رفتن به مطلب
Nazgul

سهم تالکین در بازیهای سبک RPG

Recommended Posts

Nazgul

فکر نمی کنم در هیچ سبک دیگری به اندازه RPG از داستان، موجودات و فضاسازی به سبک تالکین استفاده شده باشد. هر چند تفکرات satanic و nordic نیز در بازیهای بسیار معروفی چون Diablo به چشم می خورد، ولی این صنعت بالاخص خود را مدیون تالکین می داند. در این مورد میتوان به شاهکارهایی همچون Warcraft، Divine Divinity و Sacred اشاره کرد.

تعدادی از عواملی که باعث این هماهنگی بین بازیهای RPG و آثار تالکین شده است را می توان چنین بیان کرد:

وجود گروه (Race)های متنوع. اورکها، الفها، دوارفها و انسانها در کنار و روبروی یکدیگر به همراه گروههای جانبی دست داستان پردازان بازیها را کاملا باز گذاشته است.

خصوصیات هر گروه به تفکیک و به صورت کاملا روشن توسط تالکین تعریف شده است که مبنای کار طراحان بازیها قرار دارد. مانند خصوصیات ظاهری، اخلاقی، زبان و محل زندگی.

قهرمان گرایی در آثار تالکین دستمایه طراحی قهرمانان مختلف در این بازیها شده است.

این کلیات در کنار خیال پردازی طراحان و داستان پردازان در خلق ظرائف مرتبط، سبب ایجاد آثاری جاودان در عرصه بازیهای کامپیوتری شده است. نگارنده بیش از 5 سال است که در کنار Heroes of Might and Magic، Diablo و ٌWarcraft زندگی کرده و با اشتیاق ادامه خواهد داد. اما تصور کنید اگر خود تالکین قرار بود بازی طراحی کند، نتیجه چه میشد؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
رایت ساحر

من هم بازی هایی را که گفتید، دیده ام در WarCraft و Heroes با شما موافقم اما در Diablo وضع کمی فرق میکند، من به عنوان جادوگر ریزکاری های فراوانی در این بازی دیدم که فقط یک جادوگر از عهده ی آنها بر می آمد، کسی که خود جادو را تجربه کرده، نه کسی که فقط در مورد آن خوانده.

برای مثال دروازه ی تله پورت در مرحله نهایی در Diablo 2 با چهار نماد جادوگران (آب، باد، آتش و خاک) که هرکدام با مثلث و خطی در وسط آن نمایش داده میشود و همچنین نشان دهنده ی چهار ملک مقرب است، تزین شده،

در هر حال من فکر میکنم بازی Diablo کمتر از تالکین تاثیر گرفته.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Captain Of The White Tower

البته توجه کنید که EAبرای تالکین و دنیای او چیزی کم نگداشته مخصوصا آخرین بازی که شاهکاره:

The Battle For Middle_Earth II

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Lord Melkor

حرفاتون کم وبیش درست بود ولی تا به حال بازی RPG , graphical راجع به دنیای تالکین ساخته نشده.به جز چند تا mud که متنییه مثل mume(http://mume.pvv.org)

ولی همه ی بازی های fantasy , تقلید از دنیای تالکین

کلا تالکین موجودات جدیدی رو به عرصه ی فانتزی وارد کرد...

به الف ها شکل humanoid داد

اورکها و ترول ها به شکل جدید

هابیت ها به جای هافلینگ با جزییات جدید

و......

تو بازی های AD&D که خیلی قبل تر از تالکین بوده همه چیز فرق میکرد

battle for middle earth هم استراتژیه RPG نیست

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
رایت ساحر

به نظر من هم EA واقعا ارباب حلقه ها رو خوب ساخته، اما اگه از موتور گرافیکی جدیدی استفاده میکردن بهتر بود.

در ضمن بازی Lord of The Rings:Return of The king یه بازی RGP عالیه! با حرکات ترکیبی و کلی شخصیت و چیزهای دیگه، البته نسخه ای که تو ایرانه یه کم مشکل داره که باید یه Patch واسش از توی اینترنت دانلود کرد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Lord Melkor

return of the king is not RPG its third person action

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Nazgul

"البته خود Warcraft هم Strategy است نه RPG. ولی World of Warcraft کاملا RPG ست. The Battle for Middle Earth هم Strategyست.

