رفتن به مطلب

Recommended Posts

Nienor Niniel

1. ایفای نقش چیست؟

ایفای نقش یا رول پلینگ اصطلاحی هست برای نوعی داستان نویسی گروهی، در قالب یک شخصیت و به صورت آنلاین! به این صورت که کسی داستان رو شروع میکنه و بقیه در قالب شخصیت های متفاوت، ادامه ی داستان رو از ذهن خودشون البته هماهنگ با نوشته های افراد قبلی ادامه میدند. در ایفای نقش شما باید یک شخصیت داشته باشید و اون رو تو داستانای مختلف بذارید و روایتش کنید.

 

2. فایده ی ایفای نقش

 در حقیقت فرق این نوع داستان نوشتن با حالت عادی اینه که ما یاد میگیریم نقش هر شخص دیگه یی روی شخصیت ما هم تاثیر میذاره و گاهی اتفاقات ممکنه اونطور که ما دوست داریم پیش نره. مثل دنیای حقیقی که در اون زندگی می کنیم! اما ما کم کم یاد می گیریم که هدف اصلی هماهنگ بودن و کار گروهیه. جدا از این جمع شدن سبک ها و خلاقیت های متفاوت داستان نویسی در یک داستان بی شک شکل خاص و جذابی به داستان میده چون خواننده در عین هماهنگی داستان ، تنوع رو احساس میکنه و دل زده نمیشه و نکته مهم تر این هست که در حین نوشتن داستان، ما خیلی سریع تر از نشستن سر کلاس های مختلف از همدیگه درس میگیریم و سطح قلم خودمون رو هم ارتقا میدیم.

 

3. انتخاب نقش

 توصیه میکنم نقشی رو انتخاب کنید که به اون علاقه دارید. قرار نیست شناسه ی ایفای نقش محدودتون کنه اما اگه با نقشتون ارتباط حسی داشته باشید میتونید بهتر خودتون رو در شرایطش مجسم کنید و داستان رو جلو ببرید. اگر نقش مورد نظرتون دست شخص دیگه بود منتظر نمونید تا شاید نقش آزاد بشه. یا نقش دیگه یی انتخاب کنید یا نقش مورد نظرتون رو بسازید.

در مورد نقش هایی که شباهت اسمی دارند، سعی کردم اسامی تکراری رو در لیست قرار ندم چون زمان ایفای نقش ممکنه با هم قاطی بشند و دیگران و خود اشخاص اذیت بشند. اما در مورد اسامی مثل ثورین سپربلوط و تورین تورامبار بهتره خودتون رعایت کنید و مثلا از لفظ ثورین و تورامبار استفاده کنید تا راحت باشید.

 

4. هماهنگی؛ اصلی مهم!

ببینید دوستان ما قرار نیست اینجا سبک، لحن و دیالوگ های خودمون رو به کاربران دیگه تحمیل کنیم. این کار زیبایی و احساس رو از تمام نوشته ها میگیره! اما یک اصل که به شدت مهمه هماهنگی بین نوشته هاست. یعنی قبل از نوشتن به "اتفاقات" و "دیالوگ ها" ی پست های قبلی توجه کنید و چیزی برخلافش ننویسیم. چرا؟ چون این از شروط اولیه ی ایفای نقشه که در ادامه ی هم داستان بنویسیم نه اینکه هر کدوم یک داستان مجزا بنویسیم. اجازه بدید یک مثال بزنم ؛ ما قسمتی از ارتش هستیم و قراره یک رژه ی نمایشی رو با هم اجرا کنیم. همه حرکت ها رو خیلی خوب بلدیم اما وقتی رژه شروع میشه هر کدوم به سمتی میریم! یا در یه جهت میریم اما حرکاتمون هماهنگ نیست! یا جهت و حرکاتمون یکسانه و هماهنگه اما اصلا به سمفونی که نواخته میشه توجه نداریم! آیا تونستیم حق مطلب رو ادا کنیم؟ فکر نمیکنم.

اگه قبل از ثبت پست هاتون هماهنگ بودنش رو بررسی کنید زحمت ویرایش و اصلاحات بعدی هم کم میشه! شخصا توصیه میکنم که در صورت امکان دائما در جریان پست های جدید باشید. به خصوص تاپیکی که قصد فعالیت در اون رو دارید. کم کم پستاش رو بخونید و در همین زمان بیس اصلی پست خودتون رو هم در ذهنتون آماده کنید. وقتی که قراره داستانتون رو در تاپیک بذارید مکتوبش کنید و جزئیات رو بهش اضافه کنید.

 

5. شما رو به چالش دعوت میکنم!

ابتدا بگم که این چالش رو در تاپیک عمومی و زمان انتخاب شناسه توصیه نمیکنم. در قسمت های بالاتر در اون مورد گفتم.

احتمالا تا به حال در مورد چالش های مختلفی که به سرعت هم فراگیر میشه شنیدید، یا انجامشون دادید. خب... حالا من هم شما رو به یک چالش دعوت میکنم. چالش متفاوت بودن!

