رفتن به مطلب

Recommended Posts

msa_dino

اشاره کرده به شایعه کشته شدن 27 حیوان طی فیلمبرداری هابیت! و اظهار تاسف کرده...

امیدواریم اون حیوان دوستان افراطی که عهد بسته بودن نذارن فیلم به موفقیت جهانی برسه در کارشون ناموفق باشن و شکست بخورن...گرچه در قسمت قبلی تا حدودی تونستن تاثیر خودشونو بر نقد ها و نظر ها بذارن اما این قسمت جکسون مغلوبشون خواهد کرد...

این جریان کشتن حیوونا دقیقا چیه؟ به عمد کشتنشون؟ چه حیوونی بودن مگه؟؟؟ =))

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Vána

تاجایی که یادم میاد حیوونی کشته نشد

برای فیلمبرداری بود تو هابیت سفری غیر منتظرهخیلی سر وصدا راه انداخته بود

وکلی طرفدار حیوانات اعتراض کرده بودن

که میگنم یا اصلا کشته نشدن یا یکی ودوتایی بودن

البته حافظم انقدر یاری کرد

پ ن :چه پوستر با ابهتی

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ayub_s

ب نقد مثبت میثم کریمی هم اومده و تنها دو تا اشکال از فیلم هابیت گفته که یکیش شخصیت اضافی تائوریله و دیگریش هم طنزشه .

نقد و بررسی فیلم هابیت : نابودی اسماگ ( The Hobbit: The Desolation of Smaug )

ساخته شدن « هابیت » توسط پیتر جکسون، از همان ابتدا حاشیه های فراوانی به همراه داشت. تا پیش از اکران این فیلم همه طرفداران « ارباب حلقه ها » به مناسبت بازگشت این سری از داستان ها ( اگرچه شاید فضای چندان مرتبطی نداشته باشند ) شروع به پایکوبی و ابراز احساسات در شبکه های اجتماعی و سایت ها کردند. خوشحالی طرفداران سری فیلمهای « ارباب حلقه ها » به حدی زیاد بود که اخبارو نحوه ساخته شدن اولین قسمت از فیلم هابیت به نام « هابیت : یک سفر غیرمنتظره » معمولاً بیش از هر فیلم دیگری رسانه ای می شد تا طرفداران بی خبر نمانند.اما با اکران « هابیت : یک سفر غیرمنتظره » بسیاری از تحسین های پیش از اکران فیلم، جایش را به انتقاد های مکرر داد که همگی از خسته کننده بودن این داستان حکایت داشت؛ انتقادی که خود پیتر جکسون هم کم و بیش آن را پذیرفت و تقصیر را به گردن سه گانه بودن این سری انداخت. با تمام این اوصاف، قسمت اول « هابیت » موفق شد یکی از پرفروش ترین آثار سال باشد و البته با توجه به سابقه خوش سری « ارباب حلقه ها » این فروش چندان هم دور از انتظار نبود.

حال پس از گذشت یکسال از اکران قسمت اول، « هابیت : نابودی اسماگ » به سینماها آمده. فیلمی که مسائل پیرامون تولیدش از جمله بدرفتاری با حیوانات ( که در قسمت قبل هم کم و بیش به آن اشاره شده بود ) تا مدتها نقل محافل مختلف بود و حالا پیتر جکسون پس از پشت سر گذاشتن تمام انتقادهایی که برای قسمت اول « هابیت » از او شده بود، دوباره با « نابودی اسماگ » به سینما بازگشته است. مطمئناً طرفداران سری « هابیت » نیازی به شنیدن خلاصه داستان این سری ندارند اما بطور خلاصه می توان گفت :

در این قسمت هابیت بگینز ( مارتین فریمن ) به همراه تورین اوکنشیلد ( ریچارد آرمیتج ) ، گاندولف ( ایان مک کلین ) و سیزده کوتوله تصمیم میگیرند سفری طولانی را آغاز کنند تا بتوانند گنجی که در خود الماسی ارزشمند به نام آرکنستون ذخیره کرده را بدست آورند و سرزمینشان که مدتها پیش تصرف شده را بازپس گیرند. اما آنها برای رسیدن به گنج خود باید با یک اژدهای ترسناک به نام اسماگ که محافظت از گنجینه را برعهده دارد، مبارزه کنند که...

