رفتن به مطلب
فین رود فلاگوند

کدام سه گانه بهتر است: ارباب حلقه ها یا هابیت ؟

Recommended Posts

ayub_s

این که سوال نداره : لوتر

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

با عرض اجازت

ببینید هر چند اکثر عوامل هر دو سری یکی اند اما کسانی که کتاب ارباب حلقه ها را نخوانده اند وبا دیدن فیلم بلافاصله به کتاب رجوع می کنند وآن را می خوانند اما کسانی که هابیت رانخوانده اند با دیدن فیلم آن خیلی سراغ کتاب نمی روند پس نتیجه می گیریم که با توجه به زمان ارباب حلقه ها که بسیار دورتر از هابیت است اتفاقات را در ذهن بیننده بهتر تداعی می کند.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
اله ماکیل

با عرض اجازت

ببینید هر چند اکثر عوامل هر دو سری یکی اند اما کسانی که کتاب ارباب حلقه ها را نخوانده اند وبا دیدن فیلم بلافاصله به کتاب رجوع می کنند وآن را می خوانند اما کسانی که هابیت رانخوانده اند با دیدن فیلم آن خیلی سراغ کتاب نمی روند پس نتیجه می گیریم که با توجه به زمان ارباب حلقه ها که بسیار دورتر از هابیت است اتفاقات را در ذهن بیننده بهتر تداعی می کند.

الان نتیجه این شد که ارباب حلقه ها بهتره؟ :((

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

الان نتیجه این شد که ارباب حلقه ها بهتره؟ :((

با عرض اجازت

بله همین طور است.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
اله ماکیل

تور عزیز نظرت در مورد موسیقی هابیت چیه؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

بنظر من هاوارد شور در موسیقی چیزی کم نذاشت. تمام هنرش رو هم در ارباب حلقه ها و هم در هابیت به کار گرفت.

موسیقی هابیت به نسبت فضای سبک تر و فضای طنز آمیز تر که فیلم هابیت نسبت به ارباب حلقه ها داره خود موسیقیش هم نسبت به ارباب حلقه ها سبک تر، ساده تر و پایین تره.

اما این به اون معنا نیست که موسیقی فیلم بَده چون بی نهایت با فیلم مَچه و کمک میکنه به انتقال حس در فیلم بطوریکه میشه گفت باز هم هاوارد شور در هابیت دستیار درجه یک پیتر جکسون بود که با موسیقیش تونست حس منظور نظر جکسون رو به بیننده منتقل کنه. آیا موسیقی هابیت در این شرایط و با اون اسکریپت میتونست بهتر ازین باشه؟! بنظر من خیر...

اما اگر جدا جدا موسیقی ها رو گوش کنیم و بررسی کنیم هر دو موسیقی ها رنگ و بوی آردایی دارن. رنگ و بوی کتاب ها رو دارن چون هاوارد شور با استناد به کتاب موسیقی مینوشت خودش میگفت من کتاب ها رو میخونم و موسیقی مینویسم.

و از نظر ارزش هنری، پیوستگی احساسی که در نت ها وجود داره و کیفیت کامپوز بنظر من ارباب حلقه ها صد البته بالاتره از هابیت. چون هابیت در فیلم گفتم به تناسب اسکریپت ضعیف صرفا ترکیبی از تم های مختلفه. مثلا تم لگولاس رو گذاشتن کنار تم تائوریل بعدش تم تورین شنیده میشه و اینجوری مثلا یه صحنه نبرد رو میخواد روایت کنه. مثلا موسیقی قسمت فرار با بشکه ها. اما به تناسب همین صحنه نبرد اکشن، شما (در بازگشت شاه) موسیقی قسمتی که ائووین و مری وارد نبرد با موماکیل ها میشن رو گوش کنید! خالی از تمی خاص اما بی نهایت پیوسته و مهیج هست و هنری هست.

موسیقی، در ارباب حلقه ها به اوج هنر و توانایی خودش رسیده و نه تنها هابیت در هیچ فیلم دیگه ای نظیرش رو نمیبینیم...

ویرایش شده در توسط تور

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
اله ماکیل

بنظر من هاوارد شور در موسیقی چیزی کم نذاشت. تمام هنرش رو هم در ارباب حلقه ها و هم در هابیت به کار گرفت.

موسیقی هابیت به نسبت فضای سبک تر و فضای طنز آمیز تر که فیلم هابیت نسبت به ارباب حلقه ها داره خود موسیقیش هم نسبت به ارباب حلقه ها سبک تر، ساده تر و پایین تره.

