رفتن به مطلب
الوه

سیلماریل ها، پلید تر از حلقه ی یگانه؟

Recommended Posts

الوه
ارسال شده در (ویرایش شده)

من فقط یه چیزی رو بگم: اگر جواب عنوان تاپیکت بله بود باید سرنوشت مقدر شده برای سیلماریلی هم مانند حلقه ی یگانه بود...

سیلماریلی براشون نابودی مقدر نشده بود بلکه برای خاصیت جاودانگیشون والـار میخواستنش. اما حلقه ی یگانه رو همه به نابود کردنش عزم کرده بودن... همه یعنی جبهه ی خیر....

به این هم توجه داشته باشیم...

- - - - -- -- - - - - --

فقط من نمیدونم چرا در کتاب از سرنوشت نهایی سیلماریلی با تعبیر منزلگاه دیرین یاد میشه؟؟ :))

متوجه سرنوشت مقدر شده نمیشم :/ حلقه یک شی بود که نیروی خیر برای شکست دادن نیروی شر باید نابودش میکرد...

+ والار سیلماریل رو به خاطر جاودانگیش نمیخواستن تا جایی که من یادم میاد، فقط میخواستم از اون ها استفاده کنن و دو درخت رو برگردونن که این پروسه باعث نابودی سیلماریل ها میشد

- - - - -- -- - - - - --

خب توی کتاب بعد از اینکه از سرنوشت سه سیلماریل میگه، نوشته:

«... و بدین سان چنین واقع گشت که سیلماریل ها منزلگاه دیرین خود را یافتند: یکی در اوج سپهر، و دیگری در آتش دل جهان، و آخری در ژرفای آب ها»

که داره اشاره میکنه به اجزایی که سیلماریل ها ازش قدرت گرفتن و حالا به همونجا برگشتن

حالا یه نکته هست که شاید بی ربط باشه اما سه عنصری که برای [سرنوشت] سیلماریل ها ذکر شده، همون سه عنصری هست که قدرت سه حلقه ی مهین الفی دارن (ویلیا: حلقه ی هوا - ناریا: حلقه ی آتش - ننیا: حلقه ی آب)

الوه:

یکم آروم تر! :دی

تو داری میگی چون وجود سیلماریلی به طور غیر مستقیم حوادث ناخوشایندی رو به بار آورد خودشون هم ناخوشایندن دیگه درسته؟! خب من نمیتونم اینو بپذیرم راستش دلیل متقنی هم نیاوردی حرف تو اگر درست متوجه شده باشم کلیتش اینه که در نتیجه به وجود اومدن سیلماریلی و حلقه یگانه اتفاقات ناخوشایندی افتادند که کمابیش مشابه همن پس سیلماریلی و حلقه یگانه هم مشابه همن و صفات یکسانی دارن؟! حتی داری میگی سیلماریلی پلید تر از حلقه یگانه چون نتایجش دهشتناک تر بوده؟! خب قاعدتا شما باید برام دلیل محکمه پسندی بیاری تا من بتونم قبول کنم شباهت رو من به سختی میتونم قبول کنم اما حرف من:

من میگم حلقه یگانه و سیلماریلی هر دو حوادث بدی رو نتیجه دادند اما، حلقه یگانه از خودش اراده پلید و شیطانی داره، هدف از به وجود اومدنش تصاحب و تملک بوده، برای همین ایسیلدور کشته میشه (ببین این تاثیر مستقیمه غیر مستقیم ایسیلدور کشته نمیشه حلقه میخواد و از دستش میاد بیرون و ایسیلدور رو در بد جایی آشکار میکنه که باعث مرگش میشه.) اما سیلماریلی از خودش اراده داره. مقدسه. متبرکه. به وجود آمده تا روشنی بخش باشه، ثمره عشق و دست مایه قدرت یک الفه. اندرونش شیره مقدس دو درخت یعنی قدرت والار قرار داره. پس در مورد حلقه یگانه باید بگم مقصر خود حلقه است که یعنی حلقه پلیده و در مورد سیلماریلی افراد پس سیلماریلی پلید نیستند. تا اینجا رو نمیتونی منکر بشی چون نص کتابه. با این مقدمه حمله رو آغاز میکنیم! :دی

چرا آروم تر؟ :پی

منم یک سوال میپرسم: چرا یک چیز خوشایند یا پاک، باید احساس، انگیزه، وسوسه و... رو به وجود بیاره که نتیجه اش یک چیز هولناک باشه؟ وقتی یک چیزی مشکلاتی رو به وجود میاره باید در مورد پاک بودنش شک کرد و یک اسم دیگه (حالا اینجا ممکنه یک جسم بی اثر، یک جسم پلید یا هرچیزی که دلمون میخواد رو بزاریم. اما یه جسم پاک نیست!) من نمیگم شبیه به هم هستن، اما هرکدوم از یه راه جداگونه به یک مقصد میرسن که اتفاقا اون مقصد تاریکی هست و نه روشنایی

اون تیکه ی قدرت حلقه رو هم خب متن کتابه و منکر نمیشم اما هرچیز غیر اون رو چرا :دیــ

شناخته میشن اما در اثر نتیجه بدشون اما آیا این میتونه داخل پلان تیری رو تغییر بده؟! نه همچنان میتونن برای مقاصد خوب به کار برده بشن ببین این ها وسیله هستند امثال پلان تیری و سیلماریلی و بستگی به افراد داره نمیدونم چطوری بگم!

ملکور فقط رنگ پوست و چین و چروک صورت الف ها رو تغییر نمیده و این شکنجه یه بعد روحی هم داره که الف ها رو اساسی تغییر میده دیگه شما این حرفو نزن الوه جان! :((

خب مگه من میگم سیلماریل ها کلا برای مقاصد پلیدی کاربرد دارن؟ میگم کاملا هم پاک نیستن و نباید بهشون یک چیز قدسی و پاک بگیم! حلقه ی یگانه هم بستگی به افراد داره، یکی در برابرش تسلیم نمیشه، یکی تسلیمش میشه و در تاریکی سقوط میکنه. حالا اینجا حلقه کلا برای مقاصد شیطانی به کار میره، سیلماریل تکه ایش مقصره برای اعمال شیطانی که انجام شده..

میدونم! اون صرفا یه مثال بود، نه اینکه بیای بهش گیر بدی :پی

نه مسببش سیلماریلی نبود. مسببش فئانور بود. تو نمیتونی به من ثابت کنی چون فئانور میخواست سریع تر به ملکور برسه که هم انتقام بگیره و هم سیلماریلی رو به دست بیاره دست به کشتار زد پس اون سیلماریلی مقصرن مثل این که بگی به تروی حمله شد و مقصرش هلن بود!!