کی از انتقادات مهمی که به پیتر جکسون در قسمت اول « هابیت » وارد بود ، ضرباهنگ کند و طولانی بودن بیش از حد فیلمنامه بود که خوشبختانه در قسمت دوم این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است. البته با توجه به اینکه جکسون در قسمت اول تقریباً تمامی آنچه که درام و شخصیت پردازی داستان ایجاب می کرد را به تصویر کشید ، می شد متصور شد که در دو دنباله بعدی بیشتر به سوی تند کردن ریتم فیلم و اکشن مناسب قدم بردارد و این اتفاق خوشبختانه برای « نابودی اسماگ » افتاده و دیگر خبری از آن ریتم کشنده و لانگ شات های باشکوه اما خسته کننده(!) نیست. « نابودی اسماگ » در مقایسه با « سفر غیرمنتظره » ، به مراتب از ضرباهنگ بالاتری برخوردار است و این خود کمک بزرگی به تماشاگرانی است که از روند کُند بودن داستان در قسمت قبل گله داشتند .

اما « نابودی اسماگ » ویژگی هایی دارد که می تواند مخاطبینش را به دو دسته مخالف ها و موافق ها تقسیم کند. ویژگی که البته تمامی خوانندگان کتاب به آن اِشراف دارند و شاید این سینمایی ها باشند که در ارتباط برقرار کردن با آن دچار مشکل شوند. این مشکل برای سینمایی ها از نقطه ای آغاز می شود که آنها بیش از یک دهه ی پیش به تماشای سری « ارباب حلقه » نشستند و توانستند در دنیای بی انتهای هابیت ها غرق شوند. « ارباب حلقه » یک اثر حماسی بی نظیر در سینما بود و در این مورد تقریباً همه سینما دوستان هم نظر هستند و سری جدید « هابیت » نیز به دلیل مرتبط بودن داستان این دو فیلم ، همواره توسط مخاطبان بطور مستقیم با« ارباب حلقه ها » مقایسه شده است اما این مقایسه تا حد زیادی اشتباه است چراکه فضای داستان « هابیت » متفاوت از « ارباب حلقه ها » ست و مقایسه این دو منجر به ایجاد مشکل برای مخاطب در برقراری ارتباط با « نابودی اسماگ » خواهد شد.

« نابودی اسماگ » فضای داستانی فانتزی تری در مقایسه با « یک سفر غیرمنتظره » دارد. حجم شوخی ها در قسمت دوم بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده و این مسئله می تواند پاشنه آشیل « هابیت : نابودی اسماگ » باشد. پیتر جکسون با استفاده مکرر از شوخی های کلامی میان هابیت ها ، ریسک بزرگی را انجام داده است که بازخوردها در مقابل آن می تواند فاجعه بار یا خوشایند باشد. به احتمال فراوان این شوخی های کلامی ( که بدون تعارف باید گفت بسیاری از آنها نگرفته و فقط باعث ناامیدی می شود ) موجبات ناخرسندی طرفداران سری ارباب حلقه ها را به همراه خواهد داشت که به فضای حماسی و جدی سری « ارباب حلقه ها » عادت کرده بودند و حالا باید شاهد یک داستان فانتزی با شوخی های کلامی باشند.

با اینحال روایت داستان در « نابودی اسماگ » خوشبختانه پیشرفت قابل ملاحظه ای در مقایسه با قسمت قبل داشته است. اینبار علی رغم مدت زمان تقریبا مشابه ای که « نابودی اسماگ » با « یک سفر غیرمنتظره » دارد، شاهد تدوینی مناسب و استفاده بهتر از ظرفیت های داستان هستیم که بی جهت کِش نیامده اند و حوصله – حتی طرفداران این سری – را سر نمی برند. « نابودی اسماگ » دربرگیرنده هیجان انگیزترین بخش های کتاب تالکین است که اینبار به مخاطب اجازه راحت نفس کشیدن نمی دهد چه برسد به خمیازه کشیدن! اضافه شدن شخصیت های مکمل جذابی نظیر اسماگ به واسطه صدای جادویی بندیکت کامبربچ ، یکی از اتفاقاتی هست که باعث میشود عاشق اسماگ باشیم! بندیکت کمبربچ با صدای گرم و رسای خود چنان روحی در اسماگ دمیده که شخصا بیشتر علاقه مند بودم تا از ظرفیت های این شخصیت در « نابودی اسماگ » استفاده می شد.

اما « نابودی اسماگ » مشکلاتی هم در فیلمنامه دارد که از جمله آنها می توان به حضور شخصیت جدیدی به نام تاوریل ( با بازی اوانجلینا لیلی ) و رابطه احساسی او و کیلی (آیدان تورنر ) اشاره کرد که به انتها نمی رسد و حضورش هم تاثیری در داستان « نابودی اسماگ » ندارد. در واقع شاید به دلیل انتقادات فراوانی که از پیتر جکسون به جهت عدم استفاده از یک بازیگر زن در بدنه اصلی داستان شده بود، وی مجاب شده تا از حضور شخصیت جدیدی به نام تاوریل در داستان استفاده کرده و یک رابطه نصف و نیمه احساسی هم در بدنه فیلمنامه بگنجاند که نتیجه اش چندان امیدوار کننده از آب در نیامده است. به نظر می رسد که حتی خود پیتر جکسون هم چندان علاقه ای به بسط و گسترش این شخصیت نداشته و تنها به حضور بی دردسر او در کنار دیگر شخصیت های داستان اکتفا کرده باشد.