اما این به اون معنا نیست که موسیقی فیلم بَده چون بی نهایت با فیلم مَچه و کمک میکنه به انتقال حس در فیلم بطوریکه میشه گفت باز هم هاوارد شور در هابیت دستیار درجه یک پیتر جکسون بود که با موسیقیش تونست حس منظور نظر جکسون رو به بیننده منتقل کنه. آیا موسیقی هابیت در این شرایط و با اون اسکریپت میتونست بهتر ازین باشه؟! بنظر من خیر...

اما اگر جدا جدا موسیقی ها رو گوش کنیم و بررسی کنیم هر دو موسیقی ها رنگ و بوی آردایی دارن. رنگ و بوی کتاب ها رو دارن چون هاوارد شور با استناد به کتاب موسیقی مینوشت خودش میگفت من کتاب ها رو میخونم و موسیقی مینویسم.

و از نظر ارزش هنری، پیوستگی احساسی که در نت ها وجود داره و کیفیت کامپوز بنظر من ارباب حلقه ها صد البته بالاتره از هابیت. چون هابیت در فیلم گفتم به تناسب اسکریپت ضعیف صرفا ترکیبی از تم های مختلفه. مثلا تم لگولاس رو گذاشتن کنار تم تائوریل بعدش تم تورین شنیده میشه و اینجوری مثلا یه صحنه نبرد رو میخواد روایت کنه. مثلا موسیقی قسمت فرار با بشکه ها. اما به تناسب همین صحنه نبرد اکشن، شما (در بازگشت شاه) موسیقی قسمتی که ائووین و مری وارد نبرد با موماکیل ها میشن رو گوش کنید! خالی از تمی خاص اما بی نهایت پیوسته و مهیج هست و هنری هست.

موسیقی، در ارباب حلقه ها به اوج هنر و توانایی خودش رسیده و نه تنها هابیت در هیچ فیلم دیگه ای نظیرش رو نمیبینیم...

دقیقا به نکته ای که میخواستم اشاره کردی. بر خلاف تو من احساس میکنم اون پیوستگی و همراهی که موسیقی باید با فضای فیلم داشته باشه (تو برهوت اسماگ که خیلی بدتر بود) نداشت. مثال بزنم. تو سفر غیر منتظره، صحنه ای که گروه دارن از دست اورک ها در میرن تا به گذرگاه مخفی ریوندل برسن در حالیکه راداگاست داره اورک ها رو منحرف میکنه... موسیقی غیر قابل توصیفه. ریتم منظم پرکاشن اونقدر منسجم و دلهره آوره که حتی به نظر من اگه هاوارد شور از هیچ ساز دیگه ای هم استفاده نمیکرد کار تموم بود. این سکانس منو یاد سکانس جنگ اسکندر با داریوش سوم تو فیلم الکساندر میندازه (ساخته ی ونجلیس). با این حال تو همین فیلم سفر غیر منتظره هم صحنه هایی بود که اون انسجام رو توش نمیدیدم. مثلا سکانسی که گروه بالای درخت گیر افتاده بودن و تورین داشت کشته میشد. تا جایی که اورک به تورین نزدیک میشد خوب بود، اما با مداخله ی اعضای گروه و ورود بیلبو، حتی گام هم عوض شد؛ بماند که تم ها اصلا به هم نمیومدن. ولی در کل موسیقی سفر غیر منتظره خیلی خیلی سرتر از برهوت بود.

نمیدونم چرا، ولی احساس میکنم که موسیقی این سه گانه نتونسته اونجوری که باید با جریان فیلم همراه باشه. شکی تو کیفیت کار هاوارد شور ندارم. اما خیلی خوشبینانه بخوام بگم، حتی اگه خود موسیقی هم بی نقص بود، تو مرحله ی تدوین این یکپارچگی رعایت نشده بود.

ویرایش شده در توسط اله ماکیل

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

البته منظور من از پیوستگی، پیوستگی در نت ها و احساس متن موسیقیه که من هم همینو میگم که در هابیت این پیوستگی نبود.

آره قبول دارم و اون به خاطر دخالت های بیجای پیترجکسونه که من در تاپیک موسیقی ها و نقد فیلم بهش اشاره کردم. همون صحنه آخر سفری غیر منتظره که تم 9 سوار شنیده میشه واقعا چرا؟! موسیقی خودش رو اگر گوش کنی در آلبوم میبینی هاوارد شور چقدر زیبا، پیوسته و هماهنگ با اون صحنه فیلم موسیقی نوشته. یا موسیقی همون قسمت عقاب ها رو کاملا از روی لوتر برداشته میتونم بگم کدوم ترک لوتر اما خود هاوارد شور قطعه A Good Omen رو داره برای اون قسمت که خیلی عالیه.