و نیز سیلماریلی قدرت جادویی خاصی نداشت اصلا چیزی تحت عنوان قدرت در کتاب نیومده جز این که اشیا پاکی بودند که اگر جسم پلیدی باهاش برخورد میکرد تاب تحملشو نداشت.

توی تله ی خوبی افتادی :دیــ اتفاقا میتونم اثبات کنم سیلماریلی مقصره! درست مثل کارهایی که گولوم انجام داد برای به دست آوردن حلقه و همه اش به گردن حلقه هست، دیوانگی فئانور از غم (؟) از دست دادن سیلماریل ها هم به گردن اون سه جواهر هست! هر دو قدرت حلقه و سیلماریل ها مثل یک ماده ی مخدر میمونن که دور شدن از اون ها عوارضی رو به جا میزاره. اگه بگی حلقه مقصر نیست، اونوقت من میتونم قبول کنم سیلماریل ها هم مقصر نیستن :دیــ البته در مورد هلن نتیجه کمی متفاوته :دیــ

نمیتونم قبول کنم سیلماریل ها قدرت جادویی نداشته باشن! وقتی نور دو درخت دارای قدرت هستن، سیلماریل ها هم باید باشن. + شیشه ی گالادریل از چی بود؟ از نور ستاره ی ائارندیل که یعنی از نور سیلماریل ها! نور اون ها میتونست قدرت جادویی مراقبان خاموش موردور رو بشکنه و ازش عبور کنه، پس مطمئنا دارای قدرت هستن سیلماریل ها...

پناه بر ارو! داری میگی دو درخت هم چون باعث عظیم تر و هولناک تر شدن اونگولیانت شدن پلیدن؟! :(

نه ;)) دوباره اون قسمت رو بخون :دیــ

نه نمیشه اینجوری بگی که بله افراد هم نقش داشتن. من دارم میگم افراد مهم ترین نقش رو داشتن! بنابراین در کشتار آلکوئالونده مقصر سیلماریلی نیستن مقصر افرادن و نحوه غلط استفاده از ابزار نه خود اون ابزار.

اما در مورد حلقه یگانه (و قضیه بیلبو) دارم میگم ذات بیلبو (افراد) ذات پلیدی نبود. اما حلقه به اون مرحله میکشوندش. پس اینجا افراد نقش کم تری دارن چون نقش پررنگ تر رو قدرت و اراده حلقه یگانه داره.

درصد نقش افرد تفاوت داره در دو شی، حلقه به نظر پررنگ تر هست، اما مهم اینه که نقش افراد وجود داره توش! یعنی میخوای بگی فئانور، پسرانش، تین گول، دورف ها و خلاصه هرکسی که در این داستان دست داشته، دارای ذات پلید بوده و سیلماریل ها هیچ ارتباطی به فاسد کردن افکار و قلبشون نداشته و فقط و فقط حلقه میتونسته ذات رو خراب کنه؟

این که ملکور چرا دنبال سیلماریلی بود که واقعا قدرت جادویی خاصی نداشت خودش بحث جداییه. نه واقعا قدرتی نداشتند و از این که ملکور دنبالشون بود نمیشه نتیجه گرفت سیلماریلی قدرت داشتند.

درسته، بحثش کاملا جداست اما در مورد قدرت داشتن فقط یک اشاره کردم اون بالا، اگه بازم لازمه فکر کنم بتونم بگردم و پیدا کنم...

حالا من یک چیزی میپرسم! دو مقصد یکسان آیا الزاما مسیر یکسان دارن؟!

پس اینقدر یکسان بودن نتیجه رو دلیل نکن چون مستدل نیست من نمیتونم قبول کنم چون نتیجه دو چیز یکی هستند جنس اون دو چیز یکیه!

خب این که مشخصه نه! همونطور که گفتم چه کارهای پلیدی به نیت کار خوب انجام نمیشن. چه فداکاری هایی برای Greater Good انجام نمیشه (فعلا بیایم اون فداکاری هایی رو در نظر بگیریم که نتیجه ی خوب میدن) اما دیگه باید به اون کارها بگیم کاملا خالص و پاک؟ نه! اون کارها خاکستری هستن، مخلوطی از خوب و بد... (بالاتر هم در مورد مسیر جدا و نتیجه ی یکسان گفتم)

الوه جان من یکم مخالفم ، البته دقت کن یکم ها :دی

حلقه ای برای حکم راندن ، حلقه ای برای یافتن ، حلبقه ای برای آوردن و در تاریکی به هم پیوستن !

به نظر من اینکه حلقه وسوسه میکنه باز هم از سائرون نشئت میگیره ، یعنی سائرون مثل یه تله ، حقه ای رو در حلقه کار گذاشته که هر کسی رو وسوسه کنه تا از اون ( حلقه) استفاده کنه ، این استفاده موجب زوال و نابودی اون شخص میشه عاشق و معشوق در پی همن ، حلقه در پی سائرون و سائرون در پی حلقه پس طبیعیه اشخاصی که اونو(حلقه) به عاریه گرفتن رو مجبور به اطاعت از خودش کنه پس به همین سبب موجد ایجاد جنگ و نابودی میشه ، تباهی به دنبال خودش داره نابودی داره ! ( سرنوشت حاملان حلقه که مجبور به ترک سرزمین میانه شدن)

در حالی که سیلماریل ها اینطور نیستند ، این سیلماریل ها نیستن که شخصی که به دنبال اونه رو به سوی خودش ترغیب میکنه ، تنها عاملش شهوت قدرت طلبی و میل به داشتنه .

سیلماریل تو دنیا تکنه و مثل و مانندی براش نیست پس طبیعیه خواهان زیاد داشته باشه اگر چیزی تک و خاص و علاوه بر اون قدرتمند و... باشه چرا همه افراد به دنبال اون نباشن ؟ فئانور ، ملکور ، پسران فئانور و به تبعشون قوم نولدور ، پادشاه بلند مرتبه ی دوریات شخص شخیص خودت :دی ( میدونم الان میگی الوه میل نفسانی به سیلماریل نداشت :دی)

این همه خواهان طبیعتا باعث آشوب میشه ، به خصوص که شرِ اعظم ( ملکور) هم به دنبال اونه

چنین فرایندی موجب تاریک شدن فضا میشه که ناخودآگاه همه عناصر درون اون تیره و تار میشن ( ملکور ، خاندان فئانور، نولدور ، خودخواهانی که سیلماریل رو برای خودشون میخوان) بدین ترتیب ما برامون سو تفاهمی پیش میاد که ای دل غافل سیلماریل داره ملت و رو به تباهی میکشونه .! اما عکس العمل افراد موجب بد جلوه دادن وجهه ی سیلماریل میشه نه ذات اون .!

