رفتن به مطلب

Recommended Posts

مهمان

ویلیام تِرِنس "تری" دیری (William Terence "Terry" Deary) ، نویسندۀ بریتانیایی در سال 1946 متولد شد. این نویسنده که 4 سال پیش خود را بازنشسته اعلام کرد، آثار فراوانی خلق کرده است که از مشهور ترین آن ها سه گانۀ آتش دزد (The Fire Thief) و تاریخ ترسناک را می توان نام برد که توسط نشر افق در ایران چاپ شده اند.

-----------------------------

این تاپیک رو ایجاد کردم تا درباره آثار این نویسنده بحث کنیم.

من فقط مجموعه آتش دزد رو از آثارش خوندم. این مجموعه سه جلد داره، به نام های آتش دزد (The Fire Thief) ، پرواز آتش دزد (Flight of the Fire Thief) و آتش دزد تسلیم نمی شود (The Fire Thief Fights Back) ؛ و درباره پرومتئوس (مخفف: تئوس) ، تایتان یا نیمه ایزدی یونانی هست که بخاطر دزدیدن آتش از ایزدان و دادن اون به انسانها محکوم میشه، ولی فرار میکنه و باید یه قهرمان انسانی پیدا کنه تا بخشیده باشه. در هر جلد از این مجموعه، تئوس به یه زمان در شهر عدن میره تا یه قهرمان انسانی پیدا کنه، اما بطور تصادفی با یه خانواده کلاهبردار آشنا و همراه میشه، و همزمان ایزد خشم هم برای انتقام گرفتن و کشتن تئوس دنبالشه.

"معرفی کامل تر این سه گانه":

https://arda.ir/forum/index.php?showtopic=1204&p=22687

مجموعه تاریخ ترسناک تری دیری هم در ایران بسیار معروف و محبوبه. این مجموعه درباره وقایع تاریخی عجیب و وحشتناک ولی خنده داری هست که با زبان طنز نویسنده روایت میشن.

من مژده یه مقاله درباره این نویسنده رو بهتون میدم. :)

 

و اما نظر خودم درباره مجموعه آتش دزد: من این مجموعه رو 4،5 سال پیش یا حتی قبل از اون خریدم، اما پارسال در طی مدرسه (تو زنگ هایی مثل ادبیات و دفاعی و جغرافیا :D) این مجموعه رو همراه همکلاسیام مجددا یک دور دیگه خوندم.

تری دیری توی این مجموعه از زبان طنز بهره زیادی گرفته و شاید یکی از دلایل جذاب شدن این اثر همینه. دیری در حین اینکه با خیال پردازی خودش ماجراهایی درباره پرومتئوس در شهر عدن میسازه، از اساطیر دیگه یونان مثل زئوس و هرا و... استفاده میکنه تا ماجراش رو به یه داستان اسطوره ای نزدیک تر کنه. با وجود اینکه دیری خیلی جاها از جمله توی پاورقی ها زبان طنز بکار برده، میشه حال و هوای اساطیر یونان رو به خوبی در این مجموعه حس کرد، ضمن اینکه نویسنده توی این سه جلد درس های خیلی خوبی بهمون میده نقاط ضعف انسانی رو در کنار خوبی های بشر نشونمون میده. پیام اخلاقی این مجموعه اینه که انسان ها اکثراً موجودات ترسو و نادان و خودخواهی هستن که دنیا رو به گند کشیدن و هیچ قهرمانی بینشون وجود نداره، اما عده ای از انسان های عاقل هم هستن که میشه یه قهرمان محسوبشون کرد و توی وجودشون شجاعت و فداکاری به وفور پیدا میشه.

خوندن این مجموعه رو بهتون پیشنهاد میکنم. ممکنه در حین خوندن از بعضی شوخی های نویسنده در پاروقی ها یا ابتدای فصلها دلزده بشید (مثل بعضی از همکلاسی های من)، اما در کل از این مجموعه خوشتون خواهد اومد. :)

 

post-1769-0-98342800-1441453004_thumb.jp post-1769-0-28067500-1441453009_thumb.jp post-1769-0-43440400-1441453532_thumb.jp

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

با عرض اجازت

و همچنین با تشکر از صاحب تاپیک

من تمام مجموعه تاریخ ترسناک دیری را خوانده ام عالی است فقط در بعضی جاها فقط به حواشی تاریخ می پردازد.

مجموعه ی عالی ای ایست و به همه توصیه ی کنم بخوانند مخصوصا کتاب تاریخ آمریکایش را تا با فرهنگ غنی و دویست ساله این کشور بیشتر آشنا شوید:)

بارها هم خواسته ام آتش دزد را بخوانم اما حالش را نداشته ام.

بازهم باتشکر.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
لینک دانلود

یکی از بهترین پایان بندی های عمرم را این کتاب داشت.

واقعا به نظرم هیچ پایانی به اندازه ی پایان آتش دزد تاثیر گذار نیست.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Elendil the light

بالاخره این قهرمان داستان آتش دزد کیه که پرومتئوس رو نجات بده؟ این آقای تری دیری یکی از بهترین نویسنده هایی ایه که من به عمرم دیدم با قلم زیباشون خواننده رو تا آخر داستان پاش میشونن و تا تهش رو نفهمن ولش نمیکنن.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ROBIN

منم آخرشو خیلی دوست داشتم.

مجموعه ی خیلی خوبی بود به نظرم.

کلا کتابای آقای دیری خیلی خوبن.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
lord of the moon

دزد آتش روان ترین کتابیه که تا حالا خوندم واقعا کار ساده ، دل پسند و راحتیه

حتی به عنوان فردی که خوره ی داستان های یونانی هم هست میگم که این داستان واقعاً ارزش خوندن داره

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
lord of gondolin

من جلد یک آتش دزد رو خوندم و در حال خوندن جلد دومش هستم به نظر من این کتاب سبک خاصی داره 

مثلا با وجود اینکه در کتاب اول شهر عدن یک شهر تاریک و پر از بدبختی است اما نویسنده با شوخی هاش تو پاوری ها آدم رو شاد میکنه و نمیزاره که خواننده در تاریکی شهر عدن فرو بره.

من که خودم به شخصه با شخصیت های کتاب اول احساس صمیمیت زیادی کردم .

ومهم ترین نکته پایان کتاب اوله که بسسسییار عالی بود 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...