رفتن به مطلب
pirooz

جادو و خرافات

Recommended Posts

تضاد

:(( اینجا چقدر در هم برهم شده! خداییش آردا ناظرهای صبوری داره! من خودم دوست دارم توی آردا بحث های تخصصی بخونم. البته صحبت راجع به مسائل دیگه هم مفیده ولی بحثی که شماها شروع کردین از اولین قرن های شکل گیری تمدن های مختلف وجود داشته و تا الان هم حل نشده باقی مونده.

نمیگم نباید راجع به این چیزها صحبت کنیم، حرفم اینه که جای این حرف ها، اینجا نیست. بعد هم اگر واقعاً قصد دارین بحث رو به نکته ی خاصی برسونین باید با تمرکز بیشتری بنویسید. اول از همه بیایید به دلیل حساسیت موضوع، مسائل دینی رو از ادبیات فانتزی و افسانه ها جدا کنیم. در بهترین حالت، دین -هر دینی- برای کسی که بهش اعتقاد داره مایه ی استواری و اتکای روحی اون فرده. بیایین بهش ضربه نزنیم. خراب کردن روحیه و روان یک نفر هنر نیست حتی اگر به اسم علم باشه.

مهم تر از همه ی اینها، شما یه تاپیکی باز کردین که حتی در دایره ی افسانه ها سخت میشه جمعش کرد. اصولاً در ادبیات فانتزی نمیشه به چیزی گفت خرافات. لفظ فانتزی، جواز نویسنده است برای مطرح کردن و ساختن دنیایی که میتونه هیچ پایه ی علمی نداشته باشه. -منظورم از علم، علوم بشری، مثل فیزیک و شیمی و مشابه اینهاست. نه منطق-

اگر قرار به حفظ علوم شناخته شده ی بشری باشه میشه داستان علمی (که حتی اون هم بسته به درجه ی علمی که درش مطرح شده دو نوع نرم و سخت داره. بگذریم.)

سوال اصلی این بود که موجودات مطرح شده در دنیای تالکین در دنیای اطراف ما هم وجود دارن یا نه؟ درسته؟

چهار تا موجود خیالی رو هم مثال زدین: حن و پری، دیو و فرشته.

خب عزیز برادر، اصل قیاس شما اشتباهه. شما میخواین باور تالکین به پری -تالکین اینجا یه نماینده است- رو با باور ایرانیش یکی کنین؟ این کار اگر غیر ممکن نباشه خیلی سخته. میتونم براتون بگم که لفظ امروزی پری، از پریکا میاد که در فرهنگ زمان زرتشت یه موجود زیانکار بوده و احتمالاً قبل از اون یه ایزدبانو بوده و مورد پرستش قرار می گرفته. حالا نمیشه اینو با «fairy godmother» داستان سیندرلا یکی کرد. چه برسه به این که بگیم وجود خارجی داره یا نه. وقتی که افسانه ها و موجودات افسانه ای رو با هم مقایسه می کنین خیلی باید حواستون به پس زمینه ی هر موجود باشه. شاید اسامی شبیه هم باشن ولی موقع مقایسه ی دیو با daemon باید یادمون باشه که تو فارسی دیو، از دئوه میاد و مثلاً در شاهنامه حتی به دشمنان و افراد غیرایرانی هم گفته شده و daemon انگلیسی به معنایی که امروز کاربرد داره از لاتین میاد با معنی روح خبیث.

لطفاً بحث رو واضح تر و بسته تر بکنین تا بتونیم به یه جایی برسونیمش. ;)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
pirooz
اسم تاپیک و بحث های توش!!!!

یاد مستند arrival افتادم این قسمتش واسه اونایی که اعتقاد دارند اثباته...

ک:

-آیه 102 سوره بقره می باشد که خداوند متعال در آن آیه صراحتاً از سحر و جادویی که اثر خارجی هم می گذارد صحبت به میان آورده اند .

...

خرافه که الان پر شده تو زندگی هامون دسته طرف سبکه قدم فلانی شومه چشم نخوریو گربه سیاهه و 13 ماه و ... هزاران تا ی دیگه

موجودات خیالکی (خیالی +الکی ) شایدم واسه ما خیالکی که عقلمون چشامونه یا چشامون ،گوشامونه ....

باباهامون باهاشون دیدار داشتن از خیلی ها در بارشون شنیدیم همین بابا جونه خودم که هر روز مجبور بوده یال اسبهایی که بافته شده بودند رو باز کنه چون شب ها یه سری موجود شبیه آدم کوتوله ها میبافتنشون و....