خب من از اول کار مخالفم! :دیــ

حلقه ی یگانه یک موجود جدا هست، به دنبال حکومت کردن هست، درسته قدرت هایی از سائورون درش وجود داره، قدرتش از سائورون نشئت گرفته (فعل گذشته که استمراری نیست) و حالا برای به قدرت برگشتن و حکومت کردن از هیچ کاری دریغ نمیکنه این حلقه ی یگانه، حتی اگه اون کار به زیر کشیدن سائورون باشه! این رو توی متن کتاب به وضوح داریم...

در مورد قدرت سیلماریل ها از عمد اون تکه از کتاب رو گذاشتم بالای پست اول که مشخص باشه سیلماریل ها هم تقصیر داشتن و همش به خودِ افراد برنمیگرده...

حلقه ی ی یگانه هم توی دنیا تکه، آنگلاخل هم توی دنیا تکه، نارسیل هم توی دنیا تکه، کلاهخود اژدها نشان دور-لومین هم توی دنیا تکه اما سر همه ی اینها الان دعوا شده که کی صاحبش باشه؟ چرا فقط سر سیلماریل ها و حلقه ی یگانه جنگ و جدل بوده؟ به این علت نیست که اینها قدرتی اغواگر داشتن؟

این از ذات خبیث سائرون نشات میگیره.

حلقه ارتباطی به اراده ی سائورون نداره، حلقه یک موجود مستقل هست که از خودش اراده داره...

( زمانی که ارباب بزرگش ملکور در بند بود به راحتی تونست کلک بزنه و راحت تو سرزمین میانه رفت و آمد کنه و بجز تک نفراتی از کلکش آگاه نشدن) حتما فکر آخر و عاقبت خودش رو کرده ، به عنوان نمونه میشه همین چشم رو بهش اشاره کرد چرا ؟ چون که تمام قدرتش رو درون حلقه به کار نگرفت یه اندک درصدی از اون رو نگه داشت تا مبادا به بیچارگی بیافته ، قدرتش رو برای روز مبادا نگه داشت که بعد ها به عنوان چشم ازش پرده برداری کرد

سری اول که ملکور توی بند بود، کلا والار خیلی کار به بقیه نداشتن و همه رو ول کرده بودن به امون ارو، فقط دنبال ملکور بودن!

سری دوم هم توی کتاب ذکر میشه با اینکه سائورون نادم شد و ائون وه اون رو دستگیر نکرد اما بندهای اسارتی که ملکور انداخته بود خیلی قدرتمندتر بودن

در مورد چشم هم این ساخته و پرداخته ی پیتر جکسون هست و بین دو نیش برج باراد دور خالی هست در واقع. (به لینکی که در آخر هست یه نگاه بندازید) در مورد اینکه تمام قدرت رو به کار نگرفت هم هیچکسی نمیاد برای آفرینش یه چیزی خودش رو نابود کنه و بعدش دیگه خودش هم نتونه ازش استفاده کنه! مگه اینکه دیوانه باشه یا یه هدف بزرگ تر داشته باشه که سائورون نه دیوانه بود، نه هدفش جوری بود که میخواست خودش رو فدا کنه!

بدون داشتن حلقه نمیتونست جسم فیزیکی به خودش بگیره!همین قدرتی که در حلقه هست باعث وسوسه میشه برخلاف سیل ها که همون طور که خودت هم گفتی در زیبایی بی همتا بودن.

اتفاقا میتونست و شکل هم گرفته بود!

https://arda.ir/forum...findpost&p=6428

ویرایش شده در توسط الوه

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
LObeLia

متوجه سرنوشت مقدر شده نمیشم :/ حلقه یک شی بود که نیروی خیر برای شکست دادن نیروی شر باید نابودش میکرد...

+ والار سیلماریل رو به خاطر جاودانگیش نمیخواستن تا جایی که من یادم میاد، فقط میخواستم از اون ها استفاده کنن و دو درخت رو برگردونن که این پروسه باعث نابودی سیلماریل ها میشد

- - - - -- -- - - - - --

که داره اشاره میکنه به اجزایی که سیلماریل ها ازش قدرت گرفتن و حالا به همونجا برگشتن

حالا یه نکته هست که شاید بی ربط باشه اما سه عنصری که برای [سرنوشت] سیلماریل ها ذکر شده، همون سه عنصری هست که قدرت سه حلقه ی مهین الفی دارن (ویلیا: حلقه ی هوا - ناریا: حلقه ی آتش - ننیا: حلقه ی آب)

منظورم این بود که اگه سیلماریل ها از نظر والـار پلید بودند و اینی که مد نظر توئه، مد نظر اونها هم بود، عزم به نابودیش میکردن.نه برای گرفتن نور داخلش. بلکه کلـا بیخیال نورش میشدن. چون همین نور دودرخت بود که همه رو انداخته بود به جون هم...

خب تنها فایده ی سیلماریلی، اون جاودانگی داخلشون بود دیگه. همون شیره ی نور دو درخت دیگه.زیباییشون رو هم مدیون اون درخشش بودن.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

درباره ی نکته: دقیقا منم همین به ذهنم رسید...

سوال منم اینه که چرا آب و آتش و هوا باید عناصر تشکیل دهنده ی دو درخت و در پسش سیلماریلی باشند؟؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

منم یک سوال میپرسم: چرا یک چیز خوشایند یا پاک، باید احساس، انگیزه، وسوسه و... رو به وجود بیاره که نتیجه اش یک چیز هولناک باشه؟

به خاطر این که وقتی شهوت داخل انسان برای رسیدن به چیزی فعال بشه دیگه نمیشه جلوش رو گرفت و ممکنه از هر بیراهه ای بهش برسه. حتما هم لازم نیست قدرت باشه میتونه زیبایی باشه. ازین اصلا و ابدا نمیشه نتیجه گرفت اون چیزی که قراره بهش برسه خوبه یا بد من دارم میگم تمام حرف هات استدلالات اشتباهی هستند و من رو قانع نمیکنند.

