رفتن به مطلب
Elvenking

آیا داستان های تالکین مردانه اند ؟

Recommended Posts

Elvenking

هیچ جای سایت در این رابطه چیزی پیدا نکردم. واقعا یه خورده سوال بر انگیزه توی ارباب حلقه ها شخصیت های زن انگشت شمارند وتوی هابیت که اصلا نداریم بازم به سیلماریلیون! درحالی که داستان های تالکین همه این ظرفیت وکشش رو برای خلق شخصیت های زن فعال ونقش اصلی وقهرمان رو دارند :)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
مهمان

اول شما بگو مردانه یعنی چی؟ یعنی اینکه مردا فقط میتونن بخوننش یا اینکه کاراکتر زن کمتری داره؟

از این بگذریم، خب معلومه که شما نمیتونی توی سایت چیزی درموردش پیدا کنی، چون جای بحث ها توی فرومه! :دی البته این درحد یک شوخی بود، ولی تا جایی که ذهن من قد میده (اصطلاح رو درست گفتم؟) هردوی این بحث ها بارها توی فروم اتفاق افتادن. حالا من نتایج بحث ها دقیق یادم نیست، ولی به نظرم درمورد دومی: چون شاید تالکین یه مرد بوده! البته توی آثار فانتزی نویسنده های زن هم کاراکترها بیشتر مرد هستن، پس ممکنه دلیلش این باشه که اصولا مردها بیشتر اهل جنگ و خشونت هستن و آثار فانتزی هم بر پایه جنگ نوشته میشن. مثلا اینکه توی یه داستان فانتزی قهرمان داستان یا بیشتر جنگجوها زن باشن، یه کم عجیبه. اگر هم زن ها نقش غیرجنگی داشته باشن، کمتر هم باید باشن، چون بعیده که مثلا توی سیلماریلیون درباره طرز خانه داری الف ها یا دست پخت دورف های مونث صحبت بشه!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Elvenking

بابا عنوان تاپیکی که من زدم این بود: چرا شخصیت های زن در دنیای تالکین کم اند؟ چون بلند بود کوتاهش کردن شمایل فمنیستی پبداکرد. بعدشم چرا زن ها نتونن قهرمان داستان باشن مگه ائویین جنگجو نیود کسی که هیچ مردی نتونست شکستش بده و اونو بکشه رو ائویین شکستش داد وکشت.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Haldir from Lorien

به نظرم حماسه سازی و جنگ هایی مثل جنگ های آردا بیشتر متعلق به مردهاست !!! چون توی جنگ قدرت حرف اول رو میزنه !! خب مرد ها هم که از این دید از زن ها خیلی خیلی بهترن !!

در دنیای واقعی هم همین طوریه !! یعنی تاریخ رو که نگاه کنی بیشتر جنگجو ها و لشکریان مرد ها بودند و زن ها انگشت شمار پیدا میشدن !!

از دید توانایی ها هم که نگاه کنیم برتری مرد ها به زن ها به دلیل توانایی بیشتر بدنی هست که اون ها رو برای کارهای سخت توانا کرده که یکیش همین جنگ کردنه !!!

البته باید به زمان نوشتن کتاب های تالکین هم توجه کنیم !! زمانی که تالکین این کتاب ها رو مینوشته این آزادی که الان برای زنان هست وجود نداشته !! و خب به نظرم این ذهنیت هم روی نوشته های تالکین اثر گذاشته و ما میبینیم که حضور زنان در رمانا کم رنگ هست !!

ولی در کل یک فضای جنگی و حماسی بیشتر به درد مردا میخوره تا زن ها !!! :) :)

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
MORGOMIR
ارسال شده در (ویرایش شده)

کتاب هایی مثل سه گانه لوتر و سیلماریلیون و هابیت و دیگر آثار استاد رمان هایی هستند که مخاطبشون جوان ها یا نوجوان ها هستند و این یعنی دختر جوان ونوجوان هم داریم

حالا نمیشه گفت که لوتر کتابه مردانه ای هستش ولی شاید برای آقایان مناسبتر باشه 1 :بیشتر شخصیت ها مرد هستند 2 : شاید برای راحت تر باشه سر کردن در دنیای تالکین دلیلشم در آخرین پست تاپیکه دختران وپسران آردایی نوشتم.

