رفتن به مطلب
strayder

بحث در مورد جلوه های ویژه هابیت

Recommended Posts

msa_dino

آزوگ بخش عمده ای از حالات صورت و بدنش کامپیوتری هست ولی بازیگر هم داره... توی اخبار سایت هم یه کلیپ راجع به ساخت کامپیوتری آزوگ و بقیه داریم...

وارگ ها وقتی تمام قد نمایش داده میشن کاملا سی جی آی هستن ولی از نزدیک کاملا مشخصه که ساخته شدن و یکی از بزرگترین نقطه ضعف های گرافیکی هابیت 1 از نظر من یه صحنه ای هست که روی وارگ سوار که از دور دورف ها رو دید میزنه زوم میشه... واقعا غیر طبیعی و عروسکیه وارگه توی اون صحنه...کامپیوتری هاش خیلی طبیعی ترن...

صحنه جنگ هم خیلی سیاه لشکر توش هست اگه به جزئیات دقت کنید یه عالمه ارک و دورف سیاه لشکر میبینید که واقعی هستن... بیشتر در ساخت محیط و سربازهای دور تر از کار کامپیوتری استفاده شده...

ویرایش شده در توسط msa_dino

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
strayder

آزوگ سی جی ای نیست . گریمه . البته به علاوه اندکی سی جی ای ... حالا من از یه بنده خدایی شنیدم به جای وارگ ها یه سری استوانه بوده که رو پرده سبز بودن ، و بعد بهشون کله و دم وارگ وصل کردن و بده وارگ ها رو با سی جی ای ساختن . ضمن اینکه در نبرد آزانول بیزار ، فقط آزوگ و تورین و ترور واقعی بودن و بقیه همه سی جی آی بودن ... نظرتون چیه ؟

من کاملا باهاتون مخالفم من توی نسخه اکستندد 9 ساعت پشت صحنه را دیدم و آزوک صورتش کاملا سی جی ای هستش مثل گالم

در مورد نبرد آزانول بیزار هم اشتباه به شما گفتن و دورشون پر از ادم هستش اینم عکسهاش:

post-1897-0-25981600-1384704798_thumb.pnpost-1897-0-94049300-1384704841_thumb.pnpost-1897-0-04482400-1384704877_thumb.pnpost-1897-0-34666600-1384704922_thumb.pn

در مورد وارگ ها هم باید بگم تمامشون توی تمام صحنه ها کامپیوتری سی جی ای هستش! از هیچ استوانه یا چیز دیگه ای استفاده نشده اما این استوانه هایی که میگید مربوط به عقاب ها هستش که توی عکسهای زیر میبینید:

post-1897-0-88627300-1384705284_thumb.pnpost-1897-0-25404600-1384705315_thumb.pn

در مورد گابلین ها هم باید بگم که بدنشون گریم هستش فقط سرهاشون سی جی ای هستش البته انطور که من متوجه شدم میخواستن کاملا سرهاشون را هم از یکسری سرهای رباطی استفاده کنن و حتی چند لوکیشن هم فیلمبرداری کردن اما وقتی دیدن مصنوعی شده تصمیم گرفتن که بدن گریم باشه و سر ها سی جی ای اگر بخواید عکسهاش را میزارم؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
LObeLia

معلومه که میخوایم!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
strayder

اینم عکس هاش

post-1897-0-68663300-1384708960_thumb.pnpost-1897-0-54683100-1384709002_thumb.pnpost-1897-0-52896200-1384709078_thumb.pnpost-1897-0-97801400-1384709153_thumb.pnpost-1897-0-66072000-1384709217_thumb.pnpost-1897-0-65046100-1384709403_thumb.pn

همانطور که توی عکس های بالا دیدین آدم ها سرهای رباطی را میپوشیدن و موقع فیلم برداری از پشت صحنه با آن کنترل ها که تو عکس ها دیدید چشم و دهن صورت ها را تکان میدادن اما بعد از فیلم برداری میبینن خیلی مصنوعی شده و تصمیم میگیرن سرها سی جی ای باشه و کمی هم سی جی ای روی بدن ها کار میشه همانطور که توی عکسهای بعدی میبینید

post-1897-0-69673300-1384709461_thumb.pnpost-1897-0-09997900-1384709506_thumb.pnpost-1897-0-85523000-1384709559_thumb.pnpost-1897-0-31555000-1384709601_thumb.pnpost-1897-0-11380500-1384709634_thumb.pn