طلا چیز بدیه؟! طلا آیا پلیده؟! پس چرا سرقت مسلحانه میشه و طلا فروش کشته میشه تا چند تا طلا به سرقت بره؟! ازین سرقت های روزانه دنیا میشه نتیجه گرفت طلا پاک نیست یا بده؟! من با این عقیده مخالفم...

من نمیگم شبیه به هم هستن، اما هرکدوم از یه راه جداگونه به یک مقصد میرسن که اتفاقا اون مقصد تاریکی هست و نه روشنایی

نه دیگه در مورد پلیدی داری با هم مقایسه شون میکنی در حالیکه اصلا قابل مقایسه نیستن!

خب! ببین دلیلی من نمیبینم هنوز...هر دو به یک مقصد میرسن اما دو راه جداگونه و باز این اصلا ربطی به ماهیت دو چیز نداره.

خب مگه من میگم سیلماریل ها کلا برای مقاصد پلیدی کاربرد دارن؟ میگم کاملا هم پاک نیستن و نباید بهشون یک چیز قدسی و پاک بگیم!

خب این دو تا چندان فرقی با هم ندارن! (پلید بودن و پاک نبودن!) من میخوام بهت ثابت کنم از چیز پاک هم میشه سوءاستفاده کرد و این سوءاستفاده ماهیت اون چیز رو تغییر نمیده.

ضمن این که حلقه کاملا برای مقاصد پلید به وجود اومده و سیلماریلی نه؛ پس همین الان خودت به جواب سوال تاپیک نه گفتی چون سیلماریلی اصلا پلیدتر نیستند.

توی تله ی خوبی افتادی :دیــ اتفاقا میتونم اثبات کنم سیلماریلی مقصره! درست مثل کارهایی که گولوم انجام داد برای به دست آوردن حلقه و همه اش به گردن حلقه هست، دیوانگی فئانور از غم (؟) از دست دادن سیلماریل ها هم به گردن اون سه جواهر هست! هر دو قدرت حلقه و سیلماریل ها مثل یک ماده ی مخدر میمونن که دور شدن از اون ها عوارضی رو به جا میزاره. اگه بگی گولوم مقصر نیست، اونوقت من میتونم قبول کنم سیلماریل ها هم مقصر نیستن :دیــ البته در مورد هلن خودش دلش خواست بره و نتیجه کمی متفاوته :دیــ

تله؟! کدوم تله؟!

خود استاد گفته حلقه ذهن گولوم رو تسخیر کرد...مسموم کرد اما کجا گفته سیلماریلی ذهن کسی رو تسخیر کرد یا مسموم کرد! این هم برمیگرده به ماهیت! یا تو متوجه نیستی من چی میگم یا من نمیتونم خوب انتقال بدم. تسخیر ذهن گولوم ماهیت حلقه بود. همون هدفی که به وجود اومده بود. اما سیلماریلی چی؟! اگر هم برای کسی مثل فئانور خیلی مهم بود به خاطر وابستگی و شهوت خود فئانور بود به خاطر سرکشی اش به خاطر مایه ای که برای ساختن اون ها گذاشته بود و باز هم ربطی به سیلماریلی نداره که تو بخوای نتیجه بگیری سیلماریلی پاک نیستند.

آها...:(( پس در مورد هلن قضیه متفاوته ها؟! نخیر اتفاقا کاملا مصداق داره...

نمیتونم قبول کنم سیلماریل ها قدرت جادویی نداشته باشن! وقتی نور دو درخت دارای قدرت هستن، سیلماریل ها هم باید باشن.

نور دو درخت کجا گفته شده دارای قدرت جادویی هستند یا برای کسی میتونن قدرت بیارن میتونی برام بیاری متنشو؟! نخیر عزیز من حداقل برای کسی مثل ملکور یا فئانور قدرتی نداشتن اما شاید برای فرودو تو ظلمت غار شلوب همون یه ذره نور هم قدرتمند ترین چیز باشه!!! :))

{قدرت نداره، به این مصرم؛ با این حال اگر هم قدرت داشت باز هم توجیهی نبود بر این که پلید باشن چون قدرت فی نفسه چیز بدی نیست و باز شهوت افراد در دستیابی به اون نقش اصلی رو بازی میکنه؛ تاکید میکنم سیلماریلی قدرت جادیی نداشتند!}

درصد نقش افرد تفاوت داره در دو شی، حلقه به نظر پررنگ تر هست، اما مهم اینه که نقش افراد وجود داره توش! یعنی میخوای بگی فئانور، پسرانش، تین گول، دورف ها و خلاصه هرکسی که در این داستان دست داشته، دارای ذات پلید بوده و سیلماریل ها هیچ ارتباطی به فاسد کردن افکار و قلبشون نداشته و فقط و فقط حلقه میتونسته ذات رو خراب کنه؟

نه.

اما تو اینو جواب بده! اگر سیلماریلی نبود فئانور دیر یا زود با برادرانش به هم میریخت یا نه؟! ممکن نبود کارش به جایی برسه که بزنه از والینور بیرون و اون قضایا به نحوی تکرار بشه؟! من میگم مسلما چرا چون فئانور خودسر، سرکش و مغرور بود. دورف ها در علاقه به جواهرات پیشتاز و زبانزد هستند و...

من هم نگفتم سیلماریلی هیچ نقشی در قضایای دوران اول نداشتن من گفتم به نوعی کاتالیزور حوادث بودند...که این ماهیت قدسی و پاکشون رو خدشه دار نمیکنه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
الوه

منظورم این بود که اگه سیلماریل ها از نظر والـار پلید بودند و اینی که مد نظر توئه، مد نظر اونها هم بود، عزم به نابودیش میکردن.نه برای گرفتن نور داخلش. بلکه کلـا بیخیال نورش میشدن. چون همین نور دودرخت بود که همه رو انداخته بود به جون هم...

خب تنها فایده ی سیلماریلی، اون جاودانگی داخلشون بود دیگه. همون شیره ی نور دو درخت دیگه.زیباییشون رو هم مدیون اون درخشش بودن.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

درباره ی نکته: دقیقا منم همین به ذهنم رسید...

