رفتن به مطلب
دلاگورن

مقایسه پتانسیل داستان هابیت و ارباب حلقه ها در موفقیت سینمایی این آثار

Recommended Posts

ERI

جدای از این پیتر جکسون گفته که این فیلمو برای دل خودش میسازه

غیر از این باید اینو در نظر بگیریم که این سه فیلم می تونن سه فیلم متفاوت از هم باشند

ولی در نهایت شاید پیتر جکسون هابیتو در حال و هوای ارباب حلقه ها دربیاره

حالا بزار بعد این 16 روز یه مدت هابیت قدرت نمایی کنه بعدش وقت برای موندگاری زیاده

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
الدا

ما در مقایسه ی بین هابیت ها و ارباب حلقه ها با تفاوت های اساسی ای مواجه میشویم که این تفاوت ها این دو داستان را از هم متمایز میکند،و شاید بتوان بزرگترین دلیل وجود تفاوت ها را به محورهای اصلی داستان ها نسبت داد.همانگونه که همه میدانند موضوع اصلی و محور اصلی فیلم ارباب حلقه ها حول نابودی حلقه ی جادو توسط یاران حلقه میچرخد که همه ی اعضای گروه حاضرند حتی جان خود را برای نابودی حلقه به خطر بیندازند، اما در مقابل محور اصلی داستان هابیت باز پس گیری گنجی است که سال ها قبل اسماگ از دورف ها دزدیده است.

به اعتقاد من وجود همین تفاوت،یعنی تفاوت بین دو محور اصلی در دو داستان که یکی نجات جهان از نابودی و دیگری بازپس گیری گنجی قدیمی است باعث خلق تفاوت های زیادی در جنبه های گوناگون داستان و فیلم هابیت با ارباب حلقه ها می شود.

اما بیش از هر چیز من مطمئنم که موفقیت چشم گیر ارباب حلقه ها بیش از آنکه مدیون زرق و برق های هالیوودیش باشد مدین درون مایه(داستان نبرد بین خیر و شر) و محور اصلی داستان یعنی تلاش خیر برای جلوگیری از نابودی جهان بوسیله ی نابودی حلقه حتی به قیمت جان خود و کنار گذاشتن تمامی راحتی های شخصی شخیصیت های داستان است،اما در مقابل ما با فیلم و داستانی به اسم هابیت مواجه ایم که مهمترین محورش تلاش برای کسب گنجینه ای مادیست که بیشتر باز میگردد به جنبه های شخصی و خواسته های فردی شخصیت های داستان.به همین دلیل من از بعد درون مایه و محور اصلی داستان نمیتوانم برای این فیلم موفقیت چندانی پیش بینی کنم اما در مقابل برای جلوه های ویژه و موسیقی باوجود شخصی مثل هاوارد شر موفقیت های زیادی را پیش بینی میکنم و در یک جمع بندی میتوانم بگویم که فیلم هابیت ها بیشتر توصیف کننده ی ماجراجوی یک گروه است که میتواند جنبه های سرگرم کننده و جذاب زیادی به همراه داشته باشد ولی فیلم ارباب حلقه ها از درون هدفی والاتر از سرگرمی و ماجراجویی شخصی را دنبال میکرد(نجات جهان) و این بزرگترین وجه تمایز این دو ازیکدیگر به شمار میرود.

به همین دلیل به اعتقاد من شاید هابیت یک فیلم سینمایی برتر با جلوه های ویژه و کارگردانی و تصویر برداری و صدا برداری و موسیقی از ارباب حلقه ها باشد اما مطمئنا به هیچ وجه از بعد درون مایه و محور اصلی یک داستان ادبی به پایای ارباب حلقه ها نخواهد رسید،حتی اگر هزار اسکار هم بیشتر بگیرد.

ر آخربه همین دلایل من معتقدم که مقایسه ی بین ارباب حلقه ها و هابیت باید از دو دیدگاه جداگانه ی ادبی و سینمایی صورت گیرد.