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
The White Wizard

نمیدونم دقت کردین که تو نسخه اکستندد هابیت پیتر یه کم تو شکل و شمایل اسماگ تغییر داده وبه قول معروف یه دستی به سروگوشش کشیده! منظورم اون صحنه آغازین فیلم هست که اسماگ دروازه اربور را میشکنه و وارد میشه اون جایی که یه نما از پاهای و چنگال های اسماگ نشون داده میشه در نسخه اکستندد چنگالهای اسماگ بزرگتر و مشخصتر شده و همچنین فرم پای اسماگ که ناموزون و یه جورایی خنده دار در آمده بود تو این نسخه جلوه ی بهتری بهش دادن و واقعی تر به نظر میاد

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ayub_s

نمیدونم دقت کردین که تو نسخه اکستندد هابیت پیتر یه کم تو شکل و شمایل اسماگ تغییر داده وبه قول معروف یه دستی به سروگوشش کشیده! منظورم اون صحنه آغازین فیلم هست که اسماگ دروازه اربور را میشکنه و وارد میشه اون جایی که یه نما از پاهای و چنگال های اسماگ نشون داده میشه در نسخه اکستندد چنگالهای اسماگ بزرگتر و مشخصتر شده و همچنین فرم پای اسماگ که ناموزون و یه جورایی خنده دار در آمده بود تو این نسخه جلوه ی بهتری بهش دادن و واقعی تر به نظر میاد

واقعا راست میگی ها !!! تو نسخه ی قبلی پاهای اسماگ کلفت تر بود ولی تو این نسخه پاهاش یا بهتر بگم دستاش لاغره ... دمت گرم داداش به این تیزبینیت ... =))

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
strayder

وتاورکشاپ عنکبوت ها و اسماگ و

بئورن

post-1897-0-21516400-1387483429_thumb.jppost-1897-0-76065900-1387483438_thumb.jppost-1897-0-65996600-1387483448_thumb.jppost-1897-0-76879200-1387483470_thumb.jppost-1897-0-16420800-1387483484_thumb.jppost-1897-0-44018400-1387483500_thumb.jppost-1897-0-95101900-1387483515_thumb.jppost-1897-0-89929000-1387483530_thumb.jppost-1897-0-74738900-1387483551_thumb.jp

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
msa_dino

نمیدونم دقت کردین که تو نسخه اکستندد هابیت پیتر یه کم تو شکل و شمایل اسماگ تغییر داده وبه قول معروف یه دستی به سروگوشش کشیده! منظورم اون صحنه آغازین فیلم هست که اسماگ دروازه اربور را میشکنه و وارد میشه اون جایی که یه نما از پاهای و چنگال های اسماگ نشون داده میشه در نسخه اکستندد چنگالهای اسماگ بزرگتر و مشخصتر شده و همچنین فرم پای اسماگ که ناموزون و یه جورایی خنده دار در آمده بود تو این نسخه جلوه ی بهتری بهش دادن و واقعی تر به نظر میاد

جدا ها!!! تاحالا دقت نکرده بودم...! توی نسخه سینمایی پاهاش ساده اند ولی توی اکستندد خیلی خوب میشه بال های جمع شده رو که از کنار دست کشیده شدن دید! اصلا از توی همین صحنه خیلی زود تر میشد فهمید که اسماگ دست نداره! خیلی جالب بود آفرین به دقتتون! ولی یه چیز جالب دیگه اینه که توی صحنه چند ثانیه قبل، درست همون موقع که اسماگ دستشو میاره تو و میچسبونه به دیوار، دستش هنوز عادی بدون باله و اون پنجه های بلند رو هم نداره!!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Rosebud