اولا لازم نیست که شخصیت شما کاملا عالی و بی نقص باشه! مثلا زیبایی، مهارت های مختلف، زور بازو، خوش صحبتی، مهربونی، قدرت و... رو یک جا داشته باشه. لازم نیست از پنج خط، چهار خط تعریف از خصایص خوب شخصیت تون باشه. چون ایفای نقش برای خلق داستان هست نه مسابقه دادن. این کار در نگاه اول شاید جالب باشه اما کم کم برای خواننده خسته کننده میشه. البته منظور این هم نیست که شخصیتی ایجاد کنید پر از خصایص بد... در حقیقت شخصیت سطحی خلق نکنید. حتی اگه یک پست هم میذارید سعی کنید شخصیت رو طوری خلق کنید که خواننده کمی باهاش درگیر بشه. این شخصیت رو برای مخاطب جذاب تر میکنه.

دوما (چالش ذکر شده) پیشنهاد میکنم کمی متفاوت بودن رو تجربه کنید. اگر قصد دارید در داستان های مختلف شرکت کنید، هر بار شخصیتتون رو عوض کنید. از جنگاوری زخمی به خدمتکاری ضعیف تبدیل بشید و از دختر بچه ای ترسیده به آشپزی چاق و غرغرو! متفاوت بودن رو احساس کنید. خودتون رو به چالش بکشید و با ایفای نقش های متفاوت درگیری شیرینی رو با احساسات و قلم خودتون تجربه کنید.

 

6. شرکت در داستان های عمومی ایفای نقش

برای شرکت در این داستان ها از شناسه انتخاب شده تون در تاپیک درگاه ورودی ایفای نقش استفاده می کنید. این داستان ها دو هفته یک بار بروز میشند. شنبه هفته ی اول ماه داستان جدید در تاپیک قرار میگیره و شما تا دوشنبه همون هفته میتونید اعلام آمادگی کنید و زمان رزرو کنید. به این صورت که بگید چه زمانی قصد دارید پستتون رو بذارید (روز و ساعت). در غیر این صورت از طرف مسیول تاپیک زمانی بهتون داده میشه. این کار برای جلوگیری از تداخل و ناهماهنگی انجام میشه. اگر کسی در زمان مقرر پستش رو نذاره، فقط در صورتی که بازم زمان خالی باشه میتونه پستش رو بذاره. در غیر این صورت از داستان حذف میشه! تا هفته ی دوم داستان باید تموم بشه که با داستان بعدی تداخل نداشته باشه.

در این داستان ها ما اقتباس کاملا آزاد از آثار استاد تالکین داریم. نژادهای مختلف از دوران های مختلف در مکان های مختلف در کنار هم قرار میگیرند. اما توجه کنید که شما اجازه ندارید ذات شخصیت ها رو تغییر بدید. حتی اگر ویچ کینگ به یک ضیافت در ریوندل بیاد باید به قصد خراب کاری باشه. یا بالعکس اگر گندالف به موردور بره باید برای تخریب نیروهای شر باشه. مگر اینکه در ابتدا نقش بازی کنید که بازم تا انتهای داستان باید موضع و ذات حقیقیشون مشخص بشه. ( توصیه میکنم این کار رو هم زیاد تکرار نکنید )

البته من سعی میکنم از هر دو جبهه پلیدی و نیکی داستان بذارم اما بهتره که قبل از انتخاب نقش موضع خودتون رو مشخص کنید.

پیشنهاد می کنم پستتون رو از قبل در صفحه ی ورد سیو کنید که اگر زمان ثبتش در فروم اتفاقی افتاد پست شما از دست نره.

 

7. حمل کردن کاراکتر

 اینجا یک مجمع اینترنتی و مجازیه اما به هر حال زندگی واقعی ما ممکنه در اینجا هم تاثیرات خودش رو بگذاره. درسته که مشکل برای همه پیش میاد اما توصیه میکنم زمانی که این اتفاق افتاد و مجبور به ترک کار قبل از اتمامش شدید، خودتون نقشتون رو به سرانجامی برسونید و پایانش بدید که نقش به دوش دیگران نیافته. اما اگر کسی این کارو انجام نداد دیگر کاربران باید کمی همکاری کنند و نقش رو در پست های خودشون تا یک جایی جلو ببرند. به این کار حمل کاراکتر ( carrying a character ) میگند.

 

*در ادامه چند تا از تاپیک هایی که ممکنه براتون مفید باشه رو لینک میکنم. حتما مطالعه شون کنید.

موفق باشید

قوانین تالار ایفای نقش

درگاه ورودی ایفای نقش

پیشنهادات نگارشی
حلقه داوری (نقد رول)

روش های خلق افسانه (افسانه نویسی)

ویرایش شده در توسط Nienor Niniel

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
مهمان
این موضوع از هم اکنون بسته می گردد.

×
×
  • جدید...