves in the dark!Kâmin takalladi! The earth shakes!Tabriki! Takarraki! Cracks! Splits?Maku zatansasimâ? Will no one save us!Urus! Fire!Urus ni buzra! Fire in the deep!Arrâs talbabi fillumâ! Flames lick our skin!Ugrûd tashniki kurdumâ! Fear rips our heart!Lu! Lu! Lu! No! No! No!Urkhas tanakhi! The demon comesبه سوی ژرفای زمین...تاریکی سنگینتر میشود...سرما استخوانها را خرد می کند.به سوی ژرفای زمین...درخشش میتریل،..شفاف و دور از دست...به سوی ژرفای زمین...باز همان صدا...وحشت ما را فرا میگیرد...هیچ کس صدای ما را نمی شنود؟سایه ای بزرگ...در تاریکی حرکت می کند...زمین می لرزد!می شکند!می شکافد!...هیچ کس به کمک ما نخواهد آمد؟آتش!...آتش در اعماق!...شعله ها بر ما زبانه می کشند!قلبها از وحشت می شکافند!نه! نه! نه!اهریمن می آید! برای چک کردن با خود قطعه از این می تونید استفاده کنید.خیلی کامل نیست،من هم مستقیما نقل می کنم:(از اینجا)The Bridge of Khazad-Dum 1:06 – 1:25URKHAS TANAKHI! LU! LU!TANI TARAHI LU! LU!(sounds like TANI TARAHI, but there is no such text in the published poem)UGRÛD TASHNIKI KURDUMÂ LU! LU!1:30 – 1:39URUS NI URUS NIURUS NI BUZRALU!_______1:46 – 1:56Ah_______URUS URUS NIURUS BUZRALU! LU! LU! LU!URKHAS URUS NI BUZRA1:56 – 2:07LU! LU! LU! LU!URKHAS TALBABITALBABI URKHASURUS NI BUZRAURKHAS TALBABILU! LU! LU! LU!URUS NI URUS NIURUS NI BUZRA2:07 - 2:37(very unclear, working on that part momentarily)2:37 – 2:51URUS URUS NI, ASKAKARE BUZRA(This is one of very problematic places because it sounds like ASKAKARE, and also, in the movie, in this scene music is very loud, especially men's choir, so you can hear lyrics better, and there is very clear that they pronounce ASKAKARE. On the soundtrack it could also be URKHAS ARRÂS because it is very unclear, but I don't think thats what they are singing.)URUS URUS NI, ASKAKARE BUZRAURUS URUS NI, TANI TARAHITANI TARAHI, ASKAKARE BUZRAURUS BUZRA, URUS BUZRA2:55 – 3:36URKHAS TANAKHI, URUS NI BUZRAARRÂS TALBABI FILLUMÂ, FILLUMÂUGRÛD TASHNIKI, KURDUMÂ, KURDUMÂURUS URKHASURKHAS TANAKHI, URKHAS TANAKHIARRÂS TALBABI ~ÂS TANAKHI(not quite sure about this)URUS URKHAS TANAKHIURKHAS TANAKHI, URKHAS TANAKHIURUS NI BUZRAURKHAS LU!3:54 – 4:03URUS NI BUZRA, URKHAS TALBABIGURD! GURD! GURD! GURD!(I'm little puzzled about this, because GURD! [Have fear!] is part of The Abyss poem, but it is possible that The Abyss was written earlier, before Howard was composing for Two Towers,or it could be part of the second poem in Khuzdul used in A Journey in the Dark.)ASKAKARE URKHAS TALBABIASKAKARE URKHAS, ASKAKARE URKHAS بقیه منابع:1-کتابجه موسیقی یاران حلقه که جناب الوه در اینجا قرار داده بودند2-http://www.amagpiesnest.com/odds_ends/OEmoriavoices.htm 10 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در نوامبر 27, 2014 (ویرایش شده) سالها پیش که یه بار دیگه 3 گانه رو از تلویزیون خودمون میدیدم،موسیقی تیتراژش که یکی از موسیقی های متن بود(دوستان زحمت تعویض موسیقی رو کشیده بودند)خیلی نظرم رو جلب کرد.