سوال منم اینه که چرا آب و آتش و هوا باید عناصر تشکیل دهنده ی دو درخت و در پسش سیلماریلی باشند؟؟

خب هنوز متوجه نمیشم، مثلا بقیه ی خادمان ملکور پلید نبودن که وقتی سری اول ملکور رو دستگیر کردن، دخمه ها و خیلی از موجودات ملکور رو به حال خودشون رها کردن که وقتی اون ها رفتن و زمان هایی گذشت، اون موجودات بدون رهبرشون بیان به بلریاند و اون آسیب هارو وارد کنن؟ کلا والار رو ملاک نگیریم بهتره :پی

جاودانگی؟ نور دو درخت هرچیزی که باشه، جاودانگی نیست...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

فکر کنم این نکته رو فعلا سراغش نریم توی این تاپیک بهتر باشه، میشه حالا یه تاپیک جدید داشت یا جایی که بحث مشابه شده انجامش داد...

به خاطر این که وقتی شهوت داخل انسان برای رسیدن به چیزی فعال بشه دیگه نمیشه جلوش رو گرفت و ممکنه از هر بیراهه ای بهش برسه. حتما هم لازم نیست قدرت باشه میتونه زیبایی باشه. ازین اصلا و ابدا نمیشه نتیجه گرفت اون چیزی که قراره بهش برسه خوبه یا بد من دارم میگم تمام حرف هات استدلالات اشتباهی هستند و من رو قانع نمیکنند.

طلا چیز بدیه؟! طلا آیا پلیده؟! پس چرا سرقت مسلحانه میشه و طلا فروش کشته میشه تا چند تا طلا به سرقت بره؟! ازین سرقت های روزانه دنیا میشه نتیجه گرفت طلا پاک نیست یا بده؟! من با این عقیده مخالفم...

این سیلماریل چیه که قدرتمندترین آینور رو به خودش جذب میکنه، یکی از بزرگ ترین الدار (و خلاصه خیلی از الف های دیگه رو) رو جذب خودش میکنه، دورف های ساخت آئوله رو جذب خودش میکنه؛ این ها که خیلی خیلی با هم تفاوت دارن! و حالا از شانس دست انسان ها تقریبا بهش نرسید! :وی

منم نمیگم سیلماریل ها یک چیز کاملا شیطانی و فقط برای کاربرد شیطانی هستن مثل حلقه ی یگانه، اما پاک هم نیستن. من از طلا خوشم میاد، چیز بدی هم اصلا نیست، اما بهش میگم قدسی و پاک؟ من این عقیده ای رو که میگی ندارم، در مورد این عقیده ای هم که تو در طرفش هستی هم صحبت نمیکنم، دارم سعی میکنم عقیده ای که دارم و یک چیز بینابین هست رو اینجا بگم :وی

نه دیگه در مورد پلیدی داری با هم مقایسه شون میکنی در حالیکه اصلا قابل مقایسه نیستن!

خب! ببین دلیلی من نمیبینم هنوز...هر دو به یک مقصد میرسن اما دو راه جداگونه و باز این اصلا ربطی به ماهیت دو چیز نداره.

فعلا که دارم مقایسشون میکنم :))

اگه دلیلم رو نمیبینی خب منم نمیتونم دلایل دیگه ای بیارم و تسلیم میشم از توضیح بیشتر (نه نظرم البته! :دیــ)

خب این دو تا چندان فرقی با هم ندارن! (پلید بودن و پاک نبودن!) من میخوام بهت ثابت کنم از چیز پاک هم میشه سوءاستفاده کرد و این سوءاستفاده ماهیت اون چیز رو تغییر نمیده.

ضمن این که حلقه کاملا برای مقاصد پلید به وجود اومده و سیلماریلی نه؛ پس همین الان خودت به جواب سوال تاپیک نه گفتی چون سیلماریلی اصلا پلیدتر نیستند.

چرا، اتفاقا خیلی هم فرق دارن. ماهیت یک چیز سیاه و سفید خالص نیست، بین اینها یه طیف رنگی بسیار بزرگ قرار داره که هر چیزی/کسی میتونه حالا به سفیدی یا تاریکی نزدیک باشه، هیچکدوم از این دوتا هم نباشه. خب نمیتونم بگم نمیشه چیزی با تعریف ما "پاک" رو سوء استفاده کرد، اما اون چیز کاملا سفید نیست، خاکستریه، فقط به این علت که ما مرجع سفیدی خالص رو نداریم و کلیه ی اندازه گیری های احساسی ما نسبی هست، بهش میگیم پاک یا سفید

خب من رسما زبونم مو در آورد :( از اول تاپیک دارم میگم سوال من با اینهمه توضیحات پست اول، آخر پست هست و نه عنوان تاپیک، حالا هی گیر بده ;)

تله؟! کدوم تله؟!

خود استاد گفته حلقه ذهن گولوم رو تسخیر کرد...مسموم کرد اما کجا گفته سیلماریلی ذهن کسی رو تسخیر کرد یا مسموم کرد! این هم برمیگرده به ماهیت! یا تو متوجه نیستی من چی میگم یا من نمیتونم خوب انتقال بدم. تسخیر ذهن گولوم ماهیت حلقه بود. همون هدفی که به وجود اومده بود. اما سیلماریلی چی؟! اگر هم برای کسی مثل فئانور خیلی مهم بود به خاطر وابستگی و شهوت خود فئانور بود به خاطر سرکشی اش به خاطر مایه ای که برای ساختن اون ها گذاشته بود و باز هم ربطی به سیلماریلی نداره که تو بخوای نتیجه بگیری سیلماریلی پاک نیستند.

آها... :| پس در مورد هلن قضیه متفاوته ها؟! نخیر اتفاقا کاملا مصداق داره...

هیچی، ولش :وی

جواب اینو توی پست بالام نوشته بودم اما مگه سیلماریل اینکارو نمیکرد؟ خط اول رو از عمد به این تکه از کتاب اختصاص دادم که نشون بده سیلماریل ها دارای قدرتی هستن که باعث به وجود اومدن یه احساس مالکیت بیمار میشه، تین گول که دیگه فئانور نبود، ملکور که دیگه فئانور نبود، دورف ها که دیگه فئانور نبودن، پسران فئانور که خودِ فئانور نبودن ولی این وابستگی و شهوت رو داشتن. یک چیز کاملا پاک و به اصطلاح قدسی نباید همچین قابلیت مخربی داشته باشه!

در مورد هلن هزارتا عامل غیر از خودِ هلن مقصر هستن، آفرودیتی مگه آزار داشت (که البته کل خدایان یونانی آزار دارن :|) بیاد به پاریس سر یه قضیه همچین پیشنهادی رو بده که آب دهن پاریس راه بیوفته؟ :(( (نظر شخصی بی ربط من: پیشنهاد آتنه خیلی بهتر بود :| چرا انتخابش نکرد خب :| بیچاره هکتور ;)) ) حالا اگه حساب کنیم خودِ هلن هم خواسته بره که دیگه اوضاع خیلی فرق میکنه!