به نظرم یکی از مشکلات اصلی پروژه هابیت اینه که در بخش جلوه های ویژه لنگ در هوا هست. به طور مثال همون طور که چند تا پست بالاتر یکی از دوستان اشاره کرد تفاوت های بین اسماگی که در سکانس پایانی قسمت اول با اسماگی که دقیقاً در همون سکانس در تبلیغ سوم قسمت دوم نشون داده میشه بسیار بسیار زیاده و این برای تماشاگری که در آینده قراره این سه گانه رو توی مدت زمان کوتاهی پشت سر هم ببینه به شدت توی ذوق میزنه. این لنگ در هوایی در تبلیغات فیلم دوم هم بسیار زیاد بود به طوری که نماهایی که از تنها کوه به مخاطب نشون داده میشه در تبلیغ اول نسبت به تبلیغ دوم و سوم تفاوت چشمگیری داره.

تنها کوه در اولین تبلیغ برهوت اسماگ

17546304831349897939.jpg

تنها کوه در دومین و سومین تبلیغ برهوت اسماگ

65462843510139400021.jpg

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Thorin Oakenshield

به نظرم یکی از مشکلات اصلی پروژه هابیت اینه که در بخش جلوه های ویژه لنگ در هوا هست. به طور مثال همون طور که چند تا پست بالاتر یکی از دوستان اشاره کرد تفاوت های بین اسماگی که در سکانس پایانی قسمت اول با اسماگی که دقیقاً در همون سکانس در تبلیغ سوم قسمت دوم نشون داده میشه بسیار بسیار زیاده و این برای تماشاگری که در آینده قراره این سه گانه رو توی مدت زمان کوتاهی پشت سر هم ببینه به شدت توی ذوق میزنه. این لنگ در هوایی در تبلیغات فیلم دوم هم بسیار زیاد بود به طوری که نماهایی که از تنها کوه به مخاطب نشون داده میشه در تبلیغ اول نسبت به تبلیغ دوم و سوم تفاوت چشمگیری داره.

تنها کوه در اولین تبلیغ برهوت اسماگ

17546304831349897939.jpg

تنها کوه در دومین و سومین تبلیغ برهوت اسماگ

65462843510139400021.jpg

من اینجوری فکر میکنم که یه سری نما رو واسه تریلرها انتخاب میکنن و بصورت اختصاصی روشون جلوه های ویژرو اعمال میکنن تا فقط اون نماها تو تریلر حضور داشته باشن. بعد که واسه فیلم جلوه های ویژه ی همون نمارو تکمیل کردن حالا تو تریلر جدید هم قرارشون میدن.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Rosebud

ولی این باگ ها در طراحی اسماگ خیلی زیاده با دیدن قسمت اول و قسمت دوم متوجه حرفم میشی.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Thorin Oakenshield

ولی این باگ ها در طراحی اسماگ خیلی زیاده با دیدن قسمت اول و قسمت دوم متوجه حرفم میشی.

آره، اول قرار بوده که اسماگ دست داشته باشه، ولی بعدا عوضش کردن(تنها تغییرش همینه فک کنم). تو پشت صحنه میگفت که پیتر جکسون وقتی فیلمو فیلمبرداری میکرد دقیقا به اسماگ دلخواهش نرسیده بود.

روند طراحی اسماگ هم مثل گالومه در فیلم یک ارباب حلقه ها و فیلم دوم هست. گالوم اول یه شکل دیگه بوده، واسه فیلم دوم کامل تغییر دادن چهرشو! ولی تو لوتر این زیاد معلوم نیس، چون چهره ی گالوم بجز چشماش نشون داده نمیشه.

ویرایش شده در توسط Thorin Oakenshield

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
الوه

دوستان یک پشت صحنه 5 دقیقه ای در مورد جلوه های ویژه هابیت برهوت اسماگ در سایت وان رینگ آمده کسی لینک دانلودش را نداره؟!