اولا خیلی خوشم اومد که پیتر جکسون به عنوان کارگردان هابیت موند(بجای سم ریمی یا گیلرمو دل تورو)و کارو داره خوب پیش میبره

ولی به نظرم هابیت نمی تونه قدرت ارباب حلقه هارو داشته باشه چون کتاباشون قابل قیاس نیستند

باید اینو قبول کنیم که هابیت حول محور ماجراجویی می چرخه ولی در ارباب حلقه ها نبردی جدی و سهمگین بین خیر و شره

کاری که پیتر جکسون کرده پررنگ کردن نقش نکرومانسو(سائورون)و الف ها در این فیلمه

شورا سفیددر کتاب هابیت به خاطر اینکه تمرکز از بین نره این قسمت کمی خلاصه شده

ولی در نسخه سینمای به طور مفصل تری مورد توجه قرار میگیره

یعنی به نوعی کارو گسترش داده

توی ارباب حلقه ها هم خیلی قسمت ها حذف شدند

خوبی هابیت اینه که قسمت زیادی ای نداره و همه قسمت هاش پتانسیل سینمایی دارند

در فیلم "هابیت" که سه قسمت خواهد بود باید بگم که مطمعنا فیلمنامه تنها از کتاب "آنجا و بازگشت دوباره" اقتباس نشده و تاریخ سرزمین میانه قبل و بعد از ورود دوناداین به خطه ی میانی و ماجرای حلقه ها و حلقه قدرت گورتائر، جنگ پنج سپاه و دول گولدور ، شوراهای سفید و....به احتمال نود درصد به تصویر کشیده خواهد شد ولازمه ی همه این ها، اقتباس از کتاب هایی نظیر "تاریخ سرزمین میانی"، "افسانه های ناتمام..."، سیلماریلیون" و حتی خود ارباب حلقه هاست.....

به نظر من کار پیتر جکسون، به عنوان کارگردان فیلم هابیت در قیاس با کار قبلیش(سه گانه لوتر)، چه از نظر فیلم نامه ، محتوا و جزئیات کار و چه از نظر به تصویر کشیدن مکان هایی نطیر "شهر رودخانه" ، "سیاه بیشه و کاخ ترندوئیل" ، "تنها کوه" و "دول گولدور" و..... سهل تر که نیست بسیار هم دشوار تر خواهد بود و اگه این ها همه خوب و قابل قبول از آب در بیان ما فیلمی ماورای "ارباب حلقه ها" در مقابل چشمانمان خواهیم داشت.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
رضائی.استل

به دلاگورن عزیز بابت ایجاد اولین تاپیکشون در آردا تبریک میگم.

نظر من اینه که هابیت فقط از جنبۀ اینکه جلوه های ویژۀ فوق العاده ای داره فروش نمیکنه بلکه طرفداران تالکین رو هم باید در نظر گرفت.منظورم اینه که هابیت چه توسط پیتر کارگردانی میشد یا هر کارگردان دیگه ای ،چه 3 دی یا 2 دی،باز هم فروش غیر عادی ای میداشت.

و البته من با الدا موافقم که به خاطر حساسیت هابیت طراحی لوکیشن ها از لوتر سخت تر خواهد بود اما هابیت ماورای لوتر نخواهد بود!نه به خاطر موسیقی یا گریم یا ... فقط و فقط به خاطر درون مایه اش که نسبت به هابیت چالش برانگیزتر و جدابتره.و به نظر من پیتر لوتر رو با مسئولیت بیشتری کارگردانی کرد در حالیکه هابیت یه خورده جنبۀ پولی و تجاری بیشتری داره (که اونو هم حق پیتر و دستیارانش میدونم اما به عنوان یه تالکینیست منو کمی آزار میده).

ممنون

ویرایش شده در توسط رضائی.استل

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

زیاد با حرف آخرت موافق نیستم مسعود جان!

تو یک مصاحبه صوتی با پیتر جکسون که چند روز پیش منتشر شد و من گوش میدادم این مسئله رو رد کرد. این که جنبه تجاری داره هابیت...

