رفتن به مطلب
hellboy

مقایسه ی شاهنامه با لوتر

Recommended Posts

Aran Dur

آخه من به شما چی بگم؟

شما میاین شاهنامه رو با آثار تالکین مقایسه می کنید؟

 

کار خوبی می کنید :D

تاپیک خوبیه

خوب باید بگم که از نظر قدرت فردوسی برتره ولی از نظر داستان دقیق نمی تونم بگم. چرا که شاهکار فردوسی اینه که تمام شاهنامه رو با تمام وسعتش به صورت شعر نوشته اونم فقط با یک وزن. خب اینکه تمام داستانات رو به صورت شعر اون هم فقط با یک وزن بنویسی. نشان از قدرت مطلق در ادبیاته. تالکین نمی تونست یه همچین کاری بکنه به نظرم. اونم با تمثیل ها و تشبیه ها و قدرت کلامی که فردوسی در شعرهاش داشت. مثلا بیت معروف:

ز ثم ستوران در آن پهن دشت ...... زمین شش شد و آسمان گشت هشت

معنیش اینه: بخاطر تاختن چهارپایان و سواران تو اون دشت وسیع ......... گرد و خاک عظیمی به آسمان برخواست

خب ببینید، در این بیت فردوسی همزمان هم قدرت چهارپایان هم حضور سوارکاران و هم وسیع بودن دشت و هم بلند شدن گرد و خاک رو توصیف کرده و هم با مثالی بسیار زیبا این رو به گوش ما رسونده. چون قدیمی ها اعتقاد داشتند که زمین 7 طبقه داره و آسمان هم 7 طبقه و در واقع با گفتن این بیت غیر مستقیم گفت که یک طبقه از زمین جدا شد و به آسمان اضافه شد { که نماد از بلند شدن گرد و خاک عظیمه }

 

یا در جنگ رستم و اشکبوس اگه درست گفته باشم. اشکبوس به رستم می گه: تو که سوار اسب نیستی حتما از منی که سوار اسب هستم شکست می خوری

و رستم می زنه با این بیت خورد و خمیرش می کنه:

در شهر تو شیر و نهنگ و پلنگ ........ سوار اندر آیند هر سه به جنگ

گفت: توی شهر و دیار تو، شیر و نهنگ و پلنگ سوار اسب می شن و میان می جنگن؟

 

خداوکیلی اینکه تمام داستان هات رو به صورت شعر و با یک وزن بنویسی که خودش یه چیزیه ولی اینکه در اونها کمال بلاغت و زیبایی و تشبیه رو بکار ببری دیگه تو رو ارباب تمام حلقه های ادبیات می کنه.

فردوسی قدرتمند تره ولی از لحاظ وسعت داستان نظری ندارم.

با اینکه داستان های تالکین فانتزی تره و جذابیتش بخاطر همین یخورده بیشتره

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور پسر هور

با سلام

جوابش خیلی سخته. از چند نظر میشه بررسی کرد. البته به نظر بنده.

اول اینه که شاهنامه از هر نظر غنی تره. چه از نظر ادبیات و چه از نظر پند اندرز. هرچند لوتر هم در پند و اندرز واسه خودش شاخیه ولی باز به شهنامه نمیرسه.

دوم اینه که هر دوی این کتابها در دانشکده های سراسر دنیا تدریس میشن. مثلا لوتر تو دانشگاه های بزرگی مثل آکسفورد و هاروارد تدریس میشه و شاهنامه هم تو دانشگاه های خوب ایران و کشورهای دیگه.

سوم اینه که شاهنامه به 15 یا 16 زبان دنیا ترجمه شده که بهترین و غنی ترین ترجمش مربوط به یک آقای فرانسویه ولی لوتر به بیش از 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده.

چهارم اینه که اساطیر نام برده شده در لوتر را میتوان در اساطیر جهان مثل آکیلیس (آشیل)، سلیمان، هرکول، مدوسا، زئوس، زیکفرید، ... پیدا کرد. اما اساطیر نام برده شده در شاهنامه فقط مخصوص خود استاد فردوسی اند.

پنجم اینه که کتاب لوتر برای خوانندگان قابل فهم تره و راحت میشه تفسیرش کرد و معنیشو دونست اما در شاهنامه واژه هایی به کار رفته است که حتی خود ایرانی ها معنی های آنها را نمیدانند.

ششم اینه که استاد تالکین بیشتر از حکیم فردوسی شناخته تره چه در عرصه سینما و چه در عرصه ادبیات.

هفتم اینه که انگلیسی ها یاد استاد تالکین رو زنده نگه داشتن و هرساله بخاطر ایشون چندین مراسم برگزار میکنند ولی ایرانی ها فقط یک روز فردوسی دارند که در اون روز هیچ کاری هم انجام نمیدن و میشه به این گفت فقر فرهنگی.

در هر حال هرکتابی خوبی های خودشو داره و ما باید سعی کنیم بهترین چیزها را از کتابها یاد بگیریم.

سرافراز باشید و تندرست

تور فرزند هور

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...