اما ازین نظر که دخالت های پیتر جکسون در موسیقی برهوت اسماگ کمتر شد میتونم بگم موسیقی برهوت اسماگ بنظر من منسجم تر و هماهنگ تر بود از سفری غیر منتظره و ارزش هنری بالاتری هم داشت و در کل اگر من بخوام بین موسیقی سفری غیرمنتظره و برهوت اسماگ یکی رو انتخاب کنم برای تنها گوش دادن برهوت اسماگ رو انتخاب میکنم. :((

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

بنظر من هاوارد شور در موسیقی چیزی کم نذاشت. تمام هنرش رو هم در ارباب حلقه ها و هم در هابیت به کار گرفت.

موسیقی هابیت به نسبت فضای سبک تر و فضای طنز آمیز تر که فیلم هابیت نسبت به ارباب حلقه ها داره خود موسیقیش هم نسبت به ارباب حلقه ها سبک تر، ساده تر و پایین تره.

با عرض اجازت

نظر بنده با شما یکی است آهنگ ارباب حلقه ها باید حماسی تر از هابیت باشد و موسیقی هابیت باید نرم تر و شاد تر باشد که این اتفاق افتاده.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
اله ماکیل

به شخصه هیچ وقت نسبت به دخالت های کارگردان تو موسیقی متن فیلم خوشبین نبودم. تنها مثال نقض برای من در این مورد ارتباط کیشلوفسکی و پرایزنر بود. در مورد "تم مداری" در موسیقی هابیت هم گسترش بی حد و حصر این موضوع یه کم تو ذوق میزد که بهش اشاره کردی. به فرض تائوریل قراره تو ده تا سکانس این فیلم حضور داشته باشه. همون تم رو به یه شکل اجرا کردن قابل قبول نیست. یا باید ریتم عوض بشه، یا گام عوض بشه یا بالاخره باید تو قطعه یه اتفاقی بیفته که تو فقط رنگ اون تم رو تو پس زمینه ی سکانس تشخیص بدی. در مورد گاندالف این اتفاق افتاده بود (مثلا تو سفر غیر منتظره و سکانس ترول ها، جایی که چشم بیلبو یهو به گاندالف میفته) اما تو شخصیت های دیگه موسیقی انگار انگشتشو میکنه تو چشم مخاطب که "این لگولاسه" یا "این تائوریله" مثلا.

با تمام این اوصاف، بدیهیه که ما داریم راجع به هاوارد شور و موسیقی فیلم هابیت حرف میزنیم. نقاط درخشانش غیر قابل انکاره و ما اینو به خاطرخواهیم داشت. چه کنیم، آدمیزاد جاه طلبه دیگه...! :((

ویرایش شده در توسط اله ماکیل

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
R-FAARAZON

در مورد وفاداری هابیت و اراب حلقه ها:

هابیت از نظر جزییات مثل آوازهاو .. شبیه تره به کتاب ولی بر خلاف ارباب حلقه ها فاقد روح فانتزی کتابه

موسیقی : شاید دوستان بهتر باشه وارد مقایسه موسیقی لوتر و هابیت نشن چون حتی مقایسشون ظلم به موسیقی زیبای لوتره بعید میدونم حتی هاوارد شور هم دیگه بتونه کاری نظیر موسیقی لوتر ارائه بده

ویرایش شده در توسط R-FAARAZON

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Heaven

اصلا نميشه اين دو تا سه گانه رو با هم مقايسه كرد ، پيتر جكسون و هاوارد شور هابيت سال ها با پيتر و هاوارد شور لوتر فاصله دارند.انگار پيتر از اول خواسته ارباب حلقه ها رو بسازه تا يك شاهكار باشه اما شايد اون انگيزه و قدرت رو توي هابيت نداره. از نظر مفهوم و محتوا كه به نظر من نبايد مقايسه بكنيم چون مفاهيم كتاب ها خيلي با هم متفاوت هستن و اگر پيتر چكسون ميخواست كاري بكنه كه هابيت هم به اندازه ي لوتر فلسفي بشه :١. به احتمال زياد در كارش ناموفق ميشد ٢.داستان بيشتر از اين چيزي كه هست از مسير اصلي منحرف ميشد. در مورد فيلم برداري و تدوين هم لوتر يك سر و گردن بالاتر از هابيت هستش. و اما جلوه هاي ويژه .... با اينكه توي برهوت نسبت به سفر غير منتظره پيشرفت داشتيم و خصوصا اسماگ فوق عالي بود اما هابيت خيلي جاها جلوه هاي ويژه اش توي ذوق ميزد...