میدونیم که فیلم هابیت فقط قرار نیست از کتابش باشه. بلکه از مرز های کتاب هابیت و حتی کتاب ارباب حلقه ها هم فراتر رفته و مثلا داستان هایی از دول گولدور رو به نمایش در میاره...که در ضمیمه لوتر گفته شده. همچنین پیتر خودش گفته که میخوام دریچه هایی تازه به رویای تالکین باز کنم با این فیلم. لوتر رو با آخرین تکنولوژی های زمان خودش ساخت. هابیت رو هم داره با آخرین تکنولوژی ها میسازه...

برای همچین شاهکار والایی باید اهداف والا داشته باشه...

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فنگورن
تو یک مصاحبه صوتی با پیتر جکسون که چند روز پیش منتشر شد و من گوش میدادم این مسئله رو رد کرد. این که جنبه تجاری داره هابیت...

خب احتمالا اگه از کارگردان اونجرز هم همین سوال رو بپرسیم میگه " نه ! مشخصا اونجرز سطوح معنایی زیادی داره که باید توسط تماشاگر ها چندین و چند بار دیده بشه تا بهتر مفهوم بشه " :دی

هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه ، پس انتظار هم نداریم پیتر چیزی جز این بگه ( البته شکی در شیرین بودن ماست پیتر نیست :دی).

این قضیه تجاری بودن اثر ، تو زمان ارباب حلقه ها هم مطرح بود . چیزی که لازمه یادمون باشه اینه که در تولید اثری فانتزی ، هزینه گزاف رو نمیشه نادیده گرفت ، از این رو یه جنبه چنین پروژه هایی باید تجاری باشه تا بتونه خرج هزینه های سنگینش رو جبران کنه ! هیچ فیلم سازی ( البته بجز فیلم سازهای داخل ایران :دی ) برای رضای خدا و مردم فیلم نمیسازه .

ویرایش : بحث سینمایی هابیت ، پتانسیل بالایی در به انحراف کشیدن مباحث داره ! ( مثل همین جا ) . باید بیشتر مراقب باشیم .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

البته با آرون موافقم...فیلم های اینطوری واقعا حقشونه سود کنن و فروش کنن. نتیجه بی خوابی ها و 266 روز دوری از خونه...نوش جانشون.

اما من به عنوان مخاطب دوست دارم اینطور فکر کنم که هابیت رو برای سود بیشتر نمیسازه...شابد دلیل محکمی هم نداشته باشم. سعی میکنم فکر کنم فیلم رو برای دوستدارانی چون ما میسازه و اصلا خودش هم از طرفداران تالکینه و برای بازسازی رویای تالکین داره اقدام میکنه ... اینطوری هم خیالم راحت تره هم فیلم بهم بهتر میچسبه. یک فیلم رو که مطمئنیم بدون سود ساخته شده مثل شکار گولوم. اون کجا لوتر کجا!.

البته لازم به ذکره که فیلمساز ها چند دسته اند:

1- برخی برای تجلی هنر خودشون کار میکنن. مثل نقاشی که از نقاشی کشیدن لذت میبره و بعد هنرشو به مردم نشون میده

2- برخی برای کسبو کار افیلم میسازن. کارشون فیلمسازیه. دیگه اینا نگاه نمیکنن به موضوع فیلم یا درونمایه فیلم و .... فقط میسازن طوری که سود کنن.

3-....

خب باید امیدوار باشیم که پیتر حداقل در مورد آثار تالکین مث لوتر و هابیت جز دسته دوم نیست...

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
R-FAARAZON

چند تا نکته به نظرم گفتنش لازمه

1)شاید 2000 نفرم منتظر یاران حلقه نبودن ولی الان حداقل 200 میلیون نفر منتظر سفر غیر منتظره اند

2)شاید ارباب حلقه ها در برخی لحظات یه ایرادی از نظر جلوه های ویژه داشت(با اینکه سرامد بود در ژانرخودش ولی باز هرچیزی حتی جلوه های ویژه هم محدودیتی داره)ولی اجرای فوق العاده جکسون نمی گذاشت این محدودیت ها به چشم بیان