نور دو درخت کجا گفته شده دارای قدرت جادویی هستند یا برای کسی میتونن قدرت بیارن میتونی برام بیاری متنشو؟! نخیر عزیز من حداقل برای کسی مثل ملکور یا فئانور قدرتی نداشتن اما شاید برای فرودو تو ظلمت غار شلوب همون یه ذره نور هم قدرتمند ترین چیز باشه!!! :|

{قدرت نداره، به این مصرم؛ با این حال اگر هم قدرت داشت باز هم توجیهی نبود بر این که پلید باشن چون قدرت فی نفسه چیز بدی نیست و باز شهوت افراد در دستیابی به اون نقش اصلی رو بازی میکنه؛ تاکید میکنم سیلماریلی قدرت جادیی نداشتند!}

اولیش توی صفحه 170 سیلماریلیون اومده که نور آمان (نور آمان مخلوط نور دو درخت و خب یه چیز دیگه بود که ) هنوز درون چشمانشون افسرده نشده بود و در نولدور وجود داشت که تونستن اونطوری پیروز بشن

دومیش هم دارم میگم قدرت نگهبانان خاموش موردور، یا دقیق تر مجسمه های ورودی برج کیریت-آنگول که سم برای ورود و خارج شدن با فرودو از شیشه ی گالادریل استفاده کرد تا بتونه عبور کنه (گرچه بازم نگهبان ها جیغشون رو کشیدن). شلوب چیکاره هست این وسط :دیــ

درهرحال نور دو درخت چیزی فراتر از نور عادی بود که اینجا میشه لفظ جادو رو براش به کار برد...

نه.

اما تو اینو جواب بده! اگر سیلماریلی نبود فئانور دیر یا زود با برادرانش به هم میریخت یا نه؟! ممکن نبود کارش به جایی برسه که بزنه از والینور بیرون و اون قضایا به نحوی تکرار بشه؟! من میگم مسلما چرا چون فئانور خودسر، سرکش و مغرور بود. دورف ها در علاقه به جواهرات پیشتاز و زبانزد هستند و...

من هم نگفتم سیلماریلی هیچ نقشی در قضایای دوران اول نداشتن من گفتم به نوعی کاتالیزور حوادث بودند...که این ماهیت قدسی و پاکشون رو خدشه دار نمیکنه.

شاید آره، شایدم نه! در برابر خودسری و سرکشی فئانور، فین گولفین اونقدر صبر و اندکی عقل داشت که احتمال بدیم این اتفاق نمی افتاد. همونطور که سر قضایایی که وجود آورد رفتار فین گولفین کاربرد داشت، میتونیم بگیم بعدش هم ممکنه کاربرد داشته باشه... تبعید فئانور یک چیز موقتی بود، اگه واقعا میخواست بره، میتونست همون اول کار بره نه اینکه به احتمال خیلی زیاد صبر کنه و دوران تبعیدش تموم بشه و بعد دوباره بیاد آمان و حالا داستانی درست کنه و بزنه بیرون بازم و خلاصه...!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

یک چیز کاملا پاک و به اصطلاح قدسی نباید همچین قابلیت مخربی داشته باشه!

خلاصه کلام بنده که دلایلش رو در پست های قبلی بسیار آوردم:

این قابلیت مخرب برمیگرده به افراد؛ من به این قابلیت میگم خواهش نفس که زمین تا آسمون با قدرت حلقه یگانه متفاوته من در پست های قبلی سعی کردم این دو مسیر رو (که گفتم ازین دو مسیر کاملا متفاوت به یک مقصد رسیده و تو میگی این دو مسیر یکی هستند) از هم جدا کنم یعنی جداییش رو برای شما ملموس کنم.

دوباره مثال میزنم طلا قابلیت مخربی نداره این دورف ها هستند که عشق طلا هستند.

فعلا در این رابطه دیگه حرف تازه ای ندارم.

اولیش توی صفحه 170 سیلماریلیون اومده که نور آمان (نور آمان مخلوط نور دو درخت و خب یه چیز دیگه بود که ) هنوز درون چشمانشون افسرده نشده بود و در نولدور وجود داشت که تونستن اونطوری پیروز بشن

من این جمله رو اینطوری تفسیر میکنم که "هنوز طراوت و خاطره آمان در ذهنشون بود یعنی تازه رسیده بودند و هنوز داغ و خشمگین بودند و به قولی نان رو داغ سعی کردند به تنور بچسبونن" و این اصلا ربطی به قدرت نور دو درخت نداره و اصلا به این معنی نیست که نور دو درخت بهشون قدرت جادویی و جنگی خاصی داده بود و وقتی آمان رو ترک کرده بودند این نور هنوز در وجودشون قدرت داشت مثل باتری که هنوز شارژ داشت!

درهرحال نور دو درخت چیزی فراتر از نور عادی بود که اینجا میشه لفظ جادو رو براش به کار برد...

مسلما فراتر اما نه دارای قدرت جادویی خاص که ملکور یا فئانور بهش محتاج باشه (البته میشه گفت استثنائا داخلش نور یا پاکی وجود داره که ملکور بهش نیازمنده گفتم که درباره ملکور و سیلماریلی کلی بحث هست) اما باز هم قدرتمند بودن سیلماریلی ثابت نمیشه مثلا داشتن سیلماریلی در جنگ به طرفین کمکی نمیکنه یا ضرری نمیزنه.

دیگه سعی میکنم ار تکرار مکررات خودداری کنم تا بحث تو خودش گم نشه و دوستان دیگه هم بپیوندند. شاید یکی تونست حرف ما رو بهتر از خودم بیان کنه...

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
LObeLia

خب هنوز متوجه نمیشم، مثلا بقیه ی خادمان ملکور پلید نبودن که وقتی سری اول ملکور رو دستگیر کردن، دخمه ها و خیلی از موجودات ملکور رو به حال خودشون رها کردن که وقتی اون ها رفتن و زمان هایی گذشت، اون موجودات بدون رهبرشون بیان به بلریاند و اون آسیب هارو وارد کنن؟ کلا والار رو ملاک نگیریم بهتره :پی

جاودانگی؟ نور دو درخت هرچیزی که باشه، جاودانگی نیست...