به هر حال دوستان اين نظر نه چندان حرفه اي من بود:((

ویرایش شده در توسط Heaven

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

با عرض اجازت

پس نتیجه می گیریم که انگیزه ای که پشت لوتر بود باعث می شود که این کار از هابیت با آن جلوه های ویژاش در ماندگاری در اذهان سبقت بگیرد و بهتر جلوه کند.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Heaven

با عرض اجازت

پس نتیجه می گیریم که انگیزه ای که پشت لوتر بود باعث می شود که این کار از هابیت با آن جلوه های ویژاش در ماندگاری در اذهان سبقت بگیرد و بهتر جلوه کند.

بله، هم اينو ميشه گفت و هم ساير دلايلي رو كه ميشه اضافه كرد مثل محتواي زيباي لوتر، ظرافت و دقت بيشتر در ساخت اين فيلم و ....

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

با عرض اجازت

بنده چند دلیل برای ماندگار بودن فیلم لوتر بیان می کنم(این بدان معنا نیست که این عوامل در هابیت حضور ندارند): انتخاب درست بازیگران, بازی خوب بازیگران, دقت در جزئیات جلوه های ویژه ی مناسب بنا به زمان, متن نسبتا وفادارانه, پیاده سازی خوب اماکن از روی کتاب به فیلم, محتوای مناسب کتاب برای فیلم شدن و.............

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
*فئانور*

انتخاب من لوتر هستش.

واقعا از چند لحاظ هابیت با لوتر قابل مقایسه نیست!

همون طور که بقیه دوستان گفتن لوتر یه فانتزی هست که جاودان مونده!هابیت به اندازه خودش خوب هست ولی نمیتونه مثل لوتر باشه.با اینکه لوتر خیلی قبل تر از هابیت ساخته شده اما از نظر جلوه های ویژه خیلی خیلی زیاد از هابیت سر تره!(واقعا نمیدونم چرا)

به نظرم تا قسمت سوم هابیت باید صبر کرد شاید قسمت سوم انقد خوب باشه که کمی ها و نقص های این دو قسمت قبلی رو برای ما جبران کنه!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فیثاغورث

یک فلسفه ی بسیار بزرگ پشت فیلم ارباب حلقه ها وجود داره که در هیچ فیلمی نیست و نخواهد بود تا حدی که با فیلمی مثل هابیت قابل قیاس نیست.

دوستان با ساخته شدن فیلم ارباب حلقه ها دنیای آدمی متحول شد و چهره ای عجیب جهان مادی و غیر مادی را فرا گرفت.

تا حدی که هاوارد شور در موسیقی فیلم سعی کرد آنرا همچون نتی که استاد تالکین در اول سیلماریلیون گفته بود در آورد که همه میدانیم احساس عجیبی به ما میدهد انگار موسیقی بصورت زنده با ما حرف میزند .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

یک فلسفه ی بسیار بزرگ پشت فیلم ارباب حلقه ها وجود داره که در هیچ فیلمی نیست و نخواهد بود تا حدی که با فیلمی مثل هابیت قابل قیاس نیست.

با عرض اجازت

اگر ناراحت نمی شوید لطفا بگویید فلسفه ی بسیار بزگ چیست تا ما هم بدانیم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
KHAMUL THE SHADOW OF EAST

هردو در یک چیز برترن اما اگر ارباب حلقه ها در زمان حال(کیفیت بالا)ساخته میشد بهتر بود ولی در مجموع ارباب حلقه ها بهتر بود

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
*فئانور*

هردو در یک چیز برترن اما اگر ارباب حلقه ها در زمان حال(کیفیت بالا)ساخته میشد بهتر بود ولی در مجموع ارباب حلقه ها بهتر بود

به نظر من ارباب حلقه ها خوب زمانی ساخته شد.واقعا برام سواله که چرا هابیت هم به اندازه ارباب حلقه ها خوب در نیومد.

ارباب حلقه ها تقریبا از هر نظر از هابیت سر تر بود ولی هابیت از نظر وفاداری به کتاب یکم از لوتر موفق تر بود(بیشتر در قسمت اول)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...