چند نفر هستن که بودن این موجودات شبیه بودن دایناسورهاست واسشون ؟ همه باور داریم که دایناسور ها بودن ؟

یا بابانوئل و ننه سرما؟

ما که از حرفای تو سر در نیاوردیم .ولی بحثو به قرآن نکشید چون یه دفعه دیدی یه قول آرون دریای علممو باز کنم که جوابی واسش نیست .تو خود قرآن وجود موجودی به اسم جن هست .یکی هم تو همین تاپیک گفت که سوره ای به اسمش داریم .ولی ما به این کار نداریم .قرآن منبع معتبریه ؟قرآن دلیل علمی ای آوورده ؟اصلا چند تا کتاب در مورد دین خوندی ؟فقط کتابای مدرسه ؟

{مطالب به دلیل مغایرت با قوانین فروم حذف شد}

نمیگم نباید راجع به این چیزها صحبت کنیم، حرفم اینه که جای این حرف ها، اینجا نیست.

اینجا یه فرومه حالا چون اسمش برای تالکینه دلیل نمیشه هیچ چیز دیگه ای توش نباشه که .تا کی درباره تالکین صحبت کنیم ؟همین الان هم دیگه بچها خیلی کمتر سوال دارن بیشتر بحثای متفرقه هست که توش پست میاد .خود شما اگه سوالی داری یه تاپیک بزن ما توش بحث میکنیم .

در بهترین حالت، دین -هر دینی- برای کسی که بهش اعتقاد داره مایه ی استواری و اتکای روحی اون فرده. بیایین بهش ضربه نزنیم. خراب کردن روحیه و روان یک نفر هنر نیست حتی اگر به اسم علم باشه.

فردی که چیزی نمیدونه فکر کنم بهتره یه بار روحیش خراب بشه و بره دنبال حقیقت و دوباره خودشو بسازه .(تولدی دوباره)

سوال اصلی این بود که موجودات مطرح شده در دنیای تالکین در دنیای اطراف ما هم وجود دارن یا نه؟ درسته؟

نه این نبود کلی همه موجودات بود .اون چهار تا مثال هم نمونه بود دیگه من نمیتونم اون لیستی که شاهین هنوز واسم نفرستاده رو بزارم بگم همه توهمه یا نه ؟!

ببین بهتره یه بار عنوان رو بگم نمیدونم چی داره که اینقدر باعث سردرگمی شده :

آیا موجوداتی مثل جن و دیو و پری و لولو خرخره ;) و ... وجود خارجی داره یا همش زاده تخیل ماست ؟

اینجا بهتره بگم که منظور من از موجودات ماهیت اوناست یعنی چی ؟یعنی اینکه منظورم از دیو همون به فرض تروله با اون ماهیت بدش حالا اینکه یکی بوده اسمش ترول بوده رو کار نداریم منظورم از جن موجودی که همه میشناسین . اسمش تو قرآن هم اومده .نه اینکه حالا یکی بوده قبل زرتشت اسمش جن بوده .ما به این کار داریم که اصلا همچین موجودی وجود داره یا نه ؟!

فکر کنم واضح باشه ؟نه ؟

با فرض اینکه خونه ی خدا مقدس باشه پس ما همه به طرف خونه ی خدا سجده می کنیم نه طرف دیگه اما تو یونان چی همه به طرف معبد پانتون سجده می کردند ؟؟؟

به چه اطمینانی میگی همه سجده میکنیم ؟؟؟؟؟؟دینی که ما داریم دینی نیست که خودمون انتخاب کرده باشیم .دینی هست که بوده یا بهتره بگیم این دین دینه جامعه هست نه مردم .شما الان بشینی با مردم بحث بکنی میفهمی اصلا به هیچی اعتقاد ندارن .از هر 20 نفری که از کنار شما رد میشن 7 نفرشون خدا نشناسن (بی خدا) نصف بقیشون هم دین رو قبول ندارن شاید اگه ازشون سوال کنی جلوت بگن ما قبول داریم و بروز ندن ولی در اصل میشه گفت قبول ندارن .

راستی در مورد نزدیکی اون ها به مردم تمدن خودشون گفتی مگه الان فرقه های شیطان پرستی به شیطان نزدیک نیستند !!!!

فرقه های شیطان پرستی شیطان رو نمیپرستند در اصل میشه گفت اصلا به هیچی اعتقاد ندارن و اینم دلیل بر این نمیشه که اونا به شیطان نزدیک باشن .