دیگه واضح تر ازین چطوری بگم؟؟ :(( مثالت رو هم نفهمیدم:دی

خب اگه بخاطر نور داخلشون نبود پس این همه مخلوقات ارو چرا دنبال سیلماریلی بودن؟؟!! اون شیره ی درختان روشنایی والینور بود. بازمانده ی دوران طلـایی غرب. والـار دنبال این خصلت سیلماریلی بودند. فئانور هم اونا رو مال خودش میدونست و بعنوان چیزی که ازش دزدیده شده بود. کلـا هم که سرش درد میکرد برای طغیان:دی بقیه ی اهالی سرزمین میانه هم بخاطر خاص بودن سیلماریلی، درخشش فوق العاده شون، تکه ای از سرزمین جاوید که اونها رو خیلی برجسته و عالی مقام تر از بقیه میکرد دنبالش بودند. پس ببین که هر کسی دلیل خاصی برای دست یابی به اونها داشت. اما حلقه فقط و فقط قدرت میداد به دارنده اش... این هم تفاوت دیگه ای از حلقه و سیلماریلی...

نه تنها ذات این دو تا با هم زمین تا آسمون فرق داره و کاملـا متضاده بلکه ، هدف از داشتن اونها هم بکلی متفاوته با همدیگه...

{آقا یکی بیاد نفر سوم شه و داوری کنه. الـان همدیگه رو شل و پل میکنیم:پی}

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
اله ماکیل

سلام. بحث خیلی جذاب و شیرینیه. اجازه بدید منم موضع خودم رو مشخص کنم و توضیح بدم. من تا حد زیادی با نظر جناب تور موافقم.برای اینکه بیشتر توضیح بدم یه سوال مطرح میکنم:

تصور کنید که به جای فئانور، الف دیگه ای سیلماریل ها رو میساخت. مثلا یکی از وانیار یا یه نولدوی دیگه مثل فینگولفین. فک نمیکنم دوستی پیدا بشه و بگه که نتیجه ی به بار اومده تو دوران اول همون میشد که بود. چه بسا مثلا فینگولفین مردم رو آزادانه میگذاشت تا همه سیلماریل ها رو ببینن. یا در مقابل درخواست یاوانا خیلی راحت دو دستی سیلماریل ها رو بهش تقدیم میکرد. فکر میکنم منظورم کاملا مشخص شد. سبلماریل ها رو "بدکسی" ساخت. فئانور چیره دست ترین الف ها بود. اما فقط چیره دست ترین اونها نبود. بهترین اونها هم بود. و این بهترین بودن در همه چیز بود. مهارت بیشتر، قدرت کلام بیشتر، و صد البته غرور بیشتر، نخوت بیشتر و کینه جویی بیشتر.این باعث تباهی و ویرانی شد و فکر نمیکنم ربطی به جوهره ی سیلماریل ها داشته باشه. شانس آوردیم که ارو او را سه برابر بزرگتر از اینی که بود نیافرید و گرنه واسه خود ارو هم شاید شاخ و شونه میکشید.

البته اینم بگم بحثی که جناب الوه مطرح کرد و جواب هایی که جناب تور و بقیه دوستان دادن، ریشه در دو تفکر مستقل و جداگانه داره: هدف وسیله رو توجیه میکنه-هدف توجیه کننده ی وسیله نیست. بعضا چیزی که ساخته میشه و در نهایت منجر به چیزی میشه که قرار نبوده بشه، این بحث رو به ذهن آدم متبادر میکنه. مثل این میمونه که الان تن آلفرد نوبل توی قبرش داره میلرزه به خاطر استفاده هایی که از اختراعش میکنن ملت...

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Curunir-Poirot
ارسال شده در (ویرایش شده)

من اون اوایل که به آردا اومدم یه همچین نظری داشتم که هر کدوم از اشیا خاص آردا توانایی برانگیختن فساد در افراد رو دارن و اون رو با حلقه یگانه مقایسه میکردم و یه چند تا مثال هم مثل سیلماریل ها و پلان تیر آوردم. حتی اگه اشتباه نکنم یک تاپیک هم در این مورد زدم که ازش استقبالی نشد. نمیدونم بشه نظر قطعی در این مورد داد یا نه. بیشتر بستگی به برداشت خواننده داره.

گذشت زمان یکم خاطرمو از اون تاپیک دگرگون کرده بود، تاپیک انحصارا در مورد پلان تیر ها بود.

در مورد حلقه هم من احساس میکنم بخشی از وجود سائرون یا همون روحش رو درون خودش داره و چون روح سائرون سرتاسر پلیدیه تاثیرش روی حلقه طبیعیه.

به هر حال شاید ایراد بگیرن که درست که سائرون پلیده ولی حلقه حتی قدرتمندانی نظیر الروند و گندالف رو هم میتونه فاسد کنه. من دو تا توجیه میارم، یکیش مثال معروف گذاشتن صابون در گونی چای هست که به هر حال تاثیرشو میذاره و عطر چای رو خراب میکنه. دیگری این که عامل بالا در کنار عامل دیگری فساد ناشی از شهوت تملک دست در دست هم میدن و کارشونو میکنن.

ویرایش شده در توسط Curunir-Poirot

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ورونوه

ذات بی تاثیر که نیست 100% اما همین ذات هم باعث نمیشه به درستی یا نادرستی چیزی اطمینان پیدا کنیم، مگه اینکه توی عمل ببینیمش ... خب این به تعریف پلیدی برمیگرده، من منظورم دقیقا از پلیدی، تاریکی نیست، بیشتر منظورم سوال آخر تاپیکم هست تا عنوان تاپیک. اما اگه بخوایم منظورم رو از پلیدی، تاریکی مطلق بدونیم، شاید با یه تقریب خوبی (اونم نه 100% به نظرم) بشه گفت ملکور تنها نمونه ی تاریکی مطلق دونست، اون وقت باهات موافقم و درست میگی کاملا...

پلان تیر ها برای ارتباط با دیگران و برای مقاصد خوبی ساخته شده بودن، اما وقتی سائورون همچین استفاده ای ازشون میکنه، یک شی پلید و ترسناک شناخته میشن. الف ها پلید نیستن، اما اورک هایی که ار اون ها به وجود اومدن چی؟ میتونیم بگیم چون ذات اولیه ی اون ها الف بوده، اورک ها دیگه پلید نیستن؟ این اعمال و رفتار و کاربرد ها و موارد اینچنینی هستن که پلید بودن یا نبودن یک شخص، شی یا چیزی رو مشخص میکنن از نظر من (به نظرم اینجا معنی پلید مشخص تر باشه)

کشتار آلکوئالونده مسببش قدرت سیلماریل ها هست، اون علاقه ی نادرستی که به وجود میارن. حالا این قدرت اینحا باعث مشکلات و کشتارها و به قولی پلیدی هایی شده که حالا باید به این قدرت چی بگیم؟ بگیم قدرت قدسی و خوب؟ بحث من اینجاست بیشتر...