در مورد Diablo هم گفتم که تفکرات Nordic داره نه تالکینی. ولی من چیزی از جادوگری تو Diablo ندیدم. چهار عنصر هم چیزیه که تقریبا تو همه جا هست. البته من نمی دونم منظور از جادوگری چه دوره ای از تاریخه، مثلا قرن 10 به بعد میلادی؟ ولی افسانه های Nordic خیلی قدیمی هستند. من حتی یک مقاله راجع به تاثیر آنها بر آثار تالکین هم نوشته ام. وقتی تو همین سایت گذاشته شد میتوانید آنرا بخوانید.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
لرد سارون

فکر نمی کنم در هیچ سبک دیگری به اندازه RPG از داستان، موجودات و فضاسازی به سبک تالکین استفاده شده باشد. هر چند تفکرات satanic و nordic نیز در بازیهای بسیار معروفی چون Diablo به چشم می خورد، ولی این صنعت بالاخص خود را مدیون تالکین می داند. در این مورد میتوان به شاهکارهایی همچون Warcraft، Divine Divinity و Sacred اشاره کرد.

سلام به همه دوستان عزیز...

در مورد سبک استفاده از سبک تالکین بیاییم روش کمی بیشتر بحث کنیم. تالکین در دوره ای زندگی می کرد که تا آخر عمرش هم انیاک (اولین کامپیوتر ) با لامپ خلاء هنوز اختراع نشده بود! به هر حال این چیزی رو در مورد گرفتن ایده از داستانش عوض نمی کنه ولی در بازی های موجود تنها استفاده ای که از داستان های تالکین گرفته شده موجوداتش هستند! که اون رو هم نمیشه گفت مختلص تالکین بوده... اینا اساطیر اسکاندیناوی و آنگلوساکسون هستند که توسط تالکین بسط و کامل شدند. بازم نمی گم استفاده نشده ولی خوب خیلی کم بوده خیر از این بازی های آخری که کاملا بر اساس فیلم ساخته شده اند کار آنچنانی دیگه ای نداشتیم....

در مورد دیابلو باید بگم که بر اساس سه جلد کتاب واقعا خاص به قلم ریجارد ناک از شاگردان و مریدان درجه یک تالکین نوشته شده! خط داستانی کاملا متفاوت با لوتر و یا وارکرفت هستش و جدا منکه شخصا هیچ ربطی نمی بینم و داستان کاملا فضای دارک و ساتانیک داره و البته کتابش هم سبک خاصی داره و مخابت خاص خودش رو داره....

در مورد RPG و یا استراتژی بودن فک نکنم اصلا بحث ما این بود!

در ضمن این شکلک خیلی باحاله !

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Nazgul

اینکه دیگران فقط از موجودات کتابهای تالکین ایده گرفته اند را تقریبا قبول دارم. ولی اگر قرار بود از داستانش هم ایده بگیرند که دیگه هیچ! مساله اینه که تالکین به قدری موجودات را جالب، با دقت و منحصر به فرد تعریف کرده که درست کردن داستانی شامل خوب و بد کار سختی نیست. در مورد داستانهای اسکاندیناوی و انگلوساکسون هم میتونید حماسه Volsunga Saga رو بخونید تا ببینید تالکین چقدر تحت تاثیر اسکاندیناوی بوده!! دیابلو هم که اصلا جریانش جداست!

کلا به نظر من وقتی در بازی الف و اورک و دوارف داریم، یعنی از تالکین استفاده شده.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
dante

"کسی می تونه در مورد بازیهای AD&D توضیح بیشتری بده؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
آشیل
حرفاتون کم وبیش درست بود ولی تا به حال بازی RPG , graphical راجع به دنیای تالکین ساخته نشده.به جز چند تا mud که متنییه مثل mume(http://mume.pvv.org)

ولی همه ی بازی های fantasy , تقلید از دنیای تالکین

کلا تالکین موجودات جدیدی رو به عرصه ی فانتزی وارد کرد...

به الف ها شکل humanoid داد

اورکها و ترول ها به شکل جدید

هابیت ها به جای هافلینگ با جزییات جدید

و......

تو بازی های AD&D که خیلی قبل تر از تالکین بوده همه چیز فرق میکرد

battle for middle earth هم استراتژیه RPG نیست

این پاسخ شما چندیدن حالت دارد

محتمل ترین آن این است که شما اصلا بازی کامپیوتری نکرده اید

تعریف ژانر فانتزی را ندانسته

تعریف بازی فانتزی را نداسته

یا فقط فانتزی را در ارک و الف و گابلین و... می بینید

اگر توجه کرده باشید ما در داستان های فانتزی از این قبیل که ریشه در افسانه های اسکاتلندی دارند و میتوان گفت نویسندگانی از قبیل ا این کالفر و یا جی آر آر تالکین فقط از اسم آن ها استفاده کره و آن ها رو به صورت جدیدی تعریف کرده اند.