- در رابطه با احضار جن راه های مختلفی هست کتاب های هم در این رابطه هست که گفتن اون تو این جا کار اصلا درستی نیست

مهنس شاهین خودت تو این جلسات حضور داشتی ؟شرط میبندم 99% حضور نداشتن .وفقط شنیدن که اگه فلان آیه رو در مقابل آیینه بخونیم یا n روز خونه تنها بمونیم شیطان یا جن میاد سراغمون و ال میشه و بل میشه .ولی تو اینجا کسی هست خودش تجربه کرده باشه ؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Turin+

یه جورایی در ادامه حرف های tazad میتونم بگم در مورد موجودات خیالی ....همچین چیزایی هم وجود داره که اگه بحث شیرین تر میشه بخونیدش

چند تا نکته که تو حرف هام بود اگه تاپیک رو بو بکشی میبینی یه سری چیزی ها وجود داره مثل بابا نوئل که فقط یه چیزی تو داستان ها بوده و خیلی از بچه ها باورش دارند... حالا خرافه هست یا نه جای خودش اما یه سری موجودات بودن مثل دایناسورها که باورشون داریم آثارشون هست میبینیم باور می کنیم حالا یه موجودی مثل دیو و پری رو تو یه دسته دیگه جداشون کنیم اگر بحث ادامه پیدا کنه میشه بعضی هارو کناره بابانوئل و ننه سرما جاشون داد یا اینکه میرن کناره دایناسورها ....

سخن از پری دریایی شد ...سیرن ها یا سایرن هم تو داستان های یونانی وجود داشته اند سیرن‌ها دختران خدای دریا فورکیس بوده‌اند، گاهی به شکل موجودی با بدن یک پرنده و سر یک زن، و یا تنها به صورت یک زن تصویر شده‌ اند اینها هم مینشستند رو صخره ها و آواز میخوندند و دریانوردان را با آوای خود گمراه می کرده و به کام صخره‌های مرگ‌آوری که بر روی آن آواز میخواندند، میکشیدند...

200px-The_Siren.jpg

یه جستو جو هم در مورد داستانهای ایرانی کنید این جک و جونورها رو هم باید به لیست اضافه کنیم ، منظورم جن و پری و لولو خورخورست....

- سیمرغ

200px-Senmurv-c.svg.png

- نسناس : نام جانوری افسانه‌ای و موهومی شبیه به انسان است چهارچشم سرخ‌روی درازبالا سبزموی، یک گوش و یک دست و یک پا دارد که عربی هم حرف میزنه تو هندوستان و عمان شکارش میکنند و میخورند!!!!!

- گلیم گوش: در افسانه‌های ایرانی گلیم‌گوش مردمی بوده‌اند مانند آدم اما گوش‌های آنها انقدر بزرگ بوده که یکی را بستر و دیگری را لحاف می‌کرده‌اند

- مرد آزما: مردآزما به صورت حیوانی اهلی بر مسافران مرد پدیدار می‌شود و ناگهانی سخن می‌گوید یا تغییر شکل می‌دهد و با این کار میزان دلاوری و مردانگی مسافر را می‌آزماید ،در کتاب کوچهٔ احمد شاملو نیز مردآزما به عنوان نام یکی از جن‏‌هایی است که به شکل‌های گوناگونی در می‌آید...

- آل: در باور عامه، موجودی است که اگر زن تازه‌زا را تنها بگذارند، سراغش می‌آید و بدو آزار یا آسیب می‌رساند، چشمانی آتشین، موهایی ژولیده و نامرتب، دندانهایی آهنین با نیشهایی به جلو آمده مانند گراز وحشی

- بختک: بختک موجودی نامریی است که شب هنگام بر بدن انسان چیره می‌شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می‌کند، درین حالت انسان فقط نظاره گر ناتوانی خود است. ترسی بدون دلیل وجود انسان را در بر می‌گیرد و انسان توان کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این ترس ندارد.در برخی باورهای قدیمی معتقدند که بختک روی سینه افراد می‌نشیند و تمام وجود انها را فلج می‌کند

280px-John_Henry_Fuseli_-_The_Nightmare.JPG

- خر سه پا : پژوهشگرانی معتقدند که خر سه پا، در اصل خدایی بیگانه یا پیش زرتشتی است، که با اعتقادات ایرانیان تلفیق یافته‌است. خاستگاه این حیوان اسطوره‌ای هرچه هست، تنها حیوان مقدسی است که سه پا، شش چشم، نه دهان، دو گوش و یک شاخ دارد. خر سه پا، به اندازهٔ کوهی است و گسترهٔ هر پای او، در حد گستره ایست که هزار گوسفند را در خود جای دهد.