چون نمیدونستم اسمش چیه،مجبور به یک توفیق اجباری شدم و تمام موسیقی متن فیلم رو دانلود کردم و فهمیدم اسم اون قطعه "concerning hobbits" ه. در مورد تم شایر میخوام صحبت کنم،تمی که بیش از هرچیز باید سرخوشی هابیت ها رو نشون بده و در نقطه ی مقابلش،گاهی رنج و اندوه فرودو و سم بابت دوری از خونه.تمی که به خاطر کاربردهاش در جاهای مختلف قرار نیست خاطره صحنه خاصی رو داشته باشه،اما بیش از هرچیز باید یادآور "خونه" باشه. و اما خود تم.این تم کاربرد بسیار زیادی داره،و از اون مهمتر،کاربردهاش حس و حال متفاوت دارند.بنابراین تنها تمیه که با اطمینان میشه از نسخه های مختلفش صحبت کرد. نسخه اصلی:بیشتر از هر چیز بر شایر به عنوان خونه تاکید داره. Shire بعضی از مثالهاش: نمای دوربین از نقشه بیلبو / نمای فرودو زیر درخت / پرش فرودو به گاری گندالف / ... / در ریوندل،سم:"ما حلقه رو به ریوندل آوردیم،کاری رو که باید،انجام دادیم." / نفوذ هابیتها به شورای الروند(همراه با تم یاران حلقه) / ... / در انتهای یاران حلقه،فرودو:"خوشحالم که همراهم هستی،سم" / ابتدای دو برج،قوطی ادویه سم، "A little bit of home" / .../ در غار لوزی شکل ابتدای بازگشت،سم از جیره بندی برای بازگشت به خونه میگه. / ... / سم بر بالین فرودو حاضر میشه(تا قبل از سم تم یاران رو داشتیم)/شاه گاندور به هابیتها تعظیم میکنه/هابیتها به شابر میرسند/در بندرگاههای خاکستری،فرودو:"ما رفتیم که شایر رو نجات بدیم،و این کارو کردیم" نسخه اول:روستای شایر:این نسخه تم خیلی شاد و سرخوشانه است.درست مثل اهالی شایر.تفاوت این نسخه با بقیه نسخه ها مثل تفاوت هابیت های معمولی با قهرمانهای داستان های ماست. "این شایر از دید کسانیه که توش هستند و چون فکر میکنند همیشه هست زیاد بهش اهمیت نمیدن.نه مثل چهار قهرمان ما که غربت رو دیدند و با تحمل رنج و سختی به ارزش شایر پی بردند." Shire-rustic مثالها:توصیف هابیتها(0:8:50 تا 0:9:50)/ پرش فرودو به گاری گندالف(کوتاه)(0:11:30)/ فرودو:"تا قبل از اینکه تو بیای بگینزها ماجراجویی نداشتن" (0:14:00)/ مری وپیپین در مزرعه ذرت(0:52:30) / و بعد از یک فاصله طولانی در بازگشت پادشاه(03:49:40)،وقتی در اژدهای سبز،سم به رزی نگاه میکنه.مثل اینکه بعد از مدتها زندگی به روال عادی برگشته. نسخه دوم:اندیشناک!:معمولا بعد از نسخه اصلی یا نسخه اول میاد.جاهایی که معمولا احساس وجود داره. Shire-expansive بعضی مثالها:در توصیف هابیتها،سم یک بوته گل را بلند می کند "sharing a love for things that grow"/.../در موریا،فرودو:"آرزو میکنم حلقه هیچوقت به من نمیرسید" /فرودو سم را به داخل قایق می کشد/.../مراسم ازدواج سم و رزی/آخرین نگاه فرودو به سم در بندرگاه. نسخه سوم:عزیمت.در انتهای دو فیلم اول،وقتی فرودو و سم باید به تنهایی به مسیرشون ادامه بدن این تم رو میشنویم. Shire-setting out مثالها:فرودو به تنهایی سوار قایق میشود/در انتهای دو برج،سم از بودن در افسانه ها میگوید. ویرایش شده در نوامبر 28, 2014 توسط Bain 7 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در دسامبر 2, 2014 به قلمرو انسانها سفر می کنبم،روهان و گاندور! به نظر میرسه بررسی جداگانه این دو تم چندان جذاب به نظر نرسه،و بیشتر با مقایسه این دو به نتایج جالبی میرسیم. تم روهان.با شنیدنش احساساتی از جنس غرور،افتخار به گذشته،و در عین حال سادگی و پایداری به سنت به فرد دست میده.همینجا اون رو با تم گاندور مقایسه کنید که همین حس غرور در اون نهفته است،اما به همراه یک شکوه و جبروتی که باعث میشه تم روهان زمینی تر به نظر برسه.