.

یکمی مقایسه کردم بالاتر برای جواب الروس؛ اما اینطوری که میگی مقایسه نمیکنم، حتی نمیگم ذات و هدف اولیه ی ساخت یکی بوده، ولی جدای این تفاوت داشتن، جدای این ذات، جدای این هدف اولیه، نتیجه یکیه! چرا؟ چون فقط میشه گفت بالاترین حد Perfection چیزی جز نابودی و به وجود آوردن پلیدی (هرچند ناخواسته) نیست.

دو درخت که بالاترین حد آفرینش یاوانا هستن، وقتی اونگولیانت از ریشه های اون تغذیه میکنه، اونقدر دهشتناک میشه که تولکاس، اورومه و دیگر مردمان والار از دنبال کردن اون باز میمونن و ازش شکست میخورن. ملکور، قدرتمندترین آینور در برابرش توان مقاومت نداره

سیلماریل ها، آخرین حد توان فئانور، باعث به وجود اومدن مشکلاتی میشه که همه ازش خبر داریم

حلقه ی یگانه، قدرتمندترین و کامل ترین حلقه ها در دانش حلقه سازی، به یک چیز شیطانی و با قدرتی غیرقابل تصور تبدیل میشه

بعضی مثال های غیرمستقیم تر هم میتونم بزنم یا میتونید پیدا کنید با یکم گشتن توی کتاب

جمع بندی با دخل و تصرف و حشو و اضافات: :)

اینجا دو تا بحث مطرح شده، یکی تقدس و دیگری کمال.

اونطوری که من دیدم، توی این تاپیک، دوتا تعریف از پاکی اشیا داریم. اول اینکه: یک شئ پاکه مگر اینکه برای مقصودی پلید ساخته شده باشه، به گونه ای که نشه ازش استفاده ی دیگه ای کرد. خب حلقه یه همچین وضعیتی داره. یعنی به هیچ نحوی نمی شد برای اصلاح امور و با هدف سازنده ازش استفاده کرد. با این تعریف، سیلماریلی پاک به حساب می یاد.

در تعریف دوم که جناب الوه مطرح کرده، پاک معنی دیگه ای داره، و قدرتِ یک شئِ پاک در مقابل نیروی خباثت قرار می گیره و توانایی مقابله با اون رو داره. اونچه که پاک دونسته میشه، نباید حتی به طور غیر مستقیم به گسترش پلیدی دامن بزنه، یا به خدمت اون در بیاد. در مقام بالاتر، باید بتونه نیروی شر رو کنترل و با اون مبارزه کنه. شبیه اون کاربردی که حلقه های الفی داشتن.

خب سیلماریل ها در این زمینه ضعیف عمل کردن. تقدیس و تبرک واردا فقط این قدرت رو بهشون داده که در مقابل تماس مستقیم با جسمِ ناپاک از خودشون دفاع کنن. ولی در مقابل نیت یا استفاده ی غیرمستقیم، بی دفاعن.

بنابراین توی این تعریف در گروه اشیاء خنثی جای میگیرن. یا حداقل به قول الوه کاملاً سفید نیستن.

کلاً با این تعریف، دست ساخته های انگشت شماری هستن که کاملاً پاک به حساب می یان، توی آردا من فقط حلقه های الفی رو یادمه. توی دنیای خودمون، انگشتر سلیمان نبی مثلاً، یا توی فانتزی های دیگه جواهرات کمربند دلتورا و مشابهاش.

قدسی بودن سیلماریل ها هم، به این معنا منحصر میشه که یادگاری از سرزمین قدسی هستن، کالبدی برای نگه داری نور. و نه بیشتر.

در نکاه کلی تر، دست ساخته ها یا مصنوعات رو نمی تونیم مصدر بدی یا خوبی بدونیم. اونایی که کاربردی هستن(ابزار) با توجه به کاربردِ غالب و هدف ساختشون در بخش های مختلفِ یه طیف قرار می گیرن. و اشیایی که صرفاً زیبایی مجسم هستن، خنثی به شمار می یان.(درنگاه بازم کلی تر، علم و هنرکه به شکل تابلو خنثی هستن و مذهب هم... بدجوری خنثی می زنه، پس در این حد کلی نگاه نمی کنیم و میریم سر قسمت بعد :) )

اینجا هم پیروِ همون نگاه قبلی! دست ساخته هایی که ذات خنثی دارن، و در کاربرد خودشون به کمال می رسن، می تونن ابزار کارامدی باشن در اختیار هر قدرتی. و طبیعتاً نیروهای شر، به تبعیت از ضرب المثل گهربارِ" در دیزی بازه" به شکل دهشتناک تری! از ابزار استفاده می کنن.

الان مثلاً: حلقه کامل ترینه در قدرت فرمانروایی

آنگلاخل(گورتانگ) کامل ترینه در قدرت کشتار

کشتی های تله ری کامل ترین در امنیت و سرعت بودن

سیلماریل کامل ترینه در زیبایی

دو درخت کامل ترینن در طراوت و سرزندگی

اولی و دومی فراتر از ابزارن، تا حدی هوشمندن و طبق ذاتی که براشون تعریف شده رفتار می کنن. ولی سه تای بعدی واقعاً فرق چندانی براشون نداره که کی ازشون استفاده می کنه(حالا به جز اون محافظت ضعیف سیلماریل که مربوط به ذاتش نبود تازه). و صرفاً ساخته های قدرتمندِ بدونِ جهت گیری هستن.

یه موضعِ روشن هم بگیرم که باقضیه ی ذاتی که همه مطرح کردن موافقم. و با اینکه سیلماریل قدرتی به جز زیبایی و حفاظت از نور داشته مخالفم. نورِ زنده ی دو درخت قدرت داشت، نورِ شیشه ی گالادریل هم قدرت داشت، ولی نورِ محبوس در سیلماریل نه به ملکور قدرت داد، نه به دیور نه به هیچ کسِ دیگه. کارخاروتم از سوختگیش بود که از حلقه رد شد:دی به نظر می یاد هرکی به اوجِ فلاکت و استیصال می رسه از حلقه ملیان رد میشه :|

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...