در بخش جلوه های ویژه « نابودی اسماگ » همانطور که پیش از این در تریلرها شاهدش بودیم ، پر زرق و برق و تماشایی از آب درآمده . کیفیت CGI بکار رفته در ترسیم هیولاها و محیط ، افزایش چشمگیری در مقایسه با « یک سفر غیرمنتظره » داشته است ( برای درک بهتر این موضوع باید فیلم را با کیفیت ارجینال مشاهده نمائید ) و هیجان این صحنه ها نیز به همان نسبت، افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه دیگر شاهد این نخواهیم بود که از اکشن ضعیف « هابیت » صحبتی به میان آید چراکه « نابودی اسماگ » به اندازه کافی در بخش اکشن فوق العاده ظاهر شده و می تواند هر تماشاگری را مجذوب خود کند. به کیفیت بالای فنی « هابیت : نابودی اسماگ » باید فیلمبرداری خارق العاده آندری لزنی را نیز اضافه کرد که همواره با تیم سازنده « ارباب حلقه » همکاری کرده و بهتر از هرکس دیگری به فضای داستان تالکین آشنایی دارد. خوشبختانه در این قسمت هم لانگ شات های زیبای آندری لزنی را شاهد هستیم با این تفاوت که مانند قسمت اول ، به جهت کند بودن روند فیلم به این لانگ شات ها خرده بگیریم!

در میان بازیگران فیلم مشخصاً ایان مک کلین در لحظاتی که در فیلم حضور دارد ، توفیق بیشتری کسب می کند. مک کلین که شاید محبوب ترین شخصیت سری « ارباب حلقه ها » برای بسیاری باشد، در « نابودی اسماگ » هم دوست داشتنی است. مارتین فریمن در نقش بیلبو به نظر می رسد که به پختگی کامل رسیده باشد و می توانم بگویم که حضور او به مراتب قابل قبول تر از قسمت قبل است. اما به نظرم برنده اصلی « نابودی اسماگ » نه هابیت های کوچک و لوک ایوانز محبوب و نه اورلاندو بلومی که سالهاست در این نقشه پذیرفته شده ، بلکه بندیکت کامبربچ است که با صدای رسا و جذاب خود حداقل برای لحظاتی هم که شده هوش از سر تماشاگر می برد! به نظرم کامبربچ می تواند به تنهایی یک دلیل موجه برای تماشای « نابودی اسماگ » باشد!

« هابیت : نابودی اسماگ » فیلم جذابی هست. اینبار خوشبختانه خبری از " کندی " و " خسته کننده " بودن فیلمنامه نیست در عوض مشکلات جدیدی مانند شوخی های نه چندان بامزه و حضور یکی دو شخصیت بی استفاده در داستان مطرح است که به نظرم در مقایسه با مشکلات قسمت قبل، چندان به چشم نمی آیند! « هابیت : نابودی اسماگ » اگرچه در فیلمنامه با مشکلاتی مواجه است اما بازگشت ضرباهنگ مورد درخواست طرفداران این سری ، به فیلم و اضافه شدن لحظات اکشن نفس گیر با جلوه های ویژه چشم نواز، می تواند خاطرات نه چندان خوش « هابیت : یک سفر غیرمنتظره » را تا حد زیادی پاک کند.

7/10

منبع : مووی مگ

(خب اینم نقد مثبت میثم کریمی بر این فیلم ولی با یکی از دلایلش کاملا باهاش مخالفم . گفته بودن که یکی از اشکالات فیلم طنز اونه ، خب این طنز بودنش نه تنها یک اشکال نیست بلکه یکی از نکات مثبت فیلمه چونکه خوده رمان هابیت طنز بود و پیتر جکسون با اینکارش میخواد که اون حس و حال رمان هابیت رو زنده نگه داره ولی با این جمله اش خیلی حال کردم " « نابودی اسماگ » دربرگیرنده هیجان انگیزترین بخش های کتاب تالکین است که اینبار به مخاطب اجازه راحت نفس کشیدن نمی دهد چه برسد به خمیازه کشیدن! ")

ویرایش شده در توسط ayub_s

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Aran Dur

به نظرم زیباترین قسمتش هم همین برهوت اسماگ بود. ولی من اوایل هابیت نبرد پنج سپاه رو تا پایان دولگولدور دوست دارم. بقیش اصلا خوب نبود.

ولی برهوت اسماگ واقعا بهترین بود از بین این 3 تا

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...