- دیو سپید

- ششه: در اساطیر ایران، نام جن وار یا موجودی شبیه جن است که در روز ششم تولد، نوزادان را خفه می کند

- شیر دال : موجودی افسانه‌ای با تن شیر و سر عقاب (دال) و گوش اسب است

200px-Persepolis_24.11.2009_11-18-45.jpg

- ققنوس

Barthelemy_Phoenix.jpg

- مانتیکور : یا مردخوار موجود افسانه ای از گونه‌های شیمر است. این جانور سر و صورت یک انسان ( اغلب مرد ) و چشمان خاکستری دارد و بدن قهوه‌ای رنگ به شکل شیر و دم آن مانند عقرب می‌باشد. اندازه این جانور از شیر بزرگ تر و از اسب کوچک‌تر است

270px-ManticoraTHoFFB1607.png

باز هم از این موجودات هستن که تو ویکی پدیا پیدا میشن

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
3DMahdi
اااااااااااااااا .این که دیگه حرف زوره .خوب وقتی سریع تایپ میشه همچین اتفاقایی میوفته .بعد تو این تاپیک و بقیه تاپیکا چیزای ضروری تریم از غلط املایی هستش !!!!!!!!!!!!!!!!!!

اولا که کسی مجبورتون نکرده سریع تایپ کنید. شما انقدر برای بقیه ارزش قائل نیستید که یکم وقت بذارید و مطالبتون رو قبل از ارسال یه بار بخونید.

دوما اینجا یک فروم ادبی و تخصصیه و کسایی میان توش که کتاب خون هستن و صحیح نوشتن کمترین انتظاریه که میشه از این قشر داشت.

سوما فکر میکنم تشخیص اینکه چی توی فروم ضروری تره به عهده ماست.

من موضوع اصلی رو مشخص کردم .و داریم بحث میکنیم .خرافات .حالا یکی میگه ufo هم جزو خرافاته یکی میگه نه یکی میگه جن وحود داره یکی میگه نه .یکیم میاد دلیل پزشکیشو میگه و میگه اینا از کجا نشات میگیره .فکر کنم معلومه و جای ابهامی نداره .اگه داره بگو تا بگم .

موضوع اصلی خیلی گنگ و عامه و نمیشه یه بحث درست انجام داد. اگه میخوای از این بحث نتیجه بگیرید باید یه موضوع خاص تر و محدودتر رو در تعیین کنید.

برادر ! اینجوری که بوش میاد باید از این به بعد ، فعل مفرد استفاده کنی ;)

اتفاقا پیشنهاد این قوانین جدید رو تولکاس یه ماه پیش داد اما بازم نخواستیم سخت بگیریم ولی الان مثل اینکه مجبوریم.

اینجا چقدر در هم برهم شده! خداییش آردا ناظرهای صبوری داره!

صبوری زیاد هم خوب نیست.

اینجا یه فرومه حالا چون اسمش برای تالکینه دلیل نمیشه هیچ چیز دیگه ای توش نباشه که .تا کی درباره تالکین صحبت کنیم ؟همین الان هم دیگه بچها خیلی کمتر سوال دارن بیشتر بحثای متفرقه هست که توش پست میاد .خود شما اگه سوالی داری یه تاپیک بزن ما توش بحث میکنیم .

اینجا یه فروم نیست! اینجا فروم تخصصی تالکینه و مطالبش باید به تالکین مرتبط بشه. برای بیان مطالب متفرقه میتونید به سایر فرومها برید. مطمئن باشید تعداد افرادی که توی فرومهای دیگه براتون به به و چه چه بکنن خیلی بیشتر از اینجاست. این مطالب جایی توی این فروم نداره

فردی که چیزی نمیدونه فکر کنم بهتره یه بار روحیش خراب بشه و بره دنبال حقیقت و دوباره خودشو بسازه .(تولدی دوباره)

به چه اطمینانی میگی همه سجده میکنیم ؟؟؟؟؟؟دینی که ما داریم دینی نیست که خودمون انتخاب کرده باشیم .دینی هست که بوده یا بهتره بگیم این دین دینه جامعه هست نه مردم .شما الان بشینی با مردم بحث بکنی میفهمی اصلا به هیچی اعتقاد ندارن .از هر 20 نفری که از کنار شما رد میشن 7 نفرشون خدا نشناسن (بی خدا) نصف بقیشون هم دین رو قبول ندارن شاید اگه ازشون سوال کنی جلوت بگن ما قبول داریم و بروز ندن ولی در اصل میشه گفت قبول ندارن .

اینها نظرات شخصی توئه و نمیتونی به همه تعمیم بدی و آمارت رو به هیچ وجه قبول ندارم چون هیچ دلیل و مدرکی براش نداری. نمیدونم چه جوری به این قضیه پی بردی که کسی که جلوت میگه قبول داره توی قلبش قبول نداره!

نظر شخصی من اینه که از اون 20 نفر حداقل 19 نفر به خدا ایمان دارن.(ایمان به خدا ربطی به دین و مذهب نداره). این صرفا نظر شخصیم بود و تمایلی به ادامه این بحث ندارم.

تاپیک به دلیل منحرف شدن موضوع بسته شد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
مهمان
این موضوع از هم اکنون بسته می گردد.

×
×
  • جدید...