حالا ادوراس و میناس تریت رو به عنوان شهرهایی که نماد این دو قلمرو در فیلم هستند در نظر بگیرید.معماری با شکوه و البته مرتفع میناس تریت در مقابل سادگی و قدمت معماری ادوراس.(اینها رو به عنوان علت در طراحس تم میگم،وگرنه معماری شهرها که در حوزه اختیارات کارگردان نیست).در کناراین سادگی و تا حدی روستایی بودن معماری،تاکیدی که همیشه بر گذشته پرافتخار پدران تئودن میشه،اشاره ای به بخش اول ویژگیهای تم روهان داره. نکته ی دیگه در مورد این دو تم اینه که هر دو به عنوان تم title فیلم به کار رفتن. بعضی از کاربردهای روهان:عنوان بندی دو برج/سه یار حلقه وارد قلمرو روهان میشن:اولین حضور تم که به اندازه کافی تاثیرگذاره(0:18:45)/ورود یاران بع ادوراس/شاه تئودن شمشیرش رو بدست میگیره/ترک ادوراس/ورود به هلمزدیپ/رفتن زنان و کودکان به غارها(دردناک تر نواخته میشود(2:38:45)/یورش مستقیم شاه به ارکها(3:16:00)/بازگشت شاه:/تئودن:و روهان پاسخ خواهد داد(1:07:50)/شاخهای روهان در پله نور به ضدا در میایند(2:32:40)/تئودن در پله نور:بر دشمن بتازید(2:35:10) و اما تم گاندور.نکته جالب در مورد این تم اینه که خیلی زودتر از بازگشت پادشاه که کاربرد اصلیش اونجاست،در یاران حلقه اشاره ی کوچکی بهش میشه.وقتی در شورای الروند بورومیر از مقاومت گاندور میگه(1:39:50) بقیه کاربردها:دوبرج:/آراگورن بعد از گفتگو با ائووین درباره سنش(1:49:50)/بعد از سخنرانی بورومیر در ازگیلیات(2:19:15)/بازگشت پادشاه:/عنوان بندی فیلم/طعنه سارومان به آراگورن/ورود گندالف به قلمرو میناس تریت(به همراه تم یاران)/نبردهای فارامیر در ازگیلیات،بازگشت و عزیمت دوباره/سپاه غرب رهسپار موردور میشه(3:07:30)/تاج گذاری آراگورن نکته جالب اینه که در نبرد پله نور تقریبا کاربردی نداره.چون بیش از همه بر موجودیت گاندور تاکید داره و بعد از فارامیر،سپاه گاندور به تنهایی به چشم نمیاد. من تم روهان در قطعه ی DISC 2 - 08 - The Wolves of Isengard (از موسیقی دو برج)رو از بقیه کاربردها بیشتر دوست دارم.(حدودای 1:30)به نظرم تم آیزنگارد اوایل این قطعه هم از بقیه جاها قشنگتره. اما زیباترین قطعه تم گاندور برای من سکانس روشن کردن آتش کده هاست.قطعه ی DISC 1 - 15 The Lighting Of The Beacons از موسیقی بازگشت پادشاه. 9 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در دسامبر 5, 2014 به فصل های آخر داستان تم هامون نزدیک شدیم. تم هایی که هنوز بررسی نکردیم،شامل چند تم اصلی و تعدادی تم فرعی تر میشن.تم های مربوط به الفها رو برای فصل آخر میذارم.مابقی تم ها رو هم در دو فصل بررسی میکنیم. اول از همه یه تم خیلی فرعی،به حدی که اکثرا به وجودش توجه نمیکنیم،هرچند خیلی آشنا و خاطره انگیزه.تم سفر(journey).که فقط 3جا شنیده میشه. journey theme 1-فرودو و سم در آغاز سفرشون از شایر(0:44:00) 2-گالادریل به فرودو:اگر تو راهی نیابی،هیچ کس نخواهد یافت(2:45:35) 3-در ابتدای فیلم سوم.گالوم فرودو و سم را از یک بیشهی مرده عبور میده.(0:09:00) با وجود کاربرد کم،تم قشنگ و خاطره انگیزیه که نمیشه ازش گذشت.ولی وقت بیشتری براش نمیذازیم. دوگانگی شخصیت گالم در فیلم به زیبایی به تصویر کشیده شده،و نمیشه از نقش وجود دو تم مجزا برای شخصیتهای متفاوت گالوم در این تصویرسازی گذشت. البته نمیشه به این تمها گفت تم اسمیگل و تم گالوم،چون تم اصلی(پرکاربردتر) فقط بر اسمیگل تاکید نداره و کل دو شخصیت رو در بر می گیره.