به هالدیر: گردآفرید مرزبان ایرانی یک زن بوده و کسیه که با سهراب مبارزه کرده پس میشه از بعضی از زن ها نیز انتظار داشت

ویرایش شده در توسط MORGOMIR

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
LObeLia

چرا انقدر میگیین جنگی جنگی؟؟؟

دنیای تالکین که همش خشونت نیست که. اتفاقا خیلی از جاهاش گریه ی آدم رو در میاره.بنظرم اگه همه ی تاپیکای فروم رو بخونیم متوجه این کمبود زن میشیم. اتفاقا زنهای توی آثار استاد حتا اگه کم هم باشن اما هر کدوم نقش بسیار بزرگی دارن. و همون تعداد انگشت شمار هم , همشون برجسته و خیلی اثر گذارن. آرون , گالادریل, ائووین. دیگه همگی از تاثیر گذاری این شخصیت ها آگاهیم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
تور

به elvenking:

چطور پیدا نکردی؟!

این نظر بنده در خصوص نقش زنان در آثار تالکینه که مجالش وجود داشت و در یک تاپیک دیگه گفته بودم. گرچه یکی دو پست در این رابطه در اونجا وجود داره اما نظرات و بحث رو در همین تاپیک دنبال میکنیم. در تاپیک های دیگری هم به صورت موردی در مورد محتوا و مخاطب داستان های تالکین صحبت شده.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
LObeLia

زیاد گفتین اما عالی گفتین.

و این جمله که خیلی معروفه : همیشه اونایی که به چشم نمیان کارای بزرگ میکنن. و بورومیر با اون همه دب دبه و کب کبه نتونست تا آخر بره و همون نصفه ی راه هم داشت کم ظرفیتی میکرد.

کاملا با جناب تضاد موافقم.

و حتا این مبازره حتما هم نباید تن به تن و جسمانی باشه. خیلی جاها باید با نفست بجنگی. کسی مث فرودو رو باید یه جنگجو به حساب بیاریم. پس برای جنگیدن لزوما مرد بودن کافی و حتا ضروری هم نیست.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
MORGOMIR

ولی فکر نکنم برومیر نفسش ضعیف شده بود . اگه اینجوری بود هیچ وقت به کمک مری و پین نمیومد واینقدر با اراده با ارک ها نمی جنگید

و خود پیپین هم میگه که نیرومند ترین انسان ها هم شاید با یک تیر از پا در بیان و برومیر با تعداد زیادی از پا در اومد

پس نفسش قوی بود و میدونست داره برای چی می جنگه

برومیر فقط نگران شهرش بود که همیشه در وقوع حمله بود

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Light king

به نظر من کلا به خاطر جو و موقعیت هایی که وجود داره کلا نقش زن ها توی ماجراجویی و داستان کم رنگ میشه مگر این که خود نویسنده قصد داشته باشه اثر زن ها رو زیاد کنه

مثلا توی همین لوتر وقتی ائووین تصمیم میگیره با روهیریم ها به سمت گوندور بره شاه اجازه نمیده ولی توی قسمت هایی در لوتر که داستان از ماجراجویی و جنگ دور میشه نقش زن ها رو خیلی پر رنگ میبینیم حتی گالادریل رو میبینیم که یه جورایی برای لورین مثل یک لیدر میمونه ! مطمئنا جوی که نویسنده برای داستان انتخاب کرده روی روابط و حضور زن ها در داستان خیلی موثره . مثلا در لوتر زن های زیادی رو در ماجراجویی ها نمیبینیم در صورتی که ائووین میره و شاه جادو بیشه رو از پا در میاره . نویسنده صلاح دیده تا دنیای خودش رو و حضور زن ها رو در اون این طوری نمایش بده.

میخوام یه داستان دیگه رو هم مثال بزنم , مثلا در وار کرفت , سه گانه نبرد باستانیان اثر ریچارد ناک , نقش زن های الف های شبانگاه رو میبینیم که در معابد الون به عنوان راهبه هستن و در هنگام جنگ به عنوان شفا دهنده و جنگجو نقش خودشونو ایفا میکنن , چون در واقع این چیزیه که نویسنده انتخاب کرده تا زن ها هم نقش کمتری از مردای داستان نداشته باشن , همون طور که در لوتر هم زن های بزرگی هستن و کار های بزرگی میکنن .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Elvenking
ارسال شده در (ویرایش شده)

مرسی جناب تضاد همچنین جنابLight king و دوست عزیزShrin :) :)واقعا پاسخ خوبی بود توی یک سایت خارجی هم مبحث مشابه اونچه مطرح کردم رو دیدم ولی جواب قانع کننده ای نداده بودن، برای من دیدگاه جدیدی بود تاحالاازاین دیدگاه نگاه نکرده بودم.