خب وقتی لینک کامل پشت صحنه ی برهوت اسماگ اومده، فکر نکنم این 5 دقیقه چیز خاصی باشه که کسی بخواد وقت بزاره و آپلودش کنه، به علاوه بهتر بود لینک مطلب رو میزاشتید، سایت حلقه ی یگانه سایت کوچیکی نیست. درهرحال بفرمایید

VFX of The Hobbit - The Desolation of Smaug [720p]

VFX of The Hobbit - The Desolation of Smaug [360p]

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
strayder

33 فرق بین تریلر و بلوری هابیت برهوت اسماگ

قسمت اول

post-1897-0-14216400-1396773421_thumb.pnpost-1897-0-13044100-1396773434_thumb.pnpost-1897-0-61661500-1396773452_thumb.pnpost-1897-0-32574600-1396773467_thumb.pnpost-1897-0-19508900-1396773484_thumb.pnpost-1897-0-21918700-1396773500_thumb.pnpost-1897-0-15708700-1396773518_thumb.pnpost-1897-0-24145000-1396773535_thumb.pnpost-1897-0-37119400-1396773563_thumb.pnpost-1897-0-83680800-1396773578_thumb.pnpost-1897-0-65786700-1396773598_thumb.pnpost-1897-0-36350500-1396773613_thumb.pnpost-1897-0-77961500-1396773626_thumb.pnpost-1897-0-41748200-1396773646_thumb.pnpost-1897-0-37618600-1396773662_thumb.pn

ویرایش شده در توسط strayder

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
strayder

33 فرق بین تریلر و بلوری هابیت برهوت اسماگ

قسمت دوم

post-1897-0-31313300-1396879022_thumb.pnpost-1897-0-88553100-1396879060_thumb.pnpost-1897-0-39036400-1396879100_thumb.pnpost-1897-0-53278800-1396879125_thumb.pnpost-1897-0-83353300-1396879142_thumb.pnpost-1897-0-29570800-1396879157_thumb.pnpost-1897-0-68666800-1396879178_thumb.pnpost-1897-0-36826700-1396879201_thumb.pnpost-1897-0-48578800-1396879222_thumb.pnpost-1897-0-87141700-1396879236_thumb.pnpost-1897-0-81422600-1396879263_thumb.pnpost-1897-0-38826600-1396879284_thumb.pnpost-1897-0-24315700-1396879310_thumb.pnpost-1897-0-85127700-1396879335_thumb.pnpost-1897-0-71864700-1396879356_thumb.pnpost-1897-0-95902200-1396879381_thumb.pnpost-1897-0-88118300-1396879407_thumb.pnpost-1897-0-72138700-1396879441_thumb.pn

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ovis

من گنتراست و رنگ بندی تریلر هابیت 2 را بیشتر دوست دارم ! درسته که رنگ بندی واقعی تر شده تو نسخه بلوری ولی به نظر من چون دنیای فانتزی تر داره بهتر بود همون رنگ بندی با کنتراست و غنی ترش باقی میبود محیط را شاد تر هم نشون میداد چون تو نسخه بلوری به نظرم شسته تر هست !

ویرایش شده در توسط ovis

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
The White Wizard

جلوه های ویژه در فیلم ویرانگاه اسماگ عالیه اما یکی از صحنه هایی که به نظر من مصنوعی بودنش کاملا به چشم میاد صحنه ای هست که در اربور پرده ها روی بیلبو میفته اینقدر کامپیوتری بودنش به چشم میاد که تقریبا مانند یه انیمیشن شده مخصوصا اونجایی که میله پرده ها روی زمین میفته انگار که یه کمی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته.

به نظرم باید یه کم بیشتر این صحنه طبیعی سازی میشد.