میشه به اونها گفت تم گالوم،و تم گالوم بد! این دو تم هم تا حد زیادی شبیه هم هستند،ولی هاوارد شور شخصا از اونها به طور جداگانه نام میبره. Gollum theme bad Gollum theme کاربردهای تم گالوم زیاده(و جالبه که هیچ کاربرد کاملی در مقدمه بازگشت پادشاه نداره)،و اینجا به شاخص ترینهاشون که بعضا مفهوم عمیقتری دارند اشاره میکنم. بیلبو به حلقه میگه:my precious،برای اشاره به کسی که همیشه این جمله رو میگفت(0:27:3) فرودو از گندالف میپرسه که آیا میدونن حلقه اینجاست؟ و گندالف از شکنجه گالوم میگه.(0:39:55) قسم اسمیگل(0:12:05) در باتلاق مردگان و جاهایی دیگر تا خروج از ازگیلیات گفتگوی گالوم با تصویرش در آب(0:24:30) وقتی فرودو و سم کیریت انگول رو ترک می کنند و وارد موردور میشن.اینجا عملا هیچ ارتباطی با گالوم وجود نداره،و احتمالا فقط اشاره ایه که اونطور که ما فکر میکنیم،گالوم نمرده!(3:03:20) گالوم بد: حمله به فرودو و سم وقتی خوابن(0:9:10) وقتی با تهدید فرودو سم رو رها میکنه(0:10:50) بعد از قسم جلو میره و با خودش حرف میزنه(0:13:40) در انتهای دو برج:ارباب به ما خیانت کرد(3:32:40) گفتگو با تصویر در آب:(smeagol did it once(0:24:00 وقتی لمباس رو به پایین پرت میکنه(1:24:30) به نوعی استفاده ای این دو تم با سیر غلبه شخصیتهای اسمیگل هم منطبقه.اول که با کینه ی کامل میخواد حلقه رو پس بگیره و همینطور بعد از گفتگوی انتهای دو برج،تم گالوم بد بیشتر استفاده میشه.اما جاهایی که به فرودو اعتماد داره(و حتی به گالوم میگه که بره و برنگرده) از تم گالوم استفاده شده. 7 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در دسامبر 11, 2014 امروز راجع به 4 تم صحبت می کنیم، تم هایی که همشون معروف و پرکاربرد نیستند، اما نکات جالبی در موردشون وجود داره. Eowyn White tree Nazgul Danger 1) تم ایووین: تم محزونی که به خوبی نشانگر ناکامی و افسردگی ایووین، از مرگ تئودرد تا گفتگوی آخرش با آراگورن ه. بجز آخرین کاربرد این تم که مربوط به سکانس کشتن نزگول ه، و تم خیلی جسورتر شنیده میشه.همونطور که مقدمه ای هم بر پایان افسردگی ایووین میشه. اولین بار وقتی ایووین بر ایوان تالار زرین ورود چهار سوار رو میبینه(1:15:30) خاکسپاری تئودرد وقتی کاسه ی سوپ رو به آراگورن میده(1:48:00)-اینجا تم با مکث ها و حرکتهای نامنظم حس کمیک سکانس رو تقویت میکنه(1:48:25) و ... تا کاربرد نهایی(2:48:20) 2)تم درخت سپید:این تم در مواردی به کار میره که مربوط به نابودی یا تولد دوباره ی گاندور ه،همونطور که نابودی یا تولد درخت بهش گره خورده.هرچقدر که تم گاندور مربوط به گاندور امروز،و جنگ و مقاومته،تم درخت سپید، به گذشته های پرشکوه و فرهنگ گاندور اشاره میکنه.اشاره وار شش کاربرد این تم رو میگم: بورومیر در لورین از گاندور میگه(2:39:15) / گندالف و پیپین درخت رو در میناس تیریت میبینند(0:43:40) / گندالف از درخت برای پیپین میگه(0:48:10) و (0:48:45) / سم پرتو خورشید رو بر سر مجسمه میبینه (0:51:50) / الروند شمشیر اندوریل رو به آراگورن نشون میده (1:41:30) 3)تم نزگول:کاربردهای این تم مربوط به جاهاییه که نزگول به دنبال حلقه هستند.کاربرد اول این تم هم ربطی به نزگول نداره! نبرد داگورلاد:سائورون با گرز وارد میشود!(0:03:25)/خروج نزگول از میناس مورگول/چهار هابیت سوار قایق میشن/نزگول وارد بری میشن/نزگول وارد ودرتاپ میشن/تعقیب آرون/نزگول بر فراز باتلاق ها پرواز میکنه 4)تم خطر.عمده ی کاربردهای این تم هم مربوط به نزگول ه.ولی به طور کلی تر در مورد خطرهاییه که از جانب سائورون بوجود میان(و نه بالروگ به طور مثال) نسبتا تم پرکاربردیه که یک کاربرد شاخصش موقع باز شدن درهای میناسمورگول به همراه تم باراد-دور ه.و یکی دیگه هم حمله به میناس تیریت. 11 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست
Bain 1,646 ارسال شده در دسامبر 13, 2014 (ویرایش شده) خب،به فصل آخر رسیدیم!و همونطور که گفته بودم داستان الفها. Elves Elves-martial Rivendell 1)تم اصلی الفها و در واقع تم الفهای لوتلورین.این تم مفتخره که اولین موسیقی هست که در سه گانهی پرشکوه ارباب حلقه ها شنیده میشه، حتی زودتر از تم حلقه."جهان تغییر کرده است" این موسیقی حالتی فرازمینی داره و انگار مال دنیای دیگه ایه.درست مثل الفها.از ورود یاران حلقه به لوتلورین تا خروجشون بارها این تم رو میشنویم.یک بار هم در گفتگوی ذهنی الروند و گالادریل(2:12:30-دو برج) تا به کاربرد زیبای این تم در ورود الفها به هملمزدیپ.با این تفاوت که اینبار کاملا حماسی و سلحشورانه است.(2:45:25) نکتهی جالب اینه که این نسخهی تم رو در هابیت:سفر غیر منتظره ، جایی که الفهای ریوندل به ارکها حمله میکنن هم میشنویم(1:24:15-اکستندد)(در حقیقت اینکه تم لوتلورین رو برای ریوندل میشنیویم جای بحث داره ولی تجدید خاطرهی خوبیه!) در ادامهی نبرد هلمزدیپ هم دوبار نسخهی حماسی تم رو هم میشنویم.یکبار هم نسخهی معمولی در گفتگوی گالادریل و فرودو در کیریتآنگول. 2)تم ریوندل.واقعا اگر این تم رو میشنوین و آبشارهای ریوندل تو ذهنتون نمیاد همین حالا یه دور دیگه فیلم رو ببینید! این تم رو بارها با همین منظره در ارباب حلقه ها و هابیت شنیدیم.در مورد کاربردش نکتهی خاصی وجود نداره،بجز اینکه این تم فقط نمایانگر ریوندل به عنوان یک مکان نیست،و خیلی از جاهایی که الروند یا آرون حضور دارن شنیده میشه.مثل وقتی که الروند آندوریل رو به آراگورن میده. اگه خیلی دقت کنین شباهتی در شروع این تم و تم گالوم وجود داره که بعضی جاها بهش اشاره شده،اما اتفاقیه و نمیتونه مفهومی داشته باشه. 3)و تم آراگورن(درست ترش دلاوریهای آراگورن) که به توصیهی پادشاه زیر کوه به برنامه اضافه شد.این تم جاهایی شنیده میشه که لگولاس و گیملی،یا آرون در کنار آراگورن نیستند،برای همین کاربردهاش محدوده! اولین بار وقتی فرودو و دوستان در اسبچهی راهوار با استرایدر روبرو میشن،ولی خیلی محو. بار دوم در ودرتاپ و با ورود آراگورن(1:14:00) که یک درجه کامل تر شده،چون قسمتی از وظیفه اش رو آراگورن انجام داده. بار سوم وقتی در آمون هن،آراگورن از امتحان حلقه سربلند بیرون میاد و در برابر ارکها از فرودو محافظت میکنه.(3:04:20) و در اینجا دلاوریهای آراگورن کامل میشه. بار چهارم وقتی در آخرین لحظه به لورتز میرسه و نمیذاره تیر آخر رو به بورومیر بزنه.(3:10:55)اما دیر رسیده و نتونسته به موقع به کمک بورومیر بیاد.تم هم یک مرحله به عقب میره و از تم کاملی که چند دقیقه قبل شنیدیم خبری نیست. در دو فیلم بعدی هم یکی دوبار این تم شنیده میشه.مثل وقتی که لشکر آیزنگارد رو میبینه(2:30:45) و دو تا نکته که از تم های قبل جا مونده بود:از تم آیزنگارد و صدای صنعتیاش گفتم،بخشی از اون صدا توسط ایشون تولید میشه: و تم گالوم بد که تفاوت موسیقیاش با بقیه موسیقی ها مشهوده،یه بخشی اش مربوط به این سازه که خیلی شبیه سنتور خودمونه: که باز همون آقای محترم مینوازند! داستان تم هامون تموم شد.شاید روزی برای هابیت هم داستانی داشته باشیم و شاید هم نه! ;) ویرایش شده در دسامبر 13, 2014 توسط Bain 10 به اشتراک گذاری این پست لینک به پست