(بابا عنوان تاپیکی که من زدم این بود: چرا شخصیت های زن در دنیای تالکین کم اند؟ چون بلند بود کوتاهش کردن شمایل فمنیستی پبداکرد.)

اینم یادآوری برای برخی دوستان(بالا روبخونید لطفا،من برچسبی به اثربزرگ استاد نزدم)

ویرایش شده در توسط Elvenking

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
راداگاست قهوه ای

والا من صد بار این ها رو خوندم ولی نمیفهمم مردانه یعنی چی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Elvenking
ارسال شده در (ویرایش شده)

والا من صد بار این ها رو خوندم ولی نمیفهمم مردانه یعنی چی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

گفته شده که دوست عزیز یعنی کاراکتر های زن در داستان تالکین کمتر از کاراکتر های مرد هستند که جناب تضاد پاسخ خیلی خوبی در این رابطه دادند :) شما دقیقا چی رو نمی فهمید؟ :)

ویرایش شده در توسط Elvenking

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
راداگاست قهوه ای

اهان الان متوجه شدم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
blackhole

منم با نظر haldir from lorien موافقم که باید به زمانی که تالکین کتاباشو نوشته و شرایط جامعه ی اون موقع توجه کنیم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Morgoth - Melkor

درود

نقش زنان همان قدر در داستان تالکین اهمیت دارد که در جامعه زمان تالکین و حتی قبل از آن اهمیت داشته - نویسنده اصولا از شرایط دوران خودش یا زمان های گذشته الهام گرفته و این را در نظر بگیرید که نقش زنان در داستان

درسته که کم است اما در یکی یا دو مورد نقش بسزایی داشته اند

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
شاهزاده آرون

دنیای تالکین مردانست،چون یک مجموعه داستان حماسیه و حماسه بخش بزرگیش یعنی جنگیدن و اقتضای جنگیدن مردانست، توی تاریخ هم اکثر جنگجوها مرد هستن(کسانی مثل ژاندارک استثنا هستن ) ، توی شاهنامه خودمون هم شخصیت زن تاثیرگذار به نسبت مردا واقعا کم داریم. این یه حقیقته، جنگ رو مردا میسازن و خودشون هم در اون میجنگن و شکست میخورن و یا پیروز میشن ولی زنها خیلی بیشتراز جنگ تاثیر میپذیرن.

منصفانه اگه بخوایم کتاب های تالکین نگاه کنیم ، توی لوتر سه شخصیت تاثیرگذار زن داریم( آرون، آئووین و گالادریل) و این برای جوی که داستان در اون قرار داره خوبه، تو سیل هم لوتین و ملیان که نقش خیلی مهمی دارن . اما توی هابیت فکر نکنم اسم یه زن هم حتی اومده باشه، تالکین میتونست یه زن رو هم یه جوری در داستان وارد کنه، حالا حتما قرار نبود که اون زن جنگجو باشه، احتمالا به همین خاطر بوده که پیتر جکسون نقش تائوریل رو به فیلم اضافه کرده چون جای خالی یه زن توی داستان رو حس کرده.

به طور خلاصه به سیل و لوتر در زمینه مردانه بودن نمیشه انتقاد کرد اما هابیت صد در صد مردانست.

ویرایش شده در توسط شاهزاده آرون

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
فین رود فلاگوند

با عرض اجازت

درست است که دنیای تالکین فانتزی و حماسی است و مردان در آن بیش تر از زنان اما مگر نقش زنان در لوتر و سیل کمرنگ بوده که شما این همه اعتراض دارید؟

زنانی مانند ائووین لوتین گالادریل آرون و حتی از مایار مانند نیه نا وملیان و دیگران که در داستان ها نه کم اند و نه کمرنگ.

اما آوردن تائوریل واقعا لوس و بی خود است در داستان هابیت از اول تا آخر فقط نام یک زن برده شده آن هم مادر بیلبو است خب یکی نیست که به جکسون بگوید حالا گالادریل را آوردی درست اما دیگر اینکه یک زن الف بیاید و نگهبان شود اصلا از شان و مرتبت زن بودن به دور است.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
ali.ghorbani

والله تالکین تا جایی که میتونست خانم هارو وارد داستانش کرد(البته از لوتر به بعد!)

بیشتر از این نمیشد

این همه خانم تاثیرگزار گزاشته تو داستانش! مثلا همین گالادریل! فکر نمیکنم تو میدل ارث شخصی پیدا بشه که که ازش حساب نبره!!!