منظورم این صحنه س

post-1964-0-67952900-1399230146_thumb.jp

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
توروندور

یه قسمت دیگه هم به نظر من ضعیف بود اونم قسمتی که اسماگ رو با طلا میپوشونن. اونجاشم خیلی مصنوعی هستش. یه جورایی انگار روغن زدی به سطح خیس یه هو همه طلاها از بدنش پاک میشه میره . جالب نبود از نظرمن

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
torambar

اگه میخواین از ایراد های جلوه های ویژه ی هابیت بگین، این شات رو هم بهش اضافه کنین. فکر کنم از زیر دستشون در رفته که بیشتر روش کار کنن. خیلی خام به نظر میاد

post-1183-0-30840800-1399273318_thumb.jp

وقتی فیلم رو میدیدم یکی دو قسمت دیگه هم به نظرم اومد که خوب پردازش نشده بود، اگه دوباره فیلم رو دیدم اونها رو هم اضافه می کنم

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
msa_dino
ارسال شده در (ویرایش شده)

اگه بخوام از کارهای کامپیوتری فیلم ایراد بگیرم یکیش قطعا اون صحنه ی آب شدن مجسمه طلاییه که علاوه بر اصل اون اتفاق که باهاش مشکل دارم، نوع انیمیشین صحنه هم خیلی کارتونی بود بنظرم... نوع حرکات و دویدن و گرز دست گرفتن بولگ رو هم خوشم نیومد. بنظرم ارک های سیاه لشکر به نسبت حرکات طبیعی تر و خوش ترکیب تری داشتن... تالار تراندویل هم میتونست بهتر و پرجزئیات تر باشه و بنظرم برای شهر الف ها بیش از حد ساده بود... تخریب ستون ها و عمارت های دورف ها توی کوره های اربور توسط اسماگ، آنچنان طبیعی و مهیب از آب درنیمده بود...حتی موقع دیدن نسخه سه بعدی هم اون صحنه ها برام هیجان کافی رو ایجاد نکردن...

ویرایش شده در توسط msa_dino

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
The White Wizard

به نظر من که جز همون صحنه ای که گفتم خیلی کامپیوتری بودنش به چشم میاد صحنه های دیگه خوب بودن و تونستن حق مطلب را ادا کنن

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ovis
ارسال شده در (ویرایش شده)

سوال من همینه من کلا با جلوه های ویژه هابیت مثل ارباب حلقه حال نکردم ! شاید جلوه های ویژه ارباب حلقه ها مثل هابیت زرق و برق دار و شلوغ نباشه ولی من همین الانش از لحاظ طبیعی بودن جلوه های ویژه ارباب حلقه ها را به هابیت ترجیح میدم .

کلا نمیدونم اینا ازچه سیستمی تو ارباب حلقه ها استفاده کردند ؟! ولی جلوه های ویژش همین الاش هم از نظر من از نظر طبیعی بودن به راحتی یکی از بهترین های حال حاضره . مثلا من عنکبوت توی قسمت 3 ارباب حلقه ها را چه از لحاظ انیمیشن و چه از لحاظ طبیعی بودن بهتراز هابیت میدونم . در حاله اینکه هابیت 9 و10 سال بعد از ارباب حلقه ها ساخته شده !

کلا ارباب حلقه از لحاظ جلوه های ویژه شاهکار بود و هست ! جلوه ی ویژه کیفیتش مهم هست نسبت به ایکه تا بخوای شلوغ و پرخرج در بیاری ! که ارباب حلقه ها از نظر کیفی شاهکاره .

پیتر جکسون باید از همون سیستم ارباب حلقه ها استفاده میکرد وارتقاء میداد واسه هابیت .

کلا با اینکه ارباب حلقه ها فیلم پرخرجی بوده ولی باز بنظر من فیلم کم خرج تموم شده نسبت به مقایسه با دیگر فیلمها ! همینش برای من جای سواله .

ویرایش شده در توسط ovis
غلط املایی

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث شده جلوه های ویژه هابیت تو چشم بیاد اینه که هابیت 48 فریم فیلمبرداری شده اما برای نسخه های بازاری 24 فریم رندر گرفته شده. برای همینه که جلوه های ویژه، موشن کپچر و انیمیشن هایی که 48 فریم رندر گرفته شدند برای سینما، برای نسخه بازاری به 24 فریم کانورت شدن و همین باعث میشه بافت انیمیشن و فیلم از هم دیگه تمیز داده بشن و اصطلاحا بافت بخش های انیمیشنی خودشو بِکنه! در حالیکه اون هایی که تو سینما فیلم رو سه بعدی 48 فریم دیدند جلوه های ویژه اینقدر تو ذوق نبوده و با کل فیلم مچ بوده.

اما تو ارباب حلقه ها هم فیلم و هم انیمیشن ها و موشن کپچر هم 24 فریم فیلمبرداری شدن و هم 24 فریم رندر گرفته شدن وگرنه تکنولوژی های استفاده شده در دو فیلم یکی هستند حتی ارتقا هم پیدا کرده برای مثال دیتیلز اسمیگل ارباب حلقه ها و هابیت رو اگر مقایسه کنید متوجه میشید که در هابیت بهبود پیدا کرده. شاید اگر هابیت هم 24 فریم فیلمبرداری میشد جلوه های ویژه ـش اینقدر تو ذوق نمیزد...

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ovis

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث شده جلوه های ویژه هابیت تو چشم بیاد اینه که هابیت 48 فریم فیلمبرداری شده اما برای نسخه های بازاری 24 فریم رندر گرفته شده. برای همینه که جلوه های ویژه، موشن کپچر و انیمیشن هایی که 48 فریم رندر گرفته شدند برای سینما، برای نسخه بازاری به 24 فریم کانورت شدن و همین باعث میشه بافت انیمیشن و فیلم از هم دیگه تمیز داده بشن و اصطلاحا بافت بخش های انیمیشنی خودشو بِکنه! در حالیکه اون هایی که تو سینما فیلم رو سه بعدی 48 فریم دیدند جلوه های ویژه اینقدر تو ذوق نبوده و با کل فیلم مچ بوده.

اما تو ارباب حلقه ها هم فیلم و هم انیمیشن ها و موشن کپچر هم 24 فریم فیلمبرداری شدن و هم 24 فریم رندر گرفته شدن وگرنه تکنولوژی های استفاده شده در دو فیلم یکی هستند حتی ارتقا هم پیدا کرده برای مثال دیتیلز اسمیگل ارباب حلقه ها و هابیت رو اگر مقایسه کنید متوجه میشید که در هابیت بهبود پیدا کرده. شاید اگر هابیت هم 24 فریم فیلمبرداری میشد جلوه های ویژه ـش اینقدر تو ذوق نمیزد...

این چیزی که میگید درسته ولی همه چیز نیست . همین الانش من هابیت 2 را 48 فریم دارم ولی بازم همون در مرحله مقایسه بنظر من عنکبوت را بخوایم مقایسه کنیم تو ارباب حلقه ها بهتر واقعی تر و انمیشن بهتر داره .

شاید به قول شما از همون تکنولژِی ارباب حلقه ها استفاده شده باشه ولی بنظر من مشکل اصلی کم کاری هست ! یعنی اون زحمت و دقتی که تو ارباب حلقه ها کشیدند تو هابیت مخصوصا قسمت 2 کشیده نشده .

از طرفی مشکل هابیت همون استفاده بیش از حد از جلوه های کامپیوتری هست مثلا تو ارباب حلقه ها سعی شده منظره ها را تا حد توان از تصاویر واقعی استفاده بشه ولی تو هابیت 2 منظره ها دست ساخت جلوه های تمام کامپیوتری هست . .

نمیدونم ولی شاید هدف پیترجکسون این بوده کلا هابیت را یه چیز کاملا با دنیای فانتزی غیر واقع گرا در بیاره .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Rosebud

فیلم که باگ زیاد داره و بیشترش رو دوستان اشاره کردن و دو تای دیگه اش رو من اشاره میکنم:

یکیش اونجایی که آزوگ، بولگ رو صدا میکنه توی دول گولدور، وقتی دارن به هم نزدیک میشن قد دو تاشون یکی هست، شاید حتی یه کم بولگ بلندتر باشه ولی وقتی کلوزآپ هاشون رو نشون میده آزوگ از بالا به پایین نگاه میکنه انگار قدش خیلی بلندتره.

دومی هم جایی هست که بیلبو، آرکن استون رو میبینه و توی هر شات جدیدی که نشون داده میشه با اینکه آروم آروم به سمتش میره ولی فاصله اش بیشتر میشه.

ووو

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...