مانند دیو در ایران که از دین زرتشت ریشه گرفته و در شاهنامه تثبیت شده حال ما بیاییم دیو خود را مهربان کنیم ولی باز دیو تاریخی ما خصلت های اصلی خویش را از دست نمی دهد. به همان سان در ذهن ما می ماند. مگر در خارج از این بوم که آن داستان را خوانده باشند و فکر کنند تعریف دیو همان است که در این کتاب آمده و کاملا غلط است!

نکته مزیح که شما نوشتید این بود که گفتید تمام بازی های فانتزی تقلیدی از دنیای تالکین است به مانند این است بگوییم داستان های تالکین تقلیدی از فلان داستان است خنده داری این حرف به همان خنده داری پست شماست.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
warmaster

"اولا اساطیر اسکاندیناوی متعلق به فرد خاصی نیست وهمه می تونند از اون استفاده کنند که خود تاکین هم کرده

دوما فرهنگ اروپا دوبخش داره نوردیک وگریک که از هر دوتا در بازی های کامپیوتری اثر میب بینیم گاد اف وار از گریک وبازی هایی مثل وار کرفت از نوردیک

(والبته بازی های ژاپنی که اغلب از اساطیر خودشون استفاده میکنند مثل بازی اتگی)

حتی از اساطیر ایران هم در این بازی ها هست ماننند

blade از code masters

که در کرمان وزاگرس می گذره و دشمن اصلی اش اهریمنه ویک ذره هم prince

معنی حرف melkor اینه که چون تاکین یه بار از اساطیر اسکاندیناوی استفاده کرده کار بقیه که مثل اون از این قصه ها که اتفاقا هم ارک هم الف هم دوارف دارن استفاده میکنن تقلید از تاکینه در حالیکه بین اونها وتاکین فرقی نیست

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Lycanthrope

یک بازی خیلی مهم در این زمینه رو فراموش کردید.Neverwinter nights

اگر می خواهید مقایسه کنید این بازی رو نباید فراموش کنید

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
mortezams

زیبا ترین بازی RPG که سه سال متوالی به عنوان بهترین بازی نقش آفرینی انتخاب شده NWN بود . البته اون تماما از دنیای تالکین استفاده نکردن بود چنانچه اگر آن را تا انتها می رفتید چندین بار به موجودات جهنمی عجیب و قریبی بر می خوردید که نمونه اش رو تو هیج جا ندید

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ققنوس آبی

نمیدونم قبول دارید یا نه، ولی همیشه فکر میکردم( و میکنم) که بازی های نقش آفرینی لطفشون به اینه که اصلا چیزی در مورد دنیا و موجوداتشون ندونی. البته نه اینکه کاملا من در آوردی باشن، ولی خب بهتره از چیزهای جدیدتر، یا موجودات قدیمی با چهره و منش(!) جدید استفاده بشه.

از طرفی، فکر میکنم ساختن RPG ارباب حلقه ها به همون علت بالا، اصلا جالب در نیاد، مگه اینه که در مورد قسمت هایی از دنیای آردا بشه که بصورت داستان بیان نشدن. مثل همین بازی که قرار بیاد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ulmo

شايد در حال حاظر بهترين بازي RPG كه ميشه گفت از داستان هاي تالكين بخصوص (ارباب حلقه) الهام گرفته و نظر داستاني زيباتر از NWN هست بازي به نام Dragon Age 1: Origins محصول سال 2009 از خالق بازي NWN كمپاني BioWare هست كه با ميانگين نمرات 9.5 از 10 از طرف اكثر سايت هاي مربو ط به گيم عنوان بهترين RPG سال 2009 گرفت.به تمامي دوستان پيشنهاد ميكنم اين بازي امتحان كنند مخصوصاً اينكه يك بسته الحاقي هم به علاوه چند DLC هم براي اون آمده كه البته به پاي اصل بازي نمي رسه ولي باز هم در حد عالي قرار داره.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
The Witch-King

به نظرم بهترین بازی سبک RPG که از تالکین و اثارش الهام گرفته Elder Scrolls V:Skyrim هستش که بهترین بازی سال هم شد. و هم چنین قسمت قبلی این بازی یعنی oblivion.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...