ایجاد ارتشی که نصفش خانم باشن هم به نظرم اصلا عاقلانه نیست

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
lord of the moon

در اصول روانشناسی زنان به گروه بندی هایی کم ولی پیچیده و در آن سوی مردها گروه های زیاد ولی غالباً ساده تقسیم می شوند

پس استفاده از زنان متفاوت در داستان تا حد زیادی غیر ممکن است چون اکثر زنان با هم متشابه هستند و آنانی که شخصیت های خاص داشته باشند واقعاً انگشت شمار هستند پس استفاده ی زنان در گروهایی زیاد تنها یک نقطه ضعف برای کاری کلاس بالا مانند ارباب حلقه هاست

ولی برای دیگر داستان ها نه

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
شاه تراندویل کبیر

به نظرم استاد تالکین با شناختی که از فضای حماسه و افسانه داشت زنان رو در جاهایی که واقعا باید باشند به بهترین نحو قرار داده زمانی که موضوع عشق های پاک وخالص هست زنانی چون ملیان و آروئن و لوتین رو میاره و در جاهایی که به نیرو های حامی و قدرتمند معنوی نیاز هست افرادی چون ملیان و لوتین و بانو گالادریل رو قرار می ده . کلا با این نظر موافقم که در دنیای حماسه ای که ماجراجویی و اتفاقات بزرگ مثل نبرد ها رخ می ده مردان به طور طبیعی باید بیشتر دیده بشند چون کلا مرد وظیفه حفاظت از زن و کودک رو بر عهده داره . پس تا زمانی که کاری از مرد بر میاد و مرد وجود داره نمی شه الکی زنان رو وارد داستان کرد . مثل خیلی از فیلم های امروزی که برای به وجود آوردن جاذبه سینمایی خانم ها رو در نقش هایی که شاید اصلا براشون مناسب نباشه قرار می دند .

البته در داستان های تالکین ما احساس مردانگی خشک نمی کنیم و هر زمانی که نیاز بشه به خوبی حس لطیف زنانه هم وارد داستان می شه . اون هم به جهت غنی تر کردن مفهوم انسانی داستان نه برای جاذبه های سینمایی قرن 21 امی .

ویرایش شده در توسط شاه تراندویل کبیر

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
زاپا

به نظر منم تالکین با توجه به جوی که درش زندگی میکرده داستان هاش رو نوشته و سعی کرده عشق های درست و حسابی و پاک رو تو داستانش بیاره نه عشق های مثلثی عامه پسند رو، و به اندازه ای که جو داستان هاش اجازه میداده زن هم توی داستان هاش وارد کرده، البته شاید اگه الان داستاناش رو مینوشت با توجه به جو حالا مثلا تو داستان هابیت یکی دو تا زن رو هم وارد میکرد .

ویرایش شده در توسط زاپا

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
Mithrandil

با درود

خب تو تاریخ خودمون و یا حتی کل دنیا رو که مطالعه می کنیم می بینیم که زن جز در مواردی خاص نقشی مهم ایفا نمی کرده شاید در پشت صحنه بودن ولی چون در تاریخ فقط نام پادشهان و سرداران شجاع در اکثر موارد باقی موند شاید جناب تالکین نیز از چنین تاریخ هایی الهام گرفته باشن و نخواستن به طور کلی چیزی که برای انسانهای دنیای ما رخ داده رو در دنیای خودش عوض کنه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
alirezatheking
در در Saturday, May 18, 2013 at 10:52 PM، MORGOMIR گفته است :

کتاب هایی مثل سه گانه لوتر و سیلماریلیون و هابیت و دیگر آثار استاد رمان هایی هستند که مخاطبشون جوان ها یا نوجوان ها هستند و این یعنی دختر جوان ونوجوان هم داریم

حالا نمیشه گفت که لوتر کتابه مردانه ای هستش ولی شاید برای آقایان مناسبتر باشه 1 :بیشتر شخصیت ها مرد هستند 2 : شاید برای راحت تر باشه سر کردن در دنیای تالکین دلیلشم در آخرین پست تاپیکه دختران وپسران آردایی نوشتم.

 

به هالدیر: گردآفرید مرزبان ایرانی یک زن بوده و کسیه که با سهراب مبارزه کرده پس میشه از بعضی از زن ها نیز انتظار داشت

البته به گمانم.مخاطب استاد جوانان و سنین بالاتر بوده نه نوجوانان! شما به متن سیلماریلیون نگاه کن! 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

×
×
  • جدید...