ولی توی هابیت اینطور نیست و سخت گیری بیشتره و انتظاراتم بالطبع بالاتره.در کل باید بگم که در اجرا نتیجه کار معلوم میشه و نه لوکیشن و امکانات

3)اگه قرار باشه که هابیت و به خصوص قضیه شورای سفید و سارون بسط پیدا کنه شاید این دیگه جز نقاط قوت هابیت نباشه چون خودتون که میدونید در هابیت شورای سفید کمی در حاشیه بود ولی در فیلم هابیت معلومه مثل ارباب حلقه ها روایت چند پاره است(مثلا در لوتر روایت روهان-میناس تیریت -موردور بود) در اینجام روایت سفر هابیتی -شورای سفید میشه پس باید کمی شاهد فاصله گرفتن از هابیت باشیم

4)جکسون،نولان ،کامرون و برتون باعث جدی شدن ژانر فانتزی شدند اینکه هرموفقیتی به دست بیاورند کاملا حقشونه چون ژانر فانتزی یه نبرد در دو جبهه است

جکسون وقتی روزی 21 ساعت کار میکنه مسلما باید با یک احترام ویژه به کارش نگاه کنیم

امیدوارم که این کار فوق العاده بشه تا ادبیات و آثارفانتزی بیشتر از این بخصوص در ایران پا بگیره و کمیم کشتی به گل گرفته مترو گولدن میر از حالت بحران خارج بشه

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
dirman

خوب اول باید یک تشکر خیلی خوب کرد از اقای دلاگورن برای زدن این تاپیک که واقعا لازم بود

باید توجه داشته باشیم اصل مهم قضیه مربوط به پخش فیلمه و یک مشکل بسیار بزرگ که فکر کنم در حال حاضر فراموش شده همینه که منتقدان سینما هم قبلا بهش اشاره کردن

پیتر جکسون اول باید فیلم هابیت رو می ساخت در سال 2001 و 2002 و 2003 , و با تمامی حد توانش تا طرفداران زیادی جذب کنه بادجه های سینما از فروش فوران می کرد

و هابیت و دنیای اردا بسیار مشهور میشد و مردم منتظر اصل قضیه و ماجرا بودن ارباب حلقه ها و زمانی که میشنون که قراره ارباب حلقه ها ساخته بشه بسیار بسیار خوشحال می شدن

مثلا در سال 2010 یا همین سالها میساخت طرفدارای هابیت چند برابر می شدن و منتظر ارباب حلقه ها بودن که خیلی شناخته تر از هابیت بود می شد از روی دومین کتاب پرفروش جهان قراره فیلم بسازن و کلی تکنولوژی های جدید و روش های جدید و بهتر جلوه های ویژه خصوصا فرض کنید خودتون با تکنولوژی های جدید بازگشت پادشاه رو می ساختن اون همه صحنه ی جنگ قشنگ و فوق العاده جالب حتما فروشش بیشتر از 2 میلیارد دلار میشد اما باز برای هابیت امیدی بیشتر از 1 میلیارد و 500 میلیون دلار وجود داره چون هابیت

مناسب تمامی سنین حتی بچه های 8 با بالا هم هست اما در ارباب حلقه ها حداکثر بچه ها تا 13 سال بودن یعنی شش دوره بچه های بیشتر میبیننش تازه و یک موفقیت دیگه برای فروش فیلم هابیت افزایش جمعیت هست از سال 2003 تا الان کلی به جمعیت جهان افزوده شده

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
رضائی.استل

البته من فکر نمیکنم که تا اون حد که لوتر در سالهای 2001 تا 2003 تونست تالکین رو به جهانیان معرفی کنه،هابیت هم میتونست این کارو بکنه و موفق باشه.یقین دارم که علت اینکه پیتر ریسک اینو نکرد که در اون سالها هابیت رو به جای لوتر بسازه همون مسائل ورشکستگی نیولاین سینما و ... بوده چون حتم داشت که لوتر اون فروش مطلوب رو خواهد داشت اما هابیت نه.پس این که پیتر اول لوتر رو ساخت و بعدش هابیت رو،کاری بس هوشمندانه بود و طی این 9 سالی که از اکران بازگشت شاه گذشته،طرفداران تالکین خیلی زیاد شدن که اینا همش مرهون جذابیت صرفا لوتره.

به نظر من اگه برای معرفی سرزمین میانه از هابیت شروع میکردن،به موفقیت اینچنینی ای نمیرسیدن چون ساختار و درون مایۀ لوتر برای سینمایی شدن بس مستعدتر از هابیته و به همین دلیل میگم که لوتر برای معرفی سرزمین میانه گزینۀ مناسب تر و همشمندانه تریه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
R-FAARAZON

دیرمان درست میگه عاقلانش این بود که اول هابیت ساخته بشه بعد لوتر

ولی همون طوری که آقای رضایی فرمودند هابیت شاید به اندازه لوتر قدرت جذب گسترده مخاطبو نداشته باشه چون یک داستان کامل نیست (به نسبت لوتر)

الانم خیلی فرقی نمی کنه

به نظرم باید منتظر سیل و فرزندان هورین و افسانه برن و لوتین باشیم در آینده ای نه چندان دور

ویرایش شده در توسط R-FAARAZON

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
3DMahdi

یه توضیحی رو بدم. پیتر جکسون میخواست هابیت رو به عنوان قسمت اول سه گانه اش بسازه و ارباب حلقه ها رو دو قسمت بکنه اما متوجه شد که حق امتیاز ساخت فیلم هابیت دست کسی بود که انیمیشن هابیت رو در سال 1977 ساخته بود بنابراین ساخت فیلم هابیت به این دلیل تا سال 2008 امکان پذیر نبود و پیتر مجبور شد که فقط ارباب حلقه ها رو بسازه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
رضائی.استل

خیلی ممنون از آقا مهدی بابت توضیحی که دادن.این انیمیشن رو از کجا میشه پیدا کرد؟

و اما شاید اینجا جای مناسبش نباشه اما میگم:

به نظر شما داستان های سیل هم توسط پیتر ساخته میشن؟مثلا اگه داستان تورین تورامبار ساخته میشد... آخ که چی میشد!نمیتونیم به پیتر ایمیل بزنیم که برنامه ای در ارتباط با این داره یا نه؟شما اطلاعی ندارین؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

خب تنها مزیت این هم که هابیت اول ساخته بشه اینه که از لحاظ زمانی جلوتره...آیا فقط همین یک مزیت رو داره؟!

در حالی که چندین مزیت (همونطور که دوستان اشاره کردند) وجود داشت برای اینکه لوتر اول ساخته بشه...و باز موانعی اون زمان برای ساخت هابیت وجود داشت.

در ضمن اگر کارگردانی بخواهد فیلمنامه ای برای کارش انتخاب کند بی شک به عواملی از جمله محبوبیت، احتمال فروش، امکانات در دسترس و ... توجه ویژه ای میکنه و با برآیندی از اونها یک فیلمنامه رو انتخاب میکنه

من فکر میکنم ارباب حلقه ها پتانسیل بالاتری برای محبوبیت تالکین و موفق شدن در دنیای سینما داشت. کمااینکه میبینیم لوتر به عنوان یک فیلم شاخص در سینما شناخته شده و جز شاهکارهای مسلم سینماست...

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
R-FAARAZON

پیتر جکسون به اصرار میرامکس میخواست لوترو در یک قسمت بسازه ولی این میسر نشد و قرار شد در2 قسمت ساخته بشه که میرامکس بودجه کارو تامین نکرد و در نهایت کار به نیولاین رسید

به نظرم اگه همون 2005 هابیت هم ساخته میشد بد نبود

خدمت رضایی عزیز بگم که این انیمیشن ساخته رالف بکشی محصول 1978

تقریبا داستانش در محدوده یاران حلقه تا انتهای دوبرجه

قرار بود که قسمت بعدی شم رالف بکشی بسازه که جور نشد

بعضی سکانساشو پیتر جکسون خیلی زیبا بازسازی کرده مثلا وقتی 4 هابیت در محاصره سواران سیاه بودند

رضایی عزیز فکر نکنم جکسون سیلماریلیون رو بسازه ولی یکی از داستاناش مثل تورین تورامبار یا برن یا لوتین امکانش هست

ولی خودتون میدونید ساخت سیل بطور کامل تقریبا بعیده

ویرایش شده در توسط R-FAARAZON

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Legolas

یه توضیحی رو بدم. پیتر جکسون میخواست هابیت رو به عنوان قسمت اول سه گانه اش بسازه و ارباب حلقه ها رو دو قسمت بکنه اما متوجه شد که حق امتیاز ساخت فیلم هابیت دست کسی بود که انیمیشن هابیت رو در سال 1977 ساخته بود بنابراین ساخت فیلم هابیت به این دلیل تا سال 2008 امکان پذیر نبود و پیتر مجبور شد که فقط ارباب حلقه ها رو بسازه.

مگه امتیازش رو چه جوری خریده بود؟

از 2008 به بعد مال پیتر جکسونه؟ تا کی؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
شیاطین برج

چه چیزی باعث شد که پیتر جکسون نتونه با ساخت هابیت خاطرات شیرین ارباب حلقه ها رو به طرفداراش برگردونه؟ آیا در آوردن پول بیشتر باعث این موضوع بود یا متن کتاب هابیت؟

post-2332-0-93676200-1372061155_thumb.jp

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
blackhole

اگر پیتر هابیت رو فقط برای پول ساخته بود از بازیگرای مشهور تری استفاده می کرد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ayub_s

فیلم هابیت مطمئناً یک فیلم تجاریه ولی تجاری داریم تا تجاری ببینید الان سینما رو به سه بخش تقسیم کرده اند :

1 - هنری

2 - بلک باستری

3 - هنری/بلک باستری

الان فیلم جکسون یعنی هابیت تو رده ی سومه ، یعنی هم یک فیلم هنریه و هم یک فیلم بلک باستری یا همون تجاری. کلا بیشتر فیلم های جکسون اینگونه هست ، مثلا کینگ کونگ و ارباب حلقه ها هم اینگونه هست. اگه فیلم فقط هنری بود و بلک باستری نمیخواست بشه که اینهمه خرج واسش نمی کردن که!

اما در مورد فیلم هابیت و ارباب حلقه ها و رمان هاشون...

از همون روز اول وقتی که استارت ساخت فیلم هابیت به گوشم خورد از همون موقع هم می دونستم این فیلم فراتر از ارباب حلقه ها نخواهد رفت حالا چرا ؟!

1 - رمان هابیت فقط یه جلده که تبدیل به سه گانه اش کردند ولی رمان ارباب حلقه ها برای هر جلدش یک قسمت ساختن .

2 - رمان هابیت پیچیده نیست و ساده و روان و ماجراجویانه هست ولی رمان ارباب حلقه ها پیچیده هست و نکات فلسفی زیادی درش هست و همچنین فضای تاریک و حماسی مثل فیلمش داره.

از همین دوتا دلیل میشه فهمید که فیلم هابیت فراتر از ارباب نمیره و نخواهد هم رفت و وقتی که با این دید سراغ هابیت رفتم کاملا از فیلم راضی بودم و ازش لذت تمام رو بردم . ناگفته نماد که قلم جکسون هم معجزه کرد و رمان هابیتی که پیچیده نیست رو تو فیلمش کمی پیچیده کرد و شخصیت های منفی و پلید زیادی رو درش گذاشت یعنی سائورون ، اسماگ ، آزوگ ، بولگ اینا چهار تا شخصیت منفین که تو فیلم حضور دارند.

به نظر من هابیت فیلمی در خورد تحسین هست درسته رمان هابیت نوشته ی استاد تالکینه و قابل ستایش ولی اینجا باید بیشتر از قلم جکسون تحسین کرد تا تالکین.

چونکه رمان استاد تالکین یعنی هابیت پیچیده نیست ولی جکسون تو فیلمش داستان فیلم رو که خیلی ساده میزد رو پیچیده تر کرده .

ویرایش شده